Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2880
Har en kunde som har en gåte jeg ikke finner svaret på;

Værmeldingen var fin, tanken var full, og seilene i orden.
Likevel sank båten.

Har dere hørt denne før, eller noen som har noen ideer?

Tipsene jeg har fått av gåtemesteren er; svaret ligger i gåten, og man må se på det fra en annen vinkel enn faktaene som har blitt gitt.

TRENGER HJELP!
Trenger ikke være fint vær selv om værmeldingen sier det...
Ingen gåte-ekspert, men skal ikke en gåte spør om noe?
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Sett inn "hvorfor sank båten" som siste setning da
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Oki jeg seiler, så tror jeg har denne. Når gåtemakeren sier "svaret ligger i gåten" betyr dette vanligvis at noe som er skrevet der må tolkes på en annen måte enn det du naturlig anntar basert på sammenhengen. Ingen form for kodespråk ser ut til å være brukt.

- "Værmeldingen var fin" kan ikke tolkes, men kan anntyde til at an storm eller orkan kom ut av intet, så båten sank. Merk deg; Seilmeldingen "var" fin. (Har selv opplevd dette i Norsjøen, da det gikk fra 1-9 meters bølger på 2 timer)
- "Tanken var full" Kan tolkes som at kapteinen var full, og skjørte på land/på et skjer/båten kantret som følge av dette. Sangen "What should we do with the drunken sailor" kom av en grunn.
- "Seilene i orden" kan heller ikke tolkes, men om du kombinerer den med første ledd av gåten og overfører var(de er i samme setning) får du seilene "var" i orden og dette forteller mye.
- "Likevel sank båten" er bare en avsluttning.

Om du legger dette sammen får du følgende:
"Værmeldingen var fin, tanken var full, og seilene i orden. Likevel sank båten." Før tur.
"Det kom orkan brått på, kapteinen var full, og seilene raknet. Så båten forliste." Etter tur.
Sist endret av Nizada; 12. oktober 2017 kl. 13:13.
Det første som slo meg var at det er snakk om en ubåt (forklarer hvorfor den sank), men at "seilene var i orden" blir dermed en litt merkelig opplysning siden en ubåt jo ikke har seil. Du har ikke fått denne oppgaven muntlig da, og at det egentlig er snakk om at "SEGLENE var i orden" - siden en ubåt jo kan sies å være forSEGLET... det er kanskje en søkt forklaring, men verdt et forsøk hvis du står ordentlig fast
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Denne på engelsk er vel samme gåten. Svaret er: ubåt
slikt tenker jeg, siden de påpeker at været er bra, seil i orden og tanken full, skrives det ingenting om skrågets tilstand, det kan være fult av hull.
ElPepe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
slikt tenker jeg, siden de påpeker at været er bra, seil i orden og tanken full, skrives det ingenting om skrågets tilstand, det kan være fult av hull.
Vis hele sitatet...
Fått bekreftet at dette ikke er korrekt.
Bunnventilen(e) var åpen...??

Båten kan uansett fint vær ha seilt på et skjær, slått hull i skroget og derfor sunket

Offer for bevisst sabotasje og forsikringssvindel...??
Murphy's?

Anything that can go wrong will go wrong.
Tenker også at han som fortalte gåten gjorde en feil ved å nevne seil. Svaret skal nok være ubåt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Tenker også at han som fortalte gåten gjorde en feil ved å nevne seil.
Vis hele sitatet...
Om det er eintalsform eller fleirtalsform er avgjerande. Om det er eintalsform, så har u-båter segl. Dei har imidlertid ikkje meir enn eit segl.
Madsen fikk ikke kontakt med Eirik Jensen, så han visste ikke annen råd enn å senke båten. lol.
Sist endret av TrippyKing; 12. oktober 2017 kl. 15:50.
Dette er forøvrig slike "lateral thinking"-gåter i et nøtteskall: Det finnes plenty av mer eller mindre plausible og tilfredsstillende forklaringer, men den 'riktige' beror på en vittighet eller et ordspill. Denne morsomheten er vanligvis bare morsom hvis man har misforstått hvordan ting funker. Som her: En ubåt dykker når den beveger seg under vann med vilje. Hvis den synker er det fordi den har forlist, akkurat som alle andre sunkne skip.

Kom heller med ei skikkelig logikknøtt!
Enkelte finurlige gåter er logisk fornuftige på f.eks engelsk, men henger ikke like mye på greip om man oversetter dem til norsk uten å ha tilsvarende ordspill å spille på... ;-)
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er forøvrig slike "lateral thinking"-gåter i et nøtteskall: Det finnes plenty av mer eller mindre plausible og tilfredsstillende forklaringer, men den 'riktige' beror på en vittighet eller et ordspill. Denne morsomheten er vanligvis bare morsom hvis man har misforstått hvordan ting funker. Som her: En ubåt dykker når den beveger seg under vann med vilje. Hvis den synker er det fordi den har forlist, akkurat som alle andre sunkne skip.

Kom heller med ei skikkelig logikknøtt!
Vis hele sitatet...
«Likevel gikk den under» som i tilfelle kan dekke begge deler.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Denne på engelsk er vel samme gåten. Svaret er: ubåt
Vis hele sitatet...
Støtter denne, men den sier ikkenoe om seil så godt mulig det er grunnen til at det blir litt forvirrende.