Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1848
Hei
Jeg vurderer å kjøpe meg en ibook til ca 10 000 - 14 000.
Ettersom jeg aldri har kjørt mac før så har jeg en del spørsmål rundt dette som jeg håper noen av dere kan svare på. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har ibook.

1. Hvilken ibook anbefaler dere til den prisklassen jeg nevnte ovenfor?

2. Finnes det noen gratis word etterligninger som har norsk ordbok til mac os x? Så litt på openoffice men fant ikke noe om den hadde norsk ordbok. Hvor god er støtten for word dokumenter?

3. Hvordan er støtten for nettverk med windows maskiner? Er det enkelt å overføre filer mellom mac - windows osv.

4. Hvordan er det å få inn gentoo linux på en ibook? Evt. noen andre distroer som fungerer bedre enn andre?

5. Er 12" for lite?

Takker på forhånd for alle svar.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
1) Den dyreste du har råd til. Bruker selv en 12", geniale greier, og kan tas med overalt.
2) vetikke. Skaff deg warez-versjon av MS Office. Eller kjøp den, det er ikke SÅ dyrt: kjøp academic-licence
3) Helt fett
4) Det er mulig å få linux på mac, men det er jo FreeBSD med X11 innebygget - om det holder for deg
5) Kommer an på hva du skal bruke det til. Jeg synes 12" funker helt fett.
Angående openoffice, du får både norsk ordliste og språkpakke.
1) 12" tommer holder plenty. Mer mobil en 14" også. (Har 14" selv.)
2) Finnes warez til mac også. Alle adobeprogrammene kan du få av meg. (Ikke alle, men Illustrator, In-Design og Photoshop)
3) Det er kjempelettpåenplett.
4) Aner ikke.
5) Ja, sett at du ikke skal drive med MYE videoredigering. 12" er absolutt å anbefale til alle andre formål. BÆRbar er stikkordet.
duap's Avatar
Trådstarter
69 0
Takker for alle svar
btw, hvordan er støynivået på en 1ghz?
Hvis du har hundeører, så vil du merke det. min iBook er særdeles stillegående. Noe av det minst hørbare som finnes på datafronten vil jeg påstå.
Jeg har planer om å kjøpe en identisk iBook som deg Mangler bare en seig høvding som er vanskelig å få tak i som hybel dyr :P

12" med exposè burde holde i bøtter å spann. Erfaringer andre har er ihvertfall positive.

Angående linux på en bærbar mac så er utsikten ganske dårlig. Antar Gusto og metrom kan utdype dette.
Opprinnelig postet av duap
2. Finnes det noen gratis word etterligninger som har norsk ordbok til mac os x? Så litt på openoffice men fant ikke noe om den hadde norsk ordbok. Hvor god er støtten for word dokumenter?

Vis hele sitatet...
CocoAspell

Fungerer med de fleste cocoa programmer som mail app., textedit og den slags. Litt primitivt, men holder i massevis

*Edit* Doh!
Trodde YellowDog var Linux på PPC jeg... (www.yellowdoglinux.com)
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
ville heller ha kjøpt meg den billigste 12" Powerbooken. Den er mye råere. Vurderer å kjøpe meg powerbook selv hvis jeg får råd. Er luta lei av PC.
Pass på at du kjøper en med Airport innebygd,
jeg tror også at PB 12" har mer guts...

[edit]
2) RagTime Solo( The Swiss army knife of office applications ) er helt rå, har sett det demonstrert er nesten som MS Office, men har en del flere funksjoner
Arkiverer og importerer MS Office som bare det.
OpenOffice må kjøres i XFree, da den ikke er Cocoa native.
[/edit]

4) Har en nabo som har PB 17" med debian PPC og MacOS X dualboot.
Sist endret av nudo; 8. juni 2004 kl. 10:59.
Opprinnelig postet av devotio
Trodde YellowDog var Linux på PPC jeg... (www.yellowdoglinux.com)
Vis hele sitatet...
Finnes flere OS til PPC men det fungerte visst ikke så bra på laptop. Men om nudo`s nabo kjører debian på sin pb så skal ikke jeg argumentere på det

Og som nudo nevner så bruker Open Office x11 noe som gjør det ganske tregt men det fungerer vel til sitt bruk.

MS Office i OS X er ihvertfall kjempe pent og raskt så det er vel ikke så mye å tvile på? Kjøp Mac om du har pengene
Anbefaler den "slappeste" av 14" iBook'ene. Har en selv med 933MHz og 640mb ram og er storfornøyd med den. Velg så mye ram du har rå til på den modellen, så har du gjort et godt kjøp. Om 12" er for lite handler litt om hva du skal bruke den til. Som skole-pc er nok 12" nok, men skal du drive mye med Photoshop, grafikk og film, så velg 14" med 512mb ram eller gjerne mer. Har selv min iBook i nettverk hjemme, og overføring av filer mellom PC'en og den er helt problemfritt.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Gentoo på iBook, courtesy of ett eneste googlesøk.

Skjerpings!

http://www.desertsol.com/~kevin/ppc/
▼ ... over en måned senere ... ▼
Opprinnelig postet av nudo
Pass på at du kjøper en med Airport innebygd,
jeg tror også at PB 12" har mer guts...
Vis hele sitatet...
Sitter også å tenkter på og kjøpe meg en ibook. Ser at på skolen jeg skal begyne på til høsten har dem trådløst nettværk (er ikke sikker på hva slags).

Kan jeg koble meg på med Airport til unix, novell eller windows baserte net? Eller er Airport en teknologi for seg selv?
Du kan koble deg til standard trådløse nettverk med airport.
Tror jeg fant det ut selv også nettverket er IEEE 802.11b
Sier ikke meg så mye, men jeg så at airport støttet det.
Det er et helt standard trådløst nettverk, og de aller fleste nettverkskort støtter det