Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8038
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fra april til juni tok jeg PEth-tester en gang i mnd for å vise til totalavhold av alkohol. Fikk deretter ny legetime i oktober, altså 4 mnd uten blodprøver. Har inntatt alkohol i perioder på disse mnd, drakk sist 5 halvlitere i går. Nå må jeg være avholds frem til legetimen som jeg har om nøyaktig 4 uker. Har tenkt å utsette timen med 1 uke, slik at det totalt blir 5 uker uten alkohol. Kommer gårsdagens inntak til å vise på blodprøven da? Har lest litt rundt om PEth, og det står påvisningstid på alt i fra 2 til 6 uker, hva er riktig? Er også veldig usikker på hva jeg skal si til legen vedr alkoholbruken. Lyge og si at jeg ikke har drukket, eller være dønn ærlig? Er redd for at jeg må fortsette å ta PEth dersom jeg oppgir alkoholinntak, er i utgangspunktet ferdig med disse blodprøvene i november. Samtidig er det kjipt dersom jeg slår ut på PEth, og har lygd til legen

Noen tips?
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg er nysgjerrig på dette selv siden jeg skal begynne med samme opplegget. Hvordan var første målingen? var det sånn at du fikk noen verdier som viste at du ikke hadde drukket? Eller er den ordentlige testen på prøve nr 2? Ser dem om en bruker benzo eller noe? ikke noe problem å la være å ta ei uke før i og med at jeg vet selv når prøvene skal være. bare lurer.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Første målingen var skyhøy, mye høyere enn jeg hadde trodd. På andre test 1 mnd senere var verdiene halvert, hadde da hatt nullinntak av alkohol. På den 3 testen var verdiene 0, altså 2 mnd etter at jeg hadde sluttet å drikke. PEth måler kun etanol, ikke andre stoffer.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men vil det vise på testen om du har drukket la oss si 4 øl 14 dager før testen?
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og et spørsmål til, fikk du svar på prøvene i posten, eller ved neste legetime?
Peth tar man for å bevise måtehold eller totalavhold i sertifikatsaker. I helseforskriftene står det at har man hatt en skadelig omgang med alkohol (pethverdi over 0,3) så må man bevise at man klarer å holde seg tørrlagt (totaltavhold) i 6 mnd med jevnlige pethprøver en gang pr mnd. Hvis man hopper over en mnd så må man starte på nytt med 6 nye mnd. Hvis man klarer å holde seg til peth verdier under 0,03 i 6 mnd så kan man få «låne» førerkortet i 6 nye mnd mot at man tar en peth prøve hver 3 mnd der verdiene må være under 0,3.
Er man innlagt på avrusning og starter med pethprøver der så starter første gjeldende pethprøve å telle på dem 6mnd selv om dem er forhøyet. Hvis man slutter å drikke i 4 uker før blodprøven (helt å slutte) så vil prøven være fin uansett hvor mye man drakk før.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Vettskremt Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finnes det muligheter for å "lure" prøvene?
Enkle svaret er Nei
Jeg tror du går klar. Men da må du ikke drikke ett eneste glass til før prøven.
Anonym bruker
"Skrikende Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fra april til juni tok jeg PEth-tester en gang i mnd for å vise til totalavhold av alkohol. Fikk deretter ny legetime i oktober, altså 4 mnd uten blodprøver. Har inntatt alkohol i perioder på disse mnd, drakk sist 5 halvlitere i går. Nå må jeg være avholds frem til legetimen som jeg har om nøyaktig 4 uker. Har tenkt å utsette timen med 1 uke, slik at det totalt blir 5 uker uten alkohol. Kommer gårsdagens inntak til å vise på blodprøven da? Har lest litt rundt om PEth, og det står påvisningstid på alt i fra 2 til 6 uker, hva er riktig? Er også veldig usikker på hva jeg skal si til legen vedr alkoholbruken. Lyge og si at jeg ikke har drukket, eller være dønn ærlig? Er redd for at jeg må fortsette å ta PEth dersom jeg oppgir alkoholinntak, er i utgangspunktet ferdig med disse blodprøvene i november. Samtidig er det kjipt dersom jeg slår ut på PEth, og har lygd til legen

Noen tips?
Vis hele sitatet...
Tror det går akkurat bra. 6 uker påvisningstid er vel for dem med nedsatt leverfunksjon og de som har drukket ekstremt mye.
Skjønner allikevel at det kan være ubehagelig å lyve for fastlegen.

Vet ikke om du har lest det her:
https://stolav.no/fag-og-forskning/l...lmarkor-i-blod