Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2321
Tenkte på en ting og bare kaster det ut og ser om flere tenker det samme.

Jeg har hatt depresjon i mange år nå, og alt jeg vil er og komme meg ut. Jeg har samboer, barn, hus og alt jeg trenger +++. Men når man ikke finner glede eller motivasjon i noe er det veldig vanskelig og gjøre de rette tingene over lengre tid.
Jeg har vært flink og gått turer i naturen i perioder, spist sunt i perioder. Men føler meg veldig mentalt svak, jeg ikke klarer og gjøre ting jeg vet jeg burde. Har jeg en Veldig tung dag, vet jeg at ting kan bli bedre av og foreksempel gå en tur. Men det kan føles som en umulig oppgave. Men.. Det er jo ikke umulig. Bare føles slik.

Er det noen som kjenner seg igjen? Ønsker og ta grep men ender ofte opp med og skuffe seg selv?
Vi kunne hatt en felles utfordring som vi skal gjennomføre vær dag. Kan være og gå en 20 minutters tur, jogge, meditasjon/mindfullness. Mange muligheter.
Så kan vi støtte og holde hverandre “accountable”. Kanskje det gir en liten ekstra dytt på de tunge dagene.
Det jeg håper og tror er at man kan bygge opp mental styrke som man kan fortsette og utvikle videre. Små skritt i riktig retning. Ikke sette mål man vet man ikke klarer.

Jeg skjønner også at man er på forskjellige plasser i deprisjonen, jeg har kommet meg et stykke opp fra bunnen og har dager der jeg klarer og gjøre noe. Men de tyngste dagene da jeg kanskje trenger det mest sliter jeg enda med. Men hadde jeg vært på bunnen hadde jeg nok aldri tenkt at dette kunne være noe for meg. Ønsker ikke og tråkke på noen tær, eller at noen skal føle seg «dårlig». Jeg ønsker bare og bli bedre..
Hei, ønsker deg lykke til å håper du blir bedre og kanskje finner noen.

Vil anbefale deg å sjekke ut https://overvinne.no som kommer om 10 dager. Kanskje det er dette du er ute etter?
Bra initiativ ts, og fint at du søker andre til å joine slik at dere blir ansvarlig ovenfor hverandre til å gjennomføre aktiviteten. Husk likevel å konstruer denne øvelsen med rom for alle dager. Slik at dere har tenkt gjennom hva som kan skje om når formen ennå er variabel og hordan dere skal reagere på det. Tenker spesielt på at det er viktig å anerkjenne positiv utvikling og ikke la feks en dag der en av dere ikke fikk til å gjennomføre ble det som får fokus, lett da å gå i en negativ tankerekke eller tankekjør.
Nydelig initiativ! Håper du får noe på plass her, og ønsker deg mye lykke til!

Kanskje er det nettopp et prosjekt som dette som løfter deg ut av mørket for godt.
Takk for støtte og gode råd! Det skal selvfølgelig være fokus på det positive, backe hverandre opp. Prøve og få noen gode vaner, men en om gangen. Folk kan gjerne skrive pm. Har fått et tips om at man kan kommunisere på discord.
Har hørt at når man står opp skal man gå bort i speilet å si til seg selv at man er god, at man betyr noe å denne dagen blir bra! Gjør man det til en vane kan det få et positivt utfall. Er ikke facts, men bare lest rundt. Lykke til videre. Dette klarer du!
Sitat av Admin221 Vis innlegg
Har hørt at når man står opp skal man gå bort i speilet å si til seg selv at man er god, at man betyr noe å denne dagen blir bra! Gjør man det til en vane kan det få et positivt utfall. Er ikke facts, men bare lest rundt. Lykke til videre. Dette klarer du!
Vis hele sitatet...
Ja det er nok en grei måte å få litt ekstra boost på selvtillit og selvfølelse men er usikker på det vil endre noe i forhold til en depresjon, det bytter liksom ikke å tenke seg frisk fra en depresjon. Ikke engang med positive tanker, for tunge tanker er i overvekt i løpet av dagen og på et nivå der det ikke er mulig å stoppe de eller bryte tankegangen. Avledning kan hjelpe som ts foreslår.
Det som hjalp meg når jeg var i en noenlunde langvarig depresjon var å miste alt og se hvor godt jeg faktisk hadde det. Var bare at jeg ikke satte pris på noe av det.

Noe å tenke på, før man mister ting.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja det er nok en grei måte å få litt ekstra boost på selvtillit og selvfølelse men er usikker på det vil endre noe i forhold til en depresjon, det bytter liksom ikke å tenke seg frisk fra en depresjon. Ikke engang med positive tanker, for tunge tanker er i overvekt i løpet av dagen og på et nivå der det ikke er mulig å stoppe de eller bryte tankegangen. Avledning kan hjelpe som ts foreslår.
Vis hele sitatet...
Klart at en endring i tankegang kan forbedre eller ta deg ut av en depresjon.
Du kommer alltid til å føle deg slik, om du ikke lærer deg selv å takle det mentalt. Ingen joggetur vil løse problemene dine.
Sitat av trenbro500 Vis innlegg
Du kommer alltid til å føle deg slik, om du ikke lærer deg selv å takle det mentalt. Ingen joggetur vil løse problemene dine.
Vis hele sitatet...
Det er jo det som er greia. F.eks man blir sliten og sover derfor bedre. Man kommer I form og får bedre selvtillit. Får masse energi også. Nevnte jeg lykkehormonene som blir skilt ut ved fysisk aktivitet? Hjelper ikke dette en person mentalt??
Det å endre livstil og gå over til å spise bare sunn mat og være fysisk aktiv mesteparten av dagen har vert til god hjelp for meg. Jeg har selv brukt medisiner i 30 år og klart meg bra uten de siste 10 årene pga at jeg endret en passiv livstil til det motsatte..
Trådstarter
Så bra du har klart og tatt gode grep seriouslowitch! Har selv blitt mye flinkere enn jeg var for to år siden og er uten medisin.

Noen som har blitt frisk etter en dyp deprisjon og kan fortelle hva som hjalp dere ut av mørke?