Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 559
Enemy of the snut
Jeg er 1,82 høy og veier ikke mer enn 60 kg. Hele livet har jeg slitt å med å legge på meg, så nå ønsker jeg å høre hva som er muligheten for litt ekstra-hjelp.

Er det noe kosttilskudd jeg kan ta hver dag for å bremse forbrenningen min? Spiser så mye som jeg kan, så ofte som jeg kan. Begynte å trene igjen nå ved månedsskiftet januar/februar sammen med en venn og vi er begge innstilte på å trene bra for å få sommerkroppen 2018. Vennen min er noen cm høyere enn meg og veier litt mer, men sliter også med å legge på seg.

Så hva er et bra kosttilskudd for å bremse ned forbrenningen?
Om du sliter med søvn kan quetiapin være en løsning, da de fleste raser opp i vekt av disse.
Dette er dog reseptbelagt medisin, ikke kosttilskudd, men leger skriver ut disse til alle.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Om du sliter med søvn kan quetiapin være en løsning, da de fleste raser opp i vekt av disse.
Dette er dog reseptbelagt medisin, ikke kosttilskudd, men leger skriver ut disse til alle.
Vis hele sitatet...
Har slitt med søvn hele livet, både innsovning og videre søvn utover natta.. Quetiapin har jeg fått, 25mg. Men det hjalp kun den første natta, da kjente jeg at jeg ble rolig og angsten min var ikke til stedet. Nå, får ikke sove på hverken 25 eller 50 mg, og jeg vet ikke hvor mye jeg har lyst å gå opp da jeg har merket ved 75 og 100mg at jeg får RL (restless legs).

Men Quetiapin skal være et bra middel for å gå opp i vekt altså? Hva annet?
Livsnyter
43 6
Det beste tipset jeg kan komme med er å spise mer, du tror kanskje at du spiser mye, mens i realiteten gjør du ikke nødvendigvis det. Mange "glemmer" faktisk å spise, inkludert meg selv. Det som funket for meg er å spise alle måltider, frokost, lunsj, middag og kveldsmat, etter trening på kvelden. Etter trening så drakk jeg en shake med proteinpulver eller "massgainer", spiste middagsrester og spiste en Sport Lunch sjojolade og en muffins fra butikken.
Kosttilskudd for å bremse forbrenning med mål om å legge på seg? Så du ser etter den enkle løsningen. Det funker ikke helt sånn.
Hvis du vil legge på deg må du spise mer.

Har mistet tellingen på hvor mange tynninger jeg har hørt si "jeg spiser mye" og kan fortelle deg at det nesten 100% av gangene viser seg å ikke være mye i det hele tatt dersom jeg har bedt de beskrive hvordan de spiser i løpet av en dag. Du må spise mer!

Mine tips for vektøkning er å dynke så mye av maten du spiser i olivenolje - man får smaksatte varianter som er veldig gode. Ha det på ris, poteter whatever. Olivenolje er veldig kaloririkt.
Hvis du ikke har en blender så invester i en og lag shakes med havregryn, iskrem, bananer, gainer, fløte/h-melk og honning og tving nedpå en etter frokost, middag og kvelds.
Dette med å gå opp i vekt handler ofte om å presse seg selv. Følger du disse rådene vil du bli skremt av vektoppgangen din. Siden du trener i tillegg kan dette by på gode resultater.
Lykke til
Nei. Tabletter som seroquel og lignende forårsaker ikke vektoppgang i seg selv. Det er bindingen til histamin reseptorer som øker sultfølelse. "Ulvehunger" det er derfor mange går opp i vekt, de spiser rett og slett mer når de står på disse pillene.

Har opplevd en intens følelse av sult selv på lignende preparater, hvis jeg ikke sovnet kunne jeg stå opp kl 0230 på natten for å lage middag nr 2.
Du kan gjerne begynne med å fortelle oss hva du spiser en typisk hverdag. Antageligvis spiser du ikke så mye du tror om du hadde målt kaloriinntaket ditt. Det å gå opp i vekt er egentlig ganske lett, spis mer enn du forbrenner, men for å vite hva du egentlig spiser må du nesten veie og måle maten din. Et godt verktøy for det er f.eks. mobilappen "Myfitnesspal" eller nettsiden kostholdsplanleggeren.no

Noe annet som kan spille inn er om du er en veldig rastløs person som fikler mye i løpet av hverdagen, du vil i løpet av en hel dag forbrenne mer enn en person som er totalt stillesittende. Hva du jobber med, om det er stillesittende eller energikrevende, påvirker også hvor mye du forbrenner.

"Begynte å trene igjen nå ved månedsskiftet januar/februar sammen med en venn og vi er begge innstilte på å trene bra for å få sommerkroppen 2018" Det første du kan begynne med da er å legge vekk den idéen om at et kosttilskudd skal kunne være til hjelp. Du må gå inn for å legge på deg, og det krever at du bevisstgjør deg selv i en større grad hvor mange kalorier maten du spiser inneholder.

Energiinntak - energiforbruk = vektøkning.

Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Kosttilskudd for å bremse forbrenning med mål om å legge på seg? Så du ser etter den enkle løsningen. Det funker ikke helt sånn.
Hvis du vil legge på deg må du spise mer.

Har mistet tellingen på hvor mange tynninger jeg har hørt si "jeg spiser mye" og kan fortelle deg at det nesten 100% av gangene viser seg å ikke være mye i det hele tatt dersom jeg har bedt de beskrive hvordan de spiser i løpet av en dag. Du må spise mer!

Mine tips for vektøkning er å dynke så mye av maten du spiser i olivenolje - man får smaksatte varianter som er veldig gode. Ha det på ris, poteter whatever. Olivenolje er veldig kaloririkt.
Hvis du ikke har en blender så invester i en og lag shakes med havregryn, iskrem, bananer, gainer, fløte/h-melk og honning og tving nedpå en etter frokost, middag og kvelds.
Dette med å gå opp i vekt handler ofte om å presse seg selv. Følger du disse rådene vil du bli skremt av vektoppgangen din. Siden du trener i tillegg kan dette by på gode resultater.
Lykke til
Vis hele sitatet...
Det er sant at du må gjerne føle at du må tvinge i deg mat for å gå opp i vekt. Men å spise hva som helst er ikke særlig gunstig for helsen din, og da må man spørre seg om det i det hele tatt er verdt det

Vektøkning kan lett oppnås om man med litt planlegging. Alltid ha klare måltider til de konvensjonelle mattidene som frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Del opp antall kalorier og du finner ut at du må ikke spise to grandiosaer til middag, eller en hel boks is til kveldsmat.

Hvis du greier å spise 750 kalorier til frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Så kan jeg nesten garantere deg at du i løpet av en måned har gått opp en kilo eller to. For rask vektøkning er heller ikke gunstig, du vil helst ha det i form av muskler (men en økning i fettmasse er nærmest uunngåelig).
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SosialNinja Vis innlegg
Nå, får ikke sove på hverken 25 eller 50 mg, og jeg vet ikke hvor mye jeg har lyst å gå opp da jeg har merket ved 75 og 100mg at jeg får RL (restless legs).

Men Quetiapin skal være et bra middel for å gå opp i vekt altså? Hva annet?
Vis hele sitatet...
Quetapine gjør at du begynner å crave mat, men å begynne å medisinere seg for vektoppgang blir for dumt. Det er kjent for å skape RLS, noe som var årsaken til at jeg sluttet med det.

Det er ofte slik man ser på om schizofrene er på medisin eller ikke, om de er tjukke eller ikke.

Er selv ca. 190 og veier ca. 70kg.
Jeg sliter selv veldig med å legge på meg grunnet dårlig matlyst og høy forbrenning.

Røyking er veldig "skadelig" på matlysten hvis du holder på med det. Kjøp deg gainer og drikk 3 stk om dagen etter måltid.
Moderer