Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  504 72761
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, er det noen som har erfaringer med plukking i Finnmark? Jeg har hørt at sesongen der starter veldig sent(rundt oktober) og varer bare 1-2 uker. Samt at soppen der er mer potent enn i sør-Norge. Er dette bare vissvass eller har jeg fått til meg korrekt informasjon?
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, er det noen som har erfaringer med plukking i Finnmark? Jeg har hørt at sesongen der starter veldig sent(rundt oktober) og varer bare 1-2 uker. Samt at soppen der er mer potent enn i sør-Norge. Er dette bare vissvass eller har jeg fått til meg korrekt informasjon?
Vis hele sitatet...
Har ikke førstehåndskunnskap men tenker jo at de generelle prinsippene bør være rådende i Finnmark også:

- Fleinsesongen starter gjerne når temperaturen faller under 10 graders nattestid.
- Større mengder sopp "flusher" gjerne i forbindelse med kraftige regnskyll.

Så i teorien bør altså fleinsesongen starte tidligere i Finnmark enn i Sør-Norge da temperaturen raskere faller under 10-gradersgrensa så langt nord.

Meg bekjent er det ingen hold i at soppen varier i styrkegrad med breddegrad.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Takker, jeg gikk i tillegg ut og fant svaret jeg lette etter
Hei alle! Kan giftig sopp "smitte av" på flein hvis de har ligger i samme krukke? Jeg har et innlegg i identifiseringstråden nå og jeg har en uggen følelse angående halvparten av det jeg plukket, hvis de er giftige kan de da ha besudlet fleinen?
Sitat av BaSlappa Vis innlegg
Hei alle! Kan giftig sopp "smitte av" på flein hvis de har ligger i samme krukke? Jeg har et innlegg i identifiseringstråden nå og jeg har en uggen følelse angående halvparten av det jeg plukket, hvis de er giftige kan de da ha besudlet fleinen?
Vis hele sitatet...
Ja, og nei, men om du ikke er soppekspert så ville jeg kasta alt.
Sist endret av Neipådeg; 2 dager siden kl. 05:56. Grunn: Jeg er dum