Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 838062
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av siggasogga Vis innlegg
Takk for svar. For å utdype det første spørsmålet mitt litt mer. Hvor sannsynlig er det å finne fleinsopp hvis du leter i et område som er et typisk voksested for flein. Tenker da i sesong og med vær som gir mulighet for soppvekst. Skjønner jo at det ikke er mulig å gi et helt klart svar på dette, men jeg lurer på om det er noen vits i å gå rundt å lete liksom. Hvor stor innsats i forhold til resultat om dere skjønner.
Vis hele sitatet...
Umulig å si, du kan gå en hel dag uten å finne noe som helst mens en annen dag finner du jackpotten etter 5 minutter.
Du må smøre seg med tolmodighet ellers vil du aldri finne noe, forvent å måtte lete noen timer minst før du gir opp. Når man først har funnet noen og gjør deg opp noen meninger om hvordan du best finner de så blir det morsommere.

For å sitere noe jeg synes passer litt: "Du finner ikke soppen, du må ta det med ro og la den finne deg"
Sitat av Soletti Vis innlegg
Kondens vil føre til mugg som igjen også gjør soppen uspiselig.
Vis hele sitatet...
Ga deg kp istedenfor siter

Joda, klart om en lar det ligge som grøt. Tørk det igjen og mugg vil ikke oppstå
Til han som lurte på hvor lett/vanskelig det er å finne et jorde hvor det vokser fleinsopp så kan jeg si at jeg bor på Vestlandet, mye mindre sopp her enn andre steder I landet. Men første jorde vi letet på fant vi mange sopp, så når vi hadde plukket noen dager der tenkte vi utvide horisonten, så vi lette på 10 andre beiter, og der var ingenting. Man må rett og slett være heldig og ha god tolmodighet, lykke til mot høsten
Det er omtrent som fisking, man kan finne sopp med en gang på første forsøk, eller så kan det ta litt tid før man finner noe, da er det viktig å være tålmodig. Hjelper selvfølgelig hvis du har funnet sopp andre steder så du vet hva du skal se etter. Noen ganger er soppene tørre og lyse andre gangerfuktig og mørke, vanskeligere å se. Mange som leter på store områder går frem og tilbake i linjer og har blikket mot bakken hele tiden, som er en god teknikk Bare husk det er fort gjort hvis man har dårlig tid feks at man begynner å gå fort og se mindre nøye for å bli fort ferdig, og dermed kanskje går glipp av soppen. Så det er bare å være tålmodig, gjerne være flere folk som sprer seg, og har man først funnet sopp noen ganger vet man hva man skal se etter så går det fortere.
Det mange gjør feil er å fræse over potensielle fleinplasser og dermed overse samtlige sopp der.

Er triks kan være å sette seg på huk også helt langsomt scanne området i en-to meters radius. Det at soppen finner deg er reelt. Man kan fint overse hundre små sopp med er litt hastig raskt blikk vs å få roen og "la soppen tre frem selv". Fleinsopp jakt er en "state of mind" mer enn hektisk jakt på linje med blåbærplukking el.l Finner du en er det garantert mange andre i umiddelbar nærhet.
Har selv hatt mye hell med å lete på natten, når det er bekmørkt, med lommelykt. Går man rundt sånn får man kun fokusert på der man lyser opp og blir nesten mer oppmerksom.
Hvor lang tid bør det gå mellom hver gang man inntar flein? Har hørt at det er nødvendig med et visst opphold for å opparbeide full følsomhet for virkestoffet.
Sist endret av Siddharta; 15. juli 2018 kl. 00:45.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Man bygger opp toleranse fort, slik som med LSD. Bare en dag etterpå ville du ha en høy toleranse som gjør at man må opp i høyere dosering for å få samme effekt som sist.
Man må vente helst en uke eller mer for å komme til normalen igjen.

Å trippe er en heftig opplevelse og jeg kunne ikke tenke meg noen som vil kaste seg ut i det med en gang igjen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Man bygger opp toleranse fort, slik som med LSD. Bare en dag etterpå ville du ha en høy toleranse som gjør at man må opp i høyere dosering for å få samme effekt som sist.
Man må vente helst en uke eller mer for å komme til normalen igjen.

Å trippe er en heftig opplevelse og jeg kunne ikke tenke meg noen som vil kaste seg ut i det med en gang igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg har tørket og frosset en del flein. Har tatt det noen få ganger nå. Har lang erfaring fra buddhistisk meditasjon - daglig i mer enn 25 år - type mindfulness / her og nå / åpne opp / slippe tak i tanker - forestillinger - ego osv... Har på forhånd sittet og meditert et par timer før jeg har inntatt flein. Første gang tok jeg 0,8 g tørket sopp / andre gang 1 g / tredje gang 1,25 g. Det gikk måneder mellom hver av disse gangene. Trippene har nok vært ganske lette iom at mengdene har vært små. Nå er det bare 10 dager siden siste gang med 1,25 g og har lyst å prøve 1,5 g. Planen er jo å gradvis øke dosene for å observere hva som skjer. Hittil har det vært udelt positive og fine erfaringer. Første halvtime / time har jeg kjent meg rusa / også en del endring av visuelle inntrykk. Men de påfølgende timene etter dette, har jeg hatt fantastiske opplevelser av nærvær / åpenhet / klarhet / enhet med omgivelsene. Veldig like erfaringer som man f eks gjør etter en ukes meditasjons-retreat med sitting mange timer pr dag.

Har delvis gjort det sammen med kompiser som ikke mediterer og det har vært tydelig forskjell i våre opplevelser. Jeg har hatt en mye sterkere og annerledes virkning. Mulig at det å gå inn i dette fra meditasjonen hvor man er ganske klar / åpen / nærværende osv gjør at trippen arter seg annerledes?
Sist endret av Dodecha; 16. juli 2018 kl. 08:58.
Er det noen som kan si med sikkerhet hvilke forhold er optimale for en god flein sesong? Skal det være en tørr eller våt sommer? vokser den best på flate marker eller hvor det er skråning slik vannet drenerer under jorden? Er det best høyt eller lavt over havet?

Synes å huske det regnet fryktelig mye sist sommer, i alle fall på vestlandet, og jeg hadde store problemer med å finne sopp. Men det kan jo like gjerne være dårlige jaktområder som dårlig vær. Akkurat nå regner det så grusomt, og tordner så det braker i milevis. Er jo rene tropiske tilstander her oppe. Så skal det være tørt så ser jeg mørkt på den kommende høsten.
Det er nesten ingen sopp som trives under tørre forhold. Kanskje en og annen spesiell muggsopp som trives på tørt korn eller noe sånt. Fuktighet er bra, så lenge jordsmonnet ikke er overmettet med vann. Skråning eller flat mark har ikke noe spesielt å si, så lenge det ikke er soggy eller sumpete. Sopp trives under optimale forhold, når de har tilgang på mye vann, men uten å bli druknet. Høyden over havet er ikke av stor betydning, så lenge man finner rett habitat. Jeg har plukket mest i lavlandet, men den beste spotten jeg har funnet var på omkring 1000 høydemeter.
Sist endret av mentalmelt; 18. juli 2018 kl. 15:22.
Takker for svar! Jeg regnet med det skulle være enn viss fuktighet i jorden, men man blir fort usikker når man leser diverse kommentarer rundt om kring på nett. En annen ting jeg har lest er at fleinsoppen vokser først i høyden siden det blir kaldere temperaturer der først, for så og vokse seg nedover lavlandet. Noe hold i denne myten da?

Heldigvis så er der fullt av beiter hvor jeg går, er vell kanskje 200m opp i høyden så jeg får være der mer eller mindre helt uforstyrret. Har brukt å gå til samme området hver gang, hvor jeg vet det har vært bra vekst tidligere. Merker jeg er litt redd kyr i alle fall når jeg er der helt alene i mørket så jeg verget meg mot å entre markene hvor de beitet. Får bare manne meg opp i år.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når er den optimale tiden får at flein vokser? August eller enda senere utpå høsten?
Vis hele sitatet...
Har sett bilder av fleinsopp så tidlig som Juli på denne nettsiden, stort sett fra østlandet. Men den offisielle sesongen starter i September.
Sist endret av jerak; 18. juli 2018 kl. 16:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av jerak Vis innlegg
En annen ting jeg har lest er at fleinsoppen vokser først i høyden siden det blir kaldere temperaturer der først, for så og vokse seg nedover lavlandet. Noe hold i denne myten da?
Vis hele sitatet...
Det er en kjent sak at en drop i temperatur forårsaker pinning (produksjon av fruktlegemer) i mange ikke-tropiske sopparter. Personlig har jeg aldri sett noen indikasjon eller dokumentasjon på at dette gjelder for Spiss fleinsopp, men det kan selvsagt hende. Det er ihvertfall andre faktorer som gjelder for det meste av sopp, slik som oksygenverdier, fuktighet og tilgang på næring. Fruktlegemer består av opptil 90% vann, så tilgang på vann er helt essensielt for at de skal kunne vokse. Økte oksygennivåer forteller soppen når den nærmer seg overflaten, og trigger dermed pinning. Når soppen begynner å gå tom for substrat, så er det på tide å reprodusere seg. Flein vokser på døende gressrøtter, hvis livsløp er sesongbasert. Jo lenger ut på høsten du kommer, desto mindre næring vil hver infiserte gressrot ha igjen. Dette kan like gjerne forklare hvorfor soppen frukter på høsten, men det er som sagt godt mulig at temperatur spiller inn også.
Sist endret av mentalmelt; 18. juli 2018 kl. 16:54.
Uten å være soppekspert så går det an å håpe at det er noe i denne artikkelen fra 2017

Link:

https://www.vg.no/nyheter/i/q5x1z/pl...p-paa-et-doegn

.2017 er nemlig et eksepsjonelt godt soppår siden de to første sommermånedene var tørre og varme, etterfulgt av mye regn i august.
Vis hele sitatet...
Vi får håpe på en regnfull august ��
Fantastisk respons mentalmelt! Takker for gode og utfyllende svar. Jeg har ett siste spørsmål som jeg stusser litt på. Hvorhen jeg leser om fleinsopp og dens habitat, så nevnes det alltid når man snakker om beitemarker at den trivest godt hvor kyr har gjødslet jordet, men at den aldri vokser direkte på avføring. Vil det da si at den ikke vokser på beitemarker som er sprøytet med avføring, siden avføringen da systematisk dekker hele området?

Det var forresten en lignende artikkel fra 2018 som Bearass linker til jeg fikk inntrykket av at tørre og varme somrer tydet på et godt soppår.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Uten å være soppekspert så går det an å håpe at det er noe i denne artikkelen fra 2017

Link:

https://www.vg.no/nyheter/i/q5x1z/pl...p-paa-et-doegn



Vi får håpe på en regnfull august ��
Vis hele sitatet...
Det er et snodig sitat. Varme er jo bra. De beste soppsesongene innledes med en varm sommer, og mye regn på sensommeren. Men at det skal være bra med tørre sommermåneder høres bakvendt ut for meg.

Uansett, vi får håpe det kommer godt med regn i August og utover. Hvis ikke blir det veldig lite sopp i år.

https://forskning.no/ntb-sopp/om-tor...songen/1212808

Sitat av jerak Vis innlegg
Fantastisk respons mentalmelt! Takker for gode og utfyllende svar. Jeg har ett siste spørsmål som jeg stusser litt på. Hvorhen jeg leser om fleinsopp og dens habitat, så nevnes det alltid når man snakker om beitemarker at den trivest godt hvor kyr har gjødslet jordet, men at den aldri vokser direkte på avføring. Vil det da si at den ikke vokser på beitemarker som er sprøytet med avføring, siden avføringen da systematisk dekker hele området?

Det var forresten en lignende artikkel fra 2018 som Bearass linker til jeg fikk inntrykket av at tørre og varme somrer tydet på et godt soppår.
Vis hele sitatet...
Neida, det betyr bare at de ikke vokser direkte på kuruker, altså at avføringen ikke er hovedsubstratet til mycelet. De vokser på gressrøtter, men de kan fortsatt gro opp gjennom gjødsel som er spredt utover jordet.
Sist endret av mentalmelt; 19. juli 2018 kl. 02:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En liten tanke om å finne fleinsopp. Jeg har leita i mange år, uten å finne noe. Ellers er jeg godt kjent med å lete etter matsopp, og finne de. Etter at vi fikk oss en søt liten sak som klipper plenen dukket de opp. Massevis av fine flotte sopper som vokste nesten over alt på vår 3,5 mål tomt. Det stemmer at soppen finner deg, let i en liten sirkel, sette deg ned og bruk øynene. Lykke til, litt tidlig ennå.
Klem fra Betty
Hei,


Har tenkt til å prøve på min første flein-tur. Det er en golfbane like i nærheten som har vist seg å ha sopp før (hørt fra andre). Banen blir vannet regelmessig og har blitt det gjennom sommeren. Nå som det er tørt frykter jeg at det ikke blir så mye å plukke. Er vanning av golfbanen tilstrekkelig nok med vann for at det skal kunne vokse mye sopp?



Takk for alle svar.
Anonym bruker
"Sugen Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av TerrenceMcKenna Vis innlegg
Hei,


Har tenkt til å prøve på min første flein-tur. Det er en golfbane like i nærheten som har vist seg å ha sopp før (hørt fra andre). Banen blir vannet regelmessig og har blitt det gjennom sommeren. Nå som det er tørt frykter jeg at det ikke blir så mye å plukke. Er vanning av golfbanen tilstrekkelig nok med vann for at det skal kunne vokse mye sopp?



Takk for alle svar.
Vis hele sitatet...
Er litt i tidligste laget å lete nå
Heisann

Jeg er helt ny til fleinsopp, men har lenge vært interessert i å prøve. Etter å endelig sett bilde av spiss fleinsopp fant jeg ut at jeg skulle prøve å lete litt denne sesongen siden jeg vet jeg har sett den her mange ganger før. Er det noen her som har noen spesielle tips når det gjelder å ta fleinsopp for første gang? Jeg har en venn som også skal lete etter og prøve med meg. Burde vi ta samtidig eller en om gangen? Noe spesielt man bør passe seg for eller vite på forhånd?

Setter veldig pris på alle tips dere synes er relevant!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det aller første er at du bør være sikker på identifiseringa, vi har en egen tråd der du kan legge ut bilder å få de bekreftet. Det er veldig mange som plukker feil, men når du først har funnet noen er det lettere.

Du kan ta en titt på psykedeliske stoffer, er dette noe for meg? tråden for mer info rundt selve trippingen.

Første gangen jeg trippet så hadde vi ingen sitter og det gikk fint, men jeg har også opplevd folk som har friket totalt ut. I sistnevnte situasjon hadde man ikke tatt mye hensyn til set og setting, vi var i utlandet også.
Min erfaring tilsier at i trygge omgivelser vil ting gå bra, er dere gode venner og trygge på hverandre så kan den ene hjelpe å roe ned den andre selv om begge skulle være påvirket. Det er jo ikke slik at dere trenger å ta en kosmisk dose: hallusinasjoner med åpne øyne er noe som bare skjer på veldig store doser, vanligvis består visuelle effekter av at ting puster, det kan se ut som det er vann på blanke overflater o.l. mer intense farger. Det vil være mye mer fokus på kroppsfølelsen, den kan kjennes tung, noen ganger kan det kjennes ut som noe er vått også.

Viktigste er vel å sørge for at dere ikke blir forstyrret av utenforstående.
Sitat av TerrenceMcKenna Vis innlegg
Hei,
Er vanning av golfbanen tilstrekkelig nok med vann for at det skal kunne vokse mye sopp?
Vis hele sitatet...
Vanning hjelper nok, men så lenge det er tørt vær vil det nok
ikke komme veldig mye sopp. Sjekk luftfuktighet på værvarselet, når
den begynner å ligge på 80 - 90 % og nattetemperaturene er under
15 grader ville jeg holdt jevnlig øye med den golfbanen.
Sist endret av PVestlandia; 28. juli 2018 kl. 14:50.
Hei, noen som vet hvordan myceliumet under bakken oppfører seg når det har vert så tørt som det har hvert denne sommeren? Har hørt at myceliumet liker det varmt å tørt for fremveksten, men til hvilken grad av tørke er forskjell på bra/dårlig?

Har kommet litt regn nå de siste dagene her nå, noe jeg er veldig glad for. Tenker jeg skal begynne å se etter sopp når jeg går tur med hunden, tviler på jeg finner noe men pleier å finne litt her å litt der på denne tiden av året.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Nei, mycelium trenger fuktige omgivelser for å kunne vokse og det liker ikke for høy temperatur heller.
Nå er det ikke veldig mye konkret informasjon om hvordan spiss fleinsopp sitt mycelium vokser, men om vi ser på en slektning som er lettere å dyrke som psilocybe cubensis så er fuktige omgivelser noe som er kritisk.

Så vi får håpe på en fuktig høst for å redde avlingene.
Sitat av Zeptux Vis innlegg
Hei, noen som vet hvordan myceliumet under bakken oppfører seg når det har vert så tørt som det har hvert denne sommeren? Har hørt at myceliumet liker det varmt å tørt for fremveksten, men til hvilken grad av tørke er forskjell på bra/dårlig?

Har kommet litt regn nå de siste dagene her nå, noe jeg er veldig glad for. Tenker jeg skal begynne å se etter sopp når jeg går tur med hunden, tviler på jeg finner noe men pleier å finne litt her å litt der på denne tiden av året.
Vis hele sitatet...
Jeg tror misforståelsen kommer av at en journalist har blandet sammen varmt og tørt. At det er bra med en varm sommer betyr ikke at det er bra med en tørr sommer, selv om varme og tørke ofte henger sammen.
aka "Anal Funguy"
AnalFungus's Avatar
11 6
Ble så utrolig forelsket i Psilocybe Cubensis etter noen turer og hadde ingen lykke ved fjorårets sopptember, muligens fordi jeg var på ett sauebeite hvor det nylig hadde vært sau og evt tråkket ned jorden eller noe sånt. Vet kulturlandskap er tingen, og helst unna trær. Har lett i sølvbunker også, igjen uten hell. Noen som vet hvor «enkelt» det er å finne Semilanceata (spiss fleinsopp) kontra panaeolus cinctulus? Sistenevnte kunne jeg finne noen få av..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av AnalFungus Vis innlegg
Ble så utrolig forelsket i Psilocybe Cubensis etter noen turer og hadde ingen lykke ved fjorårets sopptember, muligens fordi jeg var på ett sauebeite hvor det nylig hadde vært sau og evt tråkket ned jorden eller noe sånt. Vet kulturlandskap er tingen, og helst unna trær. Har lett i sølvbunker også, igjen uten hell. Noen som vet hvor «enkelt» det er å finne Semilanceata (spiss fleinsopp) kontra panaeolus cinctulus? Sistenevnte kunne jeg finne noen få av..
Vis hele sitatet...
Har du lest førsteposten? Jeg prøver å gå i dybden på å finne/identifsere stopp der.
Sjansen for å finne sopp varierer, en dag kan man gå timesvis uten å finne noe, en annen dag så finner man ei stor klynge etter 2 minutter og en annen dag går man å finner noen små klynger her og der.
Man kan vel på en litt poetisk måte si at "du finner ikke soppen, den finner deg", så smør deg med tålmodighet og ta deg god tid.

Har du plukket og spist Panaeolus Cinctulus her til lands?
Det er sopp som Nord-amerikanere og Canadiere plukker, det er noen poster om det på shroomery. Jeg vet de finnes her til lands, men jeg har ikke hørt om folk som har spist de.
aka "Anal Funguy"
AnalFungus's Avatar
11 6
Har lest posten ja
Angående Cinctulus: Plukket de bare, tok ikke sjansen på å spise de da utgangspunktet var å finne fleinsopp. Skulle ikke overraske meg om jeg fant de i år også.
Jeg og mine venner gleder oss til sesongstart nå, men det er jo foreløpig litt dystre prognoser om sopphøsten ja.. i fjor var et kanonår for all sopp på Østlandet, flein inkludert. Hadde mye ledig tid i fjor og letet mye hele sesongen. Det regnet jo mer eller mindre sammenhengende de siste ukene av august og de første av sept, noe som gav en eksplosjon av sopp nærmest, på østlandet dette. Det var flein overalt en liten periode der Siste halvdel av sesongen i fjor var derimot laber. Virket som at mycelet gav alt i starten?

I år har det vært så tørt at svært mye gress har dødd. Jeg tror ikke tørken er spesielt positivt for mycelet, men det døde gresset burde jo gi mye næring? Hvis vi får en fin høst med masse regn er det vel håp
Den som går krokrygga med øya i graset skal finne hehe
Når alle andre forhold er riktige, etter hvor mange dager med regn kan jeg regne med å finne noe?
2-3 dager etter tilstrekkelig med regn (ofte ei skikkelig rotbløyte) kan det være håp om å finne noe.
Jeg har hørt flere si at det er forskjell på hvor potent soppen er fra år til år, og leste i en bok idag at månen har en syklus på 7år, og tenkte dette kunne ha en sammenheng. Jeg finner ikke noe informasjon om denne 7års-syklusen, og det stod ikke noe mer enn den ene setningen (jeg leste om tall). Er det noen som har noe tanker eller kunnskap om dette?

Har noen plukket flein på fullmåne og merket en forskjell på potens eller hvordan trippen har utartet seg? Eller hatt annerledes turer under en fullmåne?
Sist endret av psycelium; 6. august 2018 kl. 08:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I folketroen var selvsagt fullmånen den mest magiske tiden å sanke vekster på. Jeg har hørt noen forsøk på forklaringer med at saften da stiger opp fra roten til plantene, men om det skulle være noe i det vet jeg ikke. Skal man tro denne forklaringen ville det ikke hjelpe på sopper siden etter det jeg vet er mesteparten av pcilocybinet i hatten og ikke i stengelen eller mycelet.

Spørmål: SWIM finner ofte små lus eller andre kryp som har bosatt seg inni mellom skivene på småsoppene. Hva slags teknikk bør man bruke for å bli kvitt dem? Er de farlige? De spretter ofte rundt på papiret under tørkingen og jeg har regnet med at de vil dø ut innendørs men kanskje jeg tar feil. Kanskje bosetter de seg ett eller annet sted i veggene og jeg er i ferd med å etablere en kolossal lusekoloni?
Sliter selv med kjøkkenbenk FULL av døde små hvite mark etter jeg har tørket sopp. Noen som har en god løsning? Sist så gikk jeg bare over med støvsugern etterpå da jeg ikke er så alt for fin på det (ektra protiner), men litt nasty er det jo.
Anonym bruker
"Sugen Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei de trenger å ha det fuktig og dør i romtemp. De kryper jo selv ut av soppen når det blir for varmt.
Som han over sier så dør disse kort tid etter de kryper ut av soppen. Så langt jeg vet er de helt ufarlig å spise, de fleste har vell fått i seg noen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Har du plukket og spist Panaeolus Cinctulus her til lands?
Det er sopp som Nord-amerikanere og Canadiere plukker, det er noen poster om det på shroomery. Jeg vet de finnes her til lands, men jeg har ikke hørt om folk som har spist de.
Vis hele sitatet...
Jeg finner P. cinctulus innimellom, men har heller aldri
spist den. Den er etter sigende mest tallrik når den vokser i
hauger med stallavfall (blanding av hestemøkk og sagflis).

Vet at det er flere i Sverige som er ivrig etter den, finnes bl.a.
ende bilder på denne siden: http://forum.magiskamolekyler.org

Tror uansett at grunnen til at få folk jakter på den er at den er
mer vrien å identifisere, og at den er mindre potent enn flein.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg finner P. cinctulus innimellom, men har heller aldri
spist den. Den er etter sigende mest tallrik når den vokser i
hauger med stallavfall (blanding av hestemøkk og sagflis).

Vet at det er flere i Sverige som er ivrig etter den, finnes bl.a.
ende bilder på denne siden: http://forum.magiskamolekyler.org

Tror uansett at grunnen til at få folk jakter på den er at den er
mer vrien å identifisere, og at den er mindre potent enn flein.
Vis hele sitatet...
Synes også disse virker interessante. Rart at det ikke finnes noen rapporter med folk som har prøvd den her til lands. Kan være enig i at de er vanskeligere å identifisere siden de har slektninger i Panaeolus familien som likner, men når det er sagt så har jeg forstått det slik at disse slektningene 1. enten er matsopp og ikke farlig (P. Foenisecii) eller 2. er forvekslingsarter som ikke er giftige på andre måter enn at de også kan inneholde pcilocybin (P. Olivaceus, P. Fimicola). Dermed virker det egentlig som en relativt sikker sopp å prøve, særlig hvis man finner mye av den.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei freaks. Ser det er mange som er ute og plukker sopp nå (tenker da på matsopper som kantareller osv) da den tørre, varme sommeren visstnok har startet sesongen 1 mnd. Tidligere enn vanlig. Lurer på om dette også gjelder fleinsoppen? Jeg har vært ute jevnlig på steder jeg vet det pleier å vokse, men så langt har jeg ikke sett noe annet enn forvekslingsartene. Har vært ca. 15 grader på dagen og helt ned i 4 grader på natta her så tempen begynner å bli grei. Har også regnet jevnlig de siste 3-4 ukene. Befinner meg på østlandet btw
Har nå vært på "gullfeltet"(fant flere kg vått ifjor) i 5-6 dager. Fikk bra med regn for to dager sida og skal ut igjen idag for å se. Hittil har jeg plukka 60-70 stk på 10 timer ca, finner bare små familier og de er veldig spredd og langt mellom. Frykter at det tørre været ikke har vært optimalt voksevær for mycelium og at det ikke har hatt stor utbredelse i år.
Dette er midt i landet på 500-1000 m.o.h. Krysser fingra for mer regn og happy hunting to all!
Sitat av P.Semi Vis innlegg
Har nå vært på "gullfeltet"(fant flere kg vått ifjor) i 5-6 dager. Fikk bra med regn for to dager sida og skal ut igjen idag for å se. Hittil har jeg plukka 60-70 stk på 10 timer ca, finner bare små familier og de er veldig spredd og langt mellom. Frykter at det tørre været ikke har vært optimalt voksevær for mycelium og at det ikke har hatt stor utbredelse i år.
Dette er midt i landet på 500-1000 m.o.h. Krysser fingra for mer regn og happy hunting to all!
Vis hele sitatet...
Et felt som er bra et år kan være dårlig det neste uavhengig av vær..
Purgatorio: Det er jeg klar over, har vært borti det før. Men nå er det mindre aktivitet blant småsoppene og naboene til fleinen, det kan være sesongvariasjon men jeg syns det ser tørt ut sånn generelt.
Sitat av P.Semi Vis innlegg
Purgatorio: Det er jeg klar over, har vært borti det før. Men nå er det mindre aktivitet blant småsoppene og naboene til fleinen, det kan være sesongvariasjon men jeg syns det ser tørt ut sånn generelt.
Vis hele sitatet...
Du tror ikke det er i tidligste laget enda da?
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Et felt som er bra et år kan være dårlig det neste uavhengig av vær..
Vis hele sitatet...
Sitat av Redshroom Vis innlegg
Du tror ikke det er i tidligste laget enda da?
Vis hele sitatet...
Joda, det er tidlig nok.. Er bare litt bekymra for om det vil flushe nå etter no heavy regn, ser ikke ut til at det vil skje med det første heller. Finner mindre nå enn for en uke sida..
Sitat av P.Semi Vis innlegg
Joda, det er tidlig nok.. Er bare litt bekymra for om det vil flushe nå etter no heavy regn, ser ikke ut til at det vil skje med det første heller. Finner mindre nå enn for en uke sida..
Vis hele sitatet...
Er selv bekymret. Har regnet noe her den siste tiden, og har lett på nesten alle plassene som det krydde i fjor, men nå har jeg ikke sett en eneste en! Men når jeg tenker meg om, så plukket jeg ikke før midten av september i fjor heller, så håper bare det er sånn i år også... fint om flere kunne delt sine erfaringer om denne sesongen!
Er det viktig at gresset er grønt eller har dette ingen ting å si? Det virker som at all gresset på det magiske stedet der det vokser magisk sopp er tørt men har begynt å bli bittelitt grønnere etter som regnet har kommer her mer på Vestfold. Er det best å vente til sopptember?
Et grønt gress er gress som får nok regn, så jo vil nå påstå at det er bra. For min egen del har jeg ikke sett noe flein enda i år, har ikke lett noe særlig heller men ser veldig mye annen sopp som begynner og frukte, vanlig kjeglesopp frukter i medium store familier (5-15) hvor mye det har og si relatert mot flein vet jeg ikke men, dette er ihvertfall min observasjon. Har regnet godt også i det siste, ikke for mye og ikke for lite, og kjenner at tempen har sunket noe også (Minner om høst i lufta.) Så soppen er forhåpentligvis rett rundt hjørnet!
Når dere sjekker ut nye jorder, hva ser dere etter?
Sjekker selv marka, om det er riktig "jord" og om det har vært dyr der.
Har noen faste steder så selve leitingen etter steder det vokser på er jeg ikke så dreven på, har vært på samme sted i 10år og ikke trengt å lete, av diverse grunner så kommer jeg meg ikke dit og må faktisk ut å lete i år.
Har noen tips, gode tegn som indikerer at det kan være gull i jorda?
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Når dere sjekker ut nye jorder, hva ser dere etter?

Har noen tips, gode tegn som indikerer at det kan være gull i jorda?
Vis hele sitatet...
Pleier å se etter beitet gressmark med ikke altfor høyt gress, ispedd tuer av sølvbunke.

Viktig at det er fuktig, men ikke vassen jord. Ellers er det jo
alltid et godt tegn at det vokser annen sopp der, det indikerer
at det er godt mikroklima og tilstrekkelig luftfuktighet.
Sitat av pensl Vis innlegg
Sliter selv med kjøkkenbenk FULL av døde små hvite mark etter jeg har tørket sopp. Noen som har en god løsning? Sist så gikk jeg bare over med støvsugern etterpå da jeg ikke er så alt for fin på det (ektra protiner), men litt nasty er det jo.
Vis hele sitatet...
Leste meg opp og det virker som folk har noen forskjellige løsninger som jeg tenkte å prøve utover høsten.
  • Den ene er å ha de i saltvann (altså vann som er saltet såpass at det smaker litt sjø) for så å tørke dem under vifte på papir eller helst et stålgitter så det er mest mulig overflate i kontakt med luften. Saltvannet skal drepe alle småkryp men ikke ha noe innvirkning på soppen.
  • Den andre er å tørke dem inni kjøleskapet siden kulden visst også skulle ta knekken på småkryp. Dette tar lenger tid så det kan hende jeg tar dem ut etter et par dager og fortsetter tørkingen på vanlig måte etter at mark osv. forhåpentlig er drept.