Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6772
Bunker til salgs

Nå er denne bunkeren til salgs, den ligger relativt sentralt og har to utganger med mer.
Hadde jeg bare hatt 1,6 millioner til overs.

https://www.hamar-dagblad.no/bolig/n...t/s/5-80-40621

https://www.forsvarsbygg.no/no/salg-...abekkvegen-45/

Hvis det ikke kommer noen bilder fra innsiden på den, så skal jeg se om jeg får tatt en tur ditt, hvis det er en åpen visning.
Jeg bor bokstavligtalt kun et steinkast unna.
Du trenger ikke 1,6 mill for å kjøpe. Har du litt sikkerhet i egen bolig, noen tusenlapper på sparekonto og en god plan på kapitalisering. Da kan du smelle noe i bordet for banken. Bare den utvendige tomten var jo stor! Innvendig kan det bli pistolklubb, safehouse eller en shady nattklubb.
Hadde vært kult hvis du dro dit og tok bilder
Kjører forbi stedet rimelig ofte men har aldri tenkt over at det er en bunker der. Med tanke på at den ligger innenfor innkjørselen til et hus i et boligfelt så skal det litt til for å få til noe særlig der vil jeg tro. Pistolklubb ville vært fett tho.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skytebane innvendig i fjellanlegg er ikke så awesome som det høres ut som. Bare se på hvor enormt store summer Bergen Sportsskytterklubb har brukt på sitt luftanlegg inne i et kommunalt bomberom og hvor rævva luften der inne er. Selv hvis du ikke sliter med allergi så er det en fordel å kunne se blinkene og ikke bare se blyet som henger i luften.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Står at den ligger på Finn, men jeg finner den ikke. Noen som klarer å finne den og kan linke?
Fint lokale for liten serverhall :-)
Jeg synes det er kult selv.
Men vær obs på én ting; bunkersen er bygd på et sted som er kjent for alunskifer og kalkfjell (Oslofeltet). Disse to (særlig alunskifer) har et høy innhold av uran som forurensing, denne uranen omdannes til bl.a. radon, når den brytes ned radioaktivt. Så du kan regne med, at bunkersen er ganske full med radon.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Trådstarter
aluminiumfluorid : Takk for tipset, ps er den "faren" også gjeldene for bebyggelse nærmere sentrum/Mjøsa, eller er
den først og fremst gjeldene for naboloaget området, altså Ankerskogen/Sagatun etc ?

Nå er finn.no annonsen satt inaktiv + forsvarsbygg linken finnes ikke lenger.
Kanskje bunkersen er solgt til en offentlig organisasjon.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
aluminiumfluorid : Takk for tipset, ps er den "faren" også gjeldene for bebyggelse nærmere sentrum/Mjøsa, eller er
den først og fremst gjeldene for naboloaget området, altså Ankerskogen/Sagatun etc ?

Nå er finn.no annonsen satt inaktiv + forsvarsbygg linken finnes ikke lenger.
Kanskje bunkersen er solgt til en offentlig organisasjon.
Vis hele sitatet...
Tetter igjen og selger bare tomta
https://www.hamar-dagblad.no/nyheter...a/s/5-80-40921

Edit: Nå må du TS forte deg å ta bilder!
Sist endret av justastonedhuman; 29. september 2017 kl. 01:47.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Tetter igjen og selger bare tomta
https://www.hamar-dagblad.no/nyheter...a/s/5-80-40921

Edit: Nå må du TS forte deg å ta bilder!
Vis hele sitatet...
Hvordan vil det der foregå i praksis? Du kjøper ei tomt, og det ligger en fjellhall inni fjellet som er 'tetta igjen'. OK. Men eier du den igjentetta fjellhallen også, eller ligger den da utenfor tomta? Eller eier staten den fortsatt, selv om den ligger på din tomt? Videre, når de tetter igjen slike saker, fyller de hele skiten med stein og betong, eller nøyer de seg med å bare mure igjen døra og dumpe et par lass med pukk foran den?

Jeg skjønner jo at kommunen ikke vil tillate deg å sette den i stand igjen, så man kan ikke gjøre noe særlig med den lovlig. Men hvis jeg hadde kjøpt ei tomt der jeg visste at det lå en lett tilgjengelig fjellhall som teknisk sett var min, så skal man ikke se bort i fra at det hadde foregått litt utgravinger i garasjen, sånn på sikt.
Hadde vært rått med egen batcave under huset

Regner med du eier det under bakken når du kjøper tomt også.
I grunn (!) et interessant spørsmål, om man eier alt ned til mantelen eller hva, når man eier en tomt.
Jeg kom på denne saken om energibrønner for et par år tilbake, men den gir jo ikke noe veldig klart svar:

Spørsmålet er hvor langt ned eier man tomten sin? Eiendomsretten gjelder også under jorden, men det finnes ingen klar grense angitt i meter.

— Den strekker seg for så vidt så langt som man har en interesse nedover, så langt du ikke støter mot andres interesser. Det er ikke noen fast grense, sier advokatfullmektig Linn Vårhus Sørhaug i energi- og eiendomsavdelingene i advokatfirmaet Grette.

Og du eier retten til å utnytte grunnen, ikke selve grunnen.

— Hvis du har en tomt på et mål og borrer en 200 meter dyp energibrønn, betyr ikke det at du eier et mål 200 meter nedover, sier hennes kollega, managing partner Svein Ruud Johansen.
Vis hele sitatet...
Sitat av luni Vis innlegg
I grunn (!) et interessant spørsmål, om man eier alt ned til mantelen eller hva, når man eier en tomt.
Jeg kom på denne saken om energibrønner for et par år tilbake, men den gir jo ikke noe veldig klart svar:
Vis hele sitatet...
I aller høyeste grad en interessant juridisk problemstilling, men det er ikke helt det jeg spør om. Dersom bunkeren i sin helhet ligger innenfor tomta, og tomta selges uten noen klausuler, så er bunkeren din - uavhengig av hvor hel eller ødelagt den er. Det er jo da ingen andre som har gjort noe der, og den ligger så nære oppe i dagen at du kan forvente å utnytte området - hadde det ikke vært en bunker der fra før av kunne du f.eks glatt ha søkt om tillatelse til å sprenge ut en garasje eller bygge ut kjelleren.

Selvsagt kan kommunen fortsatt ha meninger om hva du kan gjøre med den, som med alle andre byggesaker. Men eierskapet er klinkende klart i det tilfellet. Forøvrig kan jeg godt se for meg at dersom det eneste problemet er at den er i dårlig forfatning, så kunne den kanskje forsterkes litt og bli godkjent som garasje eller lagerrom. Men:
1) er det gitt at hele bunkeren ligger på tomta, eller er tomta bare denne lille flekken foran ved inngangen? Kan de f.eks skille ut en del av tomta for salg og beholde resten (med den avsperra bunkeren) selv?
2) hvis bunkeren i sin helhet ligger på tomta, selges den da uten klausuler? Siden de sier at tomta selges men ikke bunkeren, så bør det jo være noe der? F.eks kunne man vel inngå en slags byksling eller noe der staten fortsatt eier bygningen, men du er tomta rundt.

Det andre jeg lurte på er hvor nøye de er med å stenge den av. Dersom det hele fylles opp med armert betong blir det jo enklere og billigere å bygge en ulovlig bunker på en hvilken som helst annen tomt. Men dersom de bare sveiser igjen døra er det jo en annen sak.

Det eneste som gir mening fra et praktisk perspektiv er å mure igjen døra og selge alt uten forbehold. Så får heller ny eier ta tak i alt av problemer som møtte følge av å åpne den igjen. Men de spesifiserer at bunkeren ikke blir solgt, bare tomta. Det forvirrer meg litt, for jeg ser ikke helt hvordan det skal gå for seg.
Vet du, jeg skal spørre en jordskifterettsdommer jeg kjenner om h*n har noen fasit her. Hvis man ikke kjøper bunkeren så må det vel bety at grunnen den ligger på er holdt utenfor også, men da ville de vel skrevet det?
Som det står i finn.no-annonsen:
Eiendommen består av en ubebygd tomt (gnr 1 bnr 2868), og et umatrikulert fjellanlegg som ligger i hovedsak under eiendommene gnr 1 bnr 826 og gnr 1 bnr 3442.
Vis hele sitatet...
. Altså fjellanlegget ligger ikke på tomten som skal selges og jeg regner med det er en medvirkende årsak til at det har valgt å bare selge tomten og å plombere fjellanlegget.