Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1614
Nå som påsken er her og våren har gjort sitt inntog, så er jeg nysgjerrig på hva mine medfreaks med grønne fingre planlegger å dyrke i sine hager og plantekasser i år. Kom også gjerne med tips og triks hvis dere har noen gode på lager.

Selv har jeg siden januar gjort forberedelser, og i år blir det tomater, chili (4 sorter) og diverse grønne urter.
Begynte for sent i fjor med tomater, må prøve å sette i sving noen nå. Hatt litt suksess med chili før. Agurk hadde vært moro.

Godt at våren har kommet!
I år har vi oppgradert, kjøpte hus for 4 år siden, vi har gjort mye innvendig og endel på utsiden, hagen er svært preget av neglekt og økonomien tilsier at det ikke blir ny plen enda. Så da bruker vi litt av tomta til å plante istedenfor.

Så i år kjører vi på med, poteter, gulrøtter, pastinakk, jordbær og purreløk i furer. Så er det agurk og sukkererter i klatrekassa. En liten rad med mais, løk og squash. I tillegg kjører vi det vanlige, tomater, isbergsalat, plukksalat og paprika.

Og selvfølgelig, det siste men kanskje det viktigste, en stor busk med catnip til kattene
Kloakk, anbefaler deg å sette sukkerertene med maisen istedet for løk. Alle de (Mais, squash og sukkererter) hjelper hverandre både over og under bakken! Companion planting er ganske kult!

I år har jeg satt tomat og tagetes, bor langt nord, så resten må vente. Satte hvitløk i høst og skal sette rødløk, pastinakk, beter, sukkererter, butternut squash, agurk, mais og div bærbusker i år. Ett kult tips til tomatplanter, så basilikum i potta. De liker hverandre veldig godt.
Her går det i chili I fjor hadde jeg 10-12 cayenne planter sådd med frø fra butikk-chili. I år har jeg dyrket 2 bhut jolokia, 2 carolina reapers, 2 chocolate habanero og 2 lemom habanero.

Sådde i feb. Litt senere enn planlagt, men alle plantene vokser fint
Selv så blir det vel til, at jeg kjøper noen tomatplanter og noen krydderurter. Ellers så har jeg også lyst til å få opp minst ett tre av disse; lind, ask, alm og barlind. For et par år siden plantet jeg bl.a. lokal malurt, som står på sørsiden av huset.



Sitat av Kloakk Vis innlegg
Så i år kjører vi på med, poteter, gulrøtter, pastinakk, jordbær og purreløk i furer. Så er det agurk og sukkererter i klatrekassa. En liten rad med mais, løk og squash. I tillegg kjører vi det vanlige, tomater, isbergsalat, plukksalat og paprika.


Og selvfølgelig, det siste men kanskje det viktigste, en stor busk med catnip til kattene
Vis hele sitatet...
Så flott! Når du ikke har plen, så kan poteter være fint for å minske ugress. Potetplantene blir etterver så store, at de skygger ut mye ugress. Men en må da uansett være flink, til å luke ugresset for alle grønnsaker, En må også passe på, og bre over ekstra jord på potetene litt utover sesongen. Slik at dette blir potetfårer. Dette er så ugresset bli mindre plagsomt og de nye potetene er under jord. Grønne poteter er giftige (alt annet på planta også for den saks skyld). Men bruk kun statskontrollerte settepoteter, så slipper dere en del rekke leie sykdommer. Særlig potetcystenematode/potetål er lei. Da har du potetkarantene opp til 40 år. Men sykdommer som tørråte kan være vanskelig å unngå, om sesongen blir bra for denne sykdommen. Ellers skal ikke poteter gjødsles med klorholdig gjødsel, og de skal ha forholdsvis lite nitrogen i gjødsla. Felleskjøpet er sikkert behjelpelig med gjødsel. En bør også være obs på, at squash og tomater er veldig nært beslektet med potet. Så de samme sykdommene går kanskje på alle 3.

Ellers så har jeg uthevet pastinakk som du ser. For det første er det en skikkelig problemart, som har tatt av helt rundt Oslo. Hvis du ser de plantene, som ligner hundekjeks med gule blomster langs E6 og lignende i Oslo, så er dette pastinakk. Men høster du inn alle, så er det greit, da plantene er 2 årig (setter normalt frø det andre året). Ellers så bør du bruke hansker, og klær med lange ermer, når du jobber med pastinakk. De inneholder relativt mye og agressive furankumariner. Dette gjelder særlig planter, som tidligere har vært utsatt for insekt– og soppangrep. Furankumariner er en gruppe gift, som er svært vanlig i skjermplantefamilien (gulrot, hundekjeks, karve er også i samme familie) og rutefamilien (her er det bl.a. sitrusfrukter som er mest kjent). Disse furankumarinene kan gi ubehag, når de kommer på huden. Altså dette har også noe med hudtype å gjøre. Ikke alle reagerer like mye. Hos noen blir det ikke mere enn noen dagers prikking i huden, mens noen får stygge sår. De blir aktivert av UV-stråling (sollys), og vil da binde seg til diverse proteiner og DNA. Resultatet er, at du får hevelser, rødhet kanskje blemmer og åpne sår. Det blir nesten som brannsår, men etter det jeg har forstått, så er det så og si smertefritt. Skulle dette oppstå, så bør du dekke til området med klær og holde deg i skygge (innomhus). Du bør også kanskje være forsiktig med lysstoffrør. Det er sjeldent at disse stoffene gir forgiftningssymptomer, når en spiser plantene. Men dette er også sett, når en har spist av pastinakk, som har vært angrepet av insekter og/eller sopp.
For å gi deg en pekepinn angående furankumariner. Så er det kjempebjørnekjeks og tromsøpalme, mange har snakket om så giftige. De er egentlig ikke veldig giftige, men de har denne effekten med blemmer o.s.v. Dette kommer av furankumariner, en kan se reaksjonen fra en person, som har klemt på lime her (innholdet er i hovedsak i skallet). Merk at det samme er også fult mulig å få fra selleri. Det er bare å synge ut, så kan du også få en liten leksjon i kjemien om furankumariner også.
Bieblomstblanding!
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Kloakk, anbefaler deg å sette sukkerertene med maisen istedet for løk. Alle de (Mais, squash og sukkererter) hjelper hverandre både over og under bakken! Companion planting er ganske kult!

I år har jeg satt tomat og tagetes, bor langt nord, så resten må vente. Satte hvitløk i høst og skal sette rødløk, pastinakk, beter, sukkererter, butternut squash, agurk, mais og div bærbusker i år. Ett kult tips til tomatplanter, så basilikum i potta. De liker hverandre veldig godt.
Vis hele sitatet...
Jeg har laget en ganske smal kasse til sukkererter og agurk siden de klatrer, så de får stå for seg selv, regner med det vil fungere greit?

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Så flott! Når du ikke har plen, så kan poteter være fint for å minske ugress. Potetplantene blir etterver så store, at de skygger ut mye ugress. Men en må da uansett være flink, til å luke ugresset for alle grønnsaker, En må også passe på, og bre over ekstra jord på potetene litt utover sesongen. Slik at dette blir potetfårer. Dette er så ugresset bli mindre plagsomt og de nye potetene er under jord. Grønne poteter er giftige (alt annet på planta også for den saks skyld). Men bruk kun statskontrollerte settepoteter, så slipper dere en del rekke leie sykdommer. Særlig potetcystenematode/potetål er lei. Da har du potetkarantene opp til 40 år. Men sykdommer som tørråte kan være vanskelig å unngå, om sesongen blir bra for denne sykdommen. Ellers skal ikke poteter gjødsles med klorholdig gjødsel, og de skal ha forholdsvis lite nitrogen i gjødsla. Felleskjøpet er sikkert behjelpelig med gjødsel. En bør også være obs på, at squash og tomater er veldig nært beslektet med potet. Så de samme sykdommene går kanskje på alle 3.

Ellers så har jeg uthevet pastinakk som du ser. For det første er det en skikkelig problemart, som har tatt av helt rundt Oslo. Hvis du ser de plantene, som ligner hundekjeks med gule blomster langs E6 og lignende i Oslo, så er dette pastinakk. Men høster du inn alle, så er det greit, da plantene er 2 årig (setter normalt frø det andre året). Ellers så bør du bruke hansker, og klær med lange ermer, når du jobber med pastinakk. De inneholder relativt mye og agressive furankumariner. Dette gjelder særlig planter, som tidligere har vært utsatt for insekt– og soppangrep. Furankumariner er en gruppe gift, som er svært vanlig i skjermplantefamilien (gulrot, hundekjeks, karve er også i samme familie) og rutefamilien (her er det bl.a. sitrusfrukter som er mest kjent). Disse furankumarinene kan gi ubehag, når de kommer på huden. Altså dette har også noe med hudtype å gjøre. Ikke alle reagerer like mye. Hos noen blir det ikke mere enn noen dagers prikking i huden, mens noen får stygge sår. De blir aktivert av UV-stråling (sollys), og vil da binde seg til diverse proteiner og DNA. Resultatet er, at du får hevelser, rødhet kanskje blemmer og åpne sår. Det blir nesten som brannsår, men etter det jeg har forstått, så er det så og si smertefritt. Skulle dette oppstå, så bør du dekke til området med klær og holde deg i skygge (innomhus). Du bør også kanskje være forsiktig med lysstoffrør. Det er sjeldent at disse stoffene gir forgiftningssymptomer, når en spiser plantene. Men dette er også sett, når en har spist av pastinakk, som har vært angrepet av insekter og/eller sopp.
For å gi deg en pekepinn angående furankumariner. Så er det kjempebjørnekjeks og tromsøpalme, mange har snakket om så giftige. De er egentlig ikke veldig giftige, men de har denne effekten med blemmer o.s.v. Dette kommer av furankumariner, en kan se reaksjonen fra en person, som har klemt på lime her (innholdet er i hovedsak i skallet). Merk at det samme er også fult mulig å få fra selleri. Det er bare å synge ut, så kan du også få en liten leksjon i kjemien om furankumariner også.
Vis hele sitatet...
Mange takk for informativt innlegg, vi har såklart kjøpt godkjente settepoteter da vi bor landlig og ikke vil spre noe dritt rundt omkring. Skal behandle pastinakken som en koronapositiv pasient og være var, igjen takk for heads up, det er kona som ville ha pastinakk da rotgrønnsaker koster skjorta på butikken, nå vet jeg hvorfor
Sist endret av Kloakk; 7. april 2020 kl. 20:00.
Kloakk, Jada, det går fint.
Agurkene er ganske skjøre, de dør hvis det er under 12 grader om natta og de trenger ganske mye jord og vanning.
Hadde pastinakker i fjor, de ble veldig fine. De bruker 3 uker på å spire og tåler ikke at det tørker før det har spirt. De vil ha jorda løsnet så langt ned som mulig, jeg hadde da ett nytt bed med ca 80 cm opparbeidet jord, og fikk noen gigantiske monster ut av det. Måtte tre stykk til for å få dratt ut noen av de Hold pastinakken og gulrota ett stykke fra hverandre og hvis du setter annenhver løk og gulrot i en fure vil de ikke tiltrekke like mye løk og gulrotfluer. Farming is fun
Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Her går det i chili I fjor hadde jeg 10-12 cayenne planter sådd med frø fra butikk-chili. I år har jeg dyrket 2 bhut jolokia, 2 carolina reapers, 2 chocolate habanero og 2 lemom habanero.

Sådde i feb. Litt senere enn planlagt, men alle plantene vokser fint
Vis hele sitatet...
Jeg har også erfaringer med carolina reaper, men for å være helt ærlig, så syns jeg det var gøy å dyrke frem for å prøve. Jeg er veldig glad i chili og spiser det daglig, men jeg fant liksom ikke så mange gode bruksområder for reaper. Det blir for hot. I år har jeg 4 trinidad scorpion på gang; mest for å produsere frø. Utover disse fire har jeg white thai, malagueta og rød habanero. Disse er godt på vei innendørs.

Fikk også øynene opp for aji charapita litt sent, men skal se om jeg får til denne også i år.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Carolina reaper er morro, jeg og prøvde meg for et par år siden da jeg har gått vekk fra dyrking av mindre lovlige urter.

Resultatet ble mye fuckings sterke chillier:




Den strøk med i et flyttelass desverre, men jeg tror jeg må prøve meg en gang til, kanskje peise inn noe Koriander også så har jeg ferske ting å ha i Curryen.
Jordbær!
Har planta habanero, jalapeno, paprika og tomat.

Planta det meste februar. Bestilt meg en Teig (Hydroponics), men pga Corona er det forsinkelser i produksjon.

Blir en fin en ha når mørketida kommer tilbake.
Jeg har bare inneplanter, og planen er vel å fortsette å holde liv i mine aloe veraer, pilea, striperenner, yuccapalme osv. Mulig jeg ordner meg noen kjøkkenurter også.
En del sorter chili, tomat og paprika. Tobakk.

Ellers så er det en del urter, som timian, basilikum, koriander, salvie osv.

Og selvfølgelig salat, ruccola og spinat.
jeg som skriver
På balkongen plantes det i år brokkoli, gressløk, hvitløk, jordbær og solsikker. Det kan hende det blir plantet noe mer hvis det blir plass.

Innendørs har jeg også hvitløk, samt en chiliplante dyrket frem av frø fra en tilfeldig, sterk, liten chili kjøpt på nærmeste asiabutikk.

I tillegg har jeg en orkide og to palmer, men de teller ikke da de ikke er spesifikke for året.
Til dere som vil prøve dere på litt alternative metoder, så kan jeg anbefale eksperimenting med hydroponi/kratky. Her har jeg brukt et gammelt olivenglass, litt elektrikerteip og en netcup. Det er en tomatplante som skal ut i jord så snart temperaturene har stabilisert seg. Før jeg setter den ut i jord, så får den gradvis mindre vann/næring, slik at nye røtter begynner å danne seg over vannoverflaten.