Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2212
Hei alle sammen,

Jeg er i en litt kjedelig situasjon, og lurer på om noen har tips.
Jeg måtte flytte inn i en leilighet usett, noe som er min feil og det er jeg klar over. Jeg kommer ikke særlig godt overens med folkene som bor her, spesielt da de røyker cannabis inne, prioriterer ikke hygiene eller vasking i særlig stor grad. I tillegg skal jeg ha jobb hvor jeg ikke er veldig gira på å bli assosiert med den lukta. Er generelt folk som drar meg ned, hvis det gir mening(?). Så jeg er litt interessert i å stikke herfra.

Jeg skrev under på kontrakten, men det er en annen en hva de andre her har. Det er samme mal, men min går fra februar 2018. Deres fra februar 2017. Huseier ville heller ha min underskrift på den gamle kontrakten inntil den går ut og en ny må lages og har sendt meg den gamle kontrakten. Vi er 3 stykker her, han ene som var her opprinnelig skal flytte, men sliter med å få leid ut rommet sitt. Hvis han ikke får inn en ny beboer foreslo huseier å ikke skrive ny kontrakt, men da må alle ut. Tredjemann er ikke interessert i å flytte, han har en kamerat som kanskje kan ta over.

Jeg lurer på om jeg er fucked fordi jeg står på en "nyere" kontrakt? Er jeg bundet til denne selv om jeg skriver meg på den gamle? Kan jeg flytte evt få huseier til å kaste ut han som blir fordi han gjør noe ulovlig og det er problematisk for meg? Kan jeg uansett hvilken kontrakt jeg står, på komme med en formell oppsigelse og betale ut 3 måneder?

Kontrakten jeg har skrevet under på har ingen dato, bare byen oppført på "sted og dato", i tillegg til at jeg står alene på den med huseier. Er den da gyldig?
Her er en artikkel fra diskusjon.no fra 2014 som kanskje kan hjelpe deg litt.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1561940

Det tok meg forøvrig 1 minutt og google det
Sist endret av TixTix; 19. januar 2018 kl. 18:21.
Høres ut som du bor i et kollektiv. Vil du ha kontroll over"omgivelsene" dine, foreslår jeg at du skaffer egen hybel/leilighet hvis du har råd til det. Siden du har jobb, synes jeg det er verdt det.

Når det gjelder kontrakten(e) foreslår jeg at du finleser den(m) med lupe så du skjønner nøyaktig hva du har gått med på samt eventuelle krav som stilles til dine medbeboere. Hvis du desperat vil ut, er det kanskje ikke så dumt å ta med kontrakten(e) til en advokat for vurdering.
Trådstarter
27 0
Er ikke narkotika under taket gyldig grunn til å komme seg unna kontrakten? Da man sikkert kan spinne det i retning forskjellige risikoer? Håper litt på at det kan være noe som redder meg ut av dette på kort tid
Sitat av xxHenes Vis innlegg
Er ikke narkotika under taket gyldig grunn til å komme seg unna kontrakten? Da man sikkert kan spinne det i retning forskjellige risikoer? Håper litt på at det kan være noe som redder meg ut av dette på kort tid
Vis hele sitatet...
Er du keen på att de andre som bor der skal bli kasta ut da? Er jo litt kjipt å blåse de.
Trådstarter
27 0
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Er du keen på att de andre som bor der skal bli kasta ut da? Er jo litt kjipt å blåse de.
Vis hele sitatet...
2 av 3 vil ut, meg og han andre som vil flytte. Sistemann vil bli.
Dersom ikke han som vil flytte finner seg en erstatter blir kontrakten ikke fornyet og alle må ut 3mnd etter 1. februar
Jeg er enig i det du sier med risikoer knyttet til narkotikabruk, da du bor i samme leilighet som noen som bryter loven. Dette vil selvsagt kunne påvirke deg negativt, og det er svært usannsynlig at utleier vil gjøre seg vrang på det.

Hvis du er komfortabel med å nevne for utleier at de du bor med bruker narkotika vil jeg tro han enten
1. Avslutter leiekontrakten deres.
2. Lar deg bryte leiekontrakten din.

Begge disse to vil løse situasjonen tilstrekkelig, og jeg vil tro han selv kan velge hvilke av alternativene han vil gå for. Altså kan du risikere å bli boende der med to nye personer. Ikke at det virker som en dårlig løsning, utifra hva du skriver.
Trådstarter
27 0
Sitat av kongamf Vis innlegg
Jeg er enig i det du sier med risikoer knyttet til narkotikabruk, da du bor i samme leilighet som noen som bryter loven. Dette vil selvsagt kunne påvirke deg negativt, og det er svært usannsynlig at utleier vil gjøre seg vrang på det.

Hvis du er komfortabel med å nevne for utleier at de du bor med bruker narkotika vil jeg tro han enten
1. Avslutter leiekontrakten deres.
2. Lar deg bryte leiekontrakten din.

Begge disse to vil løse situasjonen tilstrekkelig, og jeg vil tro han selv kan velge hvilke av alternativene han vil gå for. Altså kan du risikere å bli boende der med to nye personer. Ikke at det virker som en dårlig løsning, utifra hva du skriver.
Vis hele sitatet...
Kontrakten vår er felles, så regner med at om han bryter kontrakten så ryker alle ut? Vil det også bety at depositumet ryker?
Anonym bruker
"Varsom Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du er en kald jævel som klarer å holde maska, kan du snitche til snuten om at de sitter å røyker bønne der inne, håpe på razzia og at huseier da finner noe å pælme dem ut på. Ellers, mindre drastiske versjonen, snitch til huseier om at de røyker inne og ikke vasker osv, atter igjen kanskje han finner noe å kaste dem ut på, og hvis ikke så har du pressmiddel mot han mot å oppheve kontrakten din.

Ja, jeg er en fitte.