Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6159
Hei!
Jeg har prøvd å undersøke dette mye i det siste, og har nå begynt å se meg helt blind på diverse NASer og RAID-systemer (og Unraid), skytjenester og gudveithva.

Jeg har en terabyte eller to med gamle dokumenter, bilder, videoer og annet som jeg er glad i, og ikke har lyst til å miste. Foreløpig har jeg dette liggende kopiert på tre-fire forskjellige eksterne disker, men det er tungvindt å skulle manuelt flytte over og organisere. Vil helst ha egne disker jeg har kontroll på, og unngå å ha alt dette i skyen.

Jeg har sett litt på fordelene med NAS og RAID-speiling, men nå har jeg lest veldig mange artikler som forklarer hvorfor RAID ikke er backup. Jeg trenger dessuten ikke disker som står og spinner 24/7, det holder med f.eks. en månedlig backup, da det er relativt sjeldent jeg tilføyer noe nytt til samlingen. Jeg vil bare sikre det gamle jeg allerede har. Har også sett litt på rsync, som jeg synes virker som et lovende verktøy å bruke.

Det er jo en jungel av muligheter, men hva er den beste? Manuelt koble til eksterne disker en gang i måneden og rsync-e over filer? Ha en eller to disker liggende på et annet sted i tilfelle innbrudd/brann? Må dermed hente tilbake denne disken hver gang man tar backup, da. Kan jo fort bli upraktisk...

Føler dette må være en såpass vanlig problemstilling, at det må da finnes mange gode løsninger allerede. Hvordan sikrer du dine backuper?

Alle maskinene mine kjører enten MacOS eller Linux, hvis det har noe å si.

Tusen takk for svar!!
Føler ofte folk blir veldig opphengt i RAID når det kommer til å håndtere disker. Det er fordeler med RAID men det er også mange ulemper. Og ja, raid er ikke backup. Men du må gjerne sette opp et raid for diskene, men kjør gjerne en filsever eller feks opennas på toppen av raid. Det å ha mange eksterne disker som plugges ut og inn skaper masse stress mtp backup. Det er filer overalt og en skal ha gode rutiner og konsentrasjon for å være trygg på at en har husket alt når en tar backup. Her vil en filserver på hjemmenettverk eller feks opennas være veldig praktisk. Ser ingen god grunn til å kjøpe et dedikert nas selv om mange gjør det. Det er liksom ikke noe magisk ved de boksene som du ikke får ved å bruke utstyr du alt har sammen med god open source sw.

rsync og cron er flott til backup. Kombinasjonen automatiser backup jobben og tar vekk alt pes med backup, slik at om noe går galt fremover så vil du faktisk ha backup. Det kan virke som pes å sette opp rsync og cron men når det først er gjort så går jo alt automatisk og du trenger ikke tenke mer på det. En liten positiv bieffekt jeg merket var at jeg ble mer konsekvent med hva jeg lagret hvor når jeg startet med rsync og cron. Og det er jo gull faktisk.

Du kan jo ha backup lokalt samt eksternt. Enten på en maskin stående hos en du kjenner, dedikert eller semidedikert server eller en skyløsning som feks jotta cloud etc. Poenget med å ikke lagre alt lokalt er jo ved feks brann. rsync blåser jo i hvor den dumper filene, det bestemmer du så null stress med et ekstra lag sikkerhet via feks jotta cloud eller semi dedikert server.

Forresten glemte jeg å nevne unraid. Personlig ser jeg ikke poenget med unraid. Det koster litt å bruke og det er open source løsninger som bare virker som gjør det samme.

Det finnes helt sikkert GUI løsninger som fungerer for backup, men det er noe med enkelheten i både rsync og cron og at kombinasjonen av de to automatiserer oppgaven. Det bare ligger i bakgrunnen å gjør jobben du setter den til. Helt automatisk. Både rsync og cron kan ha litt læringskurve men er vel verdt tiden du bruker på å sette det opp.

Det finnes helt sikkert GUI løsninger som fungerer for backup, men det er noe med enkelheten i både rsync og cron og at kombinasjonen av de to automatiserer oppgaven. Det bare ligger i bakgrunnen å gjør jobben du setter den til. Helt automatisk. Både rsync og cron kan ha litt læringskurve men er vel verdt tiden du bruker på å sette det opp.
Sist endret av random67489; 5. juni 2019 kl. 12:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takk for svar, random67489!

Ja, jeg har en hel haug av eksterne disker liggende. Har vurdert å bare koble dem opp til en Raspberry Pi eller noe (holder det? Har ikke fysisk plass å sette av til større maskiner her i den lille leiligheten). Men vil ikke diskene ryke fortere når de står og spinner 24/7 enn når man bare kobler dem opp en gang i måneden? Den rsync-kommandoen jeg uansett må kjøre med cron til fastmonterte disker, kan jeg vel også bare kjøre manuelt den ene gangen i måneden jeg kobler til disker? Med alias blir det jo supersimpelt også. Eller er det noe jeg misser? I så fall kan jeg jo også bare kjøre samme aliaset når jeg kobler til «backupbackup»-en som ligger et annet sted i verden.

Glemte å nevne at jeg ikke vil ha full backup. Det er bare enkelte filer i ny og ne jeg vil føre over fra bruksmaskinen til «arkivet». Så vet ikke helt hvordan jeg skal automatisere det. Jeg må uansett velge filene manuelt og arkivere dem på «riktig plass» i arkivet. Så hadde det jo vært fint med en kommando som speiler den plasseringen fra en disk til de to-tre andre diskene. Det er vel gjerne der rsync kommer inn i bildet da?
Sist endret av MatFot; 5. juni 2019 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MatFot Vis innlegg
Men vil ikke diskene ryke fortere når de står og spinner 24/7 enn når man bare kobler dem opp en gang i måneden?
Vis hele sitatet...
Veit ikkje, og uansett ikkje himla viktig. Har disker som har stått 24/7 i eit par år no, og levetida er såpass lang at du ofte ender opp med å bytte ut disken før den har krepert av andre årsaker.

Uansett er det viktig å hugse at du må ha fleire backuper. Eg ville snust på å bruke f.eks. Jottacloud med duplicity + lokal backup. Jottacloud har levelege prisar for eit par terabyte.

Backblaze B2 storage er og et alternativ. 2TB vil komme på 10$/mnd, og duplicity har backends for B2.

Når det kjem til backup på *nix er Duplicity vegen å gå. Versjonerte backups, signert og kryptert med gpg. Det gjer at du ikkje treng vere forsiktig med kor du lagrer dei.
Trådstarter
Takk for svar, vidarlo!

Først av alt, hvordan vet man om en disk ryker? Får man noe varsel når det skjer? Slik at man ikke går rundt i god tro, og så har plutselig flere/alle diskene tatt kvelden før man rekker å bytte den første som ryker, mener jeg.

Nevnte at jeg ikke er så lysten på skytjenester. Til tross for at jeg ikke har noe veldig hemmelig, så liker jeg at private ting blir holdt... privat. Men om det krypteres før det lastes opp noe sted, så er det jo ikke et stort problem.

Såvidt jeg leser av Duplicity, så lager den krypterte tar-filer, som den laster opp til serveren? Hvordan fungerer det i praksis? Si at jeg har et helt mappesystem med filer, som blir kryptert og lastet opp. Nå legger jeg til et par filer rundt omkring i mappesystemet. Hva skjer da? Den krypterer kun de tillagte filene i en tar-fil og laster den opp? Hva om jeg sletter filer? Ser for meg at det kan bli vanskelig å manøvrere seg rundt og titte rundt i filene om alt er kryptert? Jeg må vel ikke laste ned hele disken og dekryptere for å kunne bla i filene mine igjen? Eller hvordan funker dette? Merket jeg sleit litt med å se det for meg.
Eller er det sånn at jeg har en ukryptert lokaldisk, som jeg driver og styrer og steller med, så fikser Duplicity på automagisk vis at det alltid er en kryptert blåkopi remote? Hmm
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MatFot Vis innlegg
Først av alt, hvordan vet man om en disk ryker? Får man noe varsel når det skjer? Slik at man ikke går rundt i god tro, og så har plutselig flere/alle diskene tatt kvelden før man rekker å bytte den første som ryker, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Smartdata vil stortsett gi deg hint om at den er i ferd med å krepere. Men RAID-6 er f.eks. finfin måte å beskytte seg mot diskfeil på. 2TB-disker er billege, og om du kun har eit par terabyte kan du fint leve med 2x3TB disker i RAID1. Då vil ikkje ein diskfeil vere problem.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Nevnte at jeg ikke er så lysten på skytjenester. Til tross for at jeg ikke har noe veldig hemmelig, så liker jeg at private ting blir holdt... privat.
Vis hele sitatet...
Det er poenget med duplicity. GPG-nøkkelen du bruker for å kryptere med kan du printe på papir og ta fleire kopiar av. Den er uansett berre eit par kilobyte, og triviell å ta mange kopier av.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Såvidt jeg leser av Duplicity, så lager den krypterte tar-filer, som den laster opp til serveren? Hvordan fungerer det i praksis? Si at jeg har et helt mappesystem med filer, som blir kryptert og lastet opp. Nå legger jeg til et par filer rundt omkring i mappesystemet. Hva skjer da? Den krypterer kun de tillagte filene i en tar-fil og laster den opp? Hva om jeg sletter filer? Ser for meg at det kan bli vanskelig å manøvrere seg rundt og titte rundt i filene om alt er kryptert?
Vis hele sitatet...
Du navigerer ikkje i krypterte filer. Du ber duplicity om å restore filer, enten nyaste eller for eit gitt tidspunkt. Det er eit backupsystem, ikkje eit arkivsystem.

Du har to backupmoder, full og incremental. Full er full, og incremental er delta frå forrige. Om du slettar filer påverkar ikkje det tidlegare backups. Kombinert med at B2 lar deg lage write-only buckets sikrer det at ein angriper ikkje kan slette backups...
Sitat av MatFot Vis innlegg
Takk for svar, random67489!

Ja, jeg har en hel haug av eksterne disker liggende. Har vurdert å bare koble dem opp til en Raspberry Pi eller noe (holder det? Har ikke fysisk plass å sette av til større maskiner her i den lille leiligheten). Men vil ikke diskene ryke fortere når de står og spinner 24/7 enn når man bare kobler dem opp en gang i måneden? Den rsync-kommandoen jeg uansett må kjøre med cron til fastmonterte disker, kan jeg vel også bare kjøre manuelt den ene gangen i måneden jeg kobler til disker? Med alias blir det jo supersimpelt også. Eller er det noe jeg misser? I så fall kan jeg jo også bare kjøre samme aliaset når jeg kobler til «backupbackup»-en som ligger et annet sted i verden.

Glemte å nevne at jeg ikke vil ha full backup. Det er bare enkelte filer i ny og ne jeg vil føre over fra bruksmaskinen til «arkivet». Så vet ikke helt hvordan jeg skal automatisere det. Jeg må uansett velge filene manuelt og arkivere dem på «riktig plass» i arkivet. Så hadde det jo vært fint med en kommando som speiler den plasseringen fra en disk til de to-tre andre diskene. Det er vel gjerne der rsync kommer inn i bildet da?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder levetid så tenker jeg at med mindre du har fått enkelte problem-disker som feks en grønn low-energy serie som mange forsøkte for endel år tilbake så er det null stress. Diskene spinner jo ned når de ikke aktivt blir benyttet. Har selv hatt filtjenere som har surret always-on i 5-6 år uten problemer, og da ble diskene byttet fordi det var så mange bedre, større disker å velge mellom. Levetid ville jeg ikke latt være en avgjørende faktor for backup.

I tidligere tider var det masse snakk om optimal temp for HDD, folk gikk langt for å forsøke å holde kabinettet under 30 grader. Men det viser seg at diskene lever like lenge om ikke lengre på stabile 45 grader. Leste en google studie der de kom fra til jevn temp og tilkoblede disker ga økt levetid. Du kan jo google den.

Om du faktisk er strukturert nok til gjennomføre en helt manuell backup til riktig tid langt fram i tid vet du best selv. For meg er det en dårlig løsning. Rsync er fint det, men blir ennå bedre med et script i cron. Det å automatisere oppgaver er noe av det jeg kjenner gir aller mest gevinst både i forhold til at jeg er trygg på at jeg alltid har fersk backup, og fordi det er en god følelse at monotone, repeterende oppgaver løses automatisk i lang tid uten at jeg trenger å forholde meg til det.

Ja en rapsberry kan fungere fint som filsever, har du derimot stor trafikk mot filserver feks en hel familie som alle streamer forskjellige ting fra samme server så vil dere nok merke litt lugging. For det som virker å være mest som en plass for å lagre data så vil Pi fungere.

Det er relativt enkelt å synkronisere filer i rsync så det trenger du ikke tenke på, det finner du at av straks du ser noen eksempler. rsync er fantastisk til såkalte incremental backups, der kun nye filer overføres. Du må bare synke først.

Glemte å nevne at jeg ikke vil ha full backup. Det er bare enkelte filer i ny og ne jeg vil føre over fra bruksmaskinen til «arkivet». Så vet ikke helt hvordan jeg skal automatisere det.
Vis hele sitatet...
Her er vi på struktur. Dersom du innarbeider en grei struktur på hva du lagrer og hvor så gjør det automatiseringen superenkel.

Du kan et oppsett der du tar backup av alt lagret i feks "mine dokumenter", "min musikk" etc men ikke tar backup av en mappe kalt "privat". Det du ikke ønsker backup av lagres da i "privat". Om du har fullstendig kaos i filer og de er strødd rundt forbi overalt så foreslår jeg at du faktisk tar jobben med å gjøre en opprydding før du starter første synkronisering og backup. Også bruker du den samme strukturen bevist framover. Da har du spart deg for masse kjedelig jobb som må repeteres manuelt måned etter måned år etter år.

Vet du hva den beste IT-spøken er? Når noen har feil på en pc og den som er tilkalt for å bistå foreslår å formatere, reinstallere og gjenopprette backup fremfor å feilsøke. Det er hysterisk morsomt fordi ingen har en god nok backup til at det er ønskelig.
Sist endret av random67489; 5. juni 2019 kl. 22:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja en rapsberry kan fungere fint som filsever, har du derimot stor trafikk mot filserver feks en hel familie som alle streamer forskjellige ting fra samme server så vil dere nok merke litt lugging. For det som virker å være mest som en plass for å lagre data så vil Pi fungere.
Vis hele sitatet...
RPi suger på IO.

RPi har ein buss: USB2. Maksimal BW? 480Mb/s.

Nettverkskortet heng på USB-bussen. Alle disker gjer det samme. USB har delt bandbreidde. I tillegg er NICet på RPi et 100Mb NIC.

Disker har typisk ytelse på rundt regna 1Gb/s per disk. Alt i alt er RPi idiotisk val til diskserver.
Hm ok da var det et dårlig tips fra meg. Lenge siden jeg satt med rpi.
Men siden størrelse ble nevnt så er det jo andre å velge i med langt hvassere hardware. Udoo ultra har vel 2 GB lan porter iirc? De slipper vel Udoo bolt nå temmelig snart, som er ennå hvassere.

En bonus med single board fra Udoo er jo at du også kan bruke din NAS løsning til alt fra filserver til medieboks og du kan kjøre 4K fra Udoo via hdmi rett i TV'n. Da slipper du trege smart-TV'er og kan kjøre Kodi eller tilsvarende uten lagg, buffering og hakkete bilde selv ved rask panorering. Så den vil da være både HTPC, NAS, nød-pc, filserver og likevel ta seg godt ut både i størrelse og performance.



Finner du ikke brukbar hw i den form factor'n så får du nesten akseptere en nas i noe større størrelse.
Sist endret av random67489; 6. juni 2019 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
RPi suger på IO.

RPi har ein buss: USB2. Maksimal BW? 480Mb/s.

Nettverkskortet heng på USB-bussen. Alle disker gjer det samme. USB har delt bandbreidde. I tillegg er NICet på RPi et 100Mb NIC.

Disker har typisk ytelse på rundt regna 1Gb/s per disk. Alt i alt er RPi idiotisk val til diskserver.
Vis hele sitatet...
Du har helt helt rett i at RPi suger på IO og det meste annet du nevner, men bare så det er eksplisitt nevnt;

RPi 3B+ har nettverkskort som kommer opp i Gigabit full dupleks på porten, men alt det andre du nevner gjør at du i beste fall på en god dag kun klarer å oppnå 300 Mbps throughput over "Gigabit" forbindelsen. Alle andre RPi'er har dog som du sier 100 Mbps NIC, men akkurat 3B+ har faktisk Gbps (som aldri klarer mer enn 30% av den hastigheten).
Jeg vil gjerne anbefale deg å bruke vanlige 'gamle' harddisker. Jeg har ikke peiling på eple-dingser, men på min lokale pc kjører jeg backup til 'gamle' (utskiftet grunnet oppgradering) harddisker via en disk-docking enhet. Jeg benytter kryptering siden jeg oppbevarer disse diskene på forskjellige steder grunnet tyveri / brann mulighet.
Skal du 'bare' ta vare på gamle data endrer jo ikke dette seg mye sånn at du slipper daglige backup'er.
Jeg anbefaler selvsagt at du lagrer diskene på forskjellige bygg, en frittstående garasje er jo ypperlig eller hos slekt.. Legg disken i en (antistat) zip-pose sammen med en pose med silica gel og disken tåler det meste av lagringsplasser!

Legg merke til at 'online' lagringsenheter, det være seg sky-tjenester eller NAS lett blir offer for krypterings-virus!
Den tryggeste medisinen er da å selv ha enhetene kryptert og KUN åpne krypteringen ved endring av data..
Sist endret av woff; 6. juni 2019 kl. 15:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Legg merke til at 'online' lagringsenheter, det være seg sky-tjenester eller NAS lett blir offer for krypterings-virus!
Den tryggeste medisinen er da å selv ha enhetene kryptert og KUN åpne krypteringen ved endring av data..
Vis hele sitatet...
Kryptering vil ikkje hjelpe mot ransomware.

Det som hjelper mot ransomware er backups som er umulige å endre. T.d. støtter Backblaze write only-buckets, altså lagring som kun kan skrivast til. For å slette eller endre data må du ha andre autentiseringstokens.

Ein fråkopla disk er og umulig å endre.

Forøvrig opnar krypto ei anna problemstilling; sikker oppbevaring av nøkkelmateriale. For min del har eg lagra nøkler elektronisk i Yubikeys, og to papirkopier. Nøklane er utelukkande nytta for backup.

Om du ikkje sørger for kopi av nøkler er backupen din verdilaus.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Du har helt helt rett i at RPi suger på IO og det meste annet du nevner, men bare så det er eksplisitt nevnt;

RPi 3B+ har nettverkskort som kommer opp i Gigabit full dupleks på porten, men alt det andre du nevner gjør at du i beste fall på en god dag kun klarer å oppnå 300 Mbps throughput over "Gigabit" forbindelsen. Alle andre RPi'er har dog som du sier 100 Mbps NIC, men akkurat 3B+ har faktisk Gbps (som aldri klarer mer enn 30% av den hastigheten).
Vis hele sitatet...
Da kan jo faktisk rpi være et alternativ for ts. Han får jo vurdere først hvor mye data han produserer idag og om mengden data som skal kjøres backup av. Om det i hovedsak er å bevare de data han alt har er det jo enkelt. Men om ts er ivrig med kamera for bilder og video så kan det jo bli mengder. Likevel om behovet kun er backup og ts ikke trenger utvidet funksjonalitet så blir det jo fult gjennomførbart å bruke rpi 3B+.
Gjennomførbart, ja. Noe jeg med godt hjerte kunne anbefalt basert på denne kravspekken? Absolutt ikke.

Hvis du kun trenger backup av en Terabyte eller to, og du ikke trenger daglige endringer så går du for en (ekstern) harddisk og en skytjeneste ala Jotta eller noe. Gjerne også en brann og vannsikker safe til en tusenlapp. Det holder i massevis og du er sikret imot ransomware, husbrann, innbrudd, vannskade, you-name it.
Til usle 2 TB så er det ikke noen god grunn til å en gang vurdere RAID etc. Da går du kun for en airgapped fysisk backup som du passer på selv, samt en skytjeneste i tilfelle du skulle være superuheldig å fucke til harddisken i safen.
Jeg gjør det forholdsvis enkelt. Kjøpte 2 stk. 4TB eksterne USB 3 disker, som jeg krypterte med Bitlocker. Lastet så ned Veeam Agent for Windows Free edition, som jeg satt opp til å kjøre daglig backup av filene mine, til den ene eksterne disken.
Veeam har forever incremental, så det er kun den første backupen som er full backup. Resten er incremental, som rulles inn i den første fulle backup, når man har nådd antall dager man ønsker å beholde backup for.

Tar backup av ca 2 TB, så første fulle backup tok litt tid, men etter det, tar det bare noen få minutter. Backupen for 2 dager siden på 3.19 GB ser jeg tok i underkant av 9 minutter (som regel er det mye mindre som backes opp).

Så har jeg laget en batch fil som bruker Robocopy til å speile den ene backup disken til den andre. Dette gjør jeg 1 gang i uken, og tar så med kopien på jobb.
Tar selvfølgelig litt tid å speile disken, men setter den bare på når jeg kommer hjem fra jobb, så er den klar en gang på kvelden, og batch filen deaktiverer Bitlocker automatisk når den er klar.

Uansett hvilken løsning du velger, så husk å sjekke at du faktisk får restoret filer en gang imellom, så du vet at systemet virker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Tusen takk for svar, alle sammen!!
Jeg ble mye klokere, og nå har jeg mye teknologi å kose meg med fremover.

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Gjerne også en brann og vannsikker safe til en tusenlapp. Det holder i massevis og du er sikret imot ransomware, husbrann, innbrudd, vannskade, you-name it.
Vis hele sitatet...
Har prøvd å kikke litt på dette, men de brannsikre safene holder jo bare i 30ish minutter, maks en time. Hvis huset mitt først står i brann, så er det vel relativt liten sannsynlighet for at jeg kan gå inn og hente ut safen etter så kort tid..?
Men har bestandig hatt lyst på en safe, brannsikker eller ei, så godt mulig jeg slår på stortromma og kjøper noe sånn likevel.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
RPi suger på IO.

RPi har ein buss: USB2. Maksimal BW? 480Mb/s.

Nettverkskortet heng på USB-bussen. Alle disker gjer det samme. USB har delt bandbreidde. I tillegg er NICet på RPi et 100Mb NIC.

Disker har typisk ytelse på rundt regna 1Gb/s per disk. Alt i alt er RPi idiotisk val til diskserver.
Vis hele sitatet...

Nå er akkurat RPI 4 lansert. Ser ut til å ha fått en grei oppgradering på hw. Blir å bestille 2 bare fordi. Greit å ha når det dukker opp prosjekter utover høsten.