Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1212117
Sitat av elviz Vis innlegg
Altibox dekoder til salgs på finn.no. Kan man bruke disse?

Jeg har bestilt altibox. Skal ha 3 eller 4 tver i det nye huset(1 til leieboer). Slik jeg har forstått det må man leie dette (299 gebyr og 59 pr måned pr dekoder). Kundeservice altibox sier disse boksene er tjuvegods. Er det de? Kan de uansett kobles på hjemme hos meg og fungere?
Vis hele sitatet...
Regner med at kundeservice har sitt på det tørre mht eierskap. Og det er jo ingenting å tjene på dette for deg. Du kommer uansett til å bli fakturert for alle dekoderne du kobler til. Det unnlater selvsagt selger å fortelle deg...
Sitat av bmork Vis innlegg
Regner med at kundeservice har sitt på det tørre mht eierskap. Og det er jo ingenting å tjene på dette for deg. Du kommer uansett til å bli fakturert for alle dekoderne du kobler til. Det unnlater selvsagt selger å fortelle deg...
Vis hele sitatet...
Aha, takk. Og bare for å dobbeltsjekke. Vi er sikre på at altibox har "full kontroll" på dekodere som koples på og tilhørende fakturering?

Konklusjon, det lønner seg å bestille ny, og få den nyeste dekoderen!?
Evt. satser på e.g Altibox app på mobil + Chromecast på 1-2 tv'er. Du kan ha opp til 2 instanser av Altibox app'en streamende samtidig, og da har du tilgang til opptakene, programarkivet osv, forutsatt at du er på den nye TV-løsningen.

Det blir min løsning da tv'en i kjelleren brukes kun sporadisk og guttungen har Chromecast koblet til gamingskjermen sin.

Støtte for Chromecast er ny i den siste versjonen av App'en - har ikke testet ennå (har offisielt ikke oppstart på Altibox før 01.02.2018 selv om nettet er oppe og går alt nå).
Evt. satser på e.g Altibox app på mobil + Chromecast på 1-2 tv'er. Du kan ha opp til 2 instanser av Altibox app'en streamende samtidig, og da har du tilgang til opptakene, programarkivet osv, forutsatt at du er på den nye TV-løsningen.

Det blir min løsning da tv'en i kjelleren brukes kun sporadisk og guttungen har Chromecast koblet til gamingskjermen sin.

Støtte for Chromecast er ny i den siste versjonen av App'en - har ikke testet ennå (har offisielt ikke oppstart på Altibox før 01.02.2018 selv om nettet er oppe og går alt nå).
Fortsatt EdgeRouter Lite som anbefales når man skal over på 1000/1000 om man ikke er villig til å punge ut?
Sitat av squawker Vis innlegg
Evt. satser på e.g Altibox app på mobil + Chromecast på 1-2 tv'er. Du kan ha opp til 2 instanser av Altibox app'en streamende samtidig, og da har du tilgang til opptakene, programarkivet osv, forutsatt at du er på den nye TV-løsningen.
Vis hele sitatet...
Kan man se live tv også via appen??
Sitat av elviz Vis innlegg
Vi er sikre på at altibox har "full kontroll" på dekodere som koples på og tilhørende fakturering?
Vis hele sitatet...
Vi fikk med 3 dekodere fra forrige eier når vi kjøpte leilighet for litt over et år siden. Har knapt nok bruk for 1. Men på et tidspunkt tenkte jeg at jeg kunne bruke en av de andre som radio i kjellerstuen. Det funket dårlig, ettersom den nektet å la meg endre kanal uten en skjerm tilkoblet. Tenkte ikke så mye over det, men lot den bare stå med strøm og tilkoblet nett. Etter noen måneder kom det en faktura for en ekstra dekoder...

Kundeservice var greie nok de - kjøpte forklaringen og droppet regningen.

Mitt inntrykk er altså at de har god kontroll. Forsåvidt ikke uventet, og jeg burde nok ha tenkt så langt. Men nå fikk jeg ihvertfall verifisert det.
Lest det meste i tråden ang. oppsett av bromodus, men en ting jeg ikke er helt sikker på:

Etter bromodus er aktivert, hvilket LAN{1,2,3} interface skal brukes på FMG for å koble til f.eks sin egen pfsense ?
Lest det meste i tråden ang. oppsett av bromodus, men en ting jeg ikke er helt sikker på:

Etter bromodus er aktivert, hvilket LAN{1,2,3} interface skal brukes på FMG for å koble til f.eks sin egen pfsense ?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Vanlig praksis er at WAN bridges til LAN1
Sitat av FatMan Vis innlegg
Vanlig praksis er at WAN bridges til LAN1
Vis hele sitatet...
Skulle lest manualen:

NB! Dersom man beholder Altibox FMG i bromodus er det LAN3 som vil formidle internett-signalet. De andre portene LAN 1,
LAN 2 og M2M kan da bare brukes til TV
Nettopp. Derfor er det fint å sette sin egen router bak FMG'en og trekke to kabler (en fra port 3, og en fra f.eks port 1) til to wan-porter på egen router, og så nøye seg med étt LAN på baksiden hvor både dekodere og vanlig internett fungerer.
Ting man oppdager:

Bruker man FMG i bromodus, er ikke vlan tagging aktivert. FMGen untagger trafikken.

Terminerer man fiberen selv, må man ta hensyn til dette. VLAN 102 = internett.

Går man via FMG i bromodus på LAN3, er trafikken untagged. Da gikk ting plutselig mye enklere
Hei.
Har gått til anskaffelse av EdgeRouter SFP X. Det at noen har fått det til å fungere med nye TV Løsningen, men ikke funnet noen "oppskrift" på dette, bortsett fra atg sin ang MikroTik utstyr, men jeg klarte ikke helt å "oversette" denne til EdgeRouter oppsett. Er det noen her som har en slik oppskrift de ønsker å dele?
Hei.
Har gått til anskaffelse av EdgeRouter SFP X. Det at noen har fått det til å fungere med nye TV Løsningen, men ikke funnet noen "oppskrift" på dette, bortsett fra atg sin ang MikroTik utstyr, men jeg klarte ikke helt å "oversette" denne til EdgeRouter oppsett. Er det noen her som har en slik oppskrift de ønsker å dele?
Jeg har edgerouter fungerende med ny TV-løsning, men jeg har FMG i bridgemode foran Edgerouteren....
Sitat av cozmo Vis innlegg
Jeg har edgerouter fungerende med ny TV-løsning, men jeg har FMG i bridgemode foran Edgerouteren....
Vis hele sitatet...
Hei cozmo. Jeg kjører samme oppsett nå, men skulle ønske å kutte ut FMG helt da jeg har riktig type SFP og har fått det til å fungere fint med kun internett, men er litt grønn når det kom til oppsett av resten for å få tv til å fungere.
Du må clone mac adressen fra fmg til SFP interfacet. Deretter opprette ethX.101 for tv. Se at du får en ipadresse på dette interfacet.
Sjekk ipadressen/nettmasken på vlan101, bruk ipkalkulator for å finne gateway adressen. https://grox.net/utils/whatmask/
Pek nødvendige statiske router med nex-hop ipadresse gateway i vlan 101.
Aktiver igmp-proxy med ethX.101 som upstream og switch0 eller hva du bruker på for lan som downstream.
Du må clone mac adressen fra fmg til SFP interfacet. Deretter opprette ethX.101 for tv. Se at du får en ipadresse på dette interfacet.
Sjekk ipadressen/nettmasken på vlan101, bruk ipkalkulator for å finne gateway adressen. https://grox.net/utils/whatmask/
Pek nødvendige statiske router med nex-hop ipadresse gateway i vlan 101.
Aktiver igmp-proxy med ethX.101 som upstream og switch0 eller hva du bruker på for lan som downstream.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Du må clone mac adressen fra fmg til SFP interfacet. Deretter opprette ethX.101 for tv. Se at du får en ipadresse på dette interfacet.
Sjekk ipadressen/nettmasken på vlan101, bruk ipkalkulator for å finne gateway adressen. https://grox.net/utils/whatmask/
Pek nødvendige statiske router med nex-hop ipadresse gateway i vlan 101.
Aktiver igmp-proxy med ethX.101 som upstream og switch0 eller hva du bruker på for lan som downstream.
Vis hele sitatet...
Hei.

Har klonet mac-adressen og fått ip på eth5.101 interface: 10.168.48.xxx
Har laget statisk rute: 172.21.0.0/16 next-hop: 10.168.48.1

og satt eth5.101 som igmp upstream og switch0 som downstream, men får bare unknown error når jeg starter opp dekoderen. noen forslag?
Kan du pinge f.eks 172.21.33.10 fra en pc på lan'et ditt?
Litt off topic, men har noen testet Edgerouter 4 ?
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-4/
Sitat av cozmo Vis innlegg
Kan du pinge f.eks 172.21.33.10 fra en pc på lan'et ditt?
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg fikk det til å fungere, var bare jeg som hadde skrevet feil ip i Gateway til vlan101, men da oppstod problemet at tv-strømmen starter fint, men etter 10 - 20 sekunder begynner bildet og lyden å "hakke"
Hvis ting begynner å hakke etter 10-20 sekunder er det noe feil med IGMP-oppsettet....Sånn ser mitt ut:

igmp-proxy {
interface eth1 {
alt-subnet 172.21.0.0/16
role upstream
threshold 1
}
interface eth2 {
alt-subnet 172.21.0.0/16
role downstream
threshold 1
}
}




Interface eth1 er IPTV-WAN'et (koblet til FMG sitt IPTV LAN), eth2 er LAN'et mitt.
Hei,

Har en mikrotik ccr1009 som jeg har fått opp å kjøre stabilt. Sliter litt med syntax og tenkemåte. Men sånn som det er satt opp nå kjøres alt flatt ut på vlan1. Jeg ønsker å sette opp ett eget vlan2 for administrasjon av switcher og ett annet vlan for gjeste nett. Eller enda bedre vlan1 for management og vlan2 for tv/internett og vlan5 for gjesetnett. Noen som har en kjapp veiledning for hvordan jeg gjør dette i mikrotik. I cisco var dette enklere, syntes i hvertfall jeg.

trace route
Hei,
Har nylig gått over til ny TV løsning fra Altibox med Huawei Q22 dekoder
Har frem til nå brukt ASUS AC88u til TV og internet istedenfor Zyxel P2812.
Dette fungerer ikke med Huawei Q22
Er det mulig å få dette til å fungere fra ASUS routeren så jeg slipper å bruke den ustabile P2812?

Kan ikke så veldig mye om dette her, vil bare ha TV og internett igjennom en stabil boks!
Hei,
Har nylig gått over til ny TV løsning fra Altibox med Huawei Q22 dekoder
Har frem til nå brukt ASUS AC88u til TV og internet istedenfor Zyxel P2812.
Dette fungerer ikke med Huawei Q22
Er det mulig å få dette til å fungere fra ASUS routeren så jeg slipper å bruke den ustabile P2812?

Kan ikke så veldig mye om dette her, vil bare ha TV og internett igjennom en stabil boks!
Sitat av thomas Vis innlegg
Litt off topic, men har noen testet Edgerouter 4 ?
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-4/
Vis hele sitatet...
Virker som en spennende løsning mtp. egen SFP-port.
Jeg har nylig fått Altibox og fikk da med FMG hjemmesentral. Tidligere brukte jeg et modem koblet opp til en ruter som kjørte OpenWRT/LEDE, men på FMG finner jeg ikke engang et grensesnitt å koble meg opp til. Jeg kan gjerne tenke meg å bruke FMG hjemmesentralen til å styre alt, men lurer på om noen har sett nærmere på FMG hjemmesentralen og funnet ut av om det er mulig å få tilgang til den? Kjører den noe Linux programvare? Kanskje det ville være mulig å få kompilert OpenWRT/LEDE til den? Noen som har åpnet den eller finnes det bilder av hvordan innmaten ser ut, serieporter, JTAG?

Beklager om dette har vært diskutert før, har prøvd å lese meg opp og å søke i tråden, men fant dessverre ingenting.
Jeg har nylig fått Altibox og fikk da med FMG hjemmesentral. Tidligere brukte jeg et modem koblet opp til en ruter som kjørte OpenWRT/LEDE, men på FMG finner jeg ikke engang et grensesnitt å koble meg opp til. Jeg kan gjerne tenke meg å bruke FMG hjemmesentralen til å styre alt, men lurer på om noen har sett nærmere på FMG hjemmesentralen og funnet ut av om det er mulig å få tilgang til den? Kjører den noe Linux programvare? Kanskje det ville være mulig å få kompilert OpenWRT/LEDE til den? Noen som har åpnet den eller finnes det bilder av hvordan innmaten ser ut, serieporter, JTAG?

Beklager om dette har vært diskutert før, har prøvd å lese meg opp og å søke i tråden, men fant dessverre ingenting.
du logger deg inn gjennom portalen til din leverandør på "mine sider" , da kommer du "inn" på boksen
Er klar over at portalen "mine sider" gir meg tilgang til FMG boksen, men det jeg var ute etter er tilgang til boksen uten å gå igjennom der. For eksempel kan jeg nevne at med gamle Telenor Zyxel modemet var det 4 pins på kretskortet som lot deg koble deg til med en seriekabel, derfra kunne en stoppe bootloaderen under oppstart og sette debug flagget hvilket ga en enda mer tilgang til å gjøre endringer på modemet. Finnes det noe slikt eller tilsvarende for FMG hjemmesentralen? Noen som har sett nærmere på den eller tatt den fra hverandra? Er "mine sider" eneste grensesnitt opp mot modemet?
@Morove Tror ikke noen har gjort det du beskriver, så jeg vet ikke om det er mulig. Det er sannsynligvis enklere å kjøpe en router som kan gjøre alt, slik flere her har gjort, inkludert meg selv. Jeg kjører en Mikrotik RB3011 med fiberen rett i den. Det har kjørt i fire-fem måneder nå med siste tv og internettløsning uten noen form for problemer.
Trenger litt hjelp av dere Mikrotik ekspertert. I går oppgraderte jeg bootloader og routeros versjon på ccr1009 ruteren min. Etter dette sluttet tv fra lyse å virke. Jeg har klart å lokalisere problemet til at IPTV-Bridge ikke får ip adresse lenger. Noen som har vært borti det samme.
traceroute
Trenger litt hjelp av dere Mikrotik ekspertert. I går oppgraderte jeg bootloader og routeros versjon på ccr1009 ruteren min. Etter dette sluttet tv fra lyse å virke. Jeg har klart å lokalisere problemet til at IPTV-Bridge ikke får ip adresse lenger. Noen som har vært borti det samme.
traceroute
Hei!

Prøver meg på en sak der jeg bytter ut min CPL4 med en Ubiquiti EdgeRouter X SFP. Har kjøpt en SFP-GE-BX fra Fiberstore som jeg har puttet inn, 1310nm TX / 1550nm RX, SC connector. Har oppgradert router til siste FW (v1.9.7+hotfix.4)

Har videre lagt inn MAC adressen som skrevet utenpå CPL4, valgt DHCP. Satt duplex til "full" og speed til "1000".

Det hele stopper opp i at jeg ikke får noen link, og det ser ikke ut til å bli hverken sendt eller mottatt en eneste byte. Får dog et lite utslag på RX power (0.08mW) så lenge fiberen er tilkoblet. Ingenting (0.00mW) hvis den ikke er koblet til.

ubnt@ubnt:~$ show interfaces ethernet eth5 sfp
connector=SC
vendor=FiberStore
oui=00-00-00
part=SFP-GE-BX
rev=A0
serial=T0811200169
date=180112
temp=43.523 C
voltage=3.34 V
current=17.20 mA
tx_power=0.24 mW
rx_power=0.08 mW
tx_fault=no
rx_los=no

ubnt@ubnt:~$ show interfaces ethernet eth5
eth5: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state DOWN group default qlen 1000
link/ether 00:21:xx:xx:xx:c0 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
Description: Internet

RX: bytes packets errors dropped overrun mcast
0 0 0 0 0 0
TX: bytes packets errors dropped carrier collisions
0 0 0 0 0 0

Prøvde meg også litt først på å definere VLAN 102 mot eth5, men dette burde vel uansett ikke ha noe å si for linken?

Noen som har feilsøkingstriks eller ideer på hva som kan være galt? Har også prøvd auto negotiate på duplex/speed. Med siste firmware tillates bare 1000 eller 10000 som speed, mens jeg har hørt noen rykter om at sentralen jeg er koblet til bare har 100MBit...

PS: Er uansett bare interessert i internett. Grunnen til å bytte ut routeren er størrelsen som spiser opp hele koblingsskapet mitt
Hei!

Prøver meg på en sak der jeg bytter ut min CPL4 med en Ubiquiti EdgeRouter X SFP. Har kjøpt en SFP-GE-BX fra Fiberstore som jeg har puttet inn, 1310nm TX / 1550nm RX, SC connector. Har oppgradert router til siste FW (v1.9.7+hotfix.4)

Har videre lagt inn MAC adressen som skrevet utenpå CPL4, valgt DHCP. Satt duplex til "full" og speed til "1000".

Det hele stopper opp i at jeg ikke får noen link, og det ser ikke ut til å bli hverken sendt eller mottatt en eneste byte. Får dog et lite utslag på RX power (0.08mW) så lenge fiberen er tilkoblet. Ingenting (0.00mW) hvis den ikke er koblet til.

ubnt@ubnt:~$ show interfaces ethernet eth5 sfp
connector=SC
vendor=FiberStore
oui=00-00-00
part=SFP-GE-BX
rev=A0
serial=T0811200169
date=180112
temp=43.523 C
voltage=3.34 V
current=17.20 mA
tx_power=0.24 mW
rx_power=0.08 mW
tx_fault=no
rx_los=no

ubnt@ubnt:~$ show interfaces ethernet eth5
eth5: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state DOWN group default qlen 1000
link/ether 00:21:xx:xx:xx:c0 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
Description: Internet

RX: bytes packets errors dropped overrun mcast
0 0 0 0 0 0
TX: bytes packets errors dropped carrier collisions
0 0 0 0 0 0

Prøvde meg også litt først på å definere VLAN 102 mot eth5, men dette burde vel uansett ikke ha noe å si for linken?

Noen som har feilsøkingstriks eller ideer på hva som kan være galt? Har også prøvd auto negotiate på duplex/speed. Med siste firmware tillates bare 1000 eller 10000 som speed, mens jeg har hørt noen rykter om at sentralen jeg er koblet til bare har 100MBit...

PS: Er uansett bare interessert i internett. Grunnen til å bytte ut routeren er størrelsen som spiser opp hele koblingsskapet mitt
Sitat av roarfred Vis innlegg
Det hele stopper opp i at jeg ikke får noen link, og det ser ikke ut til å bli hverken sendt eller mottatt en eneste byte. Får dog et lite utslag på RX power (0.08mW) så lenge fiberen er tilkoblet. Ingenting (0.00mW) hvis den ikke er koblet til.

ubnt@ubnt:~$ show interfaces ethernet eth5 sfp
connector=SC
vendor=FiberStore
oui=00-00-00
part=SFP-GE-BX
rev=A0
serial=T0811200169
date=180112
temp=43.523 C
voltage=3.34 V
current=17.20 mA
tx_power=0.24 mW
rx_power=0.08 mW
tx_fault=no
rx_los=no
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke noen forslag til hva som kan være galt, men TX/RX-verdiene dine ser OK ut. Det er litt uvant å få små tall som dette presentert i mW, men de er godt innenfor normal-verdier. 0.08 mW er -11 dBm. Hos meg ligger signalet på ca -9 dBm. Min SFP har høy/lav advarsel på -1 og -23, så -11 dBm er jo midt på treet.
Hei!

Ny på forumet, ny i tråden, men har lest alt. Flere ganger. Veldig mange ganger. Øyet er stort og vått.
Så, tusen takk til alle dere som har bidratt med å gi informasjon og konfigurasjon underveis her. Det har vært en lek (så langt) for meg å sette opp ting når det er så mange som sier hvordan det står til...

Så litt om mitt oppsett da.
Har P2812 som er tatt ut av "produksjon" (om man kan kalle det for det). Fiber rett i en HP Aruba 2530. GBIC fra FS.com. Nettet er oppe, med både TV (den gamle) og internett.

Men, jeg har mottatt nye bokser (før jul) men ikke turt å koble om i tilfelle det går rett vest - rett og slett for å hindre dårlig stemning i huset her. Har lagt inn IGMP-proxy, DHCP-option og alt det der, på en splitter ny pfSense. Får IP på TV-VLANet.

Er det noe annet, utover det som står her noen har opplevd? Oppdatering av FW på bør også fungere nå?

Det er liksom sånn at når en nå først setter igang, så er det jo en risiko for at de gamle TV-boksene ikke lengre fungerer. Greit å ta en sjekk først da.

Ellers, takk igjen folkens!
Hei!

Ny på forumet, ny i tråden, men har lest alt. Flere ganger. Veldig mange ganger. Øyet er stort og vått.
Så, tusen takk til alle dere som har bidratt med å gi informasjon og konfigurasjon underveis her. Det har vært en lek (så langt) for meg å sette opp ting når det er så mange som sier hvordan det står til...

Så litt om mitt oppsett da.
Har P2812 som er tatt ut av "produksjon" (om man kan kalle det for det). Fiber rett i en HP Aruba 2530. GBIC fra FS.com. Nettet er oppe, med både TV (den gamle) og internett.

Men, jeg har mottatt nye bokser (før jul) men ikke turt å koble om i tilfelle det går rett vest - rett og slett for å hindre dårlig stemning i huset her. Har lagt inn IGMP-proxy, DHCP-option og alt det der, på en splitter ny pfSense. Får IP på TV-VLANet.

Er det noe annet, utover det som står her noen har opplevd? Oppdatering av FW på bør også fungere nå?

Det er liksom sånn at når en nå først setter igang, så er det jo en risiko for at de gamle TV-boksene ikke lengre fungerer. Greit å ta en sjekk først da.

Ellers, takk igjen folkens!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei,
Har pdd en ubiquiti edgeswitch 24p m/fiber rett inn.

På de gamle dekoderne så kjørte jeg bare vlan 101 untagget bort til de fra svitsjen.
Hva gjør jeg med det nye altibox oppsettet nå da for å slippe å bruke altibox sin router?

Sitter litt fast her, så hadde vært topp med litt hjelp.
Har akkurat blitt konvertert fra CanalDigital til Altibox og fått den "fantastiske" FMG-sentralen i hus. Jeg ble "lovet" at bro-modus skulle fungere, men det gjør det ikke. For meg stopper det allerede når jeg kobler FMG i bro-modus (port3) til min Netgear SRX5308 (Wan1), jeg får ikke tildelt IP-adresse. Når jeg kobler kabel direkte i en PC, fungerer dette fint. Noen som har tilsvarende oppsett/har opplevd noe lignende som kan hjelpe meg videre?
Sitat av HarryK Vis innlegg
Har akkurat blitt konvertert fra CanalDigital til Altibox og fått den "fantastiske" FMG-sentralen i hus. Jeg ble "lovet" at bro-modus skulle fungere, men det gjør det ikke. For meg stopper det allerede når jeg kobler FMG i bro-modus (port3) til min Netgear SRX5308 (Wan1), jeg får ikke tildelt IP-adresse. Når jeg kobler kabel direkte i en PC, fungerer dette fint. Noen som har tilsvarende oppsett/har opplevd noe lignende som kan hjelpe meg videre?
Vis hele sitatet...

Du har selvsagt aktivert bromodus fra minside på altibox ?
Ja, det har jeg. Må også si at jeg ikke får IP-adresse på WAN-port når den står i bro-av modus heller.
wan på din egen router må stå i dhcp modus så skal du se det fungerer som det skal
Løste denne delvis ved å sette WAN-port på Router til 1000 duplex (ikke autodetect). Delvis fordi ytelse ble crappy. Blir nok en Mikrotik isteden.
Sist endret av HarryK; 6. februar 2018 kl. 13:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Har nå koblet fiberen rett inn i en Cisco Catalyst 2960X-48LPS-L.

Alt funket helt fint frem til at jeg hadde første strømbrudd. Nå er TV boksene stuck på loading screen.

Skal tv porten ha vlan tag eller skal det være access port? Har prøvd begge uten hell.

Her er configen min:

Kode

interface GigabitEthernet1/0/1
 switchport trunk allowed vlan 30-40,100-102
 switchport mode trunk
!
interface GigabitEthernet1/0/37
 switchport access vlan 101
!
interface GigabitEthernet1/0/49
 switchport trunk allowed vlan 100-102
 switchport mode trunk
!
interface Vlan1
 no ip address
!
interface Vlan30
 ip address 192.168.1.247 255.255.255.0
!
Er det ikke mulig å bytte dns uten bridge mode og egen ruter? Prøvde å bla litt i tråden her men det er jo hundre sider.
Har lest igjen tråden nå, og skjønner at jeg må route iptv trafikken igjennom routeren min (bruker edgerouter lite) med IGMP proxy.
Noen andre som har gjort dette som kan hjelpe meg litt her? Så det var en tidligere i tråden som har gjort det, men denne personen svarer ikke.

Lurer også på om det fortsatt er nødvendig å gjøre det på denne måten med å kjøre trafikken igjennom routeren? Vet det var nødvendig når altibox ikke støttet bridge mode, men det har kanskje forandret seg etter de har lagt til støtte for dette?
Overskuddsmateriell
"Løsningen" min ble å delvis fortsatt bruke hjemmesentralen til Altibox. Håper dette er en midlertidig løsning til noen kan hjelpe meg med å peke på hva jeg gjør galt. Måtte bare koke sammen en løsning så mormor får sett OL.

Dette er en veldig forenklet utgave av nettet mitt men beskriver hvordan det er satt opp. Hjemmesentralen lyser rødt men TV virker fordi