Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1533
Hei.

En vennine av meg vurderer å bruke heroin som smertelindring. Hun har aldri tidligere brukt heroin. Vi har snakket litt om hvordan hun kan innta stoffet på en effektiv måte, samtidig som hun er tryggest mulig.

Den beste måten å oppnå smertelindring på er selvsagt å sette det intravenøst. Siden dette er gateheroin med ukjent styrke- og renhetsgrad, og det faktum at hun er 100% uerfaren md dette stoffet, er IV noe jeg fraråder på det sterkeste. Intranasalt er en mulighet, men jeg ser for meg at røyking er et bedre alternativ. Men for dere som har prøvd å røyke heroin før så vet dere at det er en aldri så liten kunst å få det skikkelig til.

Da er det ett alternativ igjen, og det intramuskulært (IM). Selv om jeg har relativt lang fartstid med heroin må jeg ærlig innrømme at jeg aldri har hverken sett eller hørt noen snakke om å sette heroin intramuskulært. Det er egentlig litt rart, for etter hva jeg klarer å finne ut om det på verdensveven virker det å ha ganske høy biotilgjengelighet intramuskulært sammenlignet med røyking (over 70%), samtidig som risikoen for overdose er drastisk redusert sammenlignet med intravenøst. Hvorfor hører man så lite om denne bruksmetoden?

Er det noen her på bruket som har erfaring med å bruke heroin intramuskulært? Jeg hadde satt stor pris på om dere isåfall kan dele erfaringer, lesestoff - alt av informasjon vil bli satt stor pris på.

Mvh.
Sist endret av Sjølvaste; 1 uke siden kl. 08:12.
Det er da ingen kunst å røyke heroin; det er også den tryggeste inntaksmetoden.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det er da ingen kunst å røyke heroin; det er også den tryggeste inntaksmetoden.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart den tryggeste metoden, men det krever litt mer teknikk enn å ta et bongetrekk med hasj. Spesielt for en person som ikke er vant til å røyke noe som helst, hverken hasj, heroin eller sigaretter.

Det var uansett ikke spørsmålet. Biotilgjengeligheten ved IM er ganske mye høyere enn å røyke det og ettersom det her er snakk om å få best mulig smertelindring er IM en interessant måte å administrere det på.
Sist endret av Sjølvaste; 1 uke siden kl. 08:20.
Anonym bruker
"Mulig Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det å bruke nål er veldig tabubelagt selvfølgelig. Uten å være sikker tror je folk som er lei av å finne ei egnet blodåre. Da er nok im et greit alternativ. hvis du så Petter Nyquist som Petter uteligger, ser du svin sette im flere ganger
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Du som har god erfaring med å bruke heroin, hvorfor fraråder du ikke venninnen din å ta dette?? En god venn ville vel absolutt frarådet dette på det sterkeste? Hun virker veldig uerfaren med rusmidler og det er et stort hopp og starte rett på heroin. Hun vil nok få en smertelindring, men hun kan få mye annet på kjøpet også. Anbefaler deg å få henne til å lese hele tråden; hvordan skyte heroin av bloodshoteyes samt heroinabstinenser en subjektiv beskrivelse av tøffetom, før hun tar en beslutning om å prøve noe som kan ha fatale konsekvenser.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du som har god erfaring med å bruke heroin, hvorfor fraråder du ikke venninnen din å ta dette?? En god venn ville vel absolutt frarådet dette på det sterkeste? Hun virker veldig uerfaren med rusmidler og det er et stort hopp og starte rett på heroin. Hun vil nok få en smertelindring, men hun kan få mye annet på kjøpet også. Anbefaler deg å få henne til å lese hele tråden; hvordan skyte heroin av bloodshoteyes samt heroinabstinenser en subjektiv beskrivelse av tøffetom, før hun tar en beslutning om å prøve noe som kan ha fatale konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Det har jeg selvsagt gjort, og jeg har fortsatt ikke gitt opp å stoppe henne i å gjøre dette. Jeg prøver å forklare henne at dette en fryktelig skummel vei å gå, og at det rett og slett er en dårlig løsning. Hun leser forøvrig i tråden her selv så hvis du har noe å tilføye er det bare å skrive det i denne tråden.
Ikke sett det i intramuskulørt om hun ikke har toleranse, da dette kan være farlig. Ikke ta det nasalt heller, like farlig. Det tryggeste er å røyke det. Samt du kan få abcesser om du setter det intramuskulært, selvom det er første gangen.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Det safeste er jo selvfølgelig å røyke det. Å sette gateheroin med nål, uansett om det er IV eller IM innebærer jo en stor risiko for infeksjoner av ulike slag.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Gateheroin intramuskulært er å be om abcesser/infeksjoner. Har sett stygge cases med stor muskeldød/rabdomyolyse som igjen kan føre til nyresvikt og i verste fall en framtid som dialysepasient. Ville aldri vurdert å sette noe I.M som ikke kom fra et hetteglass og behandlet med aseptisk metode.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Venninnen din må jo ha store smerter for i det hele tatt å vurdere å kjøre livet sitt til helvette for å bli kvitt smertene. Om personen har store smerter, så regner jeg med at legen allerede har sagt at hun ikke får noe smertelindring som IKKE setter livet i fare med det første..? Begynner hun med heroin kan hun likesågodt si hade til alt annet i livet..
Høres ut som en svært merkelig og potensielt farlig plan.

Har dere ingen andre alternativer?
Intramuskulært/muskulært?
Jeg fant d jeg søkte(trodde jeg) etter å ha flørtet med pepper,piller osv i over 10 år. Oxycontin. Jeg virket endelig optimalt. Helt til d ble bom stopp i suppleringskjeden. Trodde jeg hadde opplevd smerte før. Men nei. En uke m ustoppelige smerter dag og natt. Og når du tror d er over; En uke uten å klare å sove. Ligg unna er mitt råd.
Send hu i rettning sprøyte rommet.
Dersom vennen din har behov for smertelindring, anbefaler du henne heroin fremfor en tur til legen? Jeg skjønner ikke...
Jeg har egentlig ikke noe behov for å rettfediggjøre dette ovenfor dette forumet, for det ligger enormt mye tid med vurderinger bak denne avgjørelsen. Men av respekt for dem som faktisk kommer med saklige svar så skal jeg heller gi en kort forklaring.

Hun sliter med alvorlig sykdom. For dette får hun svært sterke smertestillende av legene, og hun går inn og ut av sykehuset grunnet absurde smerter. Hun har hatt flere undersøkelser enn jeg noensinne har hørt andre pasienter ha, og hun har fulgt legenes råd til punkt og prikke. Nå har hun nådd et punkt der smertene er så uholdbare at hun har vært nære ved å ta sitt eget liv. Hun ønsker ikke å dø, men smertene har nå nådd et punkt der hun rett og slett ikke vet hva hun skal gjøre. Dette, i kombinasjon med dårlig behanding fra helsetjensten har hun nådd et punkt der hun vil prøve det som prøves kan - selv om det er på utsiden av hva legene anbefaler. Alternativet, slik hun ser det, er å avslutte livet. Jenten er rådvill, og det samme er (den ruskonservative) familien rundt henne. De er også inneforstått med at heroin er noe hun vurderer som en siste utvei og er også villig til å hjelpe henne med dette om det viser seg å bli nødvendig.

Som jeg har skrevet tidligere prøver jeg så godt jeg kan å fraråde henne fra å gjøre dette. Jeg tror/håper fortsatt at det er noe legene må kunne gjøre for henne, men etter å lest journalen hennes og pratet med hennes nærmeste pårørende forstår jeg at hun har mistet tiltro til dette systemet.

På samme måte som en person med angst ofte blir roligere bare ved tanken på at h*n har medisiner tilgjengelig håper jeg at min vennine vil få den samme psykiske effekten av å ha samme type "sikkerheten", som i hennes tilfelle er heroin. Denne tråden er opprettet for å tilegne henne (hun leser som sagt tråden) mest mulig korrekt kunnskap hvis worst case scenario bir et faktum. Men som sagt - jeg fraråder henne fra å gjøre dette og enn så lenge har man lykkes med det.

Jeg forstår at jeg fremstår som en kynisk drittsekk helt uten skrupler og betenkeigheter for å påprakke et ellers "streit" menneske heroin. Det er deres fulle rett å ha den meningen, men hvis alternativet er å avslutte livet er valget ganske åpenbart for min del. Så får heller et unisont freakforum dømme meg nord og ned.

Back to topic: takk til dere som har kommet med relevante svar. Det var ikke akkurat oppløftende lesning selv om deres erfaringer samsvarer noenlunde med det jeg antok på forhånd. Jeg håper likevel enda flere kan dele det de måtte ha av kunnskap om dette temaet.
Husker åttitallet
MeTheWall's Avatar
@Sjølvaste
De som dømmer deg for å hjelpe noen med heroin for smertelindring, vet nok lite om hvordan det å leve med smerter er.
Selv har jeg i perioder så vondt at om jeg ble tilbudt en pille som med stor sannsynlighet ville tatt livet av meg, men om jeg overlevde ville gjort at jeg slapp alle kroniske smerter for resten av livet, ville jeg tatt denne pillen uten å blunke.
Det å gå med kroniske smerter er så psykisk nedbrytende at det er umulig, for noen som ikke selv har opplevd det, å forestille seg hvor desperat man etterhvert blir etter å lindre smerten.

Når det gjelder å sette heroin IM har jeg lite å tilføye, men tenker at det kanskje finnes alternativer til gateheroin?
Helsevesenet ser ikke ut til å være mye til hjelp, men jeg ser for meg at det burde være mulig å få tak i morfin, og siden det virker som helsevesenet ikke er behjelpelig, finnes det kanskje alternative måter å fremskaffe dette på?
Poenget mitt er at når man først skal drive med selvmedisinering mot smerter, er det vel ønskelig med minst mulig bivirkninger, det har lite for seg å ta noe som i verste fall gir flere plager/smerter?
Jeg har også problemer med å se at heroin skal gi noen smertelindring som overgår det medikamenter er i stand til, er grunnen til at heroin blir vurdert først og fremst fordi det er enklere å få tak i?
Anonym bruker
"Løs Hare"
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg har egentlig ikke noe behov for å rettfediggjøre dette ovenfor dette forumet, for det ligger enormt mye tid med vurderinger bak denne avgjørelsen. Men av respekt for dem som faktisk kommer med saklige svar så skal jeg heller gi en kort forklaring.

Hun sliter med alvorlig sykdom. For dette får hun svært sterke smertestillende av legene, og hun går inn og ut av sykehuset grunnet absurde smerter. Hun har hatt flere undersøkelser enn jeg noensinne har hørt andre pasienter ha, og hun har fulgt legenes råd til punkt og prikke. Nå har hun nådd et punkt der smertene er så uholdbare at hun har vært nære ved å ta sitt eget liv. Hun ønsker ikke å dø, men smertene har nå nådd et punkt der hun rett og slett ikke vet hva hun skal gjøre. Dette, i kombinasjon med dårlig behanding fra helsetjensten har hun nådd et punkt der hun vil prøve det som prøves kan - selv om det er på utsiden av hva legene anbefaler. Alternativet, slik hun ser det, er å avslutte livet. Jenten er rådvill, og det samme er (den ruskonservative) familien rundt henne. De er også inneforstått med at heroin er noe hun vurderer som en siste utvei og er også villig til å hjelpe henne med dette om det viser seg å bli nødvendig.

Som jeg har skrevet tidligere prøver jeg så godt jeg kan å fraråde henne fra å gjøre dette. Jeg tror/håper fortsatt at det er noe legene må kunne gjøre for henne, men etter å lest journalen hennes og pratet med hennes nærmeste pårørende forstår jeg at hun har mistet tiltro til dette systemet.

På samme måte som en person med angst ofte blir roligere bare ved tanken på at h*n har medisiner tilgjengelig håper jeg at min vennine vil få den samme psykiske effekten av å ha samme type "sikkerheten", som i hennes tilfelle er heroin. Denne tråden er opprettet for å tilegne henne (hun leser som sagt tråden) mest mulig korrekt kunnskap hvis worst case scenario bir et faktum. Men som sagt - jeg fraråder henne fra å gjøre dette og enn så lenge har man lykkes med det.

Jeg forstår at jeg fremstår som en kynisk drittsekk helt uten skrupler og betenkeigheter for å påprakke et ellers "streit" menneske heroin. Det er deres fulle rett å ha den meningen, men hvis alternativet er å avslutte livet er valget ganske åpenbart for min del. Så får heller et unisont freakforum dømme meg nord og ned.

Back to topic: takk til dere som har kommet med relevante svar. Det var ikke akkurat oppløftende lesning selv om deres erfaringer samsvarer noenlunde med det jeg antok på forhånd. Jeg håper likevel enda flere kan dele det de måtte ha av kunnskap om dette temaet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at dette er en meget frustrerende situasjon har selv vært vitne til nærtstående som har vært i en lignenede situasjon. MEN det jeg ikke fatter er; viss hun allerede står på uante mengder av sterke smertestillende ( jeg går utifra vi snakker oxycontin, norspan e.l?) medisiner som er mye reinere og mer potent enn gate heroin, hvorfor har dere da en tanke om at heroin med max renhetsgrad på 20 % skal gi henne en bedre smertelindrende effekt enn disse medisinene???
(egentlig ikke)
Relevant's Avatar
Ikke kjøp på gaten isåfall. Det finnes tryggere alternativer på det mørke nettet. For at dette skal gå bra så bør det helst bli gjort på en så klinisk måte som mulig. Skaff rent produkt og milligramsvekt, og putt det i gelatinkapsler. Lag gjerne noen retningslinjer eller tilsvarende og ikke øk dosering uten at dette er blitt drøftet ol..

Kanskje det er lurt å være åpen med legen om dette i tillegg. Ihvertfall planleggingen, så er det mulig hun får enda kraftigere saker. Får hun hjelp av psykolog e.l og hjelp med smertemestring?
Sist endret av Relevant; 1 uke siden kl. 15:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.