Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5807
Hei,
Jeg skal sende min laptop. Denne koster 15-16 000,- i butikken for øyeblikket; den er behandlet pent, har god batteritid, men en sprekk i chassis. Hva er en ok pris på noe slikt? Fortsatt garanti.

I7
512 GB ssd,
16 GB ram,
Nvidia quadro t1000 4gb
Sist endret av Quiztneffer; 3. mai 2021 kl. 20:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pleier å ligge en del ThinkPad-modeller ute på Finn, så du kan jo sjekke hva tilsvarende modeller ligger ute for. Jeg kjøpte for noen år siden en ett år gammel ThinkPad X1 Carbon for ~8000,-. Nypris på den var ~24000,-. Den var som ny, ingen skader eller merker.
Takk for svar @drewjuice - så de faller såpass i pris? Jaja, det får bare
Stå til da.
De holder seg godt men raser ned etter ett par år da markedet tidvis flommer over av kvanta fra business.
Sitat av Quiztneffer Vis innlegg
Takk for svar @drewjuice - så de faller såpass i pris? Jaja, det får bare
Stå til da.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg var litt heldig med min, siden den ikke var så gammel, men som Dough sier er det mange ThinkPad-maskiner ute på markedet som kommer fra bedrifter. Jeg mener å huske at han jeg kjøpte min av fikk den gjennom jobb, så det gjor nok ikke så vondt for han å selge den for 8000,-.

Jeg hadde nok ikke kjøpt en ThinkPad ny som privatkunde for å si det sånn.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg hadde nok ikke kjøpt en ThinkPad ny som privatkunde for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Spør fordi jeg vurderer ny ThinkPad som privatkunde selv, så kjekt å få vite det om jeg burde ligge unna!
Sist endret av Realist1; 4. mai 2021 kl. 21:56.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor ikke? Spør fordi jeg vurderer ny ThinkPad som privatkunde selv, så kjekt å få vite det om jeg burde ligge unna!
Vis hele sitatet...
Det er jo nødvendigvis å ikke å ligge unna men du kan gjøre en god deal på bedriftsmaskiner. De er ofte toppspec’a og i mitt siste tilfelle med full utvidet garanti/serviceavtale. Du kan altså spare mye og få en bedre maskin/betingelser...
Sist endret av Dough; 4. mai 2021 kl. 22:10.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor ikke? Spør fordi jeg vurderer ny ThinkPad som privatkunde selv, så kjekt å få vite det om jeg burde ligge unna!
Vis hele sitatet...
Egentlig bare fordi du kan få en 1-2 år gammel modell til langt under halv pris, og maskinene er av så høy kvalitet at en brukt maskin høyst sannsynlig vil være som ny. Med mindre det akkurat har kommet revolusjonerende hardware som gjør at en ny modell vil være svært mye bedre så kan du spare veldig mye penger uten å få noe som er merkbart dårligere. Så lenge du velger de skikkelige ThinkPad-seriene (Hovedsaklig T-, X- og P-(?)seriene) er det maskiner som holder seg svært godt.

Det er jo businessmodeller, markedsført mot bedrifter som gjerne kan kjøpe ganske mange av de og få en god pakkepris. Litt det samme som at kontorstoller til bedriftsmarkedet koster en formue om du bare kjøper én enkelt stol, men bedriften som kjøper 100stk om gangen får nok hver stol betydelig billigere enn det.

Forsåvidt enig med Dough. Du burde absolutt ikke ligge unna ThinkPad. Er ingenting som kan måle seg spør du meg (selv om de kanskje var enda bedre før Lenovo kom inn i bildet). Er heller bare snakk om å spare (potensielt ganske mye) penger.
Sist endret av drewjuice; 4. mai 2021 kl. 22:14.
Thinkpad ny som privat er helt flott. Da har en også full reklamasjonsrett i forhold til en brukt som ble kjøpt inn via bedrift en gang og ingen vil ta ansvaret for om noe skulle oppstå.

Om en ikke kjøper opp 5 år support avtale selvsagt. Da er det ikke noe problem med brukt.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvorfor ikke? Spør fordi jeg vurderer ny ThinkPad som privatkunde selv, så kjekt å få vite det om jeg burde ligge unna!
Vis hele sitatet...
ThinkPad er glimrende maskiner, jeg ser ingen grunn til at man skal ligge unna som privatperson, jeg vil dog advare mot Yoga serien. Der har det i min erfaring vært veldig "hit and miss" med kvalitet og stabilitet.
Kjøpte min thinkpad helt ny. Beste maskinen jeg har hatt, og ett av de bedre kjøpene jeg har gjort. 4 år nå og den fungerer fortsatt som da den var ny. Hadde problemer en gang, var sprekk i kabinetet. Kontaktet thinkpad og de kom på døren hentet den, fikset den og jeg fikk den levert på døra igjen på garanti!
Jeg er meget fornøyd med min ThinkPad, men grunnet min endrede skolesituasjon over sommeren vil det være mer praktisk med en "lettere" maskin. Til CAD-programmer og alt annet jeg har brukt den til er den helt fantastisk. Den har god skjerm, den er jæskla kraftig og helt uten problemer. Skjønner at markedet og hvor mange som er tilgjengelig styrer hva jeg kan få for denne - men prisen på denne modellen er såpass høy at 8000,- hadde vært helt uakseptabelt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne thinkpaden din har jo et Quadro kort, helt ubrukelig for spilling men bra for CAD, videoarbeid o.l. så freak er kanskje ikke rette markedsplassen å forhøre seg.
@Dodecha nei, men det var mer for generell veiledning. Og tenkte siden jeg fikk bud for 14 000,- for 5 mnd siden, men nå virker det til at prisen er 8000,- ville følgelig forhøre meg.