Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1615
Psykologen min og jeg har gått gjennom en ganske lang test med mange spørsmål. Vi gjennomgikk dette forrige gang og hun hadde diskutert med teamet sitt om "resultatene."
Slik det ble forklart at jeg scoret "høyt" på 4 forskjellige typer
Paranoid, Ustabil, Unnvikende og Avhengig.

Så hvis noen er kjent med dette, eller har gjennomgått en slik test så har jeg noen spørsmål:

1. Hva legges i "høy" score, vil dette si at jeg har dem eller bare tegn til dem?
2. Kan det bli dratt opp igjen senere og bli brukt mot meg?
3. Burde jeg i det hele tatt være bekymret over slike resultater?
4. Havner dette på journalen min?
Sitat av Uflaks98 Vis innlegg
Psykologen min og jeg har gått gjennom en ganske lang test med mange spørsmål. Vi gjennomgikk dette forrige gang og hun hadde diskutert med teamet sitt om "resultatene."
Slik det ble forklart at jeg scoret "høyt" på 4 forskjellige typer
Paranoid, Ustabil, Unnvikende og Avhengig.

Så hvis noen er kjent med dette, eller har gjennomgått en slik test så har jeg noen spørsmål:

1. Hva legges i "høy" score, vil dette si at jeg har dem eller bare tegn til dem?
2. Kan det bli dratt opp igjen senere og bli brukt mot meg?
3. Burde jeg i det hele tatt være bekymret over slike resultater?
4. Havner dette på journalen min?
Vis hele sitatet...
1: det betyr at du du har over snittet strekk som tilsier at du faller inn under den/de personlighetsfortyrrelser.
2: Det at du tror dette blir brukt mot deg er definitivt et tegn på at du er paranoid, men også ja.
3: Nei, hvorfor skulle du bekymre deg over å få riktig diagnose.
4: Ja det er klart det gjør.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
1: det betyr at du du har over snittet strekk som tilsier at du faller inn under den/de personlighetsfortyrrelser.
2: Det at du tror dette blir brukt mot deg er definitivt et tegn på at du er paranoid, men også ja.
3: Nei, hvorfor skulle du bekymre deg over å få riktig diagnose.
4: Ja det er klart det gjør.
Vis hele sitatet...
Takk for god forklaring.

Jeg bekymrer meg over diagnosen siden jeg vet fra tidligere erfaring at "titler" man drar på seg, er i seg selv med på hvordan man oppfører seg. Det skaper jo en spiral av tanker..

+ som regel når ting havner på journal så kan det gå utover førerkort osv, så tenker mer på fremtiden i den forstand.
Sist endret av Uflaks98; 9. oktober 2019 kl. 03:04.
Sitat av Uflaks98 Vis innlegg
Takk for god forklaring.

Jeg bekymrer meg over diagnosen siden jeg vet fra tidligere erfaring at "titler" man drar på seg, er i seg selv med på hvordan man oppfører seg. Det skaper jo en spiral av tanker..

+ som regel når ting havner på journal så kan det gå utover førerkort osv, så tenker mer på fremtiden i den forstand.
Vis hele sitatet...
Ingen av de 4 burde ha innvirkning på førekortet ditt med mindre du tar medisiner for de. Og ja en diagnose kan definitivt gi deg en knagg og velge å henge jakka di på den, men det er helt opp til deg. Helt seriøst så syns jeg ingen av diagnosene dine er noe uvanlig for en psykolog å komme fram til. Jeg scoret høyt på flere selv men landet på Schizoid, jeg har nå enda lappen, kid og er gift, du er ikke dømt med dine diagnoser, bruk de som et hjelpemiddel til å se dine svakheter og jobb med de
Jeg er ikke enig i tolkningen som er gitt tidligere her. Eller, i det minste så er det altfor lite informasjon til å egentlig tolke noe.

Hvilken test ble gjort? Hva mener han med "høyt" - er det en kategori i skåringsverktøyet (hvor "høyt" typisk er over 1 standardavvik) eller er det en mer uformell betegnelse på at du skåret noe over gjennomsnittet? Hvor mye skåret du i hver kategori? Hvis snittet er 50, standardavviket er 10 og du skårer 61 så kan det være i kategorien "høyt", men du er neppe særlig forskjellig fra en som skårer 60 og da er "normal". Osv. Det må brukes skjønn.

Dessuten vil ingen fornuftig fagperson basert på en enkelt test diagnostisere en pasient med intet mindre enn 4 personlighetsforstyrrelse. Det er stor usikkerhet forbundet med slike tester hvor man selvrapporterer. Det må være en del av et større bilde. Nå kan det godt hende at psykologen har alt har dannet seg et bilde av deg og finner at det stemmer, men det er en annen sak.

Kan det bli brukt mot deg? I utgangspunktet ikke. Journalen din er personlig og konfidensiell og du havner jo ikke i noe sentralt register som noen kan sjekke opp. Det er svært strenge regler for hvem som kan se i journalen din - i utgangspunktet kun i forbindelse med behandling eller etterarbeid. Man kan selvsagt selvsagt se for seg at det kan bli brukt (ikke nødvendigvis mot deg) i en evt rettssak om du skulle rote deg bort i et eller annet alvorlig. Man kan selvsagt også se for seg at det kommer opp i behandling, og det kan hende du da føler det blir brukt mot deg, men det er jo ikke det som er målet. Dersom du har alle disse personlighetsforstyrrelsene så er uansett det minste problemet ditt at de står skrevet i en konfidensiell journal.

Bekymret? Vel, ikke mer enn før denne testen. I hvilken grad du lar eventuelle diagnoser påvirke hvordan du oppfører deg er helt opp til deg selv. Det høres ut som en ekstremt lite produktiv strategi å i det hele tatt tenke på det. Du er den du er uansett. Om du ser diagnoser som en "unnskyldning" for å oppføre deg enda mer i henhold til disse så høres jo det ut som en hel liten personlighetsforstyrrelse i seg selv.

Så vidt meg bekjent er ikke personlighetsforstyrrelser noe som diskvalifiserer en for feks førerkort. Om disse får deg til å gjøre ting du ikke burde gjort og gjennom det bryter det generelle kravet for det å inneha førerkort så er det grunnet oppførselen og ikke fordi det evt står i en journal.
Sitat av lidran Vis innlegg
Jeg er ikke enig i tolkningen som er gitt tidligere her. Eller, i det minste så er det altfor lite informasjon til å egentlig tolke noe.

Hvilken test ble gjort? Hva mener han med "høyt" - er det en kategori i skåringsverktøyet (hvor "høyt" typisk er over 1 standardavvik) eller er det en mer uformell betegnelse på at du skåret noe over gjennomsnittet? Hvor mye skåret du i hver kategori? Hvis snittet er 50, standardavviket er 10 og du skårer 61 så kan det være i kategorien "høyt", men du er neppe særlig forskjellig fra en som skårer 60 og da er "normal". Osv. Det må brukes skjønn.

Dessuten vil ingen fornuftig fagperson basert på en enkelt test diagnostisere en pasient med intet mindre enn 4 personlighetsforstyrrelse. Det er stor usikkerhet forbundet med slike tester hvor man selvrapporterer. Det må være en del av et større bilde. Nå kan det godt hende at psykologen har alt har dannet seg et bilde av deg og finner at det stemmer, men det er en annen sak.

Kan det bli brukt mot deg? I utgangspunktet ikke. Journalen din er personlig og konfidensiell og du havner jo ikke i noe sentralt register som noen kan sjekke opp. Det er svært strenge regler for hvem som kan se i journalen din - i utgangspunktet kun i forbindelse med behandling eller etterarbeid. Man kan selvsagt selvsagt se for seg at det kan bli brukt (ikke nødvendigvis mot deg) i en evt rettssak om du skulle rote deg bort i et eller annet alvorlig. Man kan selvsagt også se for seg at det kommer opp i behandling, og det kan hende du da føler det blir brukt mot deg, men det er jo ikke det som er målet. Dersom du har alle disse personlighetsforstyrrelsene så er uansett det minste problemet ditt at de står skrevet i en konfidensiell journal.

Bekymret? Vel, ikke mer enn før denne testen. I hvilken grad du lar eventuelle diagnoser påvirke hvordan du oppfører deg er helt opp til deg selv. Det høres ut som en ekstremt lite produktiv strategi å i det hele tatt tenke på det. Du er den du er uansett. Om du ser diagnoser som en "unnskyldning" for å oppføre deg enda mer i henhold til disse så høres jo det ut som en hel liten personlighetsforstyrrelse i seg selv.

Så vidt meg bekjent er ikke personlighetsforstyrrelser noe som diskvalifiserer en for feks førerkort. Om disse får deg til å gjøre ting du ikke burde gjort og gjennom det bryter det generelle kravet for det å inneha førerkort så er det grunnet oppførselen og ikke fordi det evt står i en journal.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen anelse, og grunnen til at det er så lite informasjon er fordi det er de tingene jeg ble fortalt- som gjorde at jeg satt igjen med spørsmål. Dette er nå noe vi har gått videre fra, så jeg kan jo selvfølgelig ta det opp igjen men tenkte det var lurt å spørre litt her først om det bare var jeg som har tolket det feil eller ikke..

Testen var rimelig stor, og tok mange timer å gjennomføre totalt. Det var mange spørsmål, mye ja/nei rundt spørsmål. Evt. Ja svar måtte dekkes med eksempler for å telle.

Oppsummeringen jeg fikk var rett og slett at jeg scoret høyt på de tingene jeg har nevnt ovenfor, uten å egt få noen forklaring på hva det innebærer. Behandleren min har et samarbeid med et større team hvor de diskuterer alt som skjer på alle timene sammenlagt, om de legger til annen informasjon jeg har gitt dem tidligere for å komme til en konklusjon vet jeg ikke.

Dette er jo da offentlig sektor, altså DPS. Hvor seriøse og flinke dem er vet jeg heller ikke, da jeg bare har gått hos dem i et år.

Glemte å legge til at jeg heller ikke ser på dette som en unnskyldning, da jeg aller helst vil få skyvet dette under "teppet" og glemme det.
Alle slike ting, om dem kommer ut skaper mye hets- har merket det bare ved å være i visse systemer, man blir dømt for absolutt alt. Så jeg vil ha så lite titler som mulig.
Sist endret av Uflaks98; 9. oktober 2019 kl. 04:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høy kvalitet på innlegget fra lidran!

Har du prøvd å snakke med behandler om disse spørsmålene? Hun er der for å hjelpe deg, så hun kan nok gi bedre svar enn noen av oss kan.

En diagnose er ikke slutten, det er bare en samlet beskrivelse som er med på å lette kommunikasjonen mellom behandlere osv. og kan være et godt utgangspunkt for å gå videre. psykologiske diagnoser er på ingen måte det samme som kroppslige diagnoser.

Lykke til videre TS!
Sitat av Uflaks98 Vis innlegg
Psykologen min og jeg har gått gjennom en ganske lang test med mange spørsmål. Vi gjennomgikk dette forrige gang og hun hadde diskutert med teamet sitt om "resultatene."
Slik det ble forklart at jeg scoret "høyt" på 4 forskjellige typer
Paranoid, Ustabil, Unnvikende og Avhengig.
Vis hele sitatet...
Først: Jeg synes det er litt rart av en psykolog å slenge fire personlighetsforstyrrelser etter deg og ikke forklare bedre for deg hva det innebærer.

Personlighetsforstyrrelser er ikke ulike distinkte sykdommer. Der er liksom ikke fire ulike ting i veien med deg, du har personlighetsforstyrrelse (hvis hun nå har diagnostisert deg og ikke bare mente litt høy score) og har noen trekk som dominerer i den forstyrrelsen.

Det kom ny utgave av diagnose manualen i fjor, ICD 11. Dette med personlighetsforstyrrelse ble endret en del på der. Man kategoriserer fra mild til alvorlig, og velger ut noen hovedtrekk. Bortsett fra borderline, som jeg tror fortsatt har beholdt en egen særstilling, litt usikker på hva de landet på der. Du har altså ikke fire sykdommer/ forstyrrelser.

Det er jo ikke noe rart at du er bekymret for dette. Det er litt heftig å få kastet på seg. Men det er viktig å huske at en diagnose ikke forandrer deg, det er bare en beskrivelse. Den kan oppleves begrensende, men å få en diagnose kan også oppleves godt, hvis du kjenner deg igjen i den. Det kan gi litt struktur til og forklaring på forvirrende symptomer. Det kan også føles bekreftende å bli forstått av den som behandler deg. Hele poenget med en diagnose er at du skal få en behandling som er tilpasset og fungerer.

Som Marlboro sa, så er ikke dette som en somatisk diagnose, du har liksom ikke et virus, eller fire ulike virus, som gjør at det er noe galt med deg. Personlighetstrekk eksisterer på et spektrum, og det kan bli mer eller mindre til hinder for deg i livet ditt. Å finne ut hva det er som skaper problemene dine er en måte å gi behandling på, det er ikke en "tittel" som oppsummerer hvem du er.
Sist endret av *pi; 9. oktober 2019 kl. 08:53.
Sitat av *pi Vis innlegg
Først: Jeg synes det er litt rart av en psykolog å slenge fire personlighetsforstyrrelser etter deg og ikke forklare bedre for deg hva det innebærer.

Personlighetsforstyrrelser er ikke ulike distinkte sykdommer. Der er liksom ikke fire ulike ting i veien med deg, du har personlighetsforstyrrelse (hvis hun nå har diagnostisert deg og ikke bare mente litt høy score) og har noen trekk som dominerer i den forstyrrelsen.

Det kom ny utgave av diagnose manualen i fjor, ICD 11. Dette med personlighetsforstyrrelse ble endret en del på der. Man kategoriserer fra mild til alvorlig, og velger ut noen hovedtrekk. Bortsett fra borderline, som jeg tror fortsatt har beholdt en egen særstilling, litt usikker på hva de landet på der.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke begynt å bruke icd 11 i Norge enda
Sitat av Skepty Vis innlegg
Vi har ikke begynt å bruke icd 11 i Norge enda
Vis hele sitatet...
Nei, men klinikere forholder seg jo til den, i mitt tilfelle i alle fall. Poenget var uansett at det blir feil å tolke ts som at h*n har fire uavhengige, diskrete sykdommer. Nå har ikke jeg en petsonlighetsforstyrrelse, så jeg har ikke helt oversikt. Men jeg forstår at det er litt utvikling i hvordan man ser på dette.
Sitat av Uflaks98 Vis innlegg
Takk for god forklaring.

Jeg bekymrer meg over diagnosen siden jeg vet fra tidligere erfaring at "titler" man drar på seg, er i seg selv med på hvordan man oppfører seg. Det skaper jo en spiral av tanker..

+ som regel når ting havner på journal så kan det gå utover førerkort osv, så tenker mer på fremtiden i den forstand.
Vis hele sitatet...
Nja, kan gå ut over førerkort? Men det kan jo alt egentlig? Har personlighetforstyrrelse selv. AM,B,BE,C1,C,CE,S og T er klassene førerkortet her viser, og hva jeg innehar førerretten til. Ingen problemer med legeattest ved fornyelse heller (grunnet førerretten til de tyngre klassene er dette hvert 5 år).

Tror det er ganske normalt å tenke slik som du gjør. Men i stedet for å tenke på at dette kan/må stikke kjepper i hjulene dine så forsøk heller å tenke positivt på det og hvordan det kan hjelpe deg. Det er tross alt prat om hvordan du skal kunne få ett så godt liv som mulig.

Angående fremtiden så er det vel ingen som kan spå den. Det som er viktig her er at du gjør det beste du kan, ut av ditt liv.
Sitat av Uflaks98 Vis innlegg
Jeg har ingen anelse, og grunnen til at det er så lite informasjon er fordi det er de tingene jeg ble fortalt- som gjorde at jeg satt igjen med spørsmål. Dette er nå noe vi har gått videre fra, så jeg kan jo selvfølgelig ta det opp igjen men tenkte det var lurt å spørre litt her først om det bare var jeg som har tolket det feil eller ikke..

Testen var rimelig stor, og tok mange timer å gjennomføre totalt. Det var mange spørsmål, mye ja/nei rundt spørsmål. Evt. Ja svar måtte dekkes med eksempler for å telle.

Oppsumm1eringen jeg fikk var rett og slett at jeg scoret høyt på de tingene jeg har nevnt ovenfor, uten å egt få noen forklaring på hva det innebærer. Behandleren min har et samarbeid med et større team hvor de diskuterer alt som skjer på alle timene sammenlagt, om de legger til annen informasjon jeg har gitt dem tidligere for å komme til en konklusjon vet jeg ikke.

Dette er jo da offentlig sektor, altså DPS. Hvor seriøse og flinke dem er vet jeg heller ikke, da jeg bare har gått hos dem i et år.

Glemte å legge til at jeg heller ikke ser på dette som en unnskyldning, da jeg aller helst vil få skyvet dette under "teppet" og glemme det.
Alle slike ting, om dem kommer ut skaper mye hets- har merket det bare ved å være i visse systemer, man blir dømt for absolutt alt. Så jeg vil ha så lite titler som mulig.
Vis hele sitatet...
Psykologen din skylder deg en skikkelig god og grundig samtale rundt temaet. Det er langt fra sikkert at psykologen i det hele tatt har hatt som mål å diagnostisere deg. Slike strukturerte intervjuer og tester gir innblikk i styrker og svakheter som man kan ta med seg i den videre behandlingen. Personlighetstrekk har vi alle, og om det kan kalles en forstyrrelse i diagnostisk forstand er avhengig av både styrken på disse og oftest også at det kan settes en klar sammenheng mellom symptomene og konsekvenser i funksjonsnivå. Men det er jo avgjørende at det blir kommunisert på en fornuftig måte.

Jeg ville ikke nølt med å ta opp den tråden ved neste anledning hvis jeg var deg. Tenk på at målet med den testen ikke var å sette deg i bås for å kunne bruke det mot deg senere, men for å få bedre innsikt i hva du sliter med slik at dere kan komme videre.

Når jeg sa dette med "unnskyldning", så var det i hermetegn. Jeg tenker ikke at du bare har sittet og ventet på en unnskyldning for å oppføre deg slik eller slik, altså. Men det tankemønsteret du viser der er direkte uhensiktsmessig. Jeg tror jeg ville tatt en grundig prat med psykologen om dette også.

Folk kommer i mange varianter og med mange personlighetstrekk i forskjellige grader. Også folk som klarer seg bra. Tester du 100 personer vil i snitt ca 13 av dem komme ut med personlighetsforstyrrelse. Det er på ingen måte gitt at disse 13 fungerer dårlig eller ikke kan få gode liv. Det er heller ikke gitt at om noen av dem fungerer dårlig, så skyldes det at de har en personlighetsforstyrrelse. Ta informasjonen du får som det det er ment som: verktøy for å komme deg videre, ikke et stempel eller en "tittel".