Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1864
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Er i behandling og har sug etter heroin så og si hver eneste dag. Mye angst og vært 3 måneder i behandling nå uten noen som helst medisiner. Har bare veldig sug etter ett skudd hele tiden. Drømmer mye om det og det irriterer meg. Jeg spurte her jeg er innlagt om jeg kan få metadon. Det kan jeg, men de sier jeg må på et annet sted i 2-6 uker på opptrapping av metadon pga overdosefare og de må holde øye på meg, men det kan de jo gjøre her jeg er nå siden de deler ut til folk her jeg er nå? De har motgift og kan førstehjelp. Er det så vanskelig å få LAR medisin eller prøver de bare på å lure meg unna fordi de er helt i mot det? Kan noen fortelle hvordan henvisning er til å få metadon på dagen? Tankene på heroin og angsten som kommer med går aldri over og jeg hadde håpt jeg skulle slippe det. Er det så stress å ordne dette? Jeg vil ikke ta heroin mer, men det begynner å bli ganske ille. Har vært avhengig i 5 år nå. Er ikke Oslo området så sverre eika kan dessverre ikke hjelpe meg, eller?
Mener man måtte i LAR for å få metadon (ikke sikker) Husker da jeg var innlagt på sykehus for noen år siden at det var ei dame som fikk metadon av legen på sykehuset da slutting med smertestillende gikk dårlig. Ikke så mye hjelp fra meg her men kan ikke så mye om dette, men vil bare ønske deg lykke til i behandlingen.
Hvilke mål har du for deg selv videre i livet, hvilke drømer, ambisjoner og håp har du, hva er motivasjonen din for å være i behandling?
Dette er spørsmål du bør stille deg selv og tenke grundig over før du velger å søke deg inn i LAR, der vil du tross alt bytte en avhengighet mot en annen. Etter 3 mndre bør det føles som litt bortkastet tenker jeg, samtidig som hvis det er det som skal til for å hindre at du sprekker på heroin så er det så klart et bedre alternativ.
Skal du inn i LAR bør subutex eller lignende vær mer aktuelt en metadon, vesentlig mindre overdosefare ved subutex i hvert fall.
De nasjonale retningslinjene for LAR behandling finner du her: http://www.helsebiblioteket.no/retni...rd?hideme=true
Ellers er proLAR brukerorganisasjonen for LAR brukere, de har mange flinke representanter med brukererfaring rundt i landet, kanskje en av de kan hjelpe deg?
Mange komuner har og drop out team for mennesker som er i behandling og er i ferd med å gå på en sprekk, kanskje verd å undersøke om din komune har noe sånt hvis du er på randen til å sprekke heller en å velge den lette utveien medisinering jo er.
Uansett hva du velger videre ønsker jeg deg lykke til og alt godt, innleget mitt høres kanskje litt hardt og kynisk ut men det er virkelig i beste mening. Stå på for deg selv, gjør det beste ut av livet dit!!
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for det. Jeg har gått illegalt på subutex i 5 måneder før og slutta selv fordi jeg spydde bare og klarte ikke sove på det. Ble veldig pratsom.. Fikk subuxone på avrusning for noen år siden da jeg var så sjuk på heroin (frøys så jævlig) fikk ikke til å spise osv. Så da hjalp den der og da spydde ikke, kanskje subuxone er greia for meg. Skal snakke med folka her. Takk for svar setter stor pris på svaret ditt.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg vil bare ha det godt...
Du har vært avhengig i 5år, vært i behandling 3mnd også forventer du at dette skal bli borte?

Jeg forstår at metadon virker fristene. Det fungerer ekstremt godt. Det er et meget potent preparat. Ja faktisk potent at det øker toleransen for heroin. Metadon er noe som selges fort i rusmiljøet og mange heroinister foretrekker det framfor heroin av standard gate kvalitet.
Metadon gir også mer og sterkere abstinenser over lengre tid enn heroin.
Jeg kjenner mange som går eller har gått på metadon. Jeg har også brukt selv, men da illegalt i kortere perioder.

Det er en mega dum ide.

Subutex stiller jeg med litt annerledes til fordi det er mindre skadelig.

Do it clean er mitt råd. Du virker jo allerede til å være godt på vei.
Sist endret av DrPerception; 22. juli 2018 kl. 14:12.
hei var i samme situasjon som deg for ca 3 år siden og om de vil så kan de sette seg på subuxone, ikke om på dagen men dagen etter siste inntak.
jeg var hekta på h og om du har en ok lege så kan han hjelpe deg mye,men har du en dårlig en så sliter du.
Har hatt mine runder med leger som møter meg med jeg skriver ikke ut noe før de hilser så ikke alle er like heldig der men det skal i teorien selvfølgelig være lettere å gi deg subuxone som ikke kan misbrukes i den grad de 3 andre alternativene LAR har å tilby.
men det beste er som doktor sier gjør det clean for du utsetter kampen til du må av substitut medisinen som ofte kan være værre å slutte med en det du var hekta på i starten.
Sist endret av Scarred4life; 27. juli 2018 kl. 11:10. Grunn: ville tilføye noe
Uten å ha prøvd hverken subutex eller metadon så tror jeg at jeg ville gått for subutex for avrusing, da det virker som det har langt lavere rus og misbrukspotensiale. Det vil sikkert hjelpe mye på suget, og gjøre det vanskeligere å sprekke på heroin siden du må komme ned fra subutex før heroin gir noe særlig effekt. Varer lenge også.

Det er lov å bruke de hjelpemidlene som er tilgjengelig, det er ikke noe skam å ta en pille hver dag, de fleste gjør det når de blir litt oppi åra uansett. Målet er jo å få livet tilbake til normalen, om du så går på subutex resten av livet så er jo ikke det noe krise.

Vet om en som har gått på subutex vedlikehold i flere år, jeg ante ikke noe om det før han fortalte det, livet helt på stell.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
En stund siden sist jeg skrev her. Var i behandling i 5 mnd til sammen. Var bare irritert, sur, masse angst, dårlig søvn osv. Kanskje noen gode dager, men suget ga seg aldri så jeg ga opp og sprakk på heroin og alkohol 3 ganger.
Fikk bare terapi med psykolog en gang i uka i behandlingen, noe som hjalp litt, men syns det er lite når du er i behandling, og jeg ble satt på kontrakt (å bli kasta ut hvis du ikke følger alle punktene) fordi jeg ikke klarte å stå opp til frokost pga overtenking. (men gjorde alt annet).

Har vært tidligere i behandling i 2 mnd, men da sprakk jeg på alkohol og morfin (noen år siden), så jeg vurderer nå å begynne på subuxone. Men hvordan er dette hvis man i tillegg røyker cannabis? For jeg vil heller ha cannabis som lovlig medisin, men det er jo bare å glemme siden det er ulovlig.....Det er det eneste rusmiddelet som har holdt meg unna heroin.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler du får metadon med å ha vært på kjøret i 5 år bare.
Ser dette er fra januar- hvordan går det med deg?