Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er jeg rasist?
Helt legitime standpunkter 135 63,08%
Rasist/på kanten 79 36,92%
Stemmegivere: 214. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  132 26526
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Det blir litt vell generelt å si at ikke-vestlige bidrar mindre. I gjennomsnitt har du rett, men se på regioner\land og du kan ta feil. Om du ser på hvor folk kommer fra så bidrar f.eks. innvandrere fra Thailand, India, Vietnam og enkelte andre land i snitt mer enn etniske nordmenn da de har færre på trygd og mer verdiskapning\høyere grad av sysselsetting. Om du ser på innvandrere fra Somalia og Afghanistan er situasjonen en helt annen. Å klumpe i hop alle ikke-vestlige innvandrere som en homogen gruppe som ikke bidrar med verdiskapning er i beste fall upresist. Jeg vil ikke si at du er en rasist ut ifra hva du skriver, men du skjærer alle over en kam og det vitner om mangel på kunnskap\uvitenhet. Hva tenker du om innvandring fra f.eks Thailand? De bidrar tross alt mer til verdiskapning enn etniske nordmenn i snitt.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. Burde vært mer presis, men når jeg ble bedt om å presisere senere i tråden svarte jeg at jeg hovedsaklig tenkte på Midtøsten og Afrika.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg synes ikke at andre folks meninger om din seksuelle legning skal ha særlig stor betydning for ditt forhold til egen seksualitet.
Vis hele sitatet...
Neida, jeg gir faen. Problemet er om disse er utbredte holdninger i en stadig voksende minoritet, så kan det være svært skadelig på sikt.

Egentlig ganske sykt hvor tolerante venstreorienterte er over islam, med tanke på det er ideologisk motpoler.
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 22:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Egentlig ganske sykt hvor tolerante venstreorienterte er over islam, med tanke på det er ideologisk motpoler.
Vis hele sitatet...
Og på den helt motsatte siden av den politiske sfære er det folk som forsvarer kristne med samme meninger angående seksuell legning. Det er bare pakket inn i andre ord.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Les tråden på nytt å se i hvilke kontekst jeg skrev det
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvilken kontekst du skrev det i, og jeg synes det er et billig grep. Jeg kan snu det imot deg selv: Så du synes det er best å hjelpe homofile som risikerer dødsstraff i Saudi-Arabia "der de er"? Teller den økonomiske verdiskapningen i Norge mer enn deres menneskerettigheter?

Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Egentlig ganske sykt hvor tolerante venstreorienterte er over islam, med tanke på det er ideologisk motpoler.
Vis hele sitatet...
Du vet ingenting om hvilket forhold noen i denne tråden har til islam. Mange ikke-vestlige som flykter hit flykter fra de mest voldelige og destruktive sidene av nettopp den religionen.
Sist endret av *pi; 22. november 2021 kl. 23:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jepp. Saudi-Arabia er det svært lite vi kan gjøre noe med. Vårt eget samfunn kan vi derimot prøve å holde vedlike.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Jepp. Saudi-Arabia er det svært lite vi kan gjøre noe med. Vårt eget samfunn kan vi derimot prøve å holde vedlike.
Vis hele sitatet...
Åja, så du kan ikke gjøre noe med situasjonen til de homofile i Saudi-Arabia? Men flykte skal de ikke få lov til. Ikke hit du bor, i alle fall. Hvor ble det av den rørende omsorgen for homofiles menneskerettigheter nå, som du prøve å slå oss i hodet med? Nå når det var ikke-vestlige homofile det var snakk om?
Joda, ønsker ikke-vestlige homofile alt godt. Men vi er ikke i en posisjon til å endre kulturen i saudi-arabia. Sånn er det bare.

Også har jeg aldri sagt at vi ikke kan slippe inn en håndfull av humanitære grunner. Men innvandring bør etter mitt syn reduseres kraftig.
Sist endret av Ikkemathias; 22. november 2021 kl. 23:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Joda, ønsker ikke-vestlige homofile alt godt. Men vi er ikke i en posisjon til å endre kulturen i saudi-arabia. Sånn er det bare.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det jeg sier. Du kan ikke hjelpe dem der de er. Du kan hjelpe dem her, eller drite i dem. Men sikkert fint for dem å tenke på at det sitter folk i Norge og ønsker dem alt godt. Thoughts and prayers<3

Det opplegget med å holde homofiles rettigheter over hodet vårt backfiret litt, for å si det mildt.


Også har jeg aldri sagt at vi ikke kan slippe inn en håndfull av humanitære grunner. Men innvandring bør etter mitt syn reduseres kraftig.
Vis hele sitatet...
Jo, du sa faktisk at du var imot ikke-vestlig innvandring.
Sist endret av *pi; 22. november 2021 kl. 23:22.
Det syns ikke jeg, men nå tar jeg kvelden. Kan fortsette diskusjonen på et senere tidspunkt om du skulle være interrresert i det.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Det syns ikke jeg
Vis hele sitatet...
Tuller du? Det er ordrett sitert fra trådtittelen din.

men nå tar jeg kvelden. Kan fortsette diskusjonen på et senere tidspunkt om du skulle være interrresert i det.
Vis hele sitatet...
Ikke på det nivået der, nei.
Skjerpings, folkens.
Helt greie standpunkter dette synes jeg. De som ikke liker det du skriver er de samme som jeg ser ilegger deg meninger og holdninger du åpenbart ikke har. Du er bekymret for innvandringen fra muslimske land. Det er en helt legitim bekymring da svært mange av disse ikke har interesse av å assimilere seg eller tilpasse seg i det norske samfunnet. Jeg anbefaler alle som ufarliggjør Islam å lese beretningene til Ex muslims of Norway. Mange her inne på forumet ser jeg er også er meget kildekåte og skal ha kilder og statistikk i alt som diskuteres. Å lese kilder er ofte synonymt med å pisse i motvind, det meste av det man leser er ganske biased særlig når det kommer til politisk ukorrekte saker. Øyne øre og sunn fornuft er tingen. Innvandring er også O.K så lenge det er politisk, økonomisk og ikke minst kulturelt bærekraftig . Lite i Islam er forenlig med norske verdier og man bør således begrense innvandringen fra disse landene. All religion er gammaldags og destruktivt i ett moderne samfunn. Islam er en av disse. Forskjellen er hvilken religion som tåler kritikk og hvilken som ikke gjør det. Når muslimer er villige til å drepe for at noen river koranen i stykker sier det litt om hvor redde muslimer er for å ta feil av sin egen virkelighetsoppfatning. Hvor ofte hører man muslimer ta avstand fra bruk av vold i forbindelse med blasfemi rettet mot Islam kontra hvor ofte hører man muslimer bli krenka når noen kritiserer profeten? Det er jo ganske åpenbart at muslimer har ett holdningsproblem mot vestlige verdier. Ett annet morsomt ord er "muslimfiendtlighet" eller "islamofobi" som brettes rundt en så fort noen kritiserer islam. Hva med muslimers generelle homofientlighet, kvinnefientlighet, jødefientlighet, kristenfientlighet, demokratifientlighet? lista er lang altså, meget lang og det er dermed lov til å være litt bekymret. Når til og med media ikke tør å kritisere denne ukulturen så sier det litt om hvor farlig denne religionen er. Og forresten, å dra rasistkortet betyr bare at man selv er redd for å ta feil. Religion og dens ukultur har ingenting med rase å gjøre.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Har du fastsatt en spesifikk definisjon på hva som er vestlige land? Jeg skal ikke si at du er rasist, men det kan nok ofte tolkes som en rasistisk holdning. Liksom om det KUN er økonomiske og samfunnsnyttige grunnlag du baserer dette på så kan det være greit, men jeg tror egentlig dette er rasistisk. Du nevner både muslimer og ikke-hvite folk i din første post og det må jeg si at jeg finner ganske avslørende på ditt agenda.

Jeg begriper ikke helt hvordan man en gang argumentere positivt for innvandring fra vesten og i samme åndedrag argumentere negativt for innvandring fra ikke vestlige land, her baserer man jo sine beslutninger utifra hvor en er født også ser man bort i fra de kvalifiserende egenskapene en person kan ha.
Er man imot innvandring - greit nok
Men når man begynner å si at man kun vil ta inn folk fra land der hovedpopulasjonen er hvite, også ser man bortifra egenskapene til en person og legger favør på den andre personen - ikke fordi egenskapene er bedre, men siden han var født i et annent land, så må jo dette være rasistisk? Hvis du har 2 leger også er den ene 10 ganger mer kvalifisert en den andre, men så velger du fortsatt å ansette den minst kvalifiserte personen pga. hvor den er fra så ser du jo bort fra kvalifikasjonene og legger mer vekt på etnisiteten til legen ovenfor kompetanse, og hvorfor ville man valgt en underkvalifisert lege ovenfor en kvalifisert lege med begrunnelse i geografi om man ikke er rasist?

Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Helt greie standpunkter dette synes jeg. De som ikke liker det du skriver er de samme som jeg ser ilegger deg meninger og holdninger du åpenbart ikke har. Du er bekymret for innvandringen fra muslimske land. Det er en helt legitim bekymring da svært mange av disse ikke har interesse av å assimilere seg eller tilpasse seg i det norske samfunnet. Jeg anbefaler alle som ufarliggjør Islam å lese beretningene til Ex muslims of Norway. Mange her inne på forumet ser jeg er også er meget kildekåte og skal ha kilder og statistikk i alt som diskuteres. Å lese kilder er ofte synonymt med å pisse i motvind, det meste av det man leser er ganske biased særlig når det kommer til politisk ukorrekte saker. Øyne øre og sunn fornuft er tingen. Innvandring er også O.K så lenge det er politisk, økonomisk og ikke minst kulturelt bærekraftig . Lite i Islam er forenlig med norske verdier og man bør således begrense innvandringen fra disse landene. All religion er gammaldags og destruktivt i ett moderne samfunn. Islam er en av disse. Forskjellen er hvilken religion som tåler kritikk og hvilken som ikke gjør det. Når muslimer er villige til å drepe for at noen river koranen i stykker sier det litt om hvor redde muslimer er for å ta feil av sin egen virkelighetsoppfatning. Hvor ofte hører man muslimer ta avstand fra bruk av vold i forbindelse med blasfemi rettet mot Islam kontra hvor ofte hører man muslimer bli krenka når noen kritiserer profeten? Det er jo ganske åpenbart at muslimer har ett holdningsproblem mot vestlige verdier. Ett annet morsomt ord er "muslimfiendtlighet" eller "islamofobi" som brettes rundt en så fort noen kritiserer islam. Hva med muslimers generelle homofientlighet, kvinnefientlighet, jødefientlighet, kristenfientlighet, demokratifientlighet? lista er lang altså, meget lang og det er dermed lov til å være litt bekymret. Når til og med media ikke tør å kritisere denne ukulturen så sier det litt om hvor farlig denne religionen er. Og forresten, å dra rasistkortet betyr bare at man selv er redd for å ta feil. Religion og dens ukultur har ingenting med rase å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hvis du har to personer som heter Knut, så kan du ikke si at begge personene er dårlige mennesker kun siden du vet at en knut har gjort noe dårlig. Jeg hadde lett respektert argumentene dine, om du ikke kun brukte det om muslimer. Du virker jo ikke av å ha noe interesse av at religion generelt er en uting, men du er veldig på muslimer. Har du selv tenkt at kanskje dine verdier ikke sammsvarer med norges? det står ganske klart i grunnloven dette med religionsfrihet. Man skal jo ikke akseptere kriminalitet, men islam har jo ikke noe med kriminalitet å gjøre det er en spirituell tro.. Men her antar du jo at folk med en spesifikk tro er kriminelle, kun fordi de har den troen. Jeg er helt enig i at all religion er en uting. Men skal vi drive å bestride grunnloven basert på hvilken tro folk har liksom. Det må jo være rasistisk? Men altså, jeg er ikke mørkredd, jeg bare blir litt redd når det ikke er noe lys!
Sist endret av Absurd; 23. november 2021 kl. 02:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kort svar. Ja du er rasist eller har i det minste rasistiske holdninger og du virker også som en utrolig kjip person på veldig mange måter. Du virker å ha en ensrettet news feed og kanskje lever du i et ekkokammer som gjør at du får bekreftet ditt verdensbilde og dermed forsterker dine tanker og holdninger? Forsøk å åpne opp, bli kjent med nye mennesker, legg til side forutintatte holdninger og bare forsøk å bli kjent med nye folk og kulturen deres.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kort svar. Ja du er rasist eller har i det minste rasistiske holdninger og du virker også som en utrolig kjip person på veldig mange måter. Du virker å ha en ensrettet news feed og kanskje lever du i et ekkokammer som gjør at du får bekreftet ditt verdensbilde og dermed forsterker dine tanker og holdninger? Forsøk å åpne opp, bli kjent med nye mennesker, legg til side forutintatte holdninger og bare forsøk å bli kjent med nye folk og kulturen deres.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er han ikke rasist fordi ham belyser problemene med innvandring. Ærlig talt. Hadde han sagt at han trodde svarte var dummere enn hvite, eller at gule er mindre verdt enn røde osv.. det er noe annet. Rasist er et uttrykk som er totalt ødelagt.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Selvsagt er han ikke rasist fordi ham belyser problemene med innvandring. Ærlig talt. Hadde han sagt at han trodde svarte var dummere enn hvite, eller at gule er mindre verdt enn røde osv.. det er noe annet. Rasist er et uttrykk som er totalt ødelagt.
Vis hele sitatet...
Eh. Han er i mot innvandring fra ikke-vestlige land. Bare med trådtittelen har han kategorisert mennesker med negativt fortegn. Han er i mot.

Det er pr. definisjon rasisme. Man må ikke kalle menneskegrupper dumme eller farger for å kalle det rasisme.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Hvis du har to personer som heter Knut, så kan du ikke si at begge personene er dårlige mennesker kun siden du vet at en knut har gjort noe dårlig. Jeg hadde lett respektert argumentene dine, om du ikke kun brukte det om muslimer. Du virker jo ikke av å ha noe interesse av at religion generelt er en uting, men du er veldig på muslimer. Har du selv tenkt at kanskje dine verdier ikke sammsvarer med norges? det står ganske klart i grunnloven dette med religionsfrihet. Man skal jo ikke akseptere kriminalitet, men islam har jo ikke noe med kriminalitet å gjøre det er en spirituell tro.. Men her antar du jo at folk med en spesifikk tro er kriminelle, kun fordi de har den troen. Jeg er helt enig i at all religion er en uting. Men skal vi drive å bestride grunnloven basert på hvilken tro folk har liksom. Det må jo være rasistisk? Men altså, jeg er ikke mørkredd, jeg bare blir litt redd når det ikke er noe lys!
Vis hele sitatet...
Det der kan i beste fall kalles en stråmannsargumentasjon. Les det jeg skriver.
Du nevner også grunnloven: I ett samfunn med religionsfrihet, mener du man ikke bør få lov til å kritisere den religionen man vil ut fra de oppfatningene man selv har?
Angrer litt på at jeg ikke gjorde pollen offentlig, kunne vært interresant å se hvem som mente hva.

Er det noen som har lyst til å komme med sin definisjon av rasisme? Trenger ikke å komme fra en ordbok eller noe, mer interresert i hvor dere personlig mener grensen går
Sist endret av Ikkemathias; 23. november 2021 kl. 12:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når man kategoriserer, diskriminerer, generaliserer eller fremmedgjør mennesker etter etnisitet, religion, geografi og kulturelle aspekter.

Det du gjør i denne tråden er å kategorisere og generalisere alle ikke vestlige til det bildet du har av ikke vestlige og setter et standpunkt for at du er i mot innvandring av det bestemte folkeslaget med den begrunnelsen.

Det er problematisk på mange områder og etter min mening rasisme pakket inn i pent gavepapir.

Jeg tror ikke nødvendigvis at du er en lederskikkelse i Pediga, og du forsøker å rettferdiggjøre meningene dine på en helt melloms dårlig måte, men det er fullt og helt på tryne å gjøre den øvelsen du prøver på uten å kalle det rasisme.
Sist endret av reklame; 23. november 2021 kl. 13:02.
Jeg respekter innlegget ditt, og er til en viss grad enig. La meg nok en gang presisere at jeg ikke ser ned på/ønsker utlendinger noe vondt. Mennesker er mennesker, brun eller hvit.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kort svar. Ja du er rasist eller har i det minste rasistiske holdninger og du virker også som en utrolig kjip person på veldig mange måter. Du virker å ha en ensrettet news feed og kanskje lever du i et ekkokammer som gjør at du får bekreftet ditt verdensbilde og dermed forsterker dine tanker og holdninger? Forsøk å åpne opp, bli kjent med nye mennesker, legg til side forutintatte holdninger og bare forsøk å bli kjent med nye folk og kulturen deres.
Vis hele sitatet...
Ekkokammer har du nokk litt rett i. Har derimot gode relasjoner til flere fremmedkulturelle. De har som alle andre mennesker, både gode og dårlige sider. Dette er ikke en hattråd om brune mennesker.

Og hvorfor virker jeg som en som "en utrolig kjip person på veldig mange måter"?
Sitat av reklame Vis innlegg
Eh. Han er i mot innvandring fra ikke-vestlige land. Bare med trådtittelen har han kategorisert mennesker med negativt fortegn. Han er i mot.

Det er pr. definisjon rasisme. Man må ikke kalle menneskegrupper dumme eller farger for å kalle det rasisme.
Vis hele sitatet...
Det er nok ingen som har noe imot mennesker med annen hudfarge. Det er kultur de fleste er skeptisk til.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Det er nok ingen som har noe imot mennesker med annen hudfarge. Det er kultur de fleste er skeptisk til.
Vis hele sitatet...
Den påstanden trenger du ikke å ha levd mange vintrene for å forstå at ikke holder vann..

I alle tider har mennesker vært livredd for andre mennesker som ikke er nøyaktig som dem. der spiller farge en STOR rolle
Sitat av ztaale Vis innlegg
Den påstanden trenger du ikke å ha levd mange vintrene for å forstå at ikke holder vann..

I alle tider har mennesker vært livredd for andre mennesker som ikke er nøyaktig som dem. der spiller farge en STOR rolle
Vis hele sitatet...
Sludder, det er andre KULTURER «folk flest» ser på som ett problem, ikke hudfarge.
https://youtu.be/2srQawV1ipM

Tråden her fikk meg til å tenke på gode gamle Gry Anette
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Selvsagt er han ikke rasist fordi ham belyser problemene med innvandring. Ærlig talt. Hadde han sagt at han trodde svarte var dummere enn hvite, eller at gule er mindre verdt enn røde osv.. det er noe annet. Rasist er et uttrykk som er totalt ødelagt.
Vis hele sitatet...

Forsøk å lese det første innlegget i tråden en gang til. Etterpå slår du opp definisjonen på rasist, også leser du nøye gjennom innlegget ennå en gang.
Hvordan 42% kan mene at trådstarter er rasist basert på innlegget er ganske hårreisende, men hey, dette er jo freakforum...

Definisjonen på rasisme trodde jeg var å mislike noen basert på deres hudfarge, at enkelte raser er "bedre enn andre" men blir jo endret til stadighet for enkelte tydeligvis. Nå er det for mange på ytre venstreside hvis du er det minste kritisk til innvandring og det det fører med seg.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg synes ikke at andre folks meninger om din seksuelle legning skal ha særlig stor betydning for ditt forhold til egen seksualitet.
Vis hele sitatet...
Han tenker vel mer på hva skal han skal tåle å bli utsatt for mtp. folks religiøse menig rundt homofili, type "er jeg rasist hvis jeg ikke godtar at de hater/misliker meg, fordi det er deres religion" ikke om det faktisk endrer hans eget standpunkt.
Sist endret av user22; 23. november 2021 kl. 20:39.
Sitat av user22 Vis innlegg
Hvordan 42% kan mene at trådstarter er rasist basert på innlegget er ganske hårreisende, men hey, dette er jo freakforum...
Vis hele sitatet...
Kunne prøvd en ny poll etter tråden har fått gløde noen dager
Helt legitimt. Du framstår som en rasjonell person, langt ifra en rasist.
Du trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at krigsskada flyktninger osv. både vil og gjør mye skade her i landet.
Til slutt blir Norge såpass utvannet at ingen føler seg som en nasjonalist, noe som kommer til å bli fryktelig vanskelig for fremtidige generasjoner.
Man kan både føle, ha sympati og lyst til å hjelpe mennesker i vanskelige situasjoner, men når man ser resultatet av hva det bringer så ender det nok kanskje som et tapt prosjekt.
Du er definitivt ikke rasist, Mathias.
Det ordet er så utvannet at du kan slappe helt av i mine øyne. Ordet rasist blir brukt som en hersketeknikk, ikke la deg påvirke. Take care my man.
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Sludder, det er andre KULTURER «folk flest» ser på som ett problem, ikke hudfarge.
Vis hele sitatet...
Okay, ballen er på din banehalvdel. Bevis det. kom med kilder som underbygger påstanden din
Sitat av user22 Vis innlegg
Han tenker vel mer på hva skal han skal tåle å bli utsatt for mtp. folks religiøse menig rundt homofili, type "er jeg rasist hvis jeg ikke godtar at de hater/misliker meg, fordi det er deres religion" ikke om det faktisk endrer hans eget standpunkt.
Vis hele sitatet...
Dette er sabla enkelt. Dersom man antar noen misliker en basert på hvor de er født eller etnisitet - er man per definisjon en rasist. Det er fordommer basert på faktorer personen ikke kan styre selv. Jeg sier mistenker med vilje - for selv en statistisk overvekt garanterer ikke det synet. Alle som har vært et sted mellom småseriøs og seriøs med statistikk er klar over denne begrensningen i statistikk. Når religionen man argumenterer imot ikke engang er størst i området de er født i... Står man ikke igjen med mye annet enn rasisme. Statistikk er statistikk, og individer er individer. Når man er på flukt er det som regel fra statistikken, ikke individet man er.

Trådstarter har sagt han har noe imot Islam, midtøsten og Afrika. Men det krever ikke mye mer enn å slå opp på wikipedia for å se at Afrika har anslagsvis 51% kristne og 40% muslimer. Hvis man skal være bittelitt konsekvent i sin religionkritikk, må man vitterlig anerkjenne at å inkludere Islam som et kriterie samtidig som man har Afrika er useriøst. (med mindre man vil innrømme at religion ikke var grunnen til å inkludere Afrika, men... Ja. Vi ser alle hvor den går)

Personlig er jeg ingen fan av Islam, ei heller Kristendom. Men det går helt fint an å være kritisk til det, og forstå at personer som kommer fra sterkt religiøse land også trenger beskyttelse. Uten at man kan anta a priori at deres fødeland nødvendigvis sier noe om deres personlige syn.

For å illustrere hvor idiotisk generaliseringen av geografiske områder blir: Norge har nå valgt inn en venstreside der flere av partiene er for å ta inn flere flyktninger. Betyr det at alle dere her som mener innvandring ikke burde skje, ikke eksisterer, fordi dere mener noe annet enn flertallet? Ikke det? Nei, vel, dere har akkurat møtt deres egen logikk i døra.
Sist endret av Xasma; 23. november 2021 kl. 22:18.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Norge har nå valgt inn en venstreside der flere av partiene er for å ta inn flere flyktninger.
Vis hele sitatet...
Både AP og SP har vel gitt uttrykk for at de vil lene seg på flertall med høyresiden hva gjelder asyl- og innvandringspolitikk. Så det spørs vel om det blir noen endringer i retning av at man tar inn flere flyktninger.

https://www.aftenposten.no/norge/pol...y-asylpolitikk
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Både AP og SP har vel gitt uttrykk for at de vil lene seg på flertall med høyresiden hva gjelder asyl- og innvandringspolitikk. Så det spørs vel om det blir noen endringer i retning av at man tar inn flere flyktninger.

https://www.aftenposten.no/norge/pol...y-asylpolitikk
Vis hele sitatet...
Leste du artikkelen du selv lenket til, og reflekterte du over når den er publisert?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Leste du artikkelen du selv lenket til, og reflekterte du over når den er publisert?
Vis hele sitatet...
Ja, og ja.
Den største utfordringen med innvandring er kulturell forskjell og integrering.

Jeg tror også at musikk reflekterer miljøet man blir født/lever i. Hva synes dere om disse sangene?
- https://www.youtube.com/watch?v=GJJNgqsaFc8
- https://www.youtube.com/watch?v=uKwUaLuq5o0

Helt ærlig. Hvordan har det blitt slikt i Sverige?
Du er kanskje ikke strengt tatt en rasist, men det virker som du sitter med ganske dårlig informasjon.

Det er for eksempel ganske urealistisk å si at ingen muslimer i London aksepterer homofili. Det sier seg selv at det er helt usannsynlig.
Du kommer med eksempler på land og regioner som har hatt problemer pga blandede kulturer men kommer ikke med eksempler på land og regioner som har hatt blandede kulturer og klart seg helt fint. At folk sloss og krangler og kriger har ofte andre underliggende grunner.

Altså, hvis vi skal snakke om land med blandede kulturer så er jo USA et godt eksempel på hvordan det ikke bare kan fungere, men hvordan det kan gjøres riktig. Hele poenget med USA (i starten) var at det skulle være et sted for alle, og det har gått veldig bra til tross for noen fartsdumper i løpet av landets historie.

Det er selvfølgelig lett å si at det er "lettere å hjelpe dem der de er", men det er ikke alltid mulig fordi noen ganger er "der de er" et helt jævlig høl hvor man ikke har tid til å gjøre noe annet enn å overleve fra dag til dag.

"Multikulturalisme" har (for en eller annen grunn) blitt et sårt tema blant noen folk, men se nå på de få landene som har aktivt prøvd å isolere seg og fortell meg hvordan det gikk med dem (eks Japan/Nord-Korea)

Sitat av The Magnificent Vis innlegg
Den største utfordringen med innvandring er kulturell forskjell og integrering.

Jeg tror også at musikk reflekterer miljøet man blir født/lever i. Hva synes dere om disse sangene?
- https://www.youtube.com/watch?v=GJJNgqsaFc8
- https://www.youtube.com/watch?v=uKwUaLuq5o0

Helt ærlig. Hvordan har det blitt slikt i Sverige?
Vis hele sitatet...
Jeg er kanskje en raring men det eneste jeg ser her er ungdommer som (kanskje?) kommer fra vanskelige kår som likevel finner en måte å uttrykke seg gjennom sanntidskultur.

Sikkert fordi jeg selv har laget bl.a. musikkvideoer før og vet at det krever haugevis med planlegging, disiplin og mange kjedelige timer med drittarbeid.

Og det at disse tilsynelatende vanskeligsstilte ungdommene tar seg tid til noe sånt synes jeg bare er kjempeflott (man kan argumentere med at det hadde vært bedre om de produserte litt mer hyggelige ting, men man kan bare uttrykke det man vet).
Sist endret av Chobonella; 24. november 2021 kl. 11:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av The Magnificent Vis innlegg
Den største utfordringen med innvandring er kulturell forskjell og integrering.

Jeg tror også at musikk reflekterer miljøet man blir født/lever i. Hva synes dere om disse sangene?
- https://www.youtube.com/watch?v=GJJNgqsaFc8
- https://www.youtube.com/watch?v=uKwUaLuq5o0

Helt ærlig. Hvordan har det blitt slikt i Sverige?
Vis hele sitatet...

Hørte om at på 70-80 tallet at flyktninger som kom til Sverige ble plassert på egne tettsteder uten oppfølging og hjelp, der ble de overlatt til seg selv. Høres ganske sprengt ut men det kan forklare mye
Sitat av Chobonella Vis innlegg
Du er kanskje ikke strengt tatt en rasist, men det virker som du sitter med ganske dårlig informasjon.

Det er for eksempel ganske urealistisk å si at ingen muslimer i London aksepterer homofili. Det sier seg selv at det er helt usannsynlig.
Du kommer med eksempler på land og regioner som har hatt problemer pga blandede kulturer men kommer ikke med eksempler på land og regioner som har hatt blandede kulturer og klart seg helt fint. At folk sloss og krangler og kriger har ofte andre underliggende grunner.
Vis hele sitatet...
Syns egentlig at du trekker frem USA som et vellykket flerkulturelt samfunn er veldig ironisk. Det siste jeg vil er at Norge skal ende opp sånn.

Store klasseforskjeller, høy kriminalitet, lav tillit mellom befolkningen, dårlig sosialt sikkerhetsnett. Slaveri, Jim Crow, BLM...
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Syns egentlig at du trekker frem USA som et vellykket flerkulturelt samfunn er veldig ironisk. Det siste jeg vil er at Norge skal ende opp sånn.

Store klasseforskjeller, høy kriminalitet, lav tillit mellom befolkningen, dårlig sosialt sikkerhetsnett. Slaveri, Jim Crow, BLM...
Vis hele sitatet...
De sosiale problemene i USA har utgangspunkt i rasisme og forskjeller mellom rike og fattige. Ikke utelukkende fra "kulturelle forskjeller".
Etter mitt syn er halve grunnen for at vi kan ha en velferdsstat nettopp at vi er en liten, homogen befolkning hvor folk har tillit og solidaritet til hverandre.

Sitat av Chobonella Vis innlegg
De sosiale problemene i USA har utgangspunkt i rasisme og forskjeller mellom rike og fattige. Ikke utelukkende fra "kulturelle forskjeller".
Vis hele sitatet...
Jo, men tror du ikke klasseforskjellene i stor grad skyldes spenninger mellom forskjellige grupper?

Hva skyldes opptøyene i for eksempel Malmø da? Rasisme?
Sist endret av Ikkemathias; 24. november 2021 kl. 12:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Etter mitt syn er halve grunnen for at vi kan ha en velferdsstat nettopp at vi er en liten, homogen befolkning hvor folk har tillit og solidaritet til hverandre.



Jo, men tror du ikke klasseforskjellene i stor grad skyldes spenninger mellom forskjellige grupper?

Hva skyldes opptøyene i for eksempel Malmø da? Rasisme?
Vis hele sitatet...
Kan absolutt skyldes spenninger, men jeg tror ikke de spenningene kommer utelukkende fra kulturelle forskjeller. Den type spenninger har mer med økonomiske og sosiale forskjeller. Hvor den linjen trekkes (dvs linjen mellom de som får og de som ikke får) kan veldig gjerne være basert på kulturelle/etniske/religiøse forskjeller, men de forskjellene kommer ikke fra kulturelle/etniske/religiøse forskjeller.

Det er litt vanskelig å forklare, men det jeg prøver å si er at disse spenningene mellom kulturer er ikke nødvendigvis "naturlige" eller "uungåelige". De er gjerne skapt av folk, for forskjellige grunner.

Edit: Og jeg er ikke kjent nok med opptøyene i Malmö til å kunne gi noe som helst bra svar.
Sist endret av Chobonella; 24. november 2021 kl. 12:27.
Ok, men greit nok at USA er et vellykket samfunnet med tanke på makt, innflytelse og økonomi. Men sosialt sett, er det egentlig et vellykket land?
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Ok, men greit nok at USA er et vellykket samfunnet med tanke på makt, innflytelse og økonomi. Men sosialt sett, er det egentlig et vellykket land?
Vis hele sitatet...
Åh gud nei. Men da må vi nesten bestemme oss for hva vi snakker om.

Du nevnte spesifikt "konflikt" i originalposten din.
Og selv om USA har hatt veldig mange eksterne konflikter så har de alvorlige interne, politiske konfliktene vært relativt få (bortsett fra borgerkrigen). Der har du et land med veldig mange forskjellig folk fra forskjellige land og kulturer. Glem heller ikke at "USA" ikke har en særlig kulturell identitet, det er merkbare kulturelle forskjeller mellom folk som er oppvokst ved vest-kysten og øst-kysten for eksempel.

Til tross for USA sine sosiale problemer så er det ikke det post-apokalyptiske hølet som man ville sett for seg, basert på en antagelse at "kulturelt ulike folk har en tendens til å ende i konflikt".
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Ok, men greit nok at USA er et vellykket samfunnet med tanke på makt, innflytelse og økonomi. Men sosialt sett, er det egentlig et vellykket land?
Vis hele sitatet...
Er jo ikke lett å kvantifisere akkurat det, men de hadde jo ikke kommet til sin posisjon om de ikke har gjort noe riktig. Man kan jo feks se på hvor lykkelige de er iforhold til ander land. Der havner de på 19 plass, ikke best men bedre enn de aller fleste andre. De er best i klassen for land som har flere enn 100 millioner innbyggere. USA er jo et godt eksempel i mine øyne på et samfunn som ikke er homogent etnisk eller kultur, men på tross av forskjellene klarer å levere bedre på omtrent alt enn alle andre land.
Gode poenger, men vil si at mindre, homogene europeiske land som blant annet de nordiske, Sveits og benelux er direkte overlegne USA sosialt sett.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Gode poenger, men vil si at mindre, homogene europeiske land som blant annet de nordiske, Sveits og benelux er direkte overlegne USA sosialt sett.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan man si. Men det er nok ikke pga en mangel på kulturelle forskjeller.
Jeg mener at en (av mange) viktig(e) faktor(er) for at Norge fungerer såpass bra som det gjør, er fellesskapsfølelse, liten og homogen befolkning og felles verdier. Om verdiene blir vannet ut, er jeg redd for at det vil skade landet vårt.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Jeg mener at en (av mange) viktig(e) faktor(er) for at Norge fungerer såpass bra som det gjør, er fellesskapsfølelse, liten og homogen befolkning og felles verdier. Om verdiene blir vannet ut, er jeg redd for at det vil skade landet vårt.
Vis hele sitatet...
Det kan enten gjøres ved å bygge fellesskap mellom de som er her, eller være veldig nøye på hvem som ikke er en del av fellesskapet og holde de mest mulig ute. Jeg registrerer at du heller mest mot det siste.

Hvordan tror du en kategorisk avvisning av nye ikke-vestlige med grunnlag i at de aldri kan bli en del av fellesskapet vårt, vil påvirke fellesskapsfølelsen til de med ikke-vestlig bakgrunn som allerede er her?

Jeg påstår ikke at det er uproblematisk eller at vi skal ha åpne grenser. Men det å aktivt dyrke oss/dem-tankegang er problemet, ikke løsningen.
Nei, de fremmedkulturelle som alt er her er en del av fellesskapet.
Sitat av Ikkemathias Vis innlegg
Nei, de fremmedkulturelle som alt er her er en del av fellesskapet.
Vis hele sitatet...
Men du argementerer jo samtidig med at samfunnet ikke blir homogent nok hvis vi tar med fremmedkulturelle i fellesskapet? Jeg hadde ikke følt meg særlig inkludert i ditt fellesskap om jeg hadde ikke-vestlig bakgrunn.
Som alt er her var nøkkelordet her

Og selvfølgelig avhengig av hvor integrert de er
Sist endret av Ikkemathias; 24. november 2021 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.