Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3098
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Idag slo tanken meg at jeg kanskje er narkoman, det er et "tungt" ord og vanskelig å ta til seg at jeg kanskje er det...Så tenkte høre med dere hva dere tenker og tror. Bakgrunn:
Jeg er i skrivende stund på rehab et sted i Trøndelag og trapper ned på Subutex, får 2,5 mg daglig. Hjemme har jeg brukt 8 mg i cirka et halvår og valgte selv å dra på behandling for dette siden jeg ikke klarte å slutte selv. Har brukt en del Subutex og opiater før også, men ikke slik at jeg har greid å bli avhengig av det sånn som nå. Jeg er en 30 år gammel mann. Siden jeg var 14-15 år har jeg i stort sett ruset meg hver dag, de første årene kun på alkohol. Da jeg ble 20 oppdaget jeg andre rusmidler, som benzo og hasj. De siste årene har jeg av og til brukt amfetamin, MDMA, Oxycontin osv. Røyket hasj daglig i 4 år helt til jeg så og si slutta for 2 år siden. Nå røyker jeg kun en sjelden gang. Jeg er avhengig av benzo og får 10mg Vival daglig hos legen. Trappet ned fra 100mg Vival daglig til de 10mg som jeg står på nå. Over flere år har jeg hatt et betydelig høyere benzoforbruk enn nå, tok haugevis med benzo av alle typer. Har også tidligere vært innlagt for alkoholavhengighet. Jeg er sjelden helt edru, de dagene jeg er edru føler jeg meg ikke normal og får abstinenser. Som sagt er jeg nå på behandling for Subutex-avhengighet og trapper ned på dette. Mista litt tråden her nå så tror jeg slutter å skrive da resten blir bare rot. Har sikkert glemt å nevne masse.
Hva tror dere, er jeg narkoman, eller "bare" rusmisbruker? Hva er forskjellen? Har så og si prøvd alle kjente rusmidler, men det er kun noen få som jeg bruker daglig. Akkurat nå er det benzo og Subutex. Har aldri tatt sprøyte og kommer aldri til å gjøre det heller, men jeg liker å snorte ting. Den Subutexen jeg får her på behandlingshjemmet under tilsyn gjemmer jeg mellom fingrene og snorter senere. Den skal jo egentlig tas under tunga, men får bedre effekt av å snorte den, og tror heller ikke at det spiller noen rolle at jeg snorter når jeg uansett står på nedtrapping.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ja
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Godt spørsmål. Jeg har vært en veldig tung rusavhengig i mange år. Nå som jeg er rusfri, stiller jeg gjerne opp for andre.

Spørsmål du burde stilles:
1: Kommer rusen først? Velger du å innta rusmidler før du treffer andre, selv om det ikke er så lurt?

2: Har du et ubehag når rusmidler ikke er umiddelbart tilgjengelig for deg?

3: Bruker du tid og penger på å skaffe deg rusmidler? Hva om noen tilbyr deg å være med på en båttur, og du ikke er ruset eller har rusmidler tilgjengelig? Takker du nei fordi det isåfall forhindrer deg fra å skaffe rusmidler før, underveis eller båtturen?

4: Har noen sagt at du burde slutte?

5: Gjort noe ulovlig i forbindelse med rusbruken? Rana et apotek? Slåss med noen? Truet noen? Eller blitt utsatt for noe ulovlig?

6: Sykehusinnleggelser og opphold i arresten? Psykiatrisk innleggelse?

7: Prøver du å slutte fordi det gir et bedre inntrykk av deg selv overfor andre? Fordi du da beholder vennskap og familien? Er det altså ikke fordi du ønsker å være rusfri?

8: Angrer du når du ruser deg? Irriterer du deg over situasjonen du er i?

Jo flere spørsmål du svarer ja på, jo mer narkoman er du.

Det du bør tenke på aller først er å klare EN dag uten rusmidler. Det er bare 24 timer, og du skal sove. Drit i å tenke over om du ruser deg i morgen eller i neste uke, du skal bare tenke på IDAG.
Når du står opp, repeter. Idag klarer du 24 timer uten rusmidler. Repeat….

Hva tenker du om det jeg har skrevet?
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du ikke liker ordet narkoman behøver du ikke omtale deg selv som det, men det er ikke tvil om at du har hatt et stort rusmisbruksproblem i mange år og faller inn i kategorien narkoman.

Helt toppers at du har tatt tak i det og lagt deg inn i behandling! Stå på!
Ruser du deg eller tar du medisinene dine slik at du unngår abstinenser og ubehag?

Jeg vil påstå at du er RUSfri om du fungerer i jobb og forhold uten at dem rundt deg tror du er ruset/påvirket. Du er avhengig av rusgivende medisiner, men du ruser deg ikke på dem.
I mine øyne er det en forskjell. Fortsett som nå og trapp ned. Bruk god tid.

Du er ikke narkoman. Men du er ikke langt unna.

Jeg har vært narkoman og oppført meg som en.
Jeg er rusfri nå, men ikke medisinfri.
Sist endret av krystallkongen; 26. september 2021 kl. 17:34.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
3: Bruker du tid og penger på å skaffe deg rusmidler? Hva om noen tilbyr deg å være med på en båttur, og du ikke er ruset eller har rusmidler tilgjengelig? Takker du nei fordi det isåfall forhindrer deg fra å skaffe rusmidler før, underveis eller båtturen?
Vis hele sitatet...
Eller ETTER båtturen skulle det stå.

Det tok tid før jeg ville akseptere å kalle meg selv rusavhengig. Jeg nektet å omtale meg selv som noe annet enn rusmisbruker på AA og NA-møtene som ble arrangert hver dag på behandlingsstedet mitt den første gangen jeg la meg inn. Den gangen la jeg meg inn bare for å gjøre familien fornøyd. Ruset meg igjen umiddelbart etterpå.

Den dagen jeg virkelig sluttet var jeg veldig sterk og bestemt. Det var mye påvirkning fra folk rundt meg. Familien ekskluderte meg, vennene mine ville ikke henge, til og med de som solgte meg dop likte ikke å være med meg. Jeg stod helt alene, og skulle til å kjøpe alkohol for å erstatte rusmidlene jeg ikke fikk tak i den dagen.

Jeg så på ølboksene på butikken, og plutselig bare nei faen heller, nå er jeg ferdig, og ringte rusakutten. Fikk god symptomatisk behandling og et trygt og rolig sted å være. Plutselig ble jeg et helt annet og rusfritt menneske.
Ja, og jeg ville også kaldt deg narkoman selv med 1/5 av dosene og lengden du har brukt det.

Men narkoman er jo et definisjonsspørsmål. 10 stk vil gi deg 10 forskjellige svar
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Visste ikke at det var forskjell på rusmisbruker og narkoman. Er det ikke det samme? Hvor går grensen?
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du hadde vært full hver dag i femten år, hadde du da vært alkis? Ja. Hvis ikke du kan kalles narkoman så vet jeg ikke hvem i all verden vi kan kalle det.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Visste ikke at det var forskjell på rusmisbruker og narkoman. Er det ikke det samme? Hvor går grensen?
Vis hele sitatet...
Det et et godt spørsmål.

Jeg vil mene at en rusmisbruker er en person som misbruker rusmidler for å oppnå et mål, f.eks. forbedring av en psykisk eller fysisk lidelse, eller for å oppnå en personlighet han ønsker å ha, altså selvmedisinering med rusmidler. Man bør slutte med dette, eller ta kontroll over det, før det går videre til neste steg.
For eksempel folk som røyker hasj på grunn av angst. Hasj er ikke det verste rusmiddelet, og jeg kritiserer heller ikke bruk av hasj.

En narkoman derimot er en rusmisbruker som bruker rusmidler fordi det har blitt naturlig for ham etter å ha oppnådd en sterk avhengighet, selv om det ikke er et reelt behov for det med tanke på f.eks. selvmedisinering. Det handler ofte om sterke rusmidler, altså sterkere enn f.eks. hasj. Han ønsker å finne en vei ut av avhengigheten før eller senere, men klarer det ikke på grunn av f.eks. manglende viljestyrke og kapasitet. Valg i livet blir styrt av det å kunne få tilgang til rusmidler. Hvis ikke den narkomane får tak i rusmidler, blir han desperat og gjør alt for å kunne få tak i rusmidler. Alt handler om rus.
Du er rusmisbruker. Det er det som er relevant. Ordet narkoman er bare en løst definert merkelapp som brukes om tunge rusmisbrukere. Den egentlige betydningen av ordet er folk som er avhengige av narkotiske stoffer. Narkotiske som i søvndyssende. I dagligtale og i lovtekst brukes ordet narkotika om alle rusmidler som er ulovlige, men det er ikke den vitenskapelige betydningen av ordet. I det store og det hele spiller det ingen rolle om du velger å bruke narkoman som merkelapp eller ikke. Narkotika og narkoman er ord som har blitt misbrukt og omdefinert såpass mye at de ikke lenger egner seg til bruk i konstruktiv kommunikasjon. Glem den merkelappen og fokuser heller på å gjøre noe med rusmisbruket ditt.
Sist endret av mentalmelt; 26. september 2021 kl. 23:06. Grunn: skrivefeil
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det et et godt spørsmål.

Jeg vil mene at en rusmisbruker er en person som misbruker rusmidler for å oppnå et mål, f.eks. forbedring av en psykisk eller fysisk lidelse, eller for å oppnå en personlighet han ønsker å ha, altså selvmedisinering med rusmidler. Man bør slutte med dette, eller ta kontroll over det, før det går videre til neste steg.
For eksempel folk som røyker hasj på grunn av angst. Hasj er ikke det verste rusmiddelet, og jeg kritiserer heller ikke bruk av hasj.

En narkoman derimot er en rusmisbruker som bruker rusmidler fordi det har blitt naturlig for ham etter å ha oppnådd en sterk avhengighet, selv om det ikke er et reelt behov for det med tanke på f.eks. selvmedisinering. Det handler ofte om sterke rusmidler, altså sterkere enn f.eks. hasj. Han ønsker å finne en vei ut av avhengigheten før eller senere, men klarer det ikke på grunn av f.eks. manglende viljestyrke og kapasitet. Valg i livet blir styrt av det å kunne få tilgang til rusmidler. Hvis ikke den narkomane får tak i rusmidler, blir han desperat og gjør alt for å kunne få tak i rusmidler. Alt handler om rus.
Vis hele sitatet...
Det du definerer her som narkoman er akuratt det alle disse som kaller det selvmedisinering med hasj pga angst eller cola pga selvbilde eller piller pga traumer gjelder for. Det er ikke lenger et hjelpemiddel når man har holdt på sånn tett i mange år da er det rusmisbruk og jeg vil si rusmisbruker er det samme som narkoman i større eller mindre grad.

Trådstarter ja du er narkoman

Jeg er hasjnarkoman fordi jeg røyker daglig og trenger rusen selvom jeg kaller det selvmedisinering mot stress og for søvn.

Jeg opiatmisbruker i en periode fordi jeg brukte opiater daglig og hadde det vært lengre enn bare en måned så hadde jeg kalt meg pillenarkoman også.

Narkoman er ikke bare heroinister på gata med helt fucka liv de fleste narkomane er ikke stereotypier men man er ikke ikke-narkoman bare fordi man ikke passer i stereotypien.
Narkoman er et meget stigmatisert ord som egentlig ikke gir mening, med mindre man prøver å formidle at noen er så hekta på rusmidler at alt av andre ting i livene deres har kollapset. De menneskene på Brugata som har liv som kun dreier seg om å skaffe (som regel) Heroin og diverse andre rusmidler er dem man kaller narkomane. Injisering er også gjerne en viktig faktor for om man blir betraktet som narkoman eller ikke.

Eneste forskjellen på en som har drukket i stykker livet sitt og en som har hatt samme resultat bare med et ulovlig rusmiddel er nettopp den juridiske forskjellen på substansene. De er stoffavhengige begge to, og de har ødelagt livene sine på grunn av stoffet de foretrekker.

Det som har noe å si er hvorvidt man har kontroll på vanen sin og ikke minst om det går negativt ut over andre aspekter i ens liv.

Veldig mange av oss er rusbrukere. Mange er rusmisbrukere i forskjellige grader. Noen misbruker i så stor grad og på en slik måte (injisering) at de plutselig krysser den abstrakte grensen mellom ikke-narkoman/narkoman.
Sist endret av krystallkongen; 27. september 2021 kl. 15:31.
Yo, når skal rusmisbrukere slutte og se til andre når dem tenker på egen problematikk.. Den evige stigmaen om at dem som injiserer er verste sort av rusbrukere, jeg synes det er mye mer narkoman og røyke hasj mens man bor hjemme til man er over 30.Om vi ser bort fra dem som henger på Brugata som ikke vil noe annet en å ruse seg til dem dør så har vi fortsatt 80%++
som sliter med rus. Så om man skal måle hvem som er dem verste blablabla. Greit, se til hvordan folk fungerer i samfunnet. Har bare 20 års erfaring med salg i ‘straigte’ miljø og basert på den er det uten tvil dem som røyker, sitter hjemme med penger fra mor eller sosialen og tenker godt om seg selv når dem hører noen bekjente har injisert osv.. Stakkarslig, det sakt så er det vel ingen tvil om hvem som sliter mest av stoners uten jobb en hva en som injiserer litt amfetamin før jobb dagen begynner. Er det bedre og snylte på nav og røyke hasj dagen lang en 1 skudd om dagen? Er det bedre og drikke alkohol hver helg en om man tar en sprøyte heroin hver helg ? Selv om dere ikke hører så mye om oppegående folk som injiserer så fins det utrolig mange av dem der ute.
Jeg ser på det som følger, hvis ruslivet ditt går utover ditt profesjonelle(arbeidsliv), familieliv eller følsesliv. Så har du et problem med rus. Og dersom du må stille smørsmålet om du er narkoman, så har du allerede innsett det og vil ha noen til å enten motsi deg i håp eller hjelpe deg å innrømme det for deg selv. Så hvis du var meg, hadde jeg sagt ja. For mener nå jeg er ganske sikker på når jeg har og ikke har et problem med rus..Såpass selvinnsikt bør man ha.. Selvom det kan virke som man er i gråsonen er det som oftest en selvbenektelse fordi det er så tabu dette stemepelt med narkoman at man vil jo som regel ikke ta det på seg frivillig.. Føler du jeg treffer på noen av tankene? Ønsker jo ikke å bare preke, men kanskje vekke litt relfleksjon til å svare på ditt eget spørsmål. Også sånn til ettertanke for fremtid også da..
Sist endret av Coffern; 29. september 2021 kl. 05:10.