Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1986
Hei.

Vi bor nå på Sinsen, leier og må ut i Mai.
Vi driver nå med research, for å finne nye områder å titte på. Rett å slett åpne øya for nye steder. Jeg har av gammel erfaring f.eks ikke lyst til å flytte til Holmlia, Grønland, Tøyen, de typisk stedene hvor det er mye bråk, gjenger, eller hvor det er høy andel tiltaksboliger.

Vi ser absolutt ikke etter blenda-hvite områder, men vil heller ikke være minoritet i egen bydel. Men, jeg er generelt lite kjent utenfor ring 1, til dels ring 2, så vi trenger råd.

Her er noen av kravene/ønskene vi har. (Vi er to voksne 30-40 år.)
-Maks 30 min reise til Oslo Sentrum.
-Kollektiv transport som gjerne går oftere enn 2 ganger i timen, gjerne tidlig og seint. Ekstra fint med T-bane/Tog
-Gode solforhold
-Tilgang til stor park eller natur er et stort pluss
-Ikke alt for langt unna butikker (uaktuelt med en Bunnpris)
-Fint om stedet har en egen sjarm, som f.eks Sagene (må ikke være så nært sentrum)
-Ikke nærme E6

Vi har sett litt på områder som Oppsal, Godlia og omegn. Sagene, Grunerløkka...

Føler vi går glipp av gode plasser pga opplevelser jeg har hatt på 90-00- tallet. Hvordan er det på f.eks Tveita? Det var et utrygt sted før, men jeg aner ikke hvordan det er nå...

Håper på noen gode tips
Ungdomsgjenger kan man jo risikere samme hvor i byen man bor, de er jo ganske mobile. De større kriminelle gjengene er jo ikke akkurat veldig synlige, og plager som regel mest andre kriminelle gjenger, så det ville jeg vel egentlig ikke bekymra meg så mye for.

Men - Løren, Ulsrud, Årvoll, Kjelsås, Bjerke, Korsvoll? Dra på visninger og sjekk om dere liker området. Oslo er jo en rimelig trygg by, selv om mediene skal ha det til noe annet.
St,hanshaugen
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ronniba Vis innlegg
Vi har sett litt på områder som Oppsal, Godlia og omegn. Sagene, Grunerløkka...
Vis hele sitatet...
Oppsal er et ok sted. Har bodd der selv
At det ligger mellom Østensjøvannet og Østmarka bidrar til at det oppleves landlig. Allikevel under 20 min til sentrum.
Prisene eksploderte der mellom 2000-10 i takt med at de originale beboeren døde ut og nye flyttet inn. Tror det har stabilisert seg.
Haugenstua
15 min med tog til sentrum, som går 4 ganger i timen.
Du blir litt minoritet, men ikke helt.
Etterstad og Vålerenga. Ensjø, Hovin, Hasle. "Nye og" gamle" bydeler som kan by på både urbane og mere rolige miljøer. Oppsal og utover linje 3 noen stopp- nærhet til marka og kort vei til sentrum.
Om dere har råd til det så er Kampen og Enga flotte områder med relativt få ikke-europeiske innvandrere. Bodde i begge bydeler da jeg bodde i Norge. Det samme kan sies om Ensjø, Hovin og Hasle som nevnt over. Forskjellen mellom Kampen og Tøyen er som natt og dag. Lite bråk og tull her.
Ensjø/Løren/Hasle/Hovin/Helsfyr/Økern er i vekst, og dersom dere skal leie, så antar jeg at det må være et godt utvalg av utleieleiligheter der, basert på hvor mye som er bygget der de siste årene.

Der har du supermarkeder, t-bane, busser (21 blant annet). Kort vei til sentrum. NRK skal bygge i dette området, så det er mulig dette vil gi det et ekstra løft.

Negativt: Du må tåle litt byggstøy, ettersom de river de gamle bilbutikkene og bygger boliger der.
Er ikke noe spesielt gjenger på Tveita, det blir mer når du kommer nærmere Mortensrud.