Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2889
Hei jeg er en gutt på 18 år som går på studie andre året mitt. Livet mitt var fantastisk og supert helt til 2016 sommer så skjedde det mye rart, familen min gikk tilbake til hjemme landet. Jeg ble der ca. 10 mnd jeg kom tilbake til Norge 2017 mai, siden da har jeg bodd med faren min. Han har ikke gitt meg en eneste krone, jeg levde av og spørre penger til moren min sine venner, men når skolen startet ble det kanskje litt bedre , men øknomien min var forstatt for lite fikk 2800kr i stipend 1200kr gikk til mobil 736kr til tbane kort da hadde jeg igjen ca. 850 kr til mat, klær, osv.. det er altså alt for lite tenkte og gå til nav og søke om Øknomisk sosial hjelp jeg har ikke kjøp klær på snart to år nå og har ange regninger som skal snart gå til inkasso blant annet legeerklæring, og mobilregning 😞 😞 livet mitt er helt surt så.. PS. Glemte og si familiene min er forstatt i utlandet siden 2016 faren min også han dro for 2mnd siden 😤
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du får 2800 i mnd og bruker 1200 på mobil? Det må være historiens dårligste prioritering av utgifter...

Bytt til rimeligere kostnad på mobil og snakk med dei du har utestående hos å ordner det seg nok opp m det kun er mobil og en lege regning du har slurvet med.
Du er 18 år, myndig og må ta ansvar selv for din egen økonomi.
Utover stipend må du seriøst vurdere studielån og ta det du kan av deltidsjobb. Dette er mer normalen for studenter enn å bli forsørget av mamma og pappa.
Du har vel en teorietisk rett på sosialhjelp men du er nok også nederst på dems prioritering og burde ikke forvente å bli møtt med pengesekken.

Du skriver ingenting om bolig, det er jo den største utgiften for de fleste.
Sist endret av Yalla; 13. februar 2018 kl. 09:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du har vel en teorietisk rett på sosialhjelp
Vis hele sitatet...
Ikke når man er student, da har man krav på arbeidsavklaringspenger, HVIS man blir omskolert pga tapt arbeid, skade som gjør at man ikke kan fortsette i den jobben man har

Her er det nok lånekassa.no som gjelder
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan søke sosialhjelp på nav(du kan også søke nødhjelp for å få penger fortløpende). MEN, går du skole, bor under samme adresse som foreldrene dine så kan dette bli vanskelig.

For å få fortgang i ting ville jeg gjort følgende; Gå til nav, søk sosialhjelp + nødhjelp. Begrunn nødhjelp med at du ikke har en eneste krone og du har ikke spist på 2-3 dager, og du har ingen som kan hjelpe. Pengene/rekvisisjon vil komme ila 2 dager(erfaringsmessig). Og tro det eller ei, men er du mørkhudet, ta med deg regningene dine på nav og lever de sammen med søknaden, så wish har du fått betalt de også.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og tro det eller ei, men er du mørkhudet, ta med deg regningene dine på nav og lever de sammen med søknaden, så wish har du fått betalt de også.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke tro på alt som kommer fra Listhaug og Co.

Men ja det er jo verdt forsøket, min tro og overbevisning heller nok mer mot nødhjelp i form av noen hundrelapper til et kneipbrød og bussbillet.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hahaha, sjef^. Men jo erfaringsmessig så får de fleste dekt regningene sine. Når jeg førsøkte dette i Drammen fikk jeg avslag, mens de mørkhudet fikk godkjent
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når jeg førsøkte dette i Drammen fikk jeg avslag, mens de mørkhudet fikk godkjent
Vis hele sitatet...
Det var gjerne andre grunner enn hudfarge. Men klart, vil du framstå som ein rasistisk tulling er det kanskje ei vurdering du ikkje ønsker å foreta.
Jeg er hvit som et jævla laken (et hvitt laken da), og har fått betalt regninger på dagen hos NAV. Det har med hvorvidt du kan belyse at du er i en situasjon hvor du faktisk ikke kan søke hjelp andre steder.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hahaha, sjef^. Men jo erfaringsmessig så får de fleste dekt regningene sine. Når jeg førsøkte dette i Drammen fikk jeg avslag, mens de mørkhudet fikk godkjent
Vis hele sitatet...
Se heller stygt på din nye, mørkhuda nabo, enn å innse at du kanskje har fylt ut søknaden feil
Det er å ta latskap og dumhet til et nytt nivå.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hahaha, hva da? Tro meg, å fylle ut en nav søknad kan jeg, så få avslag fordi jeg har fylt ut søknaden feil er feil
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hahaha, hva da? Tro meg, å fylle ut en nav søknad kan jeg, så få avslag fordi jeg har fylt ut søknaden feil er feil
Vis hele sitatet...
Feil søknad da siden du fikk avslag.
Vær forsiktig med mobiltelefonen, du kan definitivt redusere kostnadene. Det samme skjedde min venn, og jeg flyttet sammen med henne for å hjelpe henne med leien. Men foreldrene dine betaler leien, ikke sant?
Jeg vet det er slitsomt å ikke ha de samme forutsetningene som andre, men kjempe videre!
Sitat av barebaremeg Vis innlegg
Vær forsiktig med mobiltelefonen, du kan definitivt redusere kostnadene. Det samme skjedde min venn, og jeg flyttet sammen med henne for å hjelpe henne med leien. Men foreldrene dine betaler leien, ikke sant?
Jeg vet det er slitsomt å ikke ha de samme forutsetningene som andre, men kjempe videre!
Vis hele sitatet...


Ja jeg bor med fattern, men han er i utlandet han tok seg ferie så er alene hjemme uten penger og mat har bare 230kr til 15mars de penga jeg har er for en uke lissom og nei kan ikke bare bytte mobil har en 12mnd mobilabonnement
Ring NAV og ordne deg et møte, sett at du bor i by slik som meg så blir du vist veien ut av dørvakta, eller kasta ut med mindre du har en avtale.
På NAV så legger du fram
regningene dine og sier du trenger øyeblikkelig hjelp for å ikke komme i krise, fordi du står på bar bakke og ikke får hjelp av familie og andre. Gjerne smør på tykt og si du ikke har mat hjemme og sliter osv, så får du kanskje nødhjelp viss du er heldig.

Lånekassen kan også hjelpe deg, der har du rett på både stipend og lån, men det er litt ventetid.

Har du vurdert en deltidsjobb?
Sist endret av fjellape; 15. februar 2018 kl. 07:37.
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
I ditt tilfelle så vil jeg tro att du har du krav på underholdningsbidrag fra foreldrene dine, eller via nav. Er det krise så har du rett til å søke nødhjelp fra nav. Jeg flyttet for meg selv når jeg var 18 og sto uten støtte fra foreldre og jeg fikk navpenger de måndene jeg ikke hadde borteboerstipend.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hahaha, hva da? Tro meg, å fylle ut en nav søknad kan jeg, så få avslag fordi jeg har fylt ut søknaden feil er feil
Vis hele sitatet...
De oppgir alltid en drøfting og begrunnelse på avslag. Hvordan så din ut?
Regner med at det stod noe mere enn at "Vi gir deg avslag fordi du er hvit, for vi på NAV hater nordmenn."

Hvis du virkelig vil ha hjelp, ser du på detaljene og tenker selv, i stede for å la nordfront tenke for deg.