Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3556
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Halla freaks.
Jeg begynte og tenke over hvor rart menneske instinkt er, hvordan følelsene våres har alltid riktig?. Jeg synes det er så rart vist jeg står på kjøkkenet at jeg føler at noen står og ser på meg også snur jeg meg så gjør noen det, nesten hver gang så stemmer dette. Og noe som skremmer meg er jo at dette er jo faktisk sant at vi kan føle om noen ser på oss og om noen er i samme rom, og alle disse gangene vi har en sterk følelse av at noen ser på oss og er i samme rom oss men ser ingen, at det kan faktisk være at noen er der, spøkelser eller noe sånnt?.

Jeg tror på spøkelser men samtidig ikke. Jeg har opplevd ganske mye rart opp igjennom tidene, at noen er i samme rom som meg, puster meg i nakken, ser på meg, er ute etter meg. Dette kan jo være så klart paranoia men da dette sjer helt ute av ingenting så er dette rart. Er det flere som opplever at dere kan føle dette eller er dette bare meg. Jeg opplever ofte og komme inne i rom eller hus med en kald duft som sier meg at her burde jeg ikke være fordi det er noen her, har opplevd dette da jeg ikke ser noen men samtidig har jeg opplevd dette da det faktisk har vært noen på plassen.

Opplever dere sånn her?
Jeg tror dette fenomenet kan forklares ved at hjerner og dens sanseorganer oppfatter ting du ikke klarer å sette fingeren på. For eksempel trykkforskjell fordi noen åpnet en dør når de kom inn, forandring i lys rundt deg grunnet endring av refleksjon av lysstråler i rommet, svak eim, forandringer i bakgrunnsstøy grunnet endringer av akustikk.

En annen ting er noe som kalles confirmation bias, det medfører at du hovedsakelig bare husker de gangene dette stemmer. Dette er noe hjernen gjør ubevisst og medfører at mennesker blir til en veldig lite objektiv observatør.
Sist endret av Jorg; 10. juni 2021 kl. 12:26.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Jeg synes dette er så sykt rart, føles på en måte ut som superkrefter. Hvordan vi mennesker føler ting er så sykt rart. Og vi er ikke de eneste. Skremmer meg mest da jeg føler at noe er i huset også begynner hunden plutselig og bjeffe i et hjørne der jeg synes det er noe creepy. Det virker som at de kan faktisk se noe og ikke bare føle.
Jeg tipper bekreftelsesskjevhet/bias forklarer hele fenomenet. Slikt er jo lett å teste.
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Jeg synes det er så rart vist jeg står på kjøkkenet at jeg føler at noen står og ser på meg også snur jeg meg så gjør noen det, nesten hver gang så stemmer dette.

Opplever dere sånn her?
Vis hele sitatet...
Dette er et velkjent og gammelt fenomen som ofte kalles Psychic staring effect.

Det foreligger så vidt jeg kan se ingen studier som konkluderer med at fenomenet er ekte eller har rot i virkeligheten, hvis vi ser bort fra makkverk utført under sterk påvirkning av confirmation bias og gjort ved hjelp av uegnede pseudovitenskaplige metoder.
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
nesten hver gang så stemmer dette.
...
og alle disse gangene vi har en sterk følelse av at noen ser på oss og er i samme rom oss men ser ingen?
Vis hele sitatet...
Øøøøøh. Ser du problemet her?
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Øøøøøh. Ser du problemet her?
Vis hele sitatet...
Nei desverre
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Øøøøøh. Ser du problemet her?
Vis hele sitatet...
Fantastisk

Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Nei desverre
Vis hele sitatet...
X2
Sist endret av Tøffetom; 11. juni 2021 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis det stemmer nesten hver gang burde du ikke snakke om alle de gangene det ikke stemmer. Ordvalget impliserer at det skjer ganske ofte. Og tolkningen er uansett ganske selektiv. Den åpenbare er at du rett og slett tok feil.
Andre har nevnt bekreftelsesbias, i tillegg er det ikke unaturlig at du ved å snu deg fanger oppmerksomheten til noen bak deg. Altså snur du deg ikke fordi noen ser på deg, de ser på deg fordi du snur deg.
Mye av det kan nok forklares med psykologi. Vi har hjerner som setter ting sammen i mønstere som ikke alltid stemmer. Og vi husker nok best gangene hvor det vi ønsker eller tror stemmer overens med det vi opplever, og glemmer alle gangene man kikka seg over skuldra fordi man syntes man hørte pusting og det ikke var noen der…
Sist endret av Relevant; 11. juni 2021 kl. 12:52.
BRAND ∞ STRONG
Jeg har tro på at det er en kombinasjon av "confirmation bias" og ting vi sanser
som f.eks. ørsmå variasjoner av vibrasjoner, lukt, temperatur.

Eller er det gjort forsøk der to personer sitter i hvert sitt lydtette avlukke,
og at det kun er stirre/ikke stirre som spiller inn på resultatet?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har tro på at det er en kombinasjon av "confirmation bias" og ting vi sanser
som f.eks. ørsmå variasjoner av vibrasjoner, lukt, temperatur.

Eller er det gjort forsøk der to personer sitter i hvert sitt lydtette avlukke,
og at det kun er stirre/ikke stirre som spiller inn på resultatet?
Vis hele sitatet...
Det er blitt gjort, og det har ingen sammenheng.
Det skjer nok at vi hører lyder som vi ikke er bevisst, men likevel reagerer på og snur oss - og så er det noe der. Men i all hovedsak er nok dette forskjellige kognitive bias. Det er mye som potensielt spiller inn når vi overvurderer våre synske evner, f eks

Hindsight bias (knew-it-all-along-effect): Etter at noe er bekreftet, overvurderer vi hvor sterk følelse vi hadde på forhånd av å forutse det. Du kan f eks gå fra å ha tenkt på bestemoren din en time før hun ringte, til å huske at du rett før fikk en veldig sterk følelse av at du visste hun kom til å ringe.

Isolation effect: Hendelser som skiller seg ut huskes bedre enn de som ikke skiller seg ut.

Availability heuristic: Ting som lettere kommer til minnet (som over) tillegges for stor statistisk verdi. Det vil gjøre at du oppfatter at det skjer mye oftere enn det faktisk skjer.

Salience bias: Når vi vurderer informasjon, så legger vi mer vekt på informasjon som er oppsiktsvekkende eller følelsesladet, enn på nøytral info, selv om begge er like vesentlige.

Confirmation bias: Hvis du først har fått for deg at dette er et ekte fenomen, vil hjernen din samle på erfaringer som bekrefter det, og sortere bort erfaringer som avkrefter det. Hjernen ønsker å se meningsfulle sammenhenger.

Frequency illusion (baader-meinhof-effect): Har du kjøpt ny bil, og så plutselig virker det som hver tredje bil du ser er lik din? Eller du lærte et nytt ord, og plutselig hører du det over alt? Etter at du har blitt bevisst på noe, så ser du det hele tiden.

Illusion of control: Vi overvurderer vår egen kontroll over tilfeldigheter.

Illusory correlation: Vi overvurderer sammenhengen mellom hendelser som ikke henger sammen.

Det finnes en hel haug av sånne tankefeller, følefeller og huskefeller. Selv om de deles inn på ulik måte og tolkes litt forskjellig, så er det hevet over enhver tvil at vi er særdeles lette å påvirke til gale konklusjoner. Vi har en hjerne som hele tiden prøver å gi mening til en mengde bruddstykker av random stimuli, og det betyr at vi ganske ofte ser mening, mønstre og sammenhenger der de ikke finnes.
Sist endret av *pi; 11. juni 2021 kl. 14:58.
Jeg pleide å få inn sanger på hode så ville noen jeg var med synge den sangen rett etter jeg selv "sang" den inne i meg. Veldig rar følelse fordi det var så direkte.
Sitat av 2pacolypse Vis innlegg
Jeg pleide å få inn sanger på hode så ville noen jeg var med synge den sangen rett etter jeg selv "sang" den inne i meg. Veldig rar følelse fordi det var så direkte.
Vis hele sitatet...
Tipper du har nynnet på den sangen uten å merke det lenge før du ble bevisst på at du hadde den på hjernen. Eller at den andre personen hadde den på hjernen og hadde nynnet bruddstykker av den uten at du la bevisst merke til det. Skjer hele tiden med meg, at jeg lurer på om det var jeg eller den jeg er med som først begynte å nynne på en sang til vi begge har den i hodet.