Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 2484
Har hørt rykter om at det muligens skal settes i gang en lærer streik snart. Er dette sant? eller bare rykter som sprees ihåp om å slippe eksamen? Jeg skal selv snart opp i eksamen , og en evt streik ville være utrolig deili =D

Bor foresten i Trondheim hvis noen lurer

Noen som har nånn formeninger rundt dette emne ?
JObber selv på en videregående skole. Og det er ikke bare rykter. Forhandlingene her brutt sammen, og da skal det gå to uker før de møtes igjen. Hvis de ikke kommer frem til noe, så blir noen skoler/lærer tatt ut i streik. Hvis det ikke hjelper på forhandlingene blir streikenm trappet opp. så det er greie. Vet ikke hvor lenge det er til en eventuell streik bryter ut. Men tiden vil fise.
Har hørt noen rykter om det samme her også (VestAgder), men er mye hvis hvis... streik er jo tross alt det siste lærerne tyr til.

Edit: Slått på målstreken
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Streiker absolutt alle for tiden, eller? Er utrolig lei av det ordet; "streik"...
Har ikke noe å si for eksamen uansett, man skal ikke ha hjelp til å lese til eksamen, lærere trenger ikke nødvendigvis å være tilgjengelige til eksamen og de er ikke vakter på eksamen. Så drømmen din om ingen eksamen gikk nok til shit der gitt. I beste fall hadde du uansett måttet ta den etter streiken var ferdig, og du har vel ikke særlig lyst til å møte opp på skolen for å ha eksamen i sommer, har du?
Jeg tror ikke streiken lærer. Jeg mener, det skjer gang på gang, men streiken lærer visst aldri, så det bare fortsetter å skje. Eller kanskje jeg tar feil? Kanskje det er nettopp fordi streik har en tendens til å føre frem at den gjentar seg? I så fall lærer den jo at det fungerer. Jeg tror jeg skal trekke tilbake hva jeg i utgangspunktet trodde. Jeg ser det alt så klart nå. Streiken har lært. Dette funker. Heia streiken! 8-)
Ja har hørt det jeg også, men bare for universitetet her i Trondheim, har ikke hørt noen andre steder.
Comicz: ?????????????????????? Du er en gal gal gal mann
Vi har også spurt lærern vår en del i det siste,
og fått forskjellige svar og informasjon:

- Muntlig eksamen kan bli avblåst, da lærerne er sensorer på andre skoler og motsatt.
- At de går ut i streik rett før ferien er lite effektivt, og de vurderer heller å ta en streik rett etter ferien, slik at det vil gå utover oss (elever).

Mer husker jeg ikke i farta
oh happy day hvis muntlig eksamen blir avblåst..krysser fingrene nå..men kjipt hvis det blir ølstreik
Det har blitt "ølstreik" som du så pent kaller det nå.
Bryggeri ansatte ble permittert i dag morgest.

Og angående streik for lærerne, så er IKKE dette positivt for elevene. Da man ikke får vitnemål om dette skjer, og man må ta eksamen på nytt igjen til høsten for å få godkjent vitnemålet.
MINST 12år
tore-'s Avatar
hørte rykter om dette, men det har vært slike rykter forrige år også... men de kommer alltid en løsning slik at elevene ikke "slipper unna"
Ministry of Love
sptz's Avatar
Opprinnelig postet av King Ghidora
Har ikke noe å si for eksamen uansett, man skal ikke ha hjelp til å lese til eksamen, lærere trenger ikke nødvendigvis å være tilgjengelige til eksamen og de er ikke vakter på eksamen. Så drømmen din om ingen eksamen gikk nok til shit der gitt. I beste fall hadde du uansett måttet ta den etter streiken var ferdig, og du har vel ikke særlig lyst til å møte opp på skolen for å ha eksamen i sommer, har du?
Vis hele sitatet...
Det er mulig du har rett angående skriftlige eksamen, men jeg har også hørt snakk om at de ryker. Det som er helt sikkert er at muntlig eksamen kommer til å gå til helvete. Jeg hadde hatet å måtte vente med å ta eksamen siden da hadde jeg "mistet" hele sommeren.

Sansynligvis så kommer de bare til å ta ut skoler der barna til maktpersonene i norge bor, (Oslo, Bergen, Trondheim og muligens Stavanger) i allefall i første omgang.

Så tro vi andre kan føle oss trygge på at vi får eksamen.

det var foresten veldig hyggelig av transportarbeider forbundet med å vente med å ta ut bryggeriene til etter russetiden.
Hørte at Grans bryggeri dreit i streiken på radioen ista da.
Tja, for min del så kommer dette til å gå utover både skriftlig og muntlig (videregående) Aner ikke hvordan det skjer på ungdomskolene.
Opprinnelig postet av ibanez
Hørte at Grans bryggeri dreit i streiken på radioen ista da.
Vis hele sitatet...
dahls gjorde ikke det.

Sitat fra avisa.no: Produksjon og utkjøring av øl, mineralvann og kildevann ved 12 bryggerier og kildevannsprodusenter over hele landet ble stanset i dag morges.

2560 bryggeriansatte ble tatt ut i streik, etter at meklingen mellom Næringsmiddelbedriftenes Landsforening (NBL) og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) ikke førte fram i natt, skriver NTB.

http://www.avisa.no/sp_artikkel.asp?...}&kategoriID=1
Opprinnelig postet av Stormen
Streiker absolutt alle for tiden, eller? Er utrolig lei av det ordet; "streik"...
Vis hele sitatet...
Grunnen til at "alle" streiker nå for tiden er at lønnsforhandlingene med LO foregår på denne tiden av året.
Opprinnelig postet av King Ghidora
Har ikke noe å si for eksamen uansett, man skal ikke ha hjelp til å lese til eksamen, lærere trenger ikke nødvendigvis å være tilgjengelige til eksamen og de er ikke vakter på eksamen. Så drømmen din om ingen eksamen gikk nok til shit der gitt. I beste fall hadde du uansett måttet ta den etter streiken var ferdig, og du har vel ikke særlig lyst til å møte opp på skolen for å ha eksamen i sommer, har du?
Vis hele sitatet...
Man trenger jo sensorer til både muntlig og skriftlig eksamen, og sensorene er som oftest lærere.

Opprinnelig postet av xblast
Og angående streik for lærerne, så er IKKE dette positivt for elevene. Da man ikke får vitnemål om dette skjer, og man må ta eksamen på nytt igjen til høsten for å få godkjent vitnemålet.
Vis hele sitatet...
Du slipper å ta eksamen til høsten og du får karakterene du fikk til jul 2003 på vitnemålet.
Opprinnelig postet av zalaam
Du slipper å ta eksamen til høsten og du får karakterene du fikk til jul 2003 på vitnemålet.
Vis hele sitatet...
Det var iallefall ikke det jeg fikk vite av mine lærere. Men så kan det hende at de vil "skremme" oss også da.
Hvis det er saann at man faar karakterne man fikk til jul maa jeg ta opp tre fag :/
Det må du vel uansett, om du strøk...
ElroY: Og du kan ikke lese :(((
karakterene fra jul vil jeg _ikke_ ha på vitnemålet mitt... *tenke tilbake på det latterlige snittet*

Vet forresten at en streik i det lange løp ikke er positivt for oss elever. Selv går jeg på en skole hvor lærerne ble tatt ut i streik før i år (eller kanskje det var før jul) når det pågikk en debatt, og dermed tar det tid før de blir tatt ut igjen.
Trådstarter
Opprinnelig postet av King Ghidora
Har ikke noe å si for eksamen uansett, man skal ikke ha hjelp til å lese til eksamen, lærere trenger ikke nødvendigvis å være tilgjengelige til eksamen og de er ikke vakter på eksamen. Så drømmen din om ingen eksamen gikk nok til shit der gitt. I beste fall hadde du uansett måttet ta den etter streiken var ferdig, og du har vel ikke særlig lyst til å møte opp på skolen for å ha eksamen i sommer, har du?
Vis hele sitatet...
Altså. Dette er noe jeg har blitt fortalt ikke stemmer. Er det eksamen og lærerne er i streik betyr ikke dette at du skal ta den opp. Man får karakteren man fikk året før som endelig karakter. Dette er noe jeg har blitt fortalt av læreren min. Så håper for all del at det blir streik!=D

*krysser fingrene*
vet ikke om det har blitt nevnt før, men det blir ikke avgjort før den 27ende.
Opprinnelig postet av |FSK|
Vi har også spurt lærern vår en del i det siste,
og fått forskjellige svar og informasjon:

- Muntlig eksamen kan bli avblåst, da lærerne er sensorer på andre skoler og motsatt.
- At de går ut i streik rett før ferien er lite effektivt, og de vurderer heller å ta en streik rett etter ferien, slik at det vil gå utover oss (elever).
Vis hele sitatet...
Er jo nå før ferien at det rammer oss elever. Er jo nå alle eksamener er. Etter ferien er de 2-3 første ukene bare dassing uansett.


Opprinnelig postet av tore-
hørte rykter om dette, men det har vært slike rykter forrige år også... men de kommer alltid en løsning slik at elevene ikke "slipper unna"
Vis hele sitatet...
Ikke hvis de tar ut avdelingslederen. Hvis han som leder alle eksamener og sånt på skolen blir tatt ut i streik, noe han sansynligvis blir, vil det ikke bli noen eksamen. De kan ikke sette noen andre lærere til å gjøre jobben. Og de tar jo garantert ut de viktigste lærerene for å ramme hardest mulig.
Heia streiken!
Det som skjer på skolen min, hvis det blir en streik, er at vi må opp til eksamen, da prøvene allerede er laget, men prøvene blir ikke rettet før etter streiken er ferdig. Og hvis da streiken varer lenge nok, vil ikke eksamen telle.
Snakket med klasseforstanderen min idag, og hun sa at det var opp til hver enkelt lærer om de vil bruke karakterene fra jul eller sette nye.
Jeg synes det virker litt drøyt å gi oss karakterene fra jul som standpunktkarakterer. Nesten alle lærerene mine har sagt at de er strenge til jul for å så være snill til sommeren (ikke spør meg hvorfor...) Pluss at dette er jo karakterer vi har jobbet for i et halvt år. Mange har jo vippet imellom to karakterer og så lagt inn litt innsats for å vippe opp. Da blir det helt feil å ikke gi eleven belønning for strevet. Karakterene er tross alt noe som er langt viktigere enn dasspapir og ferdigpizza (les: transportstreiken).

En siste ting. Mange av lærerne våre har allerede sagt hva vi kommer til å få i standpunktkarakter så jeg tror ikke de kommer til å "glemme" dem akkurat.
Denne streiken er sikkert kjempe fin for dere vanlige dødelige som tror dere er heldige og slipper unna muntlig eksamen og slikt. Men hva med oss stakkars jævla privatister som har betalt i dyre dommer for disse eksamene, og ikke minst trenger den karakteren for i det hele tatt og få noen karakterer whatsoever.
Han ene læreren min er "tillitsvalgt" eller no.. Han er med å forhandler om denne streiken snakket med han på skolen for to dager siden. Han sa at de var langt ifra et kompromiss når det gjelder lønninger.. Han nevnte at at kanksje de ikke ville bli ferdige med forahndlingene før neste skoleår er igang..
faen heller hvis vi får karakterene fra jul.. da har jo hele halvåret vært bortkastet..
VI fikk karakter kortet vårt i går vi.. Og examen tok jeg istad mangler bare muntlig...
På min skole var det visst streik for et par år siden, i eksamenstida. Eksamen ble bare avlyst, og alle gikk hjem og var happy. Er iallefall det jeg har hørt.
Lærerstreik hadde vært dritkjipt, for da må vi (ifølge mine kilder) beholde julekaraterene, som for min del; var talentløse. Nå har jeg jobbet hardt i et halvt år, så skal lærerne ha en ekstra skive med smør til frokost, og lar det dermed gå ut over oss. Jeg tror ikke engang jeg kommer inn på skolen jeg har søkt på med julekarakterene, det gjør jeg med sommerkarakterene.

Skulle ønske lærerne kunne streike etter sommerferien i stedet for før.
Snakka med en kar som er rektor på en barneskole, han kom rett fra forhandlingsmøte om saken. Det er godt mulig at det blir streik på hans nivå, men om det angår majoriteten av forumbrukerne tviler jeg på.
Barneskole lærere og ungdomsskole lærere er det snakk om her, spørs hvilke kommuner eller no som blir tatt ut i streik da...
snakka med en venn av meg som er lærer, han sa at sommerferien kommer til å starte i mai...
Opprinnelig postet av King Ghidora
Har ikke noe å si for eksamen uansett, man skal ikke ha hjelp til å lese til eksamen, lærere trenger ikke nødvendigvis å være tilgjengelige til eksamen og de er ikke vakter på eksamen. Så drømmen din om ingen eksamen gikk nok til shit der gitt. I beste fall hadde du uansett måttet ta den etter streiken var ferdig, og du har vel ikke særlig lyst til å møte opp på skolen for å ha eksamen i sommer, har du?
Vis hele sitatet...
Dette må jo være feil?
Dersom det blir streik (noe ingen vet før 27. mai) blir masse lærere tatt ut i streik. Dette vil dermed gå utover både skriftlig og muntlig eksamen, da lærerne er sensorer på begge. Dette er også fornuftig da en stor del av høyskolene og universitetene må ha tilsendt vitnemålet innen 1.juli, og det tar både tid og ressurser å vurdere besvarelsene til et helt årskull (ca. 40 000 elever). Hvis lærerene dermed er i streik, vil ikke eksamen være praktisk gjennomførbart, dermed blir det eneste fornuftige å droppe den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
nå er det snakk om at lærerne går ut i streik.. Hva vil egentlig skje med eksamen ?

Bor i trondheim, går på strinda vgs vk2
Opprinnelig postet av Dalla
nå er det snakk om at lærerne går ut i streik.. Hva vil egentlig skje med eksamen ?

Bor i trondheim, går på strinda vgs vk2
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=228289

det ser ikke ut som det blir noe streik...
Hmf, da ser det ut som om må jeg ta eksamen alikevel. Allt untatt fransk tror jeg skal gå greit
Sist endret av FotSopp; 27. mai 2004 kl. 19:09.
Da er det _helt_ sikkert Svarte asså!
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=228305
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Da er det _helt_ sikkert Svarte asså!
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=228305
Vis hele sitatet...
Nåja helt sikkert er det endå ikke. Det er fortsatt en uravsteming igjenn, og om de stemmer nei blir det konflikt igjenn. Dog, er vel bare å innse at det neppe skjer. Den 99% sansynligheten for strek ble til 99% sansynloghet for ingen strek.
Trådstarter
damN! jeg som levde i håpet :P
Ahh... Endelig ferdig med eksamenene Gjorde ikke meg noe at de ikke streiket, jeg fikk nemlig 6 på muntlig norskeksamen *brife*
Kozak: VGS eller Ungdomskolen?
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Kozak: VGS eller Ungdomskolen?
Vis hele sitatet...
profil for kozak:
Bursdag: 19 August, 1988
Vis hele sitatet...
ungdomsskolen.
Simenn: Kan være han lyver da. Jeg er egentlig 56 år, men lyver med alderen for å bli akseptert på forumet
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Simenn: Kan være han lyver da. Jeg er egentlig 56 år, men lyver med alderen for å bli akseptert på forumet
Vis hele sitatet...
tviler på at han lyver da ungdomsskolealder passer veldig bra med fullførte eksamener. med najse samkjøringer av alt er det få om ingen elever ved VGS som kan skilte med fullførte eksamener i år.