Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 7438
Er det noen som har tanker å dele rundt hvordan en best mulig kunne gjennomført en forsikringssvindel som innebærer å sette fyr på eget hus? Tanken er å betale noen for å sette fyr på huset samtidig som huseier selv er bortreist med alibi. Det er ingen naboer i nærheten og skadepotensialet er utelukkende materielt/miljømessig.
Huset er veldig gammelt og opprettholder langt ifra dagens standarder.

Hvordan ville du gjort det? Å fremprovosere eller legge til rette for en elektrisk feil fremstår som det beste, men jeg kommer ikke på noen konkrete ideer om hvordan det kunne blitt gjennomført i praksis.

Fyr løs
Du har allerede begått den største feilen for å bli tatt.
Sitat av Okayda Vis innlegg
Du har allerede begått den største feilen for å bli tatt.
Vis hele sitatet...
Visst man er paranoid nok finnes det alltid en måte å bli tatt.
Av over 4000 årlige bolig/bygningsbranner skal jeg nok klare å distansere meg fra dette innlegget
Du får gjøre det selv for ingen gidder å risikere 5 års fengsel for deg med mindre du har 5 millioner å betale dem for jobben.

Sikkert å bli tatt!
Dette avhenger av hvilket forsikringsselskap du bruker. Trenger informasjon om dette før du kan få konkrete tips.
Sitat av Kamma Vis innlegg
Dette avhenger av hvilket forsikringsselskap du bruker. Trenger informasjon om dette før du kan få konkrete tips.
Vis hele sitatet...
Avhenger ditt beste forslag til gjennomførsel av gitte plan på hvilket forsikringsselskap den fiktive huseieren har? Det er vell helt irrelevant for selve gjennomføringen.

La meg omformulere: Hvordan ville du brent ned et hus uten å vekke mistanke om menneskelig innblanding?

Sitat av Mk1 Vis innlegg
Du får gjøre det selv for ingen gidder å risikere 5 års fengsel for deg med mindre du har 5 millioner å betale dem for jobben.

Sikkert å bli tatt!
Vis hele sitatet...
Hehe, 5år for en forsikringssvindel som ikke satte liv i fare. Vi forholder oss tydeligvis til forskjellige rettssystemer, å godt er det
Sist endret av random12345677; 15. september 2021 kl. 03:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lvl 5 Taskenspiller
Jeg er absolutt ingen fan av noen som helst form for svindel, men jeg liker forsåvidt å leke med teorier. Man burde finne ut hva som er de vanligste årsakene til brann på tilsvarende bygg, og se litt nærmere på de som er øverst på listen.
elektronisk feil er nok veien å gå. om det blir brukt brennbar væske, så finner de det garantert.

du må iallefall sørge for at huset brenner såppas mye ned at arnested ikke kan avgjøres

dog, det er nesten garantert at du blir tatt. forsikringsselskapene gjør alt de kan for å unngå å betale ut.


hva er den underliggende årsaken?
Sist endret av DSlhm; 15. september 2021 kl. 08:05.
Hva er det egentlig å tjene på vs å selge huset ?
Sitat av dggr Vis innlegg
Hva er det egentlig å tjene på vs å selge huset ?
Vis hele sitatet...
Du betaler husforsikringspremie etter dagens tekniske verdi tilsvarende nytt. Leser TS som at dette er en gammel rønne. Da vil h*n kunne bygge tilsvarende nytt etter dagens krav.

Det er litt fucked up men du betaler i teorien like mye husforsikring for ei hundre år gammel rønne som nytt så fremt kvm godkjent boareal osv er likt.
Sist endret av Dough; 15. september 2021 kl. 08:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du vurdert alle andre muligheter? Er det andre verdier som kan bidra til at prisen blir høyere ved salg? Feks at fokus er beliggende og muligheter heller enn boligens tekniske verdi og tilstand? Mange betaler godt for den riktige tomten. Og det er mange som ønsker å bo i stille områder eller ha tilgang til natur, lite "strø lys" fra gatelykter og neon etc. Kanskje en himmeltitter blir den nye eieren? Eller en som avler hunder eller en med ME, eller en naturist om må gå rundt naken på eget tun? Og om du leter godt så finner du kanskje en annen bolig som harmonerer prismessig med salg av huset du nå bor i.

Om du svir av kåken så må jeg si at jeg håper du blir tatt, for det er jo ikke forsikringsselskapet du svindler sånn egentlig. Det er meg, alle andre på forumet og deres venner og slektninger og alle andre i landet. For hver svindel med forsikringer så øker prisen for alle andre kunder. Sjefene og eierne de skal ha sin lønn og bones samt utbytte. De justerer ikke ned kravene om utbetalingene øker, da øker de heller kostnaden på alle forsikringene for å dekke det inn.
Sist endret av _abc_; 15. september 2021 kl. 09:50.
https://www.finansnorge.no/siteasset...statistikk.pdf

Om du leser litt her inne, finner du statistikker på antall forsikringssvindler her til lands.
Så kan du jo vurdere om det fortsatt frister å prøve��x♂️
Hvis huset bare skulle blitt brent ned ville jeg kontakta det lokale brannvesenet så får de ett hus å øve seg i.

Ikke mye svindel men
Sitat av Doublecup Vis innlegg
https://www.finansnorge.no/siteasset...statistikk.pdf

Om du leser litt her inne, finner du statistikker på antall forsikringssvindler her til lands.
Så kan du jo vurdere om det fortsatt frister å prøve��x♂️
Vis hele sitatet...
Det er jo bare de som blir tatt...
Gammelt elektrisk utstyr kan jo gå i stykker. Tørketrommel for eksempel. Vil fraråde deg på det sterkeste å gå denne veien både for din egen del og for oss andre som må betale for svindelen din.

Har en god kompis som ble dømt for dette ifm bilbrann forøvrig. Kan si så mye som at de er ganske nøye og grundige.
Dyrketelt med 1000w hps pære som kanskjer har litt fett på glasset eller noe i den duren tenker jeg.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Dyrketelt med 1000w hps pære som kanskjer har litt fett på
glasset eller noe i den duren tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Så han blir bustet både for dyrking og brannstifting?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så han blir bustet både for dyrking og brannstifting?
Vis hele sitatet...
Vil ikke de bevisene som omhandler dyrking brenne opp?
Vet ikke.
De som leter etter brannårsaker er ganske gode på å pinpointe hvor brannen startet og hvorfor.
Analyser av materiale på arnestedet kan sikkert også si noe om hva som var der.
Men jeg tar høyde for at det er jeg som har sett for mye CSI.

Ved mistanker om noe muffins så går nok forsikrings selskap ganske grundig til verks.
Du får noen til og gjøre det får deg, nærme umulig å bevise at det var deg vis du har bevis at du ikke var nærme huset når det skjedde
[quote=vindaloo;3720937
Men jeg tar høyde for at det er jeg som har sett for mye CSI.[/QUOTE]

De er rimelig gode her i Norge og virker det som. Også bruker jo forsikrings bransjen mer enn gjerne pensjonerte politi feks.
Kan hyre godt med etterforskiningstimer for en million eller to.
Tenn på et tørt sted med litt papir
jeg skulle da bare ha vært jævlig klønete.

fyr i peisen når det blir litt kaldere, få det til å brenne utenfor, få panikk å spring ut, ring brannvesenet etter en kopp kaffe mens du nyter synet.

stearinlys i vinduet bak gardinene, eller nært veggen, mens du tar en runk ute i bilen. ring brannvesenet etter at satsen sitter på frontruta.

åsså føler du deg bare jævli dum å klønete til alle spørsmål som kommer.

drit i å tukle med elektriske greier. tipper de har sett endel teknisk utspekulerte planer.
selv om du kommer opp med noe jævlig smart er det sikkert bare et klassisk eksempel når teknikere kommer å ser over, et par lurespørsmål seinere så er du dømt for det.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så han blir bustet både for dyrking og brannstifting?
Vis hele sitatet...
Er dyrking ulovlig? Uhell kan skje med ei HPS pære om det kommer fett på glasset eller at reflektoren ramler ned (det har hendt meg men heldigvis hadde jeg led og ekstra sikring)
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Er dyrking ulovlig?
Vis hele sitatet...
Nei da.
Sikkert mange som dyrker grønnsaker i dyrkingstelt inne i huset sitt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nei da.
Sikkert mange som dyrker grønnsaker i dyrkingstelt inne i huset sitt.
Vis hele sitatet...
Skal du bli tatt for dyrking må de jo uansett bevise det tenker jeg og om man da faktisk har dyrka lovlig så har man ingenting å bekymre seg for. Bare plant noen tomater elns å dokumenter veksten underveis som et prosjekt så har du bevis på at det faktisk er det du dyrka.
Ja, er endel som ikke har mulighet til å dyrke inne som gjør det.
Sitat av sunnny01 Vis innlegg
Du får noen til og gjøre det får deg, nærme umulig å bevise at det var deg vis du har bevis at du ikke var nærme huset når det skjedde
Vis hele sitatet...
Samme tenker jeg. Så lenge den gode hjelperen ikke blir tatt å tyster ser jeg virkelig ingen mulighet for å bli tatt såfremt det gjennomføres på en gjennomtenkt måte.
Der igjen hører vi, ihvertfall jeg, relativt sjeldent om påsatte branner. Jeg ville derfor unngått å etterlate bevis for en menneskelig ild påsettelse for alt det er verdt.
Jeg er neppe den første som leker med tanken og noe sier meg at mørketallene for påsatte branner er langt større en vi tror.

Sitat av magnet Vis innlegg
jeg skulle da bare ha vært jævlig klønete.

fyr i peisen når det blir litt kaldere, få det til å brenne utenfor, få panikk å spring ut, ring brannvesenet etter en kopp kaffe mens du nyter synet.

stearinlys i vinduet bak gardinene, eller nært veggen, mens du tar en runk ute i bilen. ring brannvesenet etter at satsen sitter på frontruta.

åsså føler du deg bare jævli dum å klønete til alle spørsmål som kommer.

drit i å tukle med elektriske greier. tipper de har sett endel teknisk utspekulerte planer.
selv om du kommer opp med noe jævlig smart er det sikkert bare et klassisk eksempel når teknikere kommer å ser over, et par lurespørsmål seinere så er du dømt for det.
Vis hele sitatet...
Mulig det hadde gått, men i gitte tilfelle ville en vell med høy sannsynlighet få regress fra forsikringsselskapet? ''Vedkommende har opptred uaktsomt'' osv?
Sist endret av random12345677; 16. september 2021 kl. 03:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vet ikke.
De som leter etter brannårsaker er ganske gode på å pinpointe hvor brannen startet og hvorfor.
Analyser av materiale på arnestedet kan sikkert også si noe om hva som var der.
Men jeg tar høyde for at det er jeg som har sett for mye CSI.

Ved mistanker om noe muffins så går nok forsikrings selskap ganske grundig til verks.
Vis hele sitatet...
Her du inne på noe.

Det første som skjer ved en husbrann er at politiet skal skaffe seg oversikt, som de kaller det.
I første omgang begynner de med å ta minst tre avhør i denne prosessen: Henholdsvis første mann på åstedet/innringer, brannmannskap og den siste kjente personen som kan knyttes til stedet før brannen ble oppdaget.
Allerede her kan man få mye informasjon som kan føre til at det innledes bredere etterforskning ved mistanke om kriminelle forhold.

Om Kripos skulle kobles inn ligger man dårlig an, med mindre man har tenkt svært originalt og utspekulert som brannstifter.
Denne etaten stiller med et meget erfarent og kompetent personell med tilgang til blant annet brannlaboratorium hvor hypoteser eller påstander for branntilløp kan testes i praksis. Og mye mer.

Anbefaler å høre på podcasten med Kristopher Schau, Kris på Kripos.
Her er en episode som omhandler fremgangsmåter og metoder under etterforskning av branner og branntilløp:

Brann & kjemi

I denne episoden av "Kris på Kripos" tar Kristopher turen til Kripos' avdeling for Brann og kjemi. Hva kan et nedbrent hus fortelle oss - og hvordan kan en mikropartikkel utgjøre et fellende bevis? Dette er noe av det vi får svar på i denne episoden.
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/osloogviken/senke...ilje-1.7901174

Forsikringsselskaper liker å lage caser, slik som linken ovenfor. Tror den operasjonen kostet dem mer enn 2 millioner.

Godt eksempel hvor forsikringselskap kan bruke mer penger bare for å skremme andre vekk fra svindel.


Igjen, så var den yatch synkingen utført av 2 personer med laveste IQ ever.. synke båten på den dypeste plassen, ikke ha mobiltelefon med seg, midt på natten osv..

Pass på TS at du ikke er like "smart" feks, skrive freak tråd om dette
Hvis du ønsker kåken "totalødelagt av brann" så trenger den ikke brenne helt ned, det må bare brenne lenge nok. Som nevnt over er det ikke straffbart å miste kontroll over fyring i peisen, eller at en hund/katt/barn/deg selv velter ett stearinglys eller lignende. Ulykker skjer. Du må uansett i avhør hos politiet, det må da være enklere å spille en litt klønete og uforsiktig idiot enn helt uvitende "omg, er huset brent ned og ingen vet årsaken? jeg var i alle fall borte, jeg har alibi!". Du må i begge tilfeller sitte der og lyge for politiet og håpe at de ikke fatter misstanke, men det er nok enklere å innrømme skyld og be om tilgivelse enn å late som ingenting og holde maska.. Men det er kanskje bare meg da.
Sist endret av Herr potet; 16. september 2021 kl. 12:52.
Har ofte lurt på om de som driver forsikringssvindel gjør det i ren desperasjon eller fordi de tror de er smartere enn alle som evt. vil bli satt til å etterforske saken. Ren desperasjon kan jeg til en viss grad forstå, selv om jeg ikke har aksept for å dytte regningen over på andre. Men de som tror de er smartere enn alle andre går vel fort på en smell? Hvor mange er det som soner pga den type svindel? Mange blir tatt men fortsatt tenker folk de er smartere. Og selv om ikke forsikringsselskapet setter sine beste menn på saken så kan det fort hende at politiet selv avdekker noe som gjør at de velger å grundig til verks, eller at bannmenn oppdager noe eller at det var vitner som så noe.

Det er jo også temmelig kjip nedside for de som blir tatt. Fengsel, stort økonomisk tap, og det å aldri mer få tegnet enn forsikring. Og for de som er tatt og dømt for slik svindel hjelper det jo ikke bare bytte selskap. Forsikringsselskapene har felles svartelister.
Akkurat å brenne ned huset er ganske ekstremt, men andre typer svindel er det mye av.

Media skriver ikke så mye om det, men har sett noen oversikter og det er ganske utbredt.
En gjenganger er reiseforsikringer og innbrudd der folk fører opp mye større verdier en det reelle tapet.
Da kan man fort tjene 10-30k og det er begrenset hvor mye ressurser forsikringsselskapet kan bruke
på å etterforske uten å gå i minus.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Akkurat å brenne ned huset er ganske ekstremt, men andre typer svindel er det mye av.

Media skriver ikke så mye om det, men har sett noen oversikter og det er ganske utbredt.
En gjenganger er reiseforsikringer og innbrudd der folk fører opp mye større verdier en det reelle tapet.
Da kan man fort tjene 10-30k og det er begrenset hvor mye ressurser forsikringsselskapet kan bruke
på å etterforske uten å gå i minus.
Vis hele sitatet...

Det mange ryker på der er når ting dukker opp igjen, og det skjer jo fra tid til annen.

Mange som irriterer seg over slikt og rapporterer det anonymt. Som ved andre ting som nav, skatt og så videre.
Jeg ville også gått for et uhell tror jeg, så framt forsikringen dekker slikt.