Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3536
Både ebay og aliexpress legger nå automatisk på norske avgifter ved kjøp. Det er ikke lenger like billig å handle fra Kina.

Noen gode alternativer som ikke gjør det?
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Både ebay og aliexpress legger nå automatisk på norske avgifter ved kjøp. Det er ikke lenger like billig å handle fra Kina.

Noen gode alternativer som ikke gjør det?
Vis hele sitatet...
Det er vel sånn at du uansett bil få de norske avgiftene?
Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Det er vel sånn at du uansett vil få de norske avgiftene?
Vis hele sitatet...
Fjerningen av 350-kroners grensen ble utsatt på ubestemt tid, så fortsatt mulig å handle avgiftsfritt under 350 kroner. Men det er bra vi har fått på plass en enkel løsning for å betale moms.

Jeg hadde skikkelig uflaks med en eBay ordre fra Tyskland. Måtte betale norsk MVA oppå Tysk MVA siden eBay ikke har noen løsning for å slippe Europeisk moms. Det gjorde at jeg betalte pris*1.2*1.25. Men! eBay instruerte ikke selger til å sette på VOEC nummeret, så posten krevde inn moms på varen igjen! Den var rett over 350 kroner med dobbel moms. Så Varen som egentlig hadde kostet meg 300 spenn endte opp med å bli 700... Ingen nåde fra Posten kundeservice heller.
Sist endret av Fekillix; 19. november 2020 kl. 20:36.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Fjerningen av 350-kroners grensen ble utsatt på ubestemt tid, så fortsatt mulig å handle avgiftsfritt under 350 kroner. Men det er bra vi har fått på plass en enkel løsning for å betale moms.

Jeg hadde skikkelig uflaks med en eBay ordre fra Tyskland. Måtte betale norsk MVA oppå Tysk MVA siden eBay ikke har noen løsning for å slippe Europeisk moms. Det gjorde at jeg betalte pris*1.2*1.25. Men! eBay instruerte ikke selger til å sette på VOEC nummeret, så posten krevde inn moms på varen igjen! Den var rett over 350 kroner med dobbel moms. Så Varen som egentlig hadde kostet meg 300 spenn endte opp med å bli 700... Ingen nåde fra Posten kundeservice heller.
Vis hele sitatet...
VOEC-nummeret kommer alltid med på adresselappen hvis avsender printer ut Ebays adresselapp. Hvis avsender lager sin egen lapp, kan denne opplysningen utebli. Det du gjør da er at du ikke henter pakken. Du kontakter postens kundeservice og sender inn VOEC-nummer på pakken. Da vil Posten fjerne sitt krav hvis dem er fornøyd med dokumentasjonen. Tar ca en uke lenger. har skjedd meg 3 ganger, fra Tyskland hver gang.

Sitat av Roaccu Vis innlegg
Både ebay og aliexpress legger nå automatisk på norske avgifter ved kjøp. Det er ikke lenger like billig å handle fra Kina.

Noen gode alternativer som ikke gjør det?
Vis hele sitatet...
Eh, du er jo pliktig til å betale moms uansett. Og du slipper fakturagebyret til Posten. 25% ekstra på Kina-varer er ikke det jeg kaller en deal-breaker. Synes det er verre at mange firmaer ikke vil sende til Norge etter at dette begynte.
Sist endret av ivar_oslo; 19. november 2020 kl. 20:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
VOEC-nummeret kommer alltid med på adresselappen hvis avsender printer ut Ebays adresselapp. Hvis avsender lager sin egen lapp, kan denne opplysningen utebli. Det du gjør da er at du ikke henter pakken. Du kontakter postens kundeservice og sender inn VOEC-nummer på pakken. Da vil Posten fjerne sitt krav hvis dem er fornøyd med dokumentasjonen. Tar ca en uke lenger. har skjedd meg 3 ganger, fra Tyskland hver gang.
Vis hele sitatet...
Snakket med Posten kundeservice og de kunne ikke gjøre noe sa de, dette var helt i begynnelsen når eBay startet med VOEC, så har kanskje endret seg. VOEC-nummeret for eBay er jo identisk for alle pakker, så de vet jo ikke om akkurat min pakke har betalt. Men skjermbilde av ordren hjalp heller ikke.
Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Det er vel sånn at du uansett bil få de norske avgiftene?
Vis hele sitatet...
Før var det kun hvis pakken ble stoppet i tollen, og de fleste avsendere skrev lavere verdi på pakken.
SVÆRT sjelden at jeg har betalt noen avgifter, og jeg har bestilt mye(ting over avgiftsgrensen). Nesten kun hvis det er DHL som tollbehandler alle pakkene sine selv.

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Fjerningen av 350-kroners grensen ble utsatt på ubestemt tid, så fortsatt mulig å handle avgiftsfritt under 350 kroner.
Vis hele sitatet...
Nei, alle handler jeg har gjort på ebay eller ali siste ukene har det automatisk blitt lagt til avgifter, selv småting for 30kr.
Sist endret av Roaccu; 20. november 2020 kl. 06:15.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Nei, alle handler jeg har gjort på ebay eller ali siste ukene har det automatisk blitt lagt til avgifter, selv småting for 30kr.
Vis hele sitatet...
De som har begynt å kreve inn moms gjør det, men siden mange butikker enda ikke har begynt med VOEC-ordningen ble fjerningen av fritaksgrensen utsatt.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
De som har begynt å kreve inn moms gjør det, men siden mange butikker enda ikke har begynt med VOEC-ordningen ble fjerningen av fritaksgrensen utsatt.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder til disse påstandene?
Alle offentlige kilder sier at 350kr grensen ble opphevet 1 april , men de vil ha en overgangs ordning ut året..
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Har du noen kilder til disse påstandene?
Alle offentlige kilder sier at 350kr grensen ble opphevet 1 april , men de vil ha en overgangs ordning ut året..
Vis hele sitatet...
Stortinget har besluttet å avvikle 350 kroners grensen for toll- og merverdiavgiftsfritak. Dette skjer i to etapper: 1. januar og 1. april. Fra 1. januar 2020 ble 350-kronersgrensen fjernet for alle næringsmidler, varer som har særavgift og varer med restriksjoner. Dette betyr at du må betale merverdiavgift og eventuell toll og særavgift fra første krone for slike varer.

Kilde: https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/

Både Ebay og Aliexpress praktiserer dette, og det er ikke lenger like lukrativt å bestille fra slike sider. Jeg kan ikke kjøpe noe for 20kr uten at det blir lagt på norske avgifter. Går kun utover de med dårligst råd, tviler på at folk fra holmenkollen sitter og bestiller fra aliexpress etter å ha saumfart nettet for laveste priser.
Sist endret av Roaccu; 21. november 2020 kl. 01:17.
Overgangsordning ved avvikling av 350-kroners grensen.

For å unngå opphopning av forsendelser på grensen er det innført et midlertidig deklarasjonsfritak for varer med en verdi under 350 kroner, uavhengig av om mottaker er privat forbruker eller næringsdrivende/offentlig virksomhet.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv bestilt uttalige forsendelser for så lavt som 16 kroner for noe som i Norge ville gått for 100-lappen, så sent som forrige uke.
Sist endret av Jokke; 21. november 2020 kl. 13:19.
Ser nå jeg utrykket meg litt uklart, det kommer fram flere påstander om at hele ordningen er UTSATT..
Det er vel heller at det er en overgangs ordning som nå er på ubestemt tid og VOEC ble innført fra 1 april...

Selv sparer jeg ennå masse selv om moms blir trekt ved kjøp
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Fjerningen av 350-kroners grensen ble utsatt på ubestemt tid, så fortsatt mulig å handle avgiftsfritt under 350 kroner. Men det er bra vi har fått på plass en enkel løsning for å betale moms.
Vis hele sitatet...
Nei der tror jeg du tar feil. Mener regelen ble endret fra årsskiftet og trådde i kraft i april i år, eller var det i april i fjor kanskje? Uansett det er mva fra første krone nå, det er jeg helt sikker på.

Dermed skal du betale moms nå uansett pris. Flere markedsplasser gjør jobben for deg, de legger på mva på prisen og pakken din trenger ikke momsbehandles og dermed sparer du masse avgifter.
Dette er jo forvirrende når loven sier en ting og praksis er en annen, men det er altså fortsatt mva-fritt under 350 kr:

Tollforskriften sier fortsatt:
§ 4-10-4. Unntak fra deklareringsplikt ved innførsel
i) vare med verdi under 350 kroner som sendes til mottaker i tollområdet.


Problemet er at om du registrerer nettbutikken din i VOEC så er det ingen knapp for "mva-fritt", systemet pålegger en masse "frivillig" mva på folk som handler fra disse butikkene (alle de store nå).
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei der tror jeg du tar feil. Mener regelen ble endret fra årsskiftet og trådde i kraft i april i år, eller var det i april i fjor kanskje? Uansett det er mva fra første krone nå, det er jeg helt sikker på.

Dermed skal du betale moms nå uansett pris. Flere markedsplasser gjør jobben for deg, de legger på mva på prisen og pakken din trenger ikke momsbehandles og dermed sparer du masse avgifter.
Vis hele sitatet...
Det var fom april i år. Men pga forsinkelser i postgangen pga Kovid ble postens momsfakturering utsatt. Hvor lenge vet jeg ikke, eller om den fortsatt er aktuell. Mine pakker er nå alltid momset, unntatt momsfrie varer som bøker o.l.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Snakket med Posten kundeservice og de kunne ikke gjøre noe sa de, dette var helt i begynnelsen når eBay startet med VOEC, så har kanskje endret seg. VOEC-nummeret for eBay er jo identisk for alle pakker, så de vet jo ikke om akkurat min pakke har betalt. Men skjermbilde av ordren hjalp heller ikke.
Vis hele sitatet...
Opplevde det samme helt i begynnelsen, men jeg sendte mail til tollvesenet og ikke posten med screenshot av kvittering fra paypal/ebay. De fikset opp i det ganske fort.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Dette er jo forvirrende når loven sier en ting og praksis er en annen, men det er altså fortsatt mva-fritt under 350 kr:

Tollforskriften sier fortsatt:
§ 4-10-4. Unntak fra deklareringsplikt ved innførsel
i) vare med verdi under 350 kroner som sendes til mottaker i tollområdet.


Problemet er at om du registrerer nettbutikken din i VOEC så er det ingen knapp for "mva-fritt", systemet pålegger en masse "frivillig" mva på folk som handler fra disse butikkene (alle de store nå).
Vis hele sitatet...
Hm ok. Da trenger vi faktisk en grei liste feks med kinahandelspalsser som kan sende pakker på opptil 350 kr. Er på tide å få fylt om med billig elektronikk, motstander, rele og sensorer osv.

Pokker ta at jeg ikke har fått med meg dette tidligere.

Er det sagt noe om når de skal starte å håndheve de nye reglene? Og hva gjør tollerne nå? De åpner pakken og sjekker prisen på nett og dersom det er under 350 kr så lar de pakken passere?
Bruker Wish ganske mye, har hatt god erfaring der
LOL det var litt an overraskelse at baba satt autoskatt på, hvordan staten får det til?
Jeg irriterer meg litt over det når jeg kjøper brukte ting på eBay. Dette er tross alt ting det er allerede er betalt moms på, som jeg nå må betale moms på igjen. Samtidig gjør VOEC denne prosessen veldig mye lettere.

Men Ali, er det egentlig noe problem? Ting koster jo ikke en dritt der og 25% ekstra utgjør egentlig ingenting. Når det er sagt har jeg omtrent sluttet å handle komponenter på AliExpress. Eviglang leveringstid, SVÆRT varierende kvalitet, elendig innpakking og uprofesjonelle selgere. Bestiller nå stort sett alt fra Distrelec og DigiKey så langt det er mulig. Ja, det er litt dyrere, men kvalitetsforskjellen er som natt og dag, og prisen er inkludert levering på døra dagen etter.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Men Ali, er det egentlig noe problem? Ting koster jo ikke en dritt der og 25% ekstra utgjør egentlig ingenting.
Vis hele sitatet...

Det er som regel alltid gratis shipping fra Kina. Slike kunne du gjøre haugevis av kr 349 ordre, totalsummen blir høy og du betalte ikke moms.

Betalte kun toll før hvis pakken ble stoppet, noe som nesten aldri skjedde(før i tiden) og de fleste brukte "gift" med mye lavere verdi metoden for å unngå 350kr

Jeg leter etter en alternativ markedsplass som ikke legger på avgifter. Et alternativ kunne vært IndiaMART, men har ikke sjekket om de også legger på avgifter.
Tenk dere at den Norske stat må sette inn så jævlig mye ressurser inn i å jatte på kinesisk med kinesere tusenvis av mil fra Norges kyst bare for å få en ordning som autoskatteknuller en fåtalls minoritet av folk som er smart nok til å benytte det åpne marked ved og trekke seg til nye steder for og ha seg billige varer fra der alt som produseres i dag (DESVERRE) kommer fra.

Men usansett så sparer du på masse vs norske kjedefortetninger som tar blodpris. Tragikomi. For å si det sånn, jeg har hadde foretrukket og støtte norske forretninger hadde de ikke vært så jævla trangsynt grådig på sine kommunist kinesiske slave varer.
Sist endret av vinkelslip; 23. november 2020 kl. 08:37.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Det er som regel alltid gratis shipping fra Kina. Slike kunne du gjøre haugevis av kr 349 ordre, totalsummen blir høy og du betalte ikke moms.

Betalte kun toll før hvis pakken ble stoppet, noe som nesten aldri skjedde(før i tiden) og de fleste brukte "gift" med mye lavere verdi metoden for å unngå 350kr

Jeg leter etter en alternativ markedsplass som ikke legger på avgifter. Et alternativ kunne vært IndiaMART, men har ikke sjekket om de også legger på avgifter.
Vis hele sitatet...
Poenget var at selv med 25% moms er AliExpress fortsatt et svært billig alternativ. Innføring av VOEC gjør også at større ordre nå faktisk blir rimeligere.

Det er selvfølgelig alltid kjedelig å måtte betale mer for en vare, men prinsippielt synes jeg det er svært uheldig om norske nettbutikker må betale moms, mens utenlandske nettbutikker slipper unna.

Sitat av vinkelslip Vis innlegg
Tenk dere at den Norske stat må sette inn så jævlig mye ressurser inn i å jatte på kinesisk med kinesere tusenvis av mil fra Norges kyst bare for å få en ordning som autoskatteknuller en fåtalls minoritet av folk som er smart nok til å benytte det åpne marked ved og trekke seg til nye steder for og ha seg billige varer fra der alt som produseres i dag (DESVERRE) kommer fra.
Vis hele sitatet...
VOEC er svært enkelt å implementere. Dette er neppe noe den norske stat har brukt mye ressurser på. Varer fra Kina vil fortsatt være billige, selv om du må betale moms.
Sist endret av Judaz; 23. november 2020 kl. 10:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.