Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  210 123913
Hvorrdan skal man drite seg ut/misbruke det når det er skatteetaten selv som behandler søknaden?
Sitat av MightyUnknown Vis innlegg
I tilfeller hvor skattetaten finner at man misbruker denne muligheten så kan du få restskatt og eventuelt bli anmeldt til politiet..
Vis hele sitatet...
Det er ikkje misbruk med mindre ein oppgir feil tal i sjølvmeldinga. Stortinget har vedteke skatteavgrensning ved låg inntekt, og det er ein del av skatteregelverket på linje med resten av regelverket skatteetaten held seg til.
Sist endret av vidarlo; 13. august 2018 kl. 05:45.
WHAT?!

Jeg har hatt AAP siden februar 2017, fikk skatteoppgjøret nå - og får 26 000kr tilbake?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Svar får dere ca innen en mnd. Spent på hva dere ender opp med, da det kan virke som om de har blitt litt strengere uten at jeg har dokumentasjon på det.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg fikk penger tilbake!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Monsterdre Vis innlegg
Hvis du har tjent rundt 250k - SØK!
Vis hele sitatet...

Jeg fikk avslag i dag. Har tjent under 200k og skatteetaten fant at; "Beregningen viser at du i løpet av året har disponert gjennomsnittlig kr 2 424 mer per måned enn det som
anses tilstrekkelig til et nødvendig, nøkternt underhold.
Skattekontorets konklusjon er derfor at du ikke
oppfyller vilkårene for skattebegrensning ved liten skatteevne, jf. skatteloven § 17-4.
"

Har altså rundt 2,5k mer per måned enn det som anses som nødvendig selv når man tjener under 200k i året, ikke værst! :P
Tjente selv 180.000,- i 2017, men fikk avslag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Jeg fikk avslag i dag. Har tjent under 200k og skatteetaten fant at; "Beregningen viser at du i løpet av året har disponert gjennomsnittlig kr 2 424 mer per måned enn det som
anses tilstrekkelig til et nødvendig, nøkternt underhold.
Skattekontorets konklusjon er derfor at du ikke
oppfyller vilkårene for skattebegrensning ved liten skatteevne, jf. skatteloven § 17-4.
"

Har altså rundt 2,5k mer per måned enn det som anses som nødvendig selv når man tjener under 200k i året, ikke værst! :P
Vis hele sitatet...
Hørtes merkelig ut. Ville vurdert en klage. Har man samme adresse som foreldre tar Skatteetaten gjerne å regner med at man bor der gratis.

Ville skrevet en utfyllende klage. Sett deg inn i hvorfor du har fått klage. Finn ut satsene for nøkternt livsopphold. Vis at du måtte leve under det. Har du bodd hjemme, så si du har betalt for leie/strøm/mat.

Ta gjerne med en legeerklæring som viser at du er langvarig syk, og at du ikke har neon mulighet for å forsørge deg selv.
[quote=zelder;3460563]Finn ut satsene for nøkternt livsopphold./QUOTE]

Noen som vet hvor man finner disse satsene?
Sist endret av Who?; 2. september 2018 kl. 09:22.
Har ikke fått svar enda jeg.. Gjorde endringen før fristen, i april.. Noen andre som ikke har fått svar?
Jeg! Sendte inn den 10. April, mener jeg det var. Er veldig utålmodig nå!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av zekelk Vis innlegg
Fant ut om dette nylig, jeg har gått på AAP de siste to årene så burde kunne få tilbake litt skatt. Jeg gikk inn hos skatteetaten og endret selvangivelsene mine for 2016 og 2017, den siste hadde jo bare et felt å krysse av, på den andre la jeg bare inn en kommentar om at jeg ønsket å søke om skattefritak grunnet lav inntekt. Er dette tilstrekkelig, eller må man sende inn klage i tillegg? Regner med det kan ta litt tid uansett, særlig sesongen tatt i betraktning.
Vis hele sitatet...
Oppdatering: Fikk svar for noen uker siden for 2016, hadde visst ikke skattet på AAP det året så fikk ikke noe tilbake der. I dag tidlig fikk jeg melding om oppdatert skatteoppgjør for 2017, logget meg inn for å sjekke og der hadde jeg jaggu fått tilbake nesten tretti tusen kroner. Ganske glad jeg fant ut om dette!