Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3251
for veldig kort tid siden så hadde jeg et såkalt dødsnoia etter å tatt en mdma bombe (krystaller) på en fest som endte opp me at jeg var 100% sikker på at jeg var påtur å dø å det ble om til den verste kvelden jeg noen gang har hatt i hele mitt liv. grunnen var nok at kroppen var dehydrert og jeg hadde nok amfetamin i blodet før jeg tok det og 30 min senere så begynte jeg og kaldsvette, hodet gikk helt i surr og det kjentes ut som at kroppen koktes opp.. jeg dro vennen min ut fordi jeg måtte ha en ambulanse dær og da. han mente at det vare bare noia som tok meg så vi dro tilbake til han. han roet meg ned, ga meg et glass med vann og ba meg vaske trynet med kaldt vann kle av meg og slapp av på sofaen og etter litt tid så roet jeg meg ned og hadde ikke mere noia.. fra erfaring så har jeg brukt amfetamin av å på i 2 år og positiv erfaring med knips (mdma blandet med amfetamin) dette var første gangen jeg prøvde mdma krystaller men så er spørsmålet mitt, når er det egentli man burde kontakte ambulanse i slike situasjoner? jeg tar rusmidler veldig ansvarlig (spacer out rolls og tester det som burdet testes) det er et par dager siden dette skjedde og angsten er enda på fult etter den episoden og hasj hjelper veldig lite for angst og for og få sove.. så hadde håpet på om noen kunne hjelpe meg så neste gang jeg skal rolle (som blir jevlig lenge til!) så jeg kan kjenne over situasjon om det bare er noia eller om det er så alvorlig at 113 burde kontaktes?
Hvis du virkelig frykter for liv og helse, og har grunn til å gjøre det så bør du alltid kontakte 113. Om du føler det bare er angst men mistenker noe alvorlig bør du få en god venn til å følge deg til legevakten.
Jeg har hatt HMS kurs og førstehjelpskurs fra en som har sitti å sendt ut ambulanser. Og det er i 99% av tilfellene ikke farlig å ringe inn til 113 å si hva du har tatt og hva du er bekymra for.

Når man ringer Helse, så er helsa di førsteprioritert. Han sa det at det er svært sjelden politiet velger å dra ut på de oppdragene hvor Helse er. Da er det helsa di som er første pri. Kan såklart hende at du kanskje får et brev i posten eller besøk etter noen uker. MEN mtp overdosering osv så er det ingen grunn til å være bekymra for å ringe inn
Bedre å ringe en gang for mye, enn aldri få tatt den telefonen da.
Var på fest for mange år siden, privat houseparty, typ 60-80 stk kanskje.
Hvorpå ei jente hadde tatt feil av vannflaska si å ei flaske me GHB.
Overdose, badekar med kald dusj, mens vi venta på ambulansen, aldri sett en fest bli så fort tømt for folk..
Ambulansen kom, å guess what? Kom aldri noe politi, selv ikke etter at ambulansen hadde dradd.

Om AMK skulle tilkalle politiet ved vær annledning til narkotikarelaterte overdoser o.l.
så hadde folk rett å slett slutta å ringe ambulanse, fordi folk er dust sånn.
https://www.nordlys.no/nyheter/hansj...s/1-79-6972568

De setter helsa de først og så lenge du ikke utagere og lignende så er det ikke nødvendig å ringe politiet, mener og det var en lignende sak på legevakta i Trondheim.

Men.... dette blir jo en vurderingfra helsepersonellet sin side og som alle andre kan det være lett å gi etter for press fra politiet. Men spørsmålet er jo om det er bedre å dø/skade seg alvorlig eller ringe ambulansen for den lille muligheten at man blir tatt for det....

Personlig så ringer jeg 113
Ring alltid 113, selv når du er i tvil!
Jeg havnet selv opp i en situasjon for ikke så lenge siden hvor en person viste tydelig psykotisk atferd og vi valgte å ringe 113 og fortelle hva som hadde skjedd. De sendte en ambulanse og når de kom å så situasjonen forsto de alvoret og tilkalte en patruljebil for å få hjelp til å få personen ut i ambulansen. Politet gjorde ingenting mer enn å hjelpe, verken mot han som trengte hjelp eller oss andre (som dog var edru).

Uansett, ikke nøl med å ring dersom det er en reell bekymring angående helse
Jeg tror at i tilfeller hvor man er ruset så vil de rundt deg forstå hvis det er fare for liv og død i større grad enn hva du kanskje tror selv når du er griserusa-tura-og tenker irrasjonelt og har som du sier selv - noia. De rundt deg forstår om du er dårlig og tenker at du har noia og velger å ikke ringe fordi du er bare på en drøy thought loop om at du er i fare
Det er fint at folk har noe terskel for å ringe 113. I realiteten ringer folk for mye dritt. Kutt i finger, overtråkk eller, tom for øl (Ja, faktisk) oppsummert er det verste svaret du får: å ringe en annen instans eller legge deg. (Med mindre man jammer linjene deres med dritt, da blir man politianmeldt)

Som alle her nevner - 113, Amk eller helse hjelper deg kun med helse. Politiet kontaktes derimot dersom en situasjon oppstår hvor det er fare for vold eller annen skade for hjelpere, publikum eller deg selv.
Om du har tatt en overdose og behøver sykehusinnleggelse kan ingen i helseleddet oppgi opplysninger om deg og din tilstand uten å bryte pasientrettighetsloven, og det er det ingen ingen som gidder å gjøre. Prøvene som tas av ambulanse og sykehus kan heller ikke brukes mot deg juridisk - politiet kommer å tar egne prøver dersom du har gjort noe dumt (feks kjørt på noen i fylla)
Pulchra Ebrietatem
Amabilia's Avatar
25 5
Det er om du ringer 112, politiets nummer, å opplyser om at d er en overdose på gang, og du ber om å bli satt over til ambulansen, det er da det kommer både politi og ambulanse. Fordi de på sentralen får da et "tips" om at d er en overdose på gang, og i enkelte av leilighetene er d jo en del dop, så da gir de beskjed til nærmeste politibil..

Ringer du 113 med en gang, så kommer du rett til ambulanse. Helseloven er faktisk så streng at de kan ikke tipse politiet om overdosen.

Vi hadde overdose i kollektivet vårt en gang. Kompisen min freaka litt ut så han ringte 112. Da kom de svina og ambulansen. Noen måneder senere hadde vi en ny overdose, men da var d jeg som ringte fordi vi hadde litt stæsj i leiligheten.. Jeg ringte til en venninne først som er sykepleier, hun lovet på tro og ære at politiet ikke kom om jeg ringte direkte til 113. Det var hun som fortalte meg hvor streng taushetsplikten mellom politi og ambulansetjenesten / helsetjenesten er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amabilia Vis innlegg
Ringer du 113 med en gang, så kommer du rett til ambulanse. Helseloven er faktisk så streng at de kan ikke tipse politiet om overdosen.
Vis hele sitatet...
Ambulansepersonell kan be om assistanse frå politiet om dei har grunn til å frykte for eiga sikkerheit. Dei kan til ein viss grad informere politiet om kva dei kan forvente å møte, t.d. om du har oppgitt at du sit med hagla klar under haka. Dei vil ikkje kunne oppgi helseopplysninger.
Pulchra Ebrietatem
Amabilia's Avatar
25 5
Det er om du ringer 112, politiets nummer, å opplyser om at d er en overdose på gang, og du ber om å bli satt over til ambulansen, det er da det kommer både politi og ambulanse. Fordi de på sentralen får da et "tips" om at d er en overdose på gang, og i enkelte av leilighetene er d jo en del dop, så da gir de beskjed til nærmeste politibil..

Ringer du 113 med en gang, så kommer du rett til ambulanse. Helseloven er faktisk så streng at de kan ikke tipse politiet om overdosen.

Vi hadde overdose i kollektivet vårt en gang. Kompisen min freaka litt ut så han ringte 112. Da kom de svina og ambulansen. Noen måneder senere hadde vi en ny overdose, men da var d jeg som ringte fordi vi hadde litt stæsj i leiligheten.. Jeg ringte til en venninne først som er sykepleier, hun lovet på tro og ære at politiet ikke kom om jeg ringte direkte til 113. Det var hun som fortalte meg hvor streng taushetsplikten mellom politi og ambulansetjenesten / helsetjenesten er.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så skal du alltid ringe ambulanse når du ikke lengre får kontakt med personen. Glem å prøve og legge personen inn i dusjen osv. Får du ikke lengre kontakt, så kan d hende at organene holder på å stenge seg av, samt at personen kan bli hjernedød da kroppen ikke lengre tar inn nok oksygen. D dummeste man gjør er å prøve å fikse overdosen selv! Særlig hvis du kun er redd for at du har dop i leiligheten! Mista bestevenninna mi på grunn av at de prøvde fikse en ecstasy overdose selv... Hadde de ringt ambulansen med en gang de så at hun begynte å koke over og slå hodet inn i veggen, så kanskje hadde hun vært i livet i dag...