Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 597
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
avslutter i disse dager et såkalt program mot ruspåvirket kjøring. Dette er en alternativ straffereaksjon for dem som blir dømt for kjøring med høy ruspåvirkning (slik som meg),gjentatte episoder med ruskjøring, eller påvirket kjøring når vedkommende har et rusproblem.

Straffen innebærer at du slipper soning i fengsel, og du slipper å informere arbeidsgiver slik som du må gjøre ved f.eks soning med fotlenke. Antall dager med soning idømmes betinget, mot at du gjennomfører programmet.

Selve programmet har gjerne en gjennomføringstid på 10 måneder. Det innebærer en samtale med friomsorgen ca hver 14. dag. I tillegg er det en gruppeundervisningsdel som går over ca 20 timer. Det er litt ulikt har jeg forstått hvordan denne gjennomføres, kan være 10 ganger a 2 timer, eller 7 ganger a 3 timer.
Rundt de individuelle samtalene har jeg opplevd stort rom for individuelle tilpasninger angående tidspunkt og andre forhold.

Det er svært lite informasjon om dette på nettet, og jeg tenkte derfor å opprette denne tråden slik at dere kan spørre om denne straffegjennomføringen, så skal jeg svare så godt jeg kan!
Mistet du førerkortet da du ble dømt? Måtte du gå på pissings?
Anonym bruker
"Stum Varg"
Trådstarter
Tokis: Ja, mistet førerkortet.
Ikke urinprøver, men blodprøver i 6 mnd måtte til pga alkoholproblemer, blodprøver av typen peth. Innrømte alkoholproblemer for politi og helsevesen i etterkant av kjøreturen, og da gikk det melding til fylkesmannen slik rutinen sier. Nå hadde ikke det særlig mye å si da førerkortet naturlig nok var beslaglagt allikevel, og det var forsåvidt greit å gå på de blodprøvene slik at jeg ikke sprakk igjen umiddelbart.
Møtte du på noen som slet med noe annet enn alkohol, eller er dette et program mest rettet mot fyllekjøring?
Anonym bruker
"Nyfiken Lindorm"
Hva er innholdet i gruppeundervisningen? Kan ikke tenke for meg at det er så spennende å høre på en lærer gjenta flere ganger at fyllekjøring er farlig.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Trådstarter
EvilSink: programmet er for alle typer ruskjøring, også narkotika og legemidler. Pga Korona har selve gruppen i undervisningsdelen vært veldig liten og kun bestått av alkohol, men det er annen rus her også parallelt.

Nyfiken lindorm: innholdet består av ganske mye, også av eksterne forelesere som statens vegvesen, politiet osv. jeg kan egentlig lage en egen post om inneholdet etterhvert, men det er veldig allright faktisk. Ikke en eneste pekefinger rettet mot oss, det er faktisk til tider ganske hyggelig. Men joda, noen sekvenser er litt sånn som går på trafikksikkerhet, dog mer generelt, ikke bare fyllekjøring. Handler mye mer om bevissthet rundt trafikksikkerhet generelt. Trygg trafikk snakket litt om det. Statens vegvesen snakket mest om prosessen med å få tilbake førerkortet egentlig. Mye går på bevisstgjøring og holdningsendring, men inntrykket mitt er at programmerer laget for å hjelpe oss videre fremfor å straffe.