Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1102
Hei, jeg går nå "Vg4 Påbygging til generell studiekompetanse for voksne" som jeg tar på 1 år og har:

Norsk + nynorsk - 393 skoletimer totalt.
Matte - 140 skoletimer totalt.
Historie - 140 skoletimer totalt
Naturfag - 84 skoletimer totalt.

Norsken virker jo som det aller verste faget, no doubt! Er 3 år med norsk man skal gjennom på ett år...

Her (norsk) VIL alle i klassen komme opp i eksamen (skriftlig), usikker på muntlig, noen som vet?

For å "naile" norsken (vertfall norsk-eksamen) tenkte jeg at ca etter jul finne frem ALLE norsk eksamener som har vært de siste 10 årene, de ligger jo på nettet uansett. Så gjøre alle sammen om å om å om å om igjen, kommer til å være sykt dårlig i starten, men tenker at etter gang nr 30-40 så kommer det seg, vil jo gå gjennom det jeg har skrevet etter hver gang, se hva jeg kan forberede osv. Jeg vil heller ikke velge samme oppgaver hver gang når det kommer til del 2 av norsk eksamenene.

Tenker å gjøre det samme for matte-eksamen, om å om å om å om igjen, men ikke like mye, er en god del flinkere i matte enn norsk så tenker det er norsken som må arbeides mest med.

Naturfag og historie er det vel "bare" sånn at man kanskje blir trukket opp i eksamen for det om jeg skjønte det riktig?

Men hva med standpunkt karakterene? Der er det jo prøver som gjelder virker det som, noen som har noen tips om hvordan man kan klare dette året med gode karakterer? Jeg leser allerede hver bidige dag etter skolen, noterer, leser, leser, noterer men virker ikke egentlig som om noe sitter i hode...

Ikke sittet på en skolebenk på over 10 år så det å studere og faktisk huske det jeg leser og i tillegg forstå det er jævla vanskelig føler jeg.

Virker det som en "grei" løsning ang når det kommer til å øve til eksamen?

Hvordan øve til prøver? Dumt spørsmål men er så lenge siden jeg har gått på skolen nå jeg har faktisk glemt hvordan man skal lære, rett og slett

Og ellers, hvordan huske det man faktisk leser og studerer? Er jo av NULL interesse det i norskboka for eksempel, så sitter ikke å ni-stirrer i boka, tvert imot, der er øynene halvveis igjen å siste setning jeg leste for 30 sek siden har jeg allerede glemt...

Noen som har gått denne linja før og kan gi meg noen tips?

Takker på forhånd



EDIT: Står vg3 som "overskrift" for tråden, men er Vg4 Påbygging til generell studiekompetanse for voksne det er snakk om
Sist endret av tooschool4cool; 1 uke siden kl. 20:42. Grunn: feil overskrift
Følg med i timen og hør på hva læreren sier.
Høres kanskje litt enkelt ut, men det skal ikke så mye mer til. Du er nå mye eldre og forhåpentligvis tålmodig enn sist du satt på skolebenken.
Vel, dersom du ønsker å gjøre det bra kan det jo være lurt å klargjøre hva motivasjonen for å gjøre det bra er i første omgang. Det er stor forskjell på målene "naile vg4" og "gå ut fra vg4 med 5 i snitt" f.eks. Hva er det som er motivasjonen din får å gå påbygg?

Personlig må jeg si at det å sitte å repetere eksamenssett og "pugge malen" er en katastrofal tilnærming til å lære seg noe som helst, alt du kan er en oppskrift, og det hjelper lite hvis eksamen byr på noe nytt og fremmed, so to speak. Mye av norskfaget slik jeg husker det handler mer om å lære seg forståelse, og å kunne uttrykke denne forståelsen skriftlig, og dette er ikke noe du lærer av å terpe på eksamenssett dessverre. Det samme gjelder for matematikk. Historie og naturfag er vel litt mer puggefag så vidt jeg husker.

Sier ikke at du ikke skal gjøre eksamenssett, for det burde du, men det bør ikke være din eneste inngang til eksamensøvingen, for da kan jeg nesten garantere at du ikke "nailer" vg4. Følg med i timen, ta gode notater og samle alt av notater og utdelt material i en perm, som du arbeider aktivt med gjennom skoleåret (Dette gjelder for samtlige fag), så skal du se at eksamen går som en drøm.

Når det kommer lesing vil du generelt sett ikke huske mer enn 10% av hva du leser, mens aktiv anvendelse vil føre til at du husker mer. Med aktiv anvendelse mener jeg å bruke tekst i skriving, eller ved å diskutere det du har lest med andre (både klassekamerater og ellers).

Dette er mine råd, om de funker for deg eller ikke kan jeg ikke si noe om.

Lykke til!
Kan være lurt å bruke lenger tid enn ett år på dette, men om du har energi til å ta det på ett år er det bra det. I norsken kan det være utfordrende å ha styr på forskjellige begreper som ikke er så vanlig i hverdagssamtaler. Det er også krevende å være kreativ på kommando. Skrive essay, novelle osv. Anbefaler deg å alliere deg med folk i klassen som også ønsker å naile dette.
Jeg har gått påbygg selv. Det er ikke spessielt krevende, men norsk faget er tungt og de aller fleste synes det er kjedelig.

Bruk tiden på skolen godt og jobb sammen med andre godt motiverte medelever er mitt tips. Jeg gikk ut med ca. 5 i snitt, uten at jeg jobbet veldig mye utenom skoletiden (litt jobbing må til selvfølgelig).
Jeg tok påbygg for noen år siden. Norsken var tung, men et greit fag å gjøre det bra i. Vær aktiv i timene og som Hjelm1 sier, finn deg et par å jobbe sammen med.

Lær deg også å ta gode notater. Jeg hadde mye å hente på det mot slutten av året.

Lykke til!
Sist endret av Tournesol; 1 uke siden kl. 21:28.
I see you...
NAPse's Avatar
Følg med i timen og gjør oppgaver du får beskjed om.
Vær aktiv i timen. Her får du masse gratis ved å få retta opp feil med engang dersom det du sier er feil, og gjerne hvorfor det er feil.

Skal du ta påbygg på heltid tror jeg du vil synes dette er veldig overkommelig. Det var det hvertfall for meg.
Jeg la ned minimalt med innsatt utenfor skoletid og gikk ut med et snitt på 4,5.
Jeg hadde medelever som ikke klarte det også, men jeg tror det gikk på deres motivasjon fremfor at fagene var vanskelige.

Når det kommer til norsken er jeg usikker på hvor mye du vil få ut av å løse eksamenssett uten at noen retter den for deg, da det ligger mer fokus på å tolke og benytte virkemidler fremfor generell rettskriving. Det er typisk en reklame/annonse i del 1 som skal tolkes og redegjøres for. Mens på del 2 skal du selv skrive en tekst (stil/kåsseri/osv.) hvor du selv skal forsøke å benytte virkemidler som er kjent for sjangeren.

Lykke til med skolen!
En ting som er undervurdert er å ta notater i timen, spesielt når læreren har forelesning.

Om du kan lese notatene etterpå er faktisk ikke viktig, det er mer det at du noterer ned det du synes er viktig hørsel, syn og bevegelse gjør at kunnskapen får flere "knagger" og henge på.
Hvordan eksamen foregår skal ikke jeg si noe om. Er student selv og tar en Master i Historie. Bderfor tenkte jeg å gi deg noen få generelle råd når det kommer til Historie. I dette faget er det viktig å se de lange linjene, og hva som er årsak og virkning. For å imponere sensor hvis du kommer opp er dette viktige elementer, samt å kunne sette dette inn i relevant kontekst for moderne samfunn. Eks. Kan man se fellesnevnere i hva som foregår i verden i dag, med tidligere hendelser. Dette er viktige byggeklosser for å mestre historie, og til dels norsk. Ved å kunne historien er det lettere å plassere epoker i kontekst og kunne forklare hvorfor realisme, romantikk osv. Var viktig for å forme samfunnet. Masse lykke til med året, og håper du "nailer" det.
Påbygg var overaskende enkelt. Følg med i timene, gjør alt du skal gjøre, les til prøver og gi litt innsats, så går det helt fint. Virket ikke som det skulle veldig mye til for å få toppkarakterer der jeg tok påbygg ihvertfall.
Trådstarter
3 0
Takk for tipsene!

Jeg skulle nok ikke brukt ordet "naile", men heller sagt 5 i snitt, i tillegg 5 på eksamenene. Det er det som er målet mitt.

Norsken virker utrolig tung. Vi har ikke hatt noen prøver enda, men vi driver mye med retorikk (etos, patos og logos), analysering av retorikk som reklamer (sammensatte tekster) og vi lærer oss hvordan vi skal bruke de retoriske appellformene.
Til nå så har vi kommet til analysering av episke tekster og norrøn litteratur.

Er det virkelig "så lett" som noen av dere sier? Jobbe litt hjemme, følge med på skolen, ta notater, jobbe litt med andre som er motiverte så komme ut med 4.5 til 5 i snitt?

Takk for tipset angående historie forresten, det skal jeg huske

Motivasjonen er der, null tvil om det, og som en nevnte over så er jeg jo noen år eldre nå enn jeg var sist jeg satt på skolebenken, så sitter ikke på skolen å spiller 123spill nå som da. Hehe
Hei, jeg klarte vg4 påbygg mens jeg var i psykose 4 mnder av skoleåret så det skal gå kjempe bra. Synes norsk var det tyngste faget ettersom det var mest timer med dette faget. Ta notater i timen er veldig lurt!
Trådstarter
3 0
Sitat av Calzan Vis innlegg
Hei, jeg klarte vg4 påbygg mens jeg var i psykose 4 mnder av skoleåret så det skal gå kjempe bra. Synes norsk var det tyngste faget ettersom det var mest timer med dette faget. Ta notater i timen er veldig lurt!
Vis hele sitatet...
Mens du var i psykose? Wow, da snakker vi ja! Hvordan går det an?

Selv har jeg en sterk angstlidelse, så jeg går fast på Vival og Sobril, men jeg føler uansett at jeg klarer å være aktiv i timen, når læreren spør om noe så svarer jeg om jeg tror jeg vet svaret, men her vil jeg nok tro medisinen er en hjelpende hånd.

Jeg gidder ikke la angsten være i veien for livet lenger (gir nok ikke mening til de som aldri har hatt angst, men de som har hatt eller har angst "will understand" ).

Vet ikke helt hvordan jeg skal takle fremføringer foran 30 personer, men den tid den sorg
Gikk påbyggning ifjor. Det er veldig overkommelig, men det kommer selvfølgelig veldig ann på innsatsen din. Selv trengte jeg kun å følge med i timene, så gikk det veldig fint.
Mitt beste tips er å prøve å forstå hva læreren faktisk sier, og ikke bare høre på hva som blir sagt.
Det kan være gunstig å se på læreplanen og kompetansemålene for de forskjellige fagene du skal ha. Dette er gunstig på to ulike måter. For det første vil det være enklere for deg å strukturere all informasjonen om du knytter det til disse. For det andre så vil kompetansemålene være det eneste som sensor vil vurdere deg utifra. De fleste vil faktisk bare krysse av forskjellige målene på et ark og sette karakter utifra det.
Sitat av tooschool4cool Vis innlegg
Takk for tipsene!

Jeg skulle nok ikke brukt ordet "naile", men heller sagt 5 i snitt, i tillegg 5 på eksamenene. Det er det som er målet mitt.

Norsken virker utrolig tung. Vi har ikke hatt noen prøver enda, men vi driver mye med retorikk (etos, patos og logos), analysering av retorikk som reklamer (sammensatte tekster) og vi lærer oss hvordan vi skal bruke de retoriske appellformene.
Til nå så har vi kommet til analysering av episke tekster og norrøn litteratur.

Er det virkelig "så lett" som noen av dere sier? Jobbe litt hjemme, følge med på skolen, ta notater, jobbe litt med andre som er motiverte så komme ut med 4.5 til 5 i snitt?

Takk for tipset angående historie forresten, det skal jeg huske

Motivasjonen er der, null tvil om det, og som en nevnte over så er jeg jo noen år eldre nå enn jeg var sist jeg satt på skolebenken, så sitter ikke på skolen å spiller 123spill nå som da. Hehe
Vis hele sitatet...
Jeg kom ut med 5,9 i snitt, og vil si jeg brukte minimalt med innsats. Norskeksamenene mine gikk ikke helt veiene, men det ser jeg i ettertid var min egen feil. Selvsagt er ikke alle like skoleflinke, og det var folk der som ikke fikk svært gode resultater selv med en god del innsats. Uansett har jeg inntrykk av at så og si alle som prøvde kom svært godt ut av det, og til og med de fleste som ikke prøvde kom relativt godt ut av det.
Sitat av tooschool4cool Vis innlegg
Mens du var i psykose? Wow, da snakker vi ja! Hvordan går det an?

Selv har jeg en sterk angstlidelse, så jeg går fast på Vival og Sobril, men jeg føler uansett at jeg klarer å være aktiv i timen, når læreren spør om noe så svarer jeg om jeg tror jeg vet svaret, men her vil jeg nok tro medisinen er en hjelpende hånd.

Jeg gidder ikke la angsten være i veien for livet lenger (gir nok ikke mening til de som aldri har hatt angst, men de som har hatt eller har angst "will understand" ).

Vet ikke helt hvordan jeg skal takle fremføringer foran 30 personer, men den tid den sorg
Vis hele sitatet...
Ja, var litt av en utfordring når jeg hele tida trodde lærerne var reptiler ansatt av staten for å programmere dritt inn i trosystemet mitt. Kjente liksom energier bli utveksla i rommet og trakk sammenhenger med alt som ble sagt. Trodde også fuglene var overvåkningskameraer fra staten. Huff, fikk gjort lite på skolen annet enn å meditere og gjemme meg på do for å knekke universiellle koder med tankegang, meditasjon og yoga. Fikk gjort det meste hjemme med dama som såvidt klarte å få meg til å lande ca 2 timer om dagen hvor jeg fikk gjort skolearbeid. Kom meg tilslutt ut av psykosen etter 6 mnd med jobbing med tankemønstre.