Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 891
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei Freak. Det har seg sånn at jeg har slitt veldig mye med innsovning opp gjennom årene. Det har alltid vært et problem i forhold til skole og jobb. Dette er også et kjent problem i familien. Vi er mange som sliter med søvn.

Har prøvd det aller meste som legen kan skrive ut, blant annet melatonin (null effekt), imovane og antipsyk. De to siste fikk jeg en utrolig sterk hangover av. Klarte ikke å fungere dagen etter på noen av disse.

Jeg har en fortid som stoner. La fort merke til at innsovning ikke var noe problem etter en joint. Tenkte da HMMMMMMM og ga det et forsøk. Føler meg som et helt nytt menneske. Røyker en relativt liten joint før leggetid og sover godt hele natta. Ingen hangover dagen etter og føler meg i super form.

Jobber 100% i en krevende jobb, så er avhengig av at hodet er på plass.

Det jeg lurer på er om et slikt bruk er holdbart over lengre tid? Er det noe risiko med å røyke seg i søvn hver natt? Har gjort dette hver natt i ca. fire måneder nå.

Takk
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
stilnoct/ Zolpidem gir meg ingen hangover, selv i littt høyere doser. Hasj har jeg liten erforing med
Risikoen er vel at det plutselig vil friste å røyke mer og til andre tider og at du blir avhengig av å ha det for å sove til slutt.

Har selv problemer med innsovning og har DSPS (forskjøvet søvnrytmesyndrom)
Har vært hos lege med søvndagbok og hele pakka men får ikke noe hjelp for det.
Kun beskjeden om å "legge seg til en fast tid hver dag og holde den rutinen så går det over"
Fant fort ut at en liten joint eller bongtrekk før leggetid hjalp betraktelig, skal nevnes at jeg røyker litt flere ganger daglig da.
Istedenfor å ligge våken ifra 00.00 - 06.00 så ligger jeg kanskje våken til rundt 01.00-02.00 før jeg sovner.
Føler egentlig at det hjelper utrolig mye bortsett ifra at det blir litt smådyrt i lengden.
Det er nok værre med søvnmangel. Sålenge det varer og ikke må dosere høyere så går det nok fint. Det kan vel og merke påvirke hukommelsen, motivasjon og evnen til å tenke klart. Det som er problemet er at man ikke merker det selv. Men en liten joner går nok fint. Anbefaler å måle opp hver dag. Lett å drysse på litt ekstra..
Lurer på hvordan cannabis påvirker søvnkvaliteten? Får man den dype søvnen vi mennesker har behov for eller fører cannabis til at man ikke når den søvnfasen slik som jo er kjent ved inntak av alkohol, sovemedisiner og innsovningstabletter?

Er det noen som kan si litt om hvordan kropp og hodet fungerer dagen etterpå når en nattings er måten å få sove på? Er konsentrasjonen og hukommelsen bedre eller dårligere enn om dere får en god natts søvn uten noen hjelpemidler? Hvordan er konsentrasjon og hukommelse dagen etterpå i forhold til hva dere opplever etter inntak av feks immovane, seroquel eller vallergan?
Eneste jeg kan si med sikkerhet er at drømmer blir "borte" når jeg røyker daglig. Om de ikke skjer, eller jeg ikke husker de veit jeg ikke. Når jeg tar en lengre pause kommer de tilbake med et brak. En eksplosjon av sprøe drømmer som virker mye kraftigere og klarere.
cannabis forhindrer en del av REM søvnen, så man får en slik "rem rebound" når man slutter igjen, siden hjernen bygger hele tiden opp dette behovet etter rem søvn, derfor tar det helt av når man slutter. Det kan gå så langt at hjernen går over til rem søvn selv mens du er våken hvis man holder det gående lenge nok, ganske fasinerende.

Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=HFZyUl30wjs
Sist endret av Isrsxd; 10. oktober 2018 kl. 20:56.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At du har testet melatonin sier meg ikke så mye da du utelater mengden. 1mg, 2mg, 5mg, 10mg? Det er også forskjell på typen pille om det er instant release eller slow release. Cannabis kan øke melatoninproduksjonen med opp til 4000% (Kilde). Jeg har årevis med erfaring på dette og vil anbefale deg at du heller fokuserer på melatonintilskudd samt helt ordinære rutiner. Du spør om det er en risiko, og det er det veldig vanskelig å svare på fordi vi alle reagerer helt ulikt på cannabis. Det er heller ikke bare stoffets effekter i seg selv å tenke på men at du trener opp kroppen og hjernen din til at dette er noe du trenger for å sove. Risikoen kan du sikkert føle på om du stopper akutt å røyke nå. Klarer du det ikke, vel da har du kanskje et lite problem? Hjernen din produserer nok ikke melatonin av seg selv nå fordi... why should it?

De helt ordinære justeringene er noe de fleste glemmer (meg selv inkludert) og tror de må ha drugs for det ene eller det andre. Droger er den enkle løsningen på veldig mye. Søvn er komplekst og det kan være flere ting som sammenlagt blir et problem.
  • Hvordan du utsetter øynene dine for lys på kvelden.
  • Melatonin produseres avhengi av lys så dersom du stirrer i telefonen så har det motvirkende effekt om du tar tilskudd.
  • Test ut sovemaske for dypere søvn og raskere mørke. Den "tvinger" deg også til å ikke åpne øynene (tenk lys).
  • Les alt her.

Jeg har svært sjeldent iløpet av mitt lange liv, møtt friske mennesker som tar vare på seg selv, er rutinerte, passer på sin helse og har søvnproblemer som du beskriver. Jeg tror bare ikke på det rett og slett. Du har bare valgt en enkel løsning. Det er forsåvidt HELT greit, men det er en risiko der. Å gå på melatonin i lengden er heller ikke nødvendig. Det skal fungere fint å trappe ned sakte for så å bare slutte.

Med forbehold: dette svaret er til et oppegående og friskt menneske uten psykiske og fysiske plager - som bare har valgt å røyke hasj på kvelden fordi det er en quick solution.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av random67489 Vis innlegg
Lurer på hvordan cannabis påvirker søvnkvaliteten? Får man den dype søvnen vi mennesker har behov for eller fører cannabis til at man ikke når den søvnfasen slik som jo er kjent ved inntak av alkohol, sovemedisiner og innsovningstabletter?

Er det noen som kan si litt om hvordan kropp og hodet fungerer dagen etterpå når en nattings er måten å få sove på? Er konsentrasjonen og hukommelsen bedre eller dårligere enn om dere får en god natts søvn uten noen hjelpemidler? Hvordan er konsentrasjon og hukommelse dagen etterpå i forhold til hva dere opplever etter inntak av feks immovane, seroquel eller vallergan?
Vis hele sitatet...
Dette gjelder meg:

Melatonin: Amazing for å hjelpe til med å justere søvn. (Se mitt svar over)

Imovane: Sovner på flekken. Protip for smaken er å putte den i en kapsel før du svelger den eller i noe annet slik at selve pillen ikke rører borti smaksløkene. Imovane smaker som om en transformer har pisset deg i kjeften og den smaken sitter der hele neste dag. Livsfarlig å holde seg våken på. Føler meg småzombie dagen etterpå.

THC: Slutter å drømme, føler jeg aldri egentlig er uthvilt. Å røyke for bedre søvnkvalitet er en utopi spør du meg. Jeg har testet å være på 2-3g per dag i månedsvis til akutt slutt og jeg har levd et liv som godt trent med ekstremt gode rutiner. Siste er definitivt det beste valget. Jeg kan 100% stå for forskningen som er sitert under. 10 år med testing. Det funker i begynnelsen, men så avtar effekten.

The studies on cannabis and sleep that were conducted in the 1970’s (see Roehrs and Roth, 2011), give some information about the possible affects of cannabis on sleep. Low doses of THC (4 to 20 mg) mildly decreased REM sleep in both regular users and nonusers. Interestingly, deep sleep was increased when cannabis was initially used but this effect disappeared after repeated use. With high doses of THC (50 to 210 mg) REM sleep was decreased in both regular users and nonusers. Total sleep time was not affected but deep sleep was decreased. When THC was stopped some rebound in REM sleep was found with reduced sleep time and increased time to fall asleep. Kilde
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville prøvd å kjøpe CBD olje i Sverige. Har slitt med søvn hele livet, men det er mye enklere å sovne med CBD i kroppen. Når jeg røyker grønt/brunt, så blir det alltid til å røyke mer og mer. Jeg er en av få som fortsatt drømmer like mye på det, som uten. Jeg endte med å røyke hver dag i over 4 år og kan si at det ikke hjelper etter en stund. Og da snakker vi om kun noen uker.

Noe annet som hjalp for meg var trening og sunt kosthold. Anbefaler deg å prøve det, men kan ikke love at det er løsningen for deg. Meditasjon er også noe som hjelper for meg, enten ved vanlig sitte-rolig-og-puste-teknikk eller med hjelp av yoga
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg


Imovane: Sovner på flekken. Protip for smaken er å putte den i en kapsel før du svelger den eller i noe annet slik at selve pillen ikke rører borti smaksløkene. Imovane smaker som om en transformer har pisset deg i kjeften og den smaken sitter der hele neste dag. Livsfarlig å holde seg våken på. Føler meg småzombie dagen etterpå.

.
Vis hele sitatet...
imovanesmaken får du uansett. om du så pumper det rektalt vil smaken komme
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei Freak. Det har seg sånn at jeg har slitt veldig mye med innsovning opp gjennom årene. Det har alltid vært et problem i forhold til skole og jobb. Dette er også et kjent problem i familien. Vi er mange som sliter med søvn.

Har prøvd det aller meste som legen kan skrive ut, blant annet melatonin (null effekt), imovane og antipsyk. De to siste fikk jeg en utrolig sterk hangover av. Klarte ikke å fungere dagen etter på noen av disse.

Jeg har en fortid som stoner. La fort merke til at innsovning ikke var noe problem etter en joint. Tenkte da HMMMMMMM og ga det et forsøk. Føler meg som et helt nytt menneske. Røyker en relativt liten joint før leggetid og sover godt hele natta. Ingen hangover dagen etter og føler meg i super form.

Jobber 100% i en krevende jobb, så er avhengig av at hodet er på plass.

Det jeg lurer på er om et slikt bruk er holdbart over lengre tid? Er det noe risiko med å røyke seg i søvn hver natt? Har gjort dette hver natt i ca. fire måneder nå.

Takk
Vis hele sitatet...
Heisann, flott innlegg!

Har bare ett spørsmål.. har du prøvd "remeron"
(Legemiddel)
Jeg har gjort dette i mange år. Røyker i underkant av 0,2 hver dag, koser meg en time, og sovner på ca 5 min. I ekstra travle perioder røyker jeg bare 0,1, og legger meg etter en halvtime. Føler det strengt tatt bare er 0,1 som trengs, men bruker 0,2 for å kose meg litt. Hvis jeg rett og slett ikke har tid til dette, får jeg en helt grei bieffekt: Får jo ikke sove uten, så da kan jeg være våken hele natten og jobbe. Mener jeg trenger 0,5 time ekstra søvn, minst. Gjerne ni timer. Har aldri noen hangover, og jeg har snart fullført et krevende masterstudie og masse verv og jobber.

Tror ikke det er den ideelle løsningen, men er litt usikker på hva alternativet er. Uten hasj er det dette som funker for meg:

Ingen skjerm 2-3 timer før leggetid;
Jevnlig mosjon;
Ingen lyder, ingen biler som kjører utenfor, ingen bevegelse i leiligheten (er høysensitiv);
Stå opp og legge seg til samme tid hver eneste dag, også i helgene. Dette utelukker å være sosial etter kl 21, ikke dra på byen, alltid ha kontroll på gjøremål slik at man ikke kan være oppe sent en dag for å fullføre arbeid til fristen;

For meg virker alle de tingene nevnt ovenfor vanskelig å gjennomføre, i så stor grad at det vil gi redusert livskvalitet. Det jeg taper på å røyke hasj, tror jeg at jeg gjør opp for ved at jeg kan sove omtrent når jeg vil.

Jeg gjør dette også litt for å kunne jobbe mer. Istedet for å sette av 2-3 timer for å koble av på kvelden og ha en rutine for å sovne, har jeg muligheten til å jobbe til jeg er ferdig, røyke og sovne når jeg vil. Som regel har jeg ingen alarm, men jeg sover 8+ timer hver dag. Helsegevinsten av dette er stor, samt at man er mer effektiv når man først er våken. Dersom jeg skal opp tidlig dagen etterpå, starter jeg bare å røyke tilsvarende, slik at jeg likevel får åtte timer søvn.

Edru våkner jeg ekstremt lett, og når jeg først har våknet, sovner jeg ikke før det har gått minst to timer. Det positive er at jeg kan ta en powernap og være helt kvikk etterpå, men det er svært uheldig mtp søvn i hverdagen (bo i byen, roomies, samboer etc).

Man mister mye av korttidshukommelsen, men denne kommer tilbake hvis/når man slutter. Har egentlig aldri følt at dette er en stor hindring, selv i akademia. Jobber innen økonomi/programmering/maskinlæring.

Røyker utelukkende hasj av sorten som gir couch lock. Dersom man blir fristet til å røyke mer, oftere osv, har man et rusproblem. Det hjelper å tenke på denne jointen som medisin, ikke noe man gjør for lættis. Mener dette er cluet med å fjerne den psykiske avhengigheten også. Feks har jeg nå vært på jobbreise, og da røyket jeg ikke.
Sist endret av Chronic420; 11. oktober 2018 kl. 14:56.