Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 17705
Dere diskuterer om Sigurd (21) i 2017 og Sigurd (24) i 2020 er samme person?

Ellers er det vel ikke noe mer spesielt med denne historien enn at han står frem. Millionene går fort unna for de som er avhengig av gambling. Sier seg selv at de ikke tjener disse millionene på lovlig vis med å flippe burgere.
Men hva gjør han? Spiller på slot maskiner på interwerbs? Ta i det minste å gamble på poker som er skillbasert. Er man mensa medlem og relativt oppegående, tror jeg det er mer safe å gamble på poker, enn å spille på oddsen.
Sist endret av Superspurv; 4 uker siden kl. 14:42.
(egentlig ikke)
Relevant's Avatar
Donor
Sitat av Cloor Vis innlegg
Å skifte utdannings linje er helt ordinært, men vi kan vel bare spekulere ut fra de faktumene som står i denne tråden og tv2.
Vis hele sitatet...
Nei, vi kan faktisk være helt sikre.
Sitat av brødskiverr Vis innlegg
Ting gikk ikke som planlagt, og jeg gikk på en ny smell da jeg kom opp til Bardufoss.

Her kan dere lese historien min. (Jeg ble faktisk kontaktet av NRK via Freak etter jeg skrev dette innlegget).

http://p3.no/dokumentar/spilleren/
Vis hele sitatet...
Det er til og med bilder i begge avisartiklene som bekrefter at det er han.

https://www.tv2.no/nyheter/11158295/

Bilde fra lenken han selv la ut:

Bilde fra den nye artikkelen som har blitt lenket til:

At dette skal være to forskjellige Sigurd på samme alder med samme historie er ikke en gang diskutabelt.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av morgenstern Vis innlegg

Mannen endte opp i fengsel, gjelden han sannsynligvis ikke kan betale tilbake kommer til å koste felleskapet mange penger. En tendens jeg ser i denne historien, og jeg mener det bare blir mer og mer av er disse endeløse sy puter under armene-løsningene. Though love fungerte før, hvorfor ikke nå lengre? Det er så mye dilling og dulling, og slik som i dette eksempelet fikk han aldri kjenne reelt på konsekvensene av sine valg. Jeg er sikker på at hvis han IKKE hadde fått økonomisk hjelp, hadde han hatt det mye bedre nå.

Jeg har forståelse for at spilleavhengighet kan være jævlig for pårørende og den det gjelder, men har selv opplevd å være så fattig over en periode at internettforbindelse og datamaskin (med unntak av de på biblioteket) har vært et gode jeg ikke hadde råd til. Jeg tror at det å føle skikkelig på det og ikke ha noe sikkerhetsnett, kan være utrolig sunt og lærerikt for en misbruker så lenge det ikke står om livet. Det at han faktisk hadde både tid og mulighet til og drive svindel på Finn.no og mot sin egen mor vitner om at han aldri ble dytta ut av komfortsonen. Vi får se om fengsel blir en oppvekker, noe jeg tviler på.
Vis hele sitatet...

Jeg er fullstendig enig, virker som at en del av disse "misbrukerne" får altfor mye spillerom til å drive på.
Kan hende at disse "misbrukerne" får ræva i gir, når de forstår konsekvensene av sine handlinger, nettopp gjennom å måtte håndtere økonomi slik studenter/utføre trygde osv må gjøre.
Det nye gjelds systemet til EvryTieto vil vel kunne gjøre det lettere for bankene å avslå lånene, samt gi en oversikt over antall kroner å øre som tilhører forbrukslån/boliglån/lånekassen osv per lånetaker.

Jeg syntes litt synd på han i 2016 og jeg var imponert når han prøvde å løse dette sammen med sin mor og far.
Nå i 2020 har jeg null sympati/respekt for denne fyren, ettersom at han bare valgte å gi f... i alt og alle.
Selv om at han har en såkalt "spillavhengighet" så er det en 100% selvpåført lidelse.
Det er vel ingen som har stått med en pistol mot hodet hans og sagt at du skal spille bort millioner av kroner og utføre grov økonomisk kriminalitet (900 000,-NOK) mot din egen mor!
Sist endret av UrbanFreak86; 4 uker siden kl. 15:40.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Selv om at han har en såkalt "spillavhengighet" så er det en 100% selvpåført lidelse.
Vis hele sitatet...
Dagens oppgulp. Avhengighet er generelt blitt en anerkjent sykdom og spilleavhengighet er derfor klassifisert i diagnosesystemene.

https://no.wikipedia.org/wiki/Spilleavhengighet

Tok du deg 3 minutter å lese deg opp på avhengighet vil du fort kunne se at selve avhengigheten bare er symptom på bakenforliggende årsaker. Ikke noe selvpåført og det krever behandling for å bli frisk.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det er vel ingen som har stått med en pistol mot hodet hans og sagt at du skal spille bort millioner av kroner og utføre grov økonomisk kriminalitet (900 000,-NOK) mot din egen mor!
Vis hele sitatet...
Det med pistolen har du nok helt rett i. Bortsett fra at det ikke er noen friske mennesker som gjør sånt.
Sist endret av Dough; 4 uker siden kl. 16:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dagens oppgulp. Avhengighet er generelt blitt en anerkjent sykdom og spilleavhengighet er derfor klassifisert i diagnosesystemene.

Tok du deg 3 minutter å lese deg opp på avhengighet vil du fort kunne se at selve avhengigheten bare er symptom på bakenforliggende årsaker. Ikke noe selvpåført og det krever behandling for å bli frisk.

Det med pistolen har du nok helt rett i. Bortsett fra at det ikke er noen friske mennesker som gjør sånt.
Vis hele sitatet...
Om dette er tilfelle, så kan vel staten enkelt forhindre denne sykdommen?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Om dette er tilfelle, så kan vel staten enkelt forhindre denne sykdommen?
Vis hele sitatet...
Det er like teit som å si at siden barnekreft ikke er selvpåført, så kan vel staten enkelt forhindre denne sykdommen?

Avhengighet er ikke 100% selvpåført. Det er mange grunner til at et menneske blir avhengig, og man kan overhode ikke si at disse grunnene er ene og alene individets skyld. Hvis du mener det, så mener du vel også at rusmiddelavhengighet er ene og alene individets skyld også da?
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Det er like teit som å si at siden barnekreft ikke er selvpåført, så kan vel staten enkelt forhindre denne sykdommen?

Avhengighet er ikke 100% selvpåført. Det er mange grunner til at et menneske blir avhengig, og man kan overhode ikke si at disse grunnene er ene og alene individets skyld. Hvis du mener det, så mener du vel også at rusmiddelavhengighet er ene og alene individets skyld også da?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte ikke så veldig mye på det jeg svarte på her, men det jeg tenkte i utgangspunktet er hvis at spillavhengighet er klassifisert som en psykisk lidelse, og det ikke bærer så veldig mye positivitet med pengespill online, så kan vel staten sette en stoppe for dette, og forbrukslån også. De har jo allerede gjort AAS ulovlig (1. Juli 2013).

Min personlige mening er at staten ikke skal bestemme over individ, men jeg tror for fellesskapet så tror jeg det er litt annerledes.
Synes det er unnskyldninger og skyldprojeksjon her mellom annenhver linje, men det er vel ikke noe tvil om at slike personer er skrudd. Når det er sagt er det mange skrudde folk som faktisk søker hjelp og jobber med seg selv i stedet for å fortsette å utøve galskapen.

Men jeg forstår virkelig ikke spillegalskap.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg tenkte ikke så veldig mye på det jeg svarte på her, men det jeg tenkte i utgangspunktet er hvis at spillavhengighet er klassifisert som en psykisk lidelse, og det ikke bærer så veldig mye positivitet med pengespill online, så kan vel staten sette en stoppe for dette, og forbrukslån også. De har jo allerede gjort AAS ulovlig (1. Juli 2013).

Min personlige mening er at staten ikke skal bestemme over individ, men jeg tror for fellesskapet så tror jeg det er litt annerledes.
Vis hele sitatet...
Joda. Men der igjen er det ikke så lett som at staten bare kan vri på en bryter. Hva skal man liksom gjøre? Forby pengespill på nett? Da vil man jo skape et ulovlig og uregulert marked for dette. Å drive organisert pengespill er jo for øvrig ulovlig å drive med her i Norge. Likevel er det ikke ulovlig å spille hos internasjonale selskaper. Hvordan skal man da holde det vekk fra folk? Bannlyse nettsidene? Tvinge bankene til å blokkere innkjøp på slike nettsider? Det sier seg jo selv at det ikke vil gå da det er enormt mange nettsider der ute og de kan poppe opp veldig fort og forsvinne like fort.

Skal man da sette sperregrenser og kontroll over bankkontoene til de som er diagnosert med spillavhengighet? Det ville jo for øvrig fungert... helt til de begynner å stjele andres kredittkort for å gamble med.
Sist endret av Sopphuet; 4 uker siden kl. 19:19.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Synes det er unnskyldninger og skyldprojeksjon her mellom annenhver linje, men det er vel ikke noe tvil om at slike personer er skrudd. Når det er sagt er det mange skrudde folk som faktisk søker hjelp og jobber med seg selv i stedet for å fortsette å utøve galskapen.

Men jeg forstår virkelig ikke spillegalskap.
Vis hele sitatet...
Helt enig.
Virker som at mange de av uønskede handlingene som mennesker utfører, alltid skal unnskyldes gjennom diagnoser å lignende.
Sikkert noen tilfeller hvor handlingen kan forklares gjennom alvorlig diagnose, men jeg tror at den andelen er vesentlig lavere enn det som den er nå.
Et klassisk eksempel er denne såkalt utilregnelig i gjerningsøyeblikket.
Her er en artikkel fra 2015 som viser at andelen som blir funnet utilregnelig burde vært lavere.
" Ikke sammenheng mellom diagnose og kriminell handling".
https://www.nrk.no/trondelag/utilreg...et_-1.12224623

Sitat av Dough Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Bare fordi jeg er uenig i med deg, samt ikke helt enig i med International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems så betyr ikke det at mine meninger er oppgulp.
Kjenner selv flere psykiatere og psykologer som mener at disse definisjonen ikke så entydige som de fremstår.
Sist endret av UrbanFreak86; 4 uker siden kl. 20:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Oppdatering : 09.02.2020
" Jorun ble svindlet av sin egen sønn: – Da de sa navnet, ble jeg helt iskald"
https://www.tv2.no/underholdning/11196907/
Spilleavhengighet blir klassifisert som en psykisk sykdom i USA, og har gjort det i mange år. Det finnes eksempler i USA hvor folk har blitt frifunnet eller fått mildere straff i straffesaker (underslag, svindel, dokumentforfalskning etc) når det er blitt avdekket at tiltalte er spilleavhengig. Norge henger etter på dette feltet. Hovedsaklig fordi det er så vanskelig for folk flest (selv psykologer) å forstå en spilleavhengig og hvorfor han/hun gjør urasjonelle ting som å stjele fra familie for å prøve å dekke spillegjeld. Fra den første 1000-lappen er tapt, så blir man desperat. Og desperate folk gjør urasjonelle ting.

Forøvrig er dette en folkesykdom som bare blir verre med årene. Mange selvmord i dag er et resultat av at folk har spilt fra seg hus, bil og familie. Når beløpene begynner å komme opp i millioner ser man ingen annen utvei enn å ta livet av seg. Skulle man være så uheldig å bli idømt å betale erstatning for underslag/svindel/dokumentforfalsk, så vil man ikke få gjeldsordning fordi hele beløpet skal dekkes. Og når 1 million eller mer har 9,5% rente på seg, så blir man å leve med gjelden resten av livet med mindre man klarer å komme seg tilbake i en godt betalt jobb. Regjeringen må på banen og få ordnet et system som fungerer for å få tidligere spilleavhengige gjeldsfri. De ender bare med å ta selvmord når de innser at de vil bruke 50 år++ på å betale ned et erstatningskrav, og aldri vil ha muligheten til å eie noe selv. Tanken på å leve på 8000 kr til livsopphold per måned resten av livet er ikke spesielt gøy, om man kan si det slik.

https://www.nordlys.no/tromso-kommun...s/5-34-1264150

Vedder en 1000 lapp på at denne karen er spilleavhengig. Nok et offer for bettingselskapene. I den forstand man kan kalle han et offer.
Sist endret av Molekyl; 1 uke siden kl. 11:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.