Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 6640
Hvis det er spor av gull i dette driter jeg på meg. Bilder kommer straks

Det slo nemlig ut på jern og edlere metaller.
Sist endret av A-tillah; 9. mai 2019 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slo ikke blyloddet ut på sølv? Tror den analysatoren der er lott på viddene.
Vent og se. Sliter litt med å finne filene. Gi meg noen minutter. Btw det er ikke sikkert at det var et bly lodd. Fortsatt mulig det er sølv.

https://imma.gr/79870x057b9

https://imma.gr/79871xfdad4

https://imma.gr/79872xd85bc

Der.

Vaska det ikke før for ca 1 times tiden, trodde det var dritt. Men det skinner og har en "rar" farge. Tungt som faen og.

Var sikker på at det var jern , men nå er jeg usikker.

Har bare skylt det i kaldt vann. Har ikke børsta det. Tør ikke.

Lå ca. 30-50 cm under bakken.
Sist endret av A-tillah; 9. mai 2019 kl. 01:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
  1. Finn volumet ved å fylle eit desilitermål halvfullt med vatn, nok til å dekke gjenstandane. Hiv gjenstandane oppi, og registrer kor stor auke det er. Det gir deg volumet.
  2. Veg gjenstandane etter at dei har tørka litt.
  3. Del vekt på volum.

Densitet kan rimeleg kjapt sei noko om kva det er. No ser det der ut som ei blanding, men gull er såpass høg densitet på at det fort vil gje utslag.
Jeg ser egentlig ikke noe særlig annet alternativ enn bly her. Hadde det vært gull, så hadde det vært skinnende uansett. Det er bare ei relativt vanlig syre, som klarer å etse gull. Denne syra kalles kongevann eller aqua regia (aqua = vann og regia = konge/kongelig). Rettere sagt så er kongevann en blanding av salpetersyre og saltsyre. En annen syre er vist blåsyre, men det sier seg selv hvordan det hadde gått, om en skulle løse opp gull i noe særlige mengder med det. Egentlig merkelig, at blåsyre klarer dette. Da blåsyre egentlig er ikke noe sterkere syre enn karbonsyre i brus og øl.
Det er kun via elektrolyse, en kan løse opp gull i svakere syrer.

Dette med syrer og evnen til å løse opp gull, er tatt opp for å vise hvor uløselig gull er. Gull er et av de få metallene, som ikke korroderer etter årtusener i jorda. Så og si allt gull en finner i naturen, er faktisk i ren form eller en legering. Altså det kan ligge åpenlyst i milliarder av år, uten å korridere. Biten du har, har korridert. Derfor er det ikke gull!

Ellers er gull tullete tungt, det har en tetthet på 19,3 kg/l eller 19,3 g/ml. Til sammenligning så er bly på 11,34 kg/l.

En ekstra funfact er, at det gullet som er på jorden ble dannet i en eller flere eksploderende nøytronstjerne(r) for en del milliarder år siden (4,5-5 eller mere milliarder år). Nøytronstjerner er døde stjerner, som har kollapset. De har kollapset noe enormt, faktisk så mye at atomene er blitt til en kule med nøytroner. Dems tetthet ligger på 3,7*1017 til 5,9*1017 kg/m3. Jorden har en masse på 5,97237*1024 kg, så da er det trivielt å regne ut volum og deretter radius. Radius blir 134,19 m eller nesten 270 m i diameter regnet fra de tyngste nøytronstjernene. Altså det blir å klemme alt på jorden inn i en ball med en diameter på 270 m. Så gullet på denne jord, kommer fra en eller flere slike baller med så høy tetthet, som har eksplodert. Husk at det neste stadiet i tetthet er svarte hull. Der engang lyset ikke kan slippe unna.

Ellers lykke til, skapninger lagd av eldgammelt stjernestøv.
Bly,garantert.Ligger mye av det rundtomkring.Fant det selv i kveld.Gull holder seg fint i bakken til evig tid.Sølv kan få noen flekker,en du ser det er sølv rimelig fort med litt erfaring.
Ok, jeg er ingen ekspert. Har uansett meldt inn funnet. Ser rart ut for meg. Fant det på et rart sted også.
Er veldig tungt, så bly kan det sikkert være. Men det skinner da.
Sist endret av A-tillah; 9. mai 2019 kl. 09:11.
Hva med å gjøre som du fikk tips om her og i forrige tråd?

Mål massen på steinen, og vei den. Dette vil gi mye bedre indikasjonen en synsing over et bilde på nettet.
Sist endret av Automatiker; 9. mai 2019 kl. 10:32.
kjenner at det rykker i foten(handa). Kanskje grave frem metallsøkeren min og gå over jordet hjemme.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg ser egentlig ikke noe særlig annet alternativ enn bly her. Hadde det vært gull, så hadde det vært skinnende uansett. Det er bare ei relativt vanlig syre, som klarer å etse gull. Denne syra kalles kongevann eller aqua regia (aqua = vann og regia = konge/kongelig). Rettere sagt så er kongevann en blanding av salpetersyre og saltsyre. En annen syre er vist blåsyre, men det sier seg selv hvordan det hadde gått, om en skulle løse opp gull i noe særlige mengder med det. Egentlig merkelig, at blåsyre klarer dette. Da blåsyre egentlig er ikke noe sterkere syre enn karbonsyre i brus og øl.
Det er kun via elektrolyse, en kan løse opp gull i svakere syrer.

Dette med syrer og evnen til å løse opp gull, er tatt opp for å vise hvor uløselig gull er. Gull er et av de få metallene, som ikke korroderer etter årtusener i jorda. Så og si allt gull en finner i naturen, er faktisk i ren form eller en legering. Altså det kan ligge åpenlyst i milliarder av år, uten å korridere. Biten du har, har korridert. Derfor er det ikke gull!

Ellers er gull tullete tungt, det har en tetthet på 19,3 kg/l eller 19,3 g/ml. Til sammenligning så er bly på 11,34 kg/l.

En ekstra funfact er, at det gullet som er på jorden ble dannet i en eller flere eksploderende nøytronstjerne(r) for en del milliarder år siden (4,5-5 eller mere milliarder år). Nøytronstjerner er døde stjerner, som har kollapset. De har kollapset noe enormt, faktisk så mye at atomene er blitt til en kule med nøytroner. Dems tetthet ligger på 3,7*1017 til 5,9*1017 kg/m3. Jorden har en masse på 5,97237*1024 kg, så da er det trivielt å regne ut volum og deretter radius. Radius blir 134,19 m eller nesten 270 m i diameter regnet fra de tyngste nøytronstjernene. Altså det blir å klemme alt på jorden inn i en ball med en diameter på 270 m. Så gullet på denne jord, kommer fra en eller flere slike baller med så høy tetthet, som har eksplodert. Husk at det neste stadiet i tetthet er svarte hull. Der engang lyset ikke kan slippe unna.

Ellers lykke til, skapninger lagd av eldgammelt stjernestøv.
Vis hele sitatet...
Man kan vel raffinere gull med kvikksølv også vel.?Saltsyre og "mercury"?
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Man kan vel raffinere gull med kvikksølv også vel.?Saltsyre og "mercury"?
Vis hele sitatet...
Nei!
Vent 2 sec så tar jeg et nytt bilde.

Sitat av supercali Vis innlegg
Nei!
Vis hele sitatet...
Jo!

Jeg sender det inn uansett. Gull løser seg i kvikksølv og syre?
Sist endret av A-tillah; 9. mai 2019 kl. 11:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så var det fargen da. Det er bare to metaller som har kraftig gul-farge, de er gull og kobber. Vurdér muligheten for bronse som var ganske vanlig i oldtiden. Som Vidarlo sier: tettheten vil avsløre om det er gull.
Sitat av supercali Vis innlegg
Nei!
Vis hele sitatet...
Jo, det kan man faktisk. Gull og kvikksølv er naboer i periodesystemet, og som tommelfingerregel innen kjemien har man at "likt løser likt". Edelmetaller løses av kvikksølv. Amalgam er et ord mange her burde kjenne til. Et annet fascinerende eksperiemt man kan utføre i så måte er å løse aluminum med gallium.

AlF3: Grunnen til at cyanid løser gull er at gullcyanidkomplekeset er svært lettløslig i vann - det er faktisk oksygen som er oksidasjonsmiddelet. Det har således ingenting med blåsyras syrekonstant å gjøre, og industrielt bruker de cyanidsalter. De utfører normalt operasjonen i basisk miljø nettopp for å unngå blåsyregass. Cyanidkompleker er forøvrig essensielt i mye metallurgisk overflatebehandling, særlig når edelmetaller er involvert.
Sist endret av Myoxocephalus; 30. august 2020 kl. 14:19.
Joda, men hva skal jeg gjøre? Dette ser ut som gull, eller bly

Blinker og skinner , så ser ut som gull.!
Sist endret av A-tillah; 9. mai 2019 kl. 12:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Joda, men hva skal jeg gjøre? Dette ser ut som gull, eller bly

Blinker og skinner , så ser ut som gull.!
Vis hele sitatet...
Finn densiteten på det. Det vil gi betre hint enn at du repeterer påstanden.
Du er tydeligvis veldig opptatt av om dette er gull eller ei, og tviholder på den teorien. Hva er grunnen til at du ikke tar deg 5 minutter og gjør det Vidarlo foreslo?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du er tydeligvis veldig opptatt av om dette er gull eller ei, og tviholder på den teorien. Hva er grunnen til at du ikke tar deg 5 minutter og gjør det Vidarlo foreslo?
Vis hele sitatet...
Ok, hvordan gjør jeg det? (Skal jeg ta et glass vann og se hvor mye som stiger?)

Massetetthet eller vekt?
Sist endret av A-tillah; 9. mai 2019 kl. 12:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan du gjør det har du allerede fått forklart steg for steg.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Ok, hvordan gjør jeg det? (Skal jeg ta et glass vann og se hvor mye som stiger?)

Massetetthet eller vekt?
Vis hele sitatet...
Finn volum. Fyll et desilitermål passelig fullt med vann. Si, 6dl. Putt steien oppi. Se hvor mye vannstanden stiger. Hvis vannstanden nå er på, tja, 7.5dl, så er steinens volum 7.5dl - 6dl = 1.5dl = 0.15 liter. Så veier du den. Hvis den veier 450g, så har 0.45kg/0.15l = 3kg/l. Hvis den derimot veier 3kg, så har du en tetthet på 20kg/l. Skjønner du?


Alternativt, hvis dette ble litt vanskelig, så kan du gi oss tallene så kan vi regne det ut for deg.
Sist endret av Myoxocephalus; 9. mai 2019 kl. 12:26.
Er det noen her som tenker at det er en lur idé at TS slår seg løs med syrer og kvikksølv? Bare det å kalle kvikksølv for mercury viser jo at kunnskapsnivået er lavt, og da bør man ikke få frie tøyler med farlige stoffer. For meg så ser funnene dine svært matte ut. Lite antydning til gullfarge. Mål tettheten.

Tipper måleapparatet ditt går på farge og ikke er en ekte spektrograf.

Metallisk blå = sølv.
Gul = gull.

Noe som da betyr at bly og svovelkis slår ut som edle metaller.
Bare sånn i sammenheng den forrige tråden og bevaring av kulturminner. Dette gjelder kulturminner som ble forsøkt solgt 8 år etter at det ble varslet om funnet. Ingen kom for å sjekke funnet fra statens side men det er fortsatt finners ansvar å levere det inn:
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...litiet-pa-dora

Noen sitater fra artikkelen:

"27-åringens stefar, er mindre diplomatisk. Han forteller at han varslet fylkesarkeolog Frank Allan Juhl om funnet for flere år siden.

– Jeg ringte til arkeologen for åtte år siden, men han kom aldri. Da annonsen ble lagt ut kom det to biler med tre sterke karer fra politiet. Det er jo helt utrolig, sier Løining."

"Miljøkrimkoordinator Torvild Selås sier at den som finner slike kulturminner har en lovpålagt plikt til å varsle og levere inn gjenstandene.

– Her har det blitt varslet, men det er litt uklart hvor nøyaktig informasjonen var. Det er uansett slik at den som sitter med slike ting har et ansvar for å få levert det inn, sier Selås til Fædrelandsvennen."
Det er vel greiest å bare få fram vekt og desilitermål? Har du rimelig nøyaktig vekt så kan du vel også veie vannet før/etter få finne hvor mye vann som blir fortrengt. Er det ikke gull har du ikke gjort noe gæli. Skulle det være gull så får du vel skynde deg å finne mer før du snekrer deg en smie og smeltekopper
Trådstarter
Det er gull.Tok syre test.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Det er gull.Tok syre test.
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk du tak i konsentrert salpetersyre?
Trådstarter
Det er ikke mange gram da.Kankje 20.

brukte salt syre.
Sist endret av A-tillah; 12. mai 2019 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Det er ikke mange gram da.Kankje 20.

brukte salt syre.
Vis hele sitatet...
Kan du ikkje sjekke densiteten? Det vil gi betre indikasjon enn saltsyre. Ut frå bilete virker 20g som lita vekt for gull, men størrelser på bilete er kronisk vanskeleg å få tak på.

Viare må du bruke salpetersyre for syretesten. https://en.wikipedia.org/wiki/Acid_test_(gold)
Sist endret av vidarlo; 12. mai 2019 kl. 15:39.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
brukte salt syre.
Vis hele sitatet...
Saltsyre løser hverken gull, kobber, syrefast stål, bly og en bråte andre metaller. Den fortynnaløsninga du kjøper på biltema vil dessuten bruke ganske lang tid på å løse rent jern.

Du har nå vasket gjenstanden i syre og kan med fordel finne vekt og volum.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. mai 2019 kl. 15:47.
Husk at gull i utgangspunktet er stantens eiendom. Du må forholde deg til Mineralloven:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-101
Trådstarter
Skal følge loven. Lover.
Vet ikke om det er gull eller ei, men skal vertfall takke deg for de trådene dine, trådstarter! Har fått litt dilla på ideen med å leite eller gull og lignende selv, så skal få ordnet meg en metalldetektor selv!

Noen som har ei billig en å anbefale eller må man uansett opp i 3000+ kroners klassen for å få noe brukenes?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å illustrere kvifor densiteten er så interessant.



Eit vanleg AA-batteri har eit volum på ca. 7.7cm^3. Eg vog eit, og det klokker inn på 22.6g, eller 2.9g/cm^3. Det er tre ganger så tungt som vatn, og ganske massivt. Det er denslags vi er vandt til i dagleglivet - at tunge ting er tyngre enn vatn, men ikkje med meir enn 3-5 ganger.

Hadde batteriet vore massivt jern ville det klokka inn på ca. 50g. Eller nok til at du antakeleg hadde reagert på at det var tyngre enn forventa om du forsøkte å plukke det opp.

Om det var bly, hadde det klokka inn på 87 gram. Du hadde heilt klart vore overraska. Men gull! Ohboy. Det hadde klokka inn på over 150g. Og det hadde vore verdt 30-40000,-. Om du forsøkte å løfte det hadde du vorte sjokkert over kor tungt det var. Det ville skilt seg markant ut frå det du intuitivt forventer at ting skal vege, fordi det er så sjelden vi tar i ting med så høg densitet.
Trådstarter
Sitat av eraser Vis innlegg
Vet ikke om det er gull eller ei, men skal vertfall takke deg for de trådene dine, trådstarter! Har fått litt dilla på ideen med å leite eller gull og lignende selv, så skal få ordnet meg en metalldetektor selv!

Noen som har ei billig en å anbefale eller må man uansett opp i 3000+ kroners klassen for å få noe brukenes?
Vis hele sitatet...
Fisher f44 koster 4 løk Jævla bra detektor!

Hadde noe liggenes i garasjen. Rimelig sterk syre.

Salpeter og salt syre er vel nesten like stert.
Sist endret av A-tillah; 12. mai 2019 kl. 16:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Hadde noe liggenes i garasjen. Rimelig sterk syre.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt feil syre. Som nevnt er det mykje som ikkje reagerer med saltsyre. At du hadde det liggande i garasjen gjer at eg tviler litt på om du veit kor sterk den strengt tatt er heller. Nomenklaturen antyder at du ikkje er van med syrer, for saltsyre er ei sterk syre, uavhengig av konsentrasjon. Og konsentrasjonen avgjer stortsett ikkje kva reaksjonar syra kan inngå i, men kor fort reaksjonane går.

Viare; kvifor er det så vanskelig å finne densiteten på det?
Sist endret av vidarlo; 12. mai 2019 kl. 16:29.
Trådstarter
10 prosent
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av A-tillah Vis innlegg
10 prosent
Vis hele sitatet...
Troller du?
Trådstarter
Jeg skal finne densiteten.. Gi meg 20 min.
Trådstarter
Troller? Står det på flaska!

kødder du eller.
Sist endret av A-tillah; 12. mai 2019 kl. 16:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har fått det steg for steg forklart hvordan du skal gå frem for å få svar på det du lurte på til å begynne med. Kan du ikke bare gjøre det, nå som folk har brukt tid på å hjelpe deg og er nysgjerrig på hva du har funnet?
Sist endret av Bomboklat; 12. mai 2019 kl. 16:41.
Trådstarter
Jeg skal ordne det.

Asap.
Sist endret av A-tillah; 12. mai 2019 kl. 16:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Grunnen til at det er så viktig hvilken syre det er snakk et at salpetersyre er ei oksyderende syre. Det er ikke saltsyre. Saltsyre er sterk i den forstand at den protolyserer nesten fullstendig, og dermed øker aktiviteten til H3O+ betraktelig. Men hvis du ser på spenningsrekka, så ser du lett at det er ganske mange metaller - deriblandt bly! - som er for edle. Du kan la bly ligge årevis i sterke saltsyreløsninger, og det vil aldri skje noen verdens ting. Samme for sølv, kobber, syrefast stål og en haug med andre. Sink vil derimot raskt løses opp. Konsentrert salpetersyre er et annet beist. Når konsentrasjonen av nitrationer er tilstrekkelig høy, så dannes det en lang rekke med spennende likevekter, og løsninga inneholder plutselig ting som N2O4. Dette er ekstremt oksyderende substanser og de kan reagere med mange metaller. Derfor løses for eksempel sølv i salpetersyre. Men ikke gull. Dette er nokså uvanlig, men ikke unikt. Dette er altså essensen av syretesten - hvis et gult og bløtt metall ikke løses av salpetersyre er det trolig gull. Da virker det nesten som trolling å si man har prøvd med 10% saltsyre.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. mai 2019 kl. 17:36.
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Grunnen til at det er så viktig hvilken syre det er snakk et at salpetersyre er ei oksyderende syre. Det er ikke saltsyre. Saltsyre er sterk i den forstand at den protolyserer nesten fullstendig, og dermed øker aktiviteten til H3O+ betraktelig. Men hvis du ser på spenningsrekka, så ser du lett at det er ganske mange metaller - deriblandt bly! - som er for edle. Du kan la bly ligge årevis i sterke saltsyreløsninger, og det vil aldri skje noen verdens ting. Samme for sølv, kobber, syrefast stål og en haug med andre. Sink vil derimot raskt løses opp. Konsentrert salpetersyre er et annet beist. Når konsentrasjonen av nitrationer er tilstrekkelig høy, så dannes det en lang rekke med spennende likevekter, og løsninga inneholder plutselig ting som N2O4. Dette er ekstremt oksyderende substanser og de kan reagere med mange metaller. Derfor løses for eksempel sølv i salpetersyre. Men ikke gull. Dette er nokså uvanlig, men ikke unikt. Dette er altså essensen av syretesten - hvis et gult og bløtt metall ikke løses av salpetersyre er det trolig gull. Da virker det nesten som trolling å si man har prøvd med 10% saltsyre.
Vis hele sitatet...
Du har peil.Reagerte med saltsyra da.

Sitat av A-tillah Vis innlegg
Du har peil.Reagerte med saltsyra da.
Vis hele sitatet...
Er du kjemiker?
Sist endret av A-tillah; 12. mai 2019 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Du har peil.Reagerte med saltsyra da.
Vis hele sitatet...
Hvis det reagerer med saltsyre er det definitivt ikke gull, beklager. Tingen er altså at gull er vanskelig å løse, ikke lett.
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis det reagerer med saltsyre er det definitivt ikke gull, beklager. Tingen er altså at gull er vanskelig å løse, ikke lett.
Vis hele sitatet...
Faen. Hva kan det være da a? Bly?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Faen. Hva kan det være da a? Bly?
Vis hele sitatet...
Har du lese innlegga? Myoxo skriv jo i klartekst at bly ikkje reagerer med saltsyre. Uansett er det ikkje reint metall, men heller mange ulike ting blanda saman i ein klump. Det er klin umulig å gjette kva alt er, men det er lite truleg at det er gull - fordi gull er såpass sjeldent, og fordi gull ikkje lett inngår kjemiske bindinger.

Forøvrig er du såpass motvillig til å bidra i prosessen at det nesten er påfallande. Om du vil ha hjelp i framtida foreslår eg at du revurderer tonefallet ditt og haldninga di til folk som prøver å hjelpe deg.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Faen. Hva kan det være da a? Bly?
Vis hele sitatet...
Var det ikke akkurat det jeg skrev til deg, i den første posten. Du ser den overflata på det du har funnet, den er ikke akkurat skinnende blank. Gull er skinnende blank uansett, når du finner det i jord!

Det du har har en gul farge, jeg mistenker at det er bly med ei oksidhinne utenpå. Denne oksidhinnen er normalt hvit (tror jeg), men jeg tipper dens gule farge kommer av forurensning av litt jern (rust). Bly er også metallglinsende under, som alle metaller.
Men det er iallfall ikke kobber eller messing, når disse korroderer danner det seg blåe til grønne salter.

Men som poengtert mange ganger i tråden, mål tettheten på biten din!

Pass på, at du benytter samme benevnelse på alle målene her (f.eks. gram (g) eller kilogram (kg).

- 1: Finn en kjøkkenvekt, som har oppløsning på omtrent grammet. Finn et glass metallbiten får plass oppi, uten at den stikker ovenfor kanten. Fin også en liten bolle som glasset kan stå i.
- 2: Vei biten du har funnet, og skriv ned vekten med benevnelse (g, kg osv.).
- 3: Sett bollen med glasset oppe på vekten (mens vekten står på). Fyll glasset brendfullt av vann. Altså rett før det renner over glasset. Men bollen skal forsatt være tørr.
- 4: Senk dingsen din ned i vannet. Så dens volum med vann renner over kanten, og ned i bollen. Løft opp dingsen og legg den et sted. Lødt opp glasset, og tøm glasset f.eks. i vasken. Så veier du bollen, og skriver ned vekten.
- 5: Hell ut vannet av bollen, og tørk bollen med f.eks. tørkepapir. Vei bollen igjen, og skriv ned resultatet.

Så er det egentlig å kjøre litt barneskolematte. Du tar vekten av saken din delt på ( vekten av bollen med vann minus vekten av bollen uten vann). Hvilket tall får du da?
Sitat av A-tillah Vis innlegg

Har bare skylt det i kaldt vann. Har ikke børsta det. Tør ikke.

Lå ca. 30-50 cm under bakken.
Vis hele sitatet...
Du påstår du leker på kjøkkenet med syre fra garasjen men tørr ikke børste den?

Det første jeg hadde gjort parallelt med å finne tetthett ville vært å børste, skrape og å kjenne om det er bløtt/hardt/porøst med en kniv.

Hva er du redd for, at den skal eksplodere?
Sitat av Dough Vis innlegg
Du påstår du leker på kjøkkenet med syre fra garasjen men tørr ikke børste den?

Det første jeg hadde gjort parallelt med å finne tetthett ville vært å børste, skrape og å kjenne om det er bløtt/hardt/porøst med en kniv.

Hva er du redd for, at den skal eksplodere?
Vis hele sitatet...
Å børste eller rengjøre gamle mynter o.l ødelegger verdien.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Å børste eller rengjøre gamle mynter o.l ødelegger verdien.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om en gammel mynt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Pope Vis innlegg
Det er ikke snakk om en gammel mynt.
Vis hele sitatet...
Om du ser så skrev jeg "o.l" etter mynt..