Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1352
Hei,
Somm alle kanskje fått med seg protesterer mange franskmenn hver helg i Paris mot vettløse vedtak av landets regjering. Protestene foregår ved at man møter opp med gule vester og marsjerer gjennom gater og torg. Noen som vet hvordan man blir bemøtt om man som utlending møter opp en helg for å vise sin støtte, eller blir man uglesett og kjeppjagd av andre med gule vester? Vi er et par kompiser som hypotetisk tenkte ta en helg der og vise vår støtte.
De vil nok se på det som positivt. Kan jeg spørre hvorfor dere vil gjøre dette?
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spock_ Vis innlegg
De vil nok se på det som positivt. Kan jeg spørre hvorfor dere vil gjøre dette?
Vis hele sitatet...
For å vise solidaritet, er ikke meningen å delta i ulovligheter selvsagt.
Er ikke saken at idioter har valgt de politikerne som styrer? Vil økt tilgang for idioter å direkte påvirke politiske avgjørelser gjøre det bedre?
Du vil bli møtt med begrunnet skepsis. Du vet ikke en dritt om hva disse menneskene har å stri med, eller hva slags politisk klima og historie det er i Frankrike. Disse menneskene er ikke dumme, og er veldig klar over at ruteknusings / steikastingsturister bare skader saken deres. Dessuten vil mange oppleve at du utnytter deres livssituasjon til å seile under falskt flagg bare for å få være med på noe.
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Du vil bli møtt med begrunnet skepsis. Du vet ikke en dritt om hva disse menneskene har å stri med, eller hva slags politisk klima og historie det er i Frankrike. Disse menneskene er ikke dumme, og er veldig klar over at ruteknusings / steikastingsturister bare skader saken deres. Dessuten vil mange oppleve at du utnytter deres livssituasjon til å seile under falskt flagg bare for å få være med på noe.
Vis hele sitatet...
Altså, Frankrike er ikke så alt for fjernt for oss fra Norge da. Det er jo egentlig nesten den samme regla som i resten av Europa om dagen - økende forskjeller, økende kriminalitet, politikere som heller velger å lytte til lobbyister istedenfor å holde valgløftene sine. Det finnes også nok av alternativ media/uavhengige journalister som på sosiale medier eller andre kanaler videreformidler ståa på engelsk nå i 2019. Hvis man har fulgt med bittelitt i historietimen på videregående så hadde man jo også visst at franskmennene i lang tid har hatt en tradisjon for å ty til folkelig revolusjon når de sosiale tilstandene blir verre. Hadde det vært ett eller annet land i det fjerne østen som vi her i steinrøysa har null kulturell eller historisk tilknytning til så hadde jeg skjønt tegninga di, men det tror jeg ikke er tilfellet for Frankrike. Jeg tror også intensjonene om å delta på demonstrasjoner ville blitt avdekket ganske kvikt dersom noen utlendinger velger å delta. Det er ganske tydelig hvem som dukker opp kun for å lage kvalme, og hvem som dukker opp for å vise genuin solidaritet. Hvis sistnevnte så vil nok støtte fra andre europeere bli tatt godt imot, og da burde det i mine øyne ikke være noe galt i det. Hvis man kun har lyst til å være med for å kaste stein og sloss mot politiet så synes jeg dog at man ikke burde reise ned.

Sitat av hollow Vis innlegg
Er ikke saken at idioter har valgt de politikerne som styrer? Vil økt tilgang for idioter å direkte påvirke politiske avgjørelser gjøre det bedre?
Vis hele sitatet...
Vel, Macron har vel egentlig seilt under falskt flagg. Han stilte til valg med lovnader om å ordne opp i de sosiale problemene, men siden han ble president har vel egentlig ting bare gått nedover for den menige mann i gata mens store selskaper har fått skattelette og mer innflytelse. Du har vel til en viss grad rett, da Macrons tilknytning til Goldman Sachs og lignende grupperinger var meget godt kjent da han stilte til valg. Men poenget er vel heller at det ville nesten skjedd uansett hvem man hadde stemt inn, så det er ikke lenger er slik at det er hvem man stemmer inn som har noe å si. Det er slik at det er et helt politisk system som er pil råttent som er problemet, og ikke at folket "er idioter som har valgt de politikere som som styrer".

Forresten, så ser jeg at FMI arrangerer gruppetur nedover for å delta på demonstrasjoner i slutten av januar. Men om man burde reise med de er vel helt avhengig av hvilken tilnærming man har til saken :-)
Sist endret av brennesle; 3 dager siden kl. 02:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At fremgangen til høyrepopulistene fører til mer sosial urettferdighet er vel ikke akkurat en bombe. Velger du politikere ut i fra egosentriske grunner er det vel ikke rart om de du velger ikke har sosiale verdier som prioritet. At FMI som er organiserte idioter skal nedover hjelper ikke.
Sitat av brennesle Vis innlegg
Hvis man har fulgt med bittelitt i historietimen på videregående så hadde man jo også visst at franskmennene i lang tid har hatt en tradisjon for å ty til folkelig revolusjon når de sosiale tilstandene blir verre.
Vis hele sitatet...
Og hvis man kjenner Frankrike litt utover det du lærte om 1789 da du gikk på videregående så hadde du visst at misnøye er folkesport i dette landet. Terskelen for å ta til gatene er utrolig lave der borte. Folkebevegelser har definitivt vært med på å forme fransk historie, men det er lett å glemme alle tingene som aldri ble til noe som helst.

For et par år siden var det enorme protester i mange måneder mot en reform av arbeidsloven. Norske medier slukte agnet rått og fortellingen om den antikaptialistiske bevegelsen som kanskje skulle endre Frankrike ble fortalt videre. Agenda var i det minste våkne nok til å påpeke at en bevegelse uten noe mål og lederskap ikke har så mye for seg, og som så mye annet franskmenn foretar seg så ble det ingen ting av det, og loven gikk i gjennom.

Det er kanskje tidlig å si, men jeg spår en liknende skjebne for de gule vestene. Misnøye som politisk program er utilstrekkelig, spesielt når spørsmålet om drivstoffskatten som trakk dem ut i gatene i utgangspunktet allerede er blitt løst.

Det er jo egentlig nesten den samme regla som i resten av Europa om dagen - økende forskjeller, økende kriminalitet, politikere som heller velger å lytte til lobbyister istedenfor å holde valgløftene sine.
Vis hele sitatet...
Dette trenger jeg en kilde på. At Macron har lært av Frankrikes tidligere mislykkede sosialpolitikk er ikke det samme som at han er kjøpt og betalt av lobbyister. Hans forbindelser med Goldman Sachs er ikke nok til å bevise det.

Det finnes også nok av alternativ media/uavhengige journalister som på sosiale medier eller andre kanaler videreformidler ståa på engelsk nå i 2019.
Vis hele sitatet...
Eller finnes det nok av blogger som gjerne plukker anekdoter ut av kontekst slik at de passer med din egen forestilling om "hvordan ting egentlig er"?

Men poenget er vel heller at det ville nesten skjedd uansett hvem man hadde stemt inn, så det er ikke lenger er slik at det er hvem man stemmer inn som har noe å si.
Vis hele sitatet...
Nå går det litt fort i svingene her. Jeg er enig i at det franske politiske systemet har store strukturelle utfordringer, men dette her høres for meg ut som en slags suppe av kritikk av moderne demokratier, også forsøker du å koke inn Frankrike. Ser ut som om du har glemt at ved det franske presidentvalget var det helt klart at både Luc Mélenchon og Marine Lepen ville ført landet i en helt annen retning enn det Macron gjør, og begge to fikk nokså betydelig oppslutning i første valgrunde. Fron National var til og med i duellen i andrerunde. Det passer selvfølgelig ikke med narrativen din, men det er fakta.
Verdt å nevne er at Macron vant med et ganske betydelig flertall. 66% er forbi det som er normalen i disse valgene. Riktignok ar det en god del blanke stemmer, men jeg synes ikkke dette passer med det bildet du maler opp.

Til TS:
Sikkert kult å ta turen ned å henge med demonstrantene, men du bør nok være litt tydeligere på intensjonene dine. Som andre sier så er de nok litt vare på utenforstående som kommer for å oppleve kaoset. "Solidaritet" er jo så jævlig vagt, vær forberedt på at det kan komme til klammeri med politiet.
Fransk opprørspoliti er ikke fremmed for å dælje løs på nyrene til alle og en hver som er på feil sted til feil tid, men det er kanskje den spenningen som tiltrekker deg?
Sist endret av Myoxocephalus; 2 dager siden kl. 11:28. Grunn: quotefix