Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3498
Hei. Jeg flytta nettopp inn i en ny leilighet. Leietakeren kan like lite som meg om nett og tilkobling, så trenger litt hjelp for å forstå hvilke alternativer jeg har.
Kan begynne med å prate om hva jeg har og ikke har.

Leiligheten min er i 2. etasje, de som leier ut bor i 1. etasje.
Modemet er i 1. etasje, jeg har en ruter, vegguttak (COAX) tilkobling og en dekoder ifra Canal Digital T-We. Jeg fikk først for meg at jeg kunne koble opp dekoderen via COAX kabelen i veggen, og derifra til ruteren via ETHERNET og WAN. Dette endte opp med at jeg fikk nett, men ingen kobling. (Koblet til -men begrenset tilgang) står det bare. Jeg har nå i senere tid forstått at man ikke kan få en kobling mellom modemet og ruteren via COAX kabel og en dekoder. Det stemmer vel, eller vet jeg ikke hva jeg prater om nå? [SE LENKE https://imgur.com/a/hP0RX

Jeg regner med at det er mulighet å strekke en fysisk kabel direkte fra modemet og ned til ruteren, men det vil ingen av oss.

Jeg har heller ingen uttaksboks til internatkabler i veggen. SE LENKEhttps://www.alcadon.no/Media/Cache/I...917135326.Jpeg

Hva kan jeg gjøre? Jeg vil veldig gjerne slippe å måtte skaffe et eget modem. Da må jeg få elektriker til å installere uttaksboks i veggen, og det blir fort en utgift på noen tusenlapper + at jeg må betale internett selv.

EDIT: Blandet leietaker med utleier i teksten ser jeg, kan ikke endre på det.
Sist endret av PortalBreaker; 2. oktober 2017 kl. 02:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Får du Internett hvis du kobler deg på med kabel direkte i den svarte?
Det øverste uttaket på TV-uttaket er datauttaket, her kan du koble til ditt modem - som igjen kobles til din trådløse router. Kort oppsummert må det opprettes bredbåndsabonnement hos Canal Digital for å få det til og fungere. Hvis du ikke vil opprette bredbåndsabonnement hos leverandøren må du anvende WI-FI fra de i 1. etg.
Sitat av daxtux Vis innlegg
Det øverste uttaket på TV-uttaket er datauttaket, her kan du koble til ditt modem - som igjen kobles til din trådløse router. Kort oppsummert må det opprettes bredbåndsabonnement hos Canal Digital for å få det til og fungere. Hvis du ikke vil opprette bredbåndsabonnement hos leverandøren må du anvende WI-FI fra de i 1. etg.
Vis hele sitatet...
Okei takk for innlegget ditt.
To spørsmål til dette:

1:Går det å få et duplikat av et modem uten å måtte opprette nytt abonnement?

2:Om modemet i 1. etg er koblet opp via COAX, kan det gå å koble opp dekoderen i datauttaket, og deretter plugge ethernet kabelen fra dekoderen til ruteren?

Jeg lurer bare på hvorfor min dekoder har et ethernet innput. Det virker som at det skal være kabaelt med å brukes som et mellom punkt for å skape nettverk?
Eller er det bare der for å få tilkobling, og ikke gi?
Sist endret av PortalBreaker; 2. oktober 2017 kl. 04:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PortalBreaker Vis innlegg
Jeg lurer bare på hvorfor min dekoder har et ethernet innput. Det virker som at det skal være kabaelt med å brukes som et mellom punkt for å skape nettverk?
Eller er det bare der for å få tilkobling, og ikke gi?
Vis hele sitatet...
Fordi CD bruker et misfoster av ein hybrid mellom IPTV og kabel-TV. Då må dekoderen ha nett.
Okei. Dette ser håpløst ut.
Men siden tråden er i gang, så spør jeg om muligheter.
Det ene er såklart å bare skape en enkel trådløs tilkobling til modemet.
Jeg har en stasjonær PC uten trådløst nettverkskort.
Noe gode forslag til en kraftig Wi-Fi adapter som skjærer igjennom et tjukt gulv og som holder det stabilt igjennom all slags stream/spill?
Spørsmålet er ikke hvor tjukt gulvet er men hva det er laget av. Er det betong/fliser kan du stort sett glemme det. Er det treverk går det (stort sett) rett igjennom.
Jeg flyttet også nettopp på hybel der Modemet er i huseieren sitt hus.
Han fortalte meg de har pleid å koble til via WIFI, men det var ikke nok.

Jeg fikk ordna kablet nett med en Homeplug. Nettverk gjennom strømmen.
Sitat av Typewar Vis innlegg
Jeg flyttet også nettopp på hybel der Modemet er i huseieren sitt hus.
Han fortalte meg de har pleid å koble til via WIFI, men det var ikke nok.

Jeg fikk ordna kablet nett med en Homeplug. Nettverk gjennom strømmen.
Vis hele sitatet...
Behøves det noe teknisk inn i bildet, eller er det så enkelt som det ser ut?
Bare kjøre den inn i kontakten og koble opp med nettkabel til PC, også funker det?
Sitat av PortalBreaker Vis innlegg
Behøves det noe teknisk inn i bildet, eller er det så enkelt som det ser ut?
Bare kjøre den inn i kontakten og koble opp med nettkabel til PC, også funker det?
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hvilken butikker som er i nærheten av deg, men jeg kjøpte min fra Teknikmagasinet.

Du har da en enhet som skal stå med modemet/ruteren, og en enhet som skal stå med datamaskinen din. Anbefales at du ikke setter den i en padde/Grenuttak.

Noen Homeplug har innebygd WIFI som du kan sette opp, ellers kan du sikkert spørre deg fram i butikken der de selger dem.
#1. Nei, det var beklageligvis ikke mulig sist gang jeg sjekket. MAC-nummeret til modemet vertifiserer at bredbånd er en tjeneste du abonnerer på og det skal være tilgjengelig. Hvis duplikat var mulig kunne man gitt det til noen som kun har TV gjennom Canal Digital tilgjengelig, og de ville fått bredbåndstilgang - kostnadsfritt.

#2. Du kan koble dekoderen opp ved hjelp av datauttaket, og du vil du få bredbåndstilknytning (men kun på dekoderen og dens tjenester).

Tilkobling med ETH på dekoder er der hvis man har modem og dekoder på samme vegguttak. Da må dekoderen kobles til gjennom router for og få bredbåndstilknyttning tilgjengelig - grunnet datauttaket blir benyttet av modem. Vet ikke om den avbildede har støtte for det - men det er uansett ikke relevant.

Kort oppsummert må du kjøpe abonnement - eller benytte deg av det nåværende abonnementet. Det kan være fordelsmessig og plassere den trådløse routeren oppe hos deg, da de sender best i paraplyform, nedover. Hvis det blir dårlig resultat for de i 1. etg kan de kjøpe seg en WIFI-repeater og se om det løser problemet. Eventuelt som tidligere nevnt, nettverk via strømnettet.