Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837571
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Er det ikke god plukkeskikk og la det stå igjen en fra en klynge slik at det vokser fortere tilbake? Mener jeg har lest det en plass
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si om det står igjen en sopp eller ikke. Soppen befinner seg under bakken - fruktlegemet er ikke annet enn et spredningsorgan som bestemmer hvor vidt den skal føre sporene videre med vinden eller ikke.
Heihei alle soppelskere Har lurt på en sak ganske lenge ang spiss fleinsoppens habitatkrav. Har noen av dere funnet flein i svært leirholdige områder? Jeg bor sør i follo, og er egentlig omringet av store beitearealer her nede. Bortimot alle er på leire, ca 50moh. Har aldri funnet ett eneste individ her, men jeg har hørt om at Noen har funnet små mengder. Beite er helt etter boka med sølvbunke, lyssiv og god fuktighet.
Hvis jeg derimot kjører et stykke nordover til mark med mer innhold av grus og sand, så finner jeg mye sopp.
Paul stamets hevder at fleinsoppens trives i sur jord. Kanskje leira er for basisk?
Nylig så jeg en snutt på YouTube av en fyr som plukka masse sopp nede på et sumpområde ved siden av en svært leirete bekk, og da begynte jeg å lure igjen... Hva mener dere? Hva slags jord er det på dine favorittplasser?

https://youtu.be/kGP4FJnCXHU
Her er filmen jeg snakket om. Se fra 1:30 og utover.
Man ser ganske tydelig en svært leirholdig bekk der.
Mulig at humuslaget Er såpass tykt at det ikke spiller så stor rolle? Humuslaget er det laget med helt eller delvis nedbrutt vegetasjon under den levende vegetasjonen. Kan være derfor gamle beitemarker skal være så bra?
Mine foreløpig beste områder er godt gjødslede plener, men jeg har liksom litt lyst til å finne skikkelig gode beiter og
Sist endret av Mycelium; 26. august 2017 kl. 10:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei fellow freaks
Vet ikke helt hvilken tråd jeg bør henvende meg til, men prøver meg her.
Jeg har bestillt sopp fra Nederland. Den har kommet seg igjennom tollen, og pakka ligger på mitt lokale postkontor og venter på meg. Jeg har tatt alt av forhåndsregler og har bestillt på TOR browser, under et pseudonym osv.
Allikevel var det noen som påsto at det er godt mulig tollvesenet har samkjørt med politiet og at de sporer pakken for å identifisere personen som plukker opp pakken i og med at det oppgitte navnet ikke stemmer med den angitte adressen.
Er dette grunnløs paranoia eller kunne det være en viss sannsynlighet for den slags praksis? Er det noen av dere som har kjennskap til slike saker?
Takker for alt av responser!
ÆlænWåtts
Neaty's Avatar
3 0
Må man tilbrede soppen på et viss?

Når du plukker sopp, bruker du saks, puter soppen da i ein boks eller noe slikt, og når du kommer hjem så tørker du det? eller...?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Neaty Vis innlegg
Må man tilbrede soppen på et viss?

Når du plukker sopp, bruker du saks, puter soppen da i ein boks eller noe slikt, og når du kommer hjem så tørker du det? eller...?
Vis hele sitatet...
Man kan tilberede den men det er ikke nødvendig.
De fleste plukker i poser, selv om en luftig kurv er med ideelt (blir ganske fuktig og innestengt i en pose).
Når man kommer hjem legger man de spredt utover for å tørke, om du legger de på papir/blader bør du snu de nå og da ettersom de kan klistre seg til papir om de får bare ligge å tørke der slik du må rive de av senere.

På to tre dager skal soppen være knusktørr, da kan du bare slenge de i et luftett glass og ha de mørkt og kaldt. Hjelper med litt salt eller silica gel for å ta den siste fuktigheten i glasset også.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurte på om det kunne være en idé å legge et ark avispapir i "etasjer" mellom soppene oppi en kurv/sekk ved plukking, spesielt dersom det er fuktig ute. Innspill?

Jeg vil hvertfall anbefale å lage et avtrekk av soppen før konsumering. Klipp soppene opp i små biter (viktig for å få like doser, mengde virkestoff varierer mellom individuelle sopp), vei opp doser, kok opp vann, hell i kopp, legg sopp oppi, la det trekke til det er lunkent og drikk. Magen min klager noe veldig på rå sopp sammenlignet med dette.

Ved tørking er også lufting litt essensielt, spesielt om du har høsta mange sopp. Ikke legg de i en skuff. En varmluftsovn eller vifte som blåser over soppen på avispapir gjør også prosessen litt raskere og minimerer risikoen for slimete kliss etter min erfaring.
er ute å spaner as i type.. ser mange bønder holder på å høste inn gress. Lurer da på om disse slettene er ideelt for flein seinere i sesongen..
prövde å törke soppen min hurtig og la den på sölvfolie i ovn på 50grader, virker som soppen har tatt skade av sölvfolie og blitt sort der soppen har värt i kontakt med folie, en veldig markant.. jordlig lukt har blitt ganske markant i tillegg, noen som har opplevd noe lignende ?
Hei, har et spørsmål.

Jeg tok 18g ferdig tørket flein, tilsatt 0.5l 50 % sprit, lot d stå i 4mndr. nå har jeg silet og kastet soppen, og sitter igjen med en brun sprit, som lukter sopp. Ga bort en dose på 1.4g sopp, men fikk beskjed at han ikke merket noe. kan det stemme? Blir skikklig skuffa om det ikke virker, og jeg har kastet bort soppen min.
Sitat av Beng Vis innlegg
Hei, har et spørsmål.

Jeg tok 18g ferdig tørket flein, tilsatt 0.5l 50 % sprit, lot d stå i 4mndr. nå har jeg silet og kastet soppen, og sitter igjen med en brun sprit, som lukter sopp. Ga bort en dose på 1.4g sopp, men fikk beskjed at han ikke merket noe. kan det stemme? Blir skikklig skuffa om det ikke virker, og jeg har kastet bort soppen min.
Vis hele sitatet...
Sååeehh.. du prøvde en kald ekstraksjonsmetode ved bruk av alkohol for å få ut virkestoffet i soppen? Hvor har du fått denne ideen fra?
For jeg kan nemlig ikke si at dette er en metode jeg har hørt folk bruke med hell: https://www.erowid.org/plants/mushro...journal1.shtml

Og ja, det at kompisen din ikke fikk effekt tror jeg på. Og ja, jeg tenker du har kastet bort soppen din.

Altså, du skal få gjøre whatever du vil med soppen din ass, men tbpfh så virker dette som unødvendige steg å ta når du bare kan spise tørket sopp eller lage te...
Ok, takk for svar. Jeg såg det på youtube, men tror ikke jeg såg hele filmen... Det var mest frykt for at soppen ville bli dårlig, og for å fjerne "besittelsen". Får bare lære av feilen, å håpe på en god sesong nå i 2017.
Sitat av Beng Vis innlegg
Ok, takk for svar. Jeg såg det på youtube, men tror ikke jeg såg hele filmen... Det var mest frykt for at soppen ville bli dårlig, og for å fjerne "besittelsen". Får bare lære av feilen, å håpe på en god sesong nå i 2017.
Vis hele sitatet...
Tørk soppen neste gang, holder i år og dag.
Sitat av heiduderja Vis innlegg
prövde å törke soppen min hurtig og la den på sölvfolie i ovn på 50grader, virker som soppen har tatt skade av sölvfolie og blitt sort der soppen har värt i kontakt med folie, en veldig markant.. jordlig lukt har blitt ganske markant i tillegg, noen som har opplevd noe lignende ?
Vis hele sitatet...
tørket mine i ovnen også, på rist. varmet den opp til 50, så skrudde at når jeg satt dem inn. ser av de ble mye mørkere enn de jeg tørket på kjøkkenbenken
Sist endret av Footch; 31. august 2017 kl. 20:15.
Jeg har vært på min andre plukke tur idag og fant over 200, veldig fornøyd med det!

Syns det er artig og lete og plukke! Og lurer litt på om teknikken min er riktig.

«Sjekker» dere stort sett bare tustene? Jeg går sakte og ser stort sett på tustene, bøyer meg
Ofte og setter meg ned og roter litt hvis det ser veldig lovende ut. Når jeg finner sjekker jeg grundige
I området. Høres dette ut som en fin måte?

Jeg fant flest på et område på kanskje 100m2 men også litt her og der på resten av marken.
Er det ofte at det er gode områder? Eller bruker det å være spredt?

Er det noe man kan se etter for å finne de gode plassene? Nært kanten foreksempel, eller nært skog der
Soppen får mer skygge?

Lest at man kan gå og sjekke 2-3 dager etter forrige sopptur, kan man forvente og finne like mye?
Hvor lang «levetid» har soppen?
Håper noen med samme interesse ønsker og dele litt erfaringer rundt dette med en nybegynner
Mvh
Fleinsopp kan vokse overalt i gressmark, men trives gjerne ekstra godt i tuer siden de holder
godt på fuktighet. Dessuten er de tydeligvis ekstra glad i en spesifikk gressart som heter
Deschampsia cespitosa (på norsk sølvbunke eller kvassbunke) som vokser i tuer. Om dette
er artsspesifikt, eller om det bare er at fleinsopp og denne gressarten i utgangspunktet trives
i samme habitat, vet jeg ikke. Ellers virker det som om sjansen for å finne sopp er større der
hvor solen kommer minst til, altså der det er skygge lengst tid av gangen. Dette kan være
på en spesifikk side av en haug, i et søkk eller om så bare bak en stein - det er iallefall min
erfaring.
Sitat av Footch Vis innlegg
tørket mine i ovnen også, på rist. varmet den opp til 50, så skrudde at når jeg satt dem inn. ser av de ble mye mørkere enn de jeg tørket på kjøkkenbenken
Vis hele sitatet...
Ikke tørk soppen i ovnen.. varme bryter ned virkestoffet psilocybin i soppen. Spre dem ut på avispapir ( et blad med glinsende overflate viss de er veldig fuktige, kan hende at de fester seg til avispapire viss ikke )
Og ikke minst i romtemperatur på en mørk plass med god luftsirkulasjon!
Sitat av Zeptux Vis innlegg
Ikke tørk soppen i ovnen.. varme bryter ned virkestoffet psilocybin i soppen. Spre dem ut på avispapir ( et blad med glinsende overflate viss de er veldig fuktige, kan hende at de fester seg til avispapire viss ikke )
Og ikke minst i romtemperatur på en mørk plass med god luftsirkulasjon!
Vis hele sitatet...
Har ikke prövd å ete de enda, men om soppen har blitt svart er den ödelagt ?=/
Jeg har leita i flere døgn tilsammen, allikevel så har jeg ikke funnet fleinsopp. Noe som frustrerer meg er at alt som handler om tips/lokasjon/områder ikke er særlig godt mottatt her på forumet. Har spurt før om hjelp men blir slettet hver gang. Er 3. året jeg leiter etter fleinsopp, men ingen vil hjelpe og alt jeg får til svar er at jeg bør reise mange timer med tog for å finne de. Hvor skal jeg ta tog hen da for å finne det?? Ingen sier noe om hvor det er å finne, så en etterhvert gammal fyr i gamet går rundt uten å ha finnet en eneste en.. Bor i Sandefjord,...

Har hatt flere brukere for de som evt lurer..
Sist endret av Thunderrr; 2. september 2017 kl. 00:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Zeptux Vis innlegg
Ikke tørk soppen i ovnen.. varme bryter ned virkestoffet psilocybin i soppen. Spre dem ut på avispapir ( et blad med glinsende overflate viss de er veldig fuktige, kan hende at de fester seg til avispapire viss ikke )
Og ikke minst i romtemperatur på en mørk plass med god luftsirkulasjon!
Vis hele sitatet...
Oksygen bryter ned psilocybin mer enn varme. Man kan fint bruke f.eks. en frukttørker uten merkbart potenstap. Hadde psilocybin vært så varmesensitivt kunne man ikke laget te av soppen.

Sitat av heiduderja Vis innlegg
Har ikke prövd å ete de enda, men om soppen har blitt svart er den ödelagt ?=/
Vis hele sitatet...
Neida, ikke hvis du bare var rundt 50 grader. Er du sikker på at den er svart og ikke bare veldig mørk blå?
Sist endret av Esoterisk; 2. september 2017 kl. 00:34.
Thunderr. Fleinsoppen finner deg om du viser deg verdig (for å si det litt pompøst). Sandefjord har flere beiter. Det er bare å ta fatt å lete. Let i skjærgården eller andre sauebeiter, sjekk ut lokale golfbanen etc. Hukk opp med erfarne freaks.
Fant flein på plen i borettslaget jeg bor i, noen som har noen tips til hvordan jeg skal gå frem for å ikke se ut som en dust når jeg krabber rundt i gresset? :P
Sitat av SunTzu Vis innlegg
Fant flein på plen i borettslaget jeg bor i, noen som har noen tips til hvordan jeg skal gå frem for å ikke se ut som en dust når jeg krabber rundt i gresset? :P
Vis hele sitatet...
Ta med deg et kamera med mega-linse så ser det ut som du tar bilder av insekter.
Sitat av Bearass Vis innlegg
sjekk ut lokale golfbanen etc.
Vis hele sitatet...
Hva er trikset på golfbaner? Jeg har gått tur på en golfbane i nærheten noen ganger, og det er nesten alltid folk som spiller golf. Kan ikke bare gå ut på banen?
Sitat av Obleis Vis innlegg
Hva er trikset på golfbaner? Jeg har gått tur på en golfbane i nærheten noen ganger, og det er nesten alltid folk som spiller golf. Kan ikke bare gå ut på banen?
Vis hele sitatet...
Vært på golfbaner på natten før, med lommelykt.
Aldri funnet noe på golfbaner, hatt mer hell på kirkegårder. Mest hell på beiter rundt ca moh at du kan kalle det fjellet.
ÆlænWåtts
Neaty's Avatar
3 0
Når er det høysesong på vestlandet? (Hordarland, rogarland)
Kompis fortalte meg at det var i midten av septemer (sånn rundt den 15) men eg usikker, noen her som vett?
Full pupp i vestfold nå iaff. Fant 300g (vått) på et par timer!

http://imgur.com/a/cw3Fi
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Vært på golfbaner på natten før, med lommelykt.
Aldri funnet noe på golfbaner, hatt mer hell på kirkegårder. Mest hell på beiter rundt ca moh at du kan kalle det fjellet.
Vis hele sitatet...
Kjenner noen som har hatt stor suksess på golfbaner, funnet titalls tørket sopp der. Gå på natten med lommelykt, lys rundt med sterk lommelykt, så ser du lett skyggene til soppen, greenen var der de fant mest sa de.
Når er det høysesong på Sørlandet? Og hvis man plukker et sted er det slik at man kan komme tilbake noen dager senere og at det da vil ha vokst opp igjen?
Sitat av Kleinsopp Vis innlegg
Når er det høysesong på Sørlandet? Og hvis man plukker et sted er det slik at man kan komme tilbake noen dager senere og at det da vil ha vokst opp igjen?
Vis hele sitatet...
Er en grunn til at det kalles Sopptember
Og ja, det vokser tilbake relativt raskt. Allerede neste dag kan du ha flaks, men liker å vente 3-4 dager selv.
Hei, har et spørsmål her som jeg håper noen kan svare på. Det stedet jeg plukket flein på for første gang finner jeg absolutt ingen sopp på lenger, 0-3 stk max finner jeg hver gang jeg går å ser, til tross for at temperaturen synker å regnet har hølja ned de siste ukene/dagene. Det året jeg oppdagte fleinsopp (2015) var det VELDIG mye fleinsopp å finne over hele denne marka, men nå finner jeg eksremt lite / ingenting, å slik var det i 2016 også. Så det jeg lurer på, er om noen her inne har lignende erfaring, og hvorfor skjer det?

Håper på raskt svar, synes det er veldig merkelig at det bare forsvinner sånn, men sikkert en god grunn til det.
Takk på forhånd!
Sitat av Zeptux Vis innlegg
Hei, har et spørsmål her som jeg håper noen kan svare på. Det stedet jeg plukket flein på for første gang finner jeg absolutt ingen sopp på lenger, 0-3 stk max finner jeg hver gang jeg går å ser, til tross for at temperaturen synker å regnet har hølja ned de siste ukene/dagene. Det året jeg oppdagte fleinsopp (2015) var det VELDIG mye fleinsopp å finne over hele denne marka, men nå finner jeg eksremt lite / ingenting, å slik var det i 2016 også. Så det jeg lurer på, er om noen her inne har lignende erfaring, og hvorfor skjer det?

Håper på raskt svar, synes det er veldig merkelig at det bare forsvinner sånn, men sikkert en god grunn til det.
Takk på forhånd!
Vis hele sitatet...
Det er bare sånn det er. Soppen flytter på seg og har ikke like sterke vekstforhold på de samme stedene hvert år. Næringssammensetningen i jordsmonnet kan ha endret seg, eller soppen kan ha reagert på andre forhold. Det er ikke noe du kan gjøre med det, og et raskt svar gjør ingen forskjell. =)
Sist endret av mentalmelt; 11. september 2017 kl. 22:16.
Hei hei!

Er første året jeg leter etter flein til mikrodosing, men jeg finner jo ikke noe! :O

Så derfor trenger jeg litt bekreftelse eller avkreftelse:

1) er det vits å lete på kommunal / vegvesenets gress? Da tenker jeg langs veier, offentlige bygg, midtrabatter, etc. Tåler flein kjemisk forurensing?
2) er det vits å lete i nesten gjengrodd gammel beitemark? Vi snakker gress og ugress over halvmeteren som ikke har vært beitet eller slått på flere år. Så en bjørk på nesten to meter...
3) er det et poeng å lete på gressmark som gjødsles og høstes flere ganger i sesongen, og pløyes og såes om igjen med gress med noen års mellomrom?
4) er det noen som kan bekrefte at det i det hele tatt er vits å lete etter flein i indre oslofjorden enda?
5) er det noen som vil og kan gi noen hint til hvor jeg bør lete i Røyken / Hurum / Slemmestad? I såfall send gjerne en PM!

Godt valg, forresten!
Sitat av the_menace Vis innlegg
Hei hei!
1) er det vits å lete på kommunal / vegvesenets gress? Da tenker jeg langs veier, offentlige bygg, midtrabatter, etc. Tåler flein kjemisk forurensing?
Vis hele sitatet...
Jeg har plukket flein foran rådhuset i Bergen. Jeg har plukket
flein i midtrabatten til Bybanen i Bergen. Jeg har i det hele tatt
funnet flein i de fleste urbane habitater. Det er minst en politistasjon
i Norge der det har vokst flein på plenen foran.


2) er det vits å lete i nesten gjengrodd gammel beitemark? Vi snakker gress og ugress over halvmeteren som ikke har vært beitet eller slått på flere år. Så en bjørk på nesten to meter...
Vis hele sitatet...
Det kan fint vokse flein der, men det er ofte veldig tidkrevende
å skulle lete gjennom veldig høyt gress.

3) er det et poeng å lete på gressmark som gjødsles og høstes flere ganger i sesongen, og pløyes og såes om igjen med gress med noen års mellomrom?
Vis hele sitatet...
Beitemark er bedre enn slåttemark. Flein liker best naturgjødslet
mark, men kan forekomme på kunstgjødslet også.

4) er det noen som kan bekrefte at det i det hele tatt er vits å lete etter flein i indre oslofjorden enda?
Vis hele sitatet...
Det er midt i sesongen. Det er registrert funn fra både Vestfold,
Oslo, Akershus og Østfold. Ut å let!


5) er det noen som vil og kan gi noen hint til hvor jeg bør lete i Røyken / Hurum / Slemmestad? I såfall send gjerne en PM!
!
Vis hele sitatet...
Sævvebæiter.
Sist endret av PVestlandia; 11. september 2017 kl. 23:20.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er bare sånn det er. Soppen flytter på seg og har ikke like sterke vekstforhold på de samme stedene hvert år. Næringssammensetningen i jordsmonnet kan ha endret seg, eller soppen kan ha reagert på andre forhold.=)
Vis hele sitatet...
Hmm, i see. Veldig merkelig spør du meg, at det sluttet å vokse overalt når dette er et område på 2kmx500meter (LxB). Men, har utallige andre steder og plukke på så er ikke krise akuratt Har hatt dette i bakhodet en lang stund nå å ville spør her om mulige svar.

Hvor lang tid har det tatt i din erfaring før det har kommet sterkt tilbake?
Å viss det kom tilbake, har det vokst mer en det har gjort tidligere?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er bare sånn det er. Soppen flytter på seg og har ikke like sterke vekstforhold på de samme stedene hvert år. Næringssammensetningen i jordsmonnet kan ha endret seg, eller soppen kan ha reagert på andre forhold. Det er ikke noe du kan gjøre med det, og et raskt svar gjør ingen forskjell. =)
Vis hele sitatet...
Jeg vil peke ut at så fort soppen har etablert seg i jorda så vil den befinne seg der over svært lange perioder så sant den ikke blir utsatt for ekstremt ugunstige hendelser. Den flytter ikke på seg, men den spres, og det faktum at den ikke vokser på et sted hvert år kan fint være fordi den ikke har tilegnet seg nok næring til å produsere et fruktlegeme der det spesifike året.
Sist endret av The Riddler; 12. september 2017 kl. 19:41.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg har plukket flein foran rådhuset i Bergen. Jeg har plukket
flein i midtrabatten til Bybanen i Bergen. Jeg har i det hele tatt
funnet flein i de fleste urbane habitater. Det er minst en politistasjon
i Norge der det har vokst flein på plenen foran.




Det kan fint vokse flein der, men det er ofte veldig tidkrevende
å skulle lete gjennom veldig høyt gress.



Beitemark er bedre enn slåttemark. Flein liker best naturgjødslet
mark, men kan forekomme på kunstgjødslet også.



Det er midt i sesongen. Det er registrert funn fra både Vestfold,
Oslo, Akershus og Østfold. Ut å let!




Sævvebæiter.
Vis hele sitatet...
Takk! Da fortsetter jeg jakten!
Sitat av Zeptux Vis innlegg
Hmm, i see. Veldig merkelig spør du meg, at det sluttet å vokse overalt når dette er et område på 2kmx500meter (LxB). Men, har utallige andre steder og plukke på så er ikke krise akuratt Har hatt dette i bakhodet en lang stund nå å ville spør her om mulige svar.

Hvor lang tid har det tatt i din erfaring før det har kommet sterkt tilbake?
Å viss det kom tilbake, har det vokst mer en det har gjort tidligere?
Vis hele sitatet...
Jeg har kun opplevd at områder blir dårligere totalt sett. Noen år senere kan de komme litt tilbake og være OK, men jeg har aldri opplevd at et skikkelig bra sted har blitt like bra som det var da jeg først oppdaget det. Kun basert på personlig erfaring tho.

Sitat av The Riddler Vis innlegg
Jeg vil peke ut at så fort soppen har etablert seg i jorda så vil den befinne seg der over svært lange perioder så sant den ikke blir utsatt for ekstremt ugunstige hendelser. Den flytter ikke på seg, men den spres, og det faktum at den ikke vokser på et sted hvert år kan fint være fordi den ikke har tilegnet seg nok næring til å produsere et fruktlegeme der det spesifike året.
Vis hele sitatet...
Ja selve mycelet flytter ikke på seg. Jeg snakker om forekomsten av fruktlegemer, som er det vi er interessert i.
Sist endret av mentalmelt; 13. september 2017 kl. 14:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av the_menace Vis innlegg
Takk! Da fortsetter jeg jakten!
Vis hele sitatet...
Notér at de fleste urbane forekomster av flein ofte er forbigående, og at om du
finner noe i en plen ett år, er det ikke nødvendigvis noe å finne neste sesong.
Det er mange år siden jeg har sett flein de stedene jeg nevnte i posten over.
Beitemark er fremdeles foretrukket habitat.
Nå river jeg snart hatten min i fillebiten og spiser den..

I år har jeg truffet på et skikkelig gnagsår, hver gang jeg kommer til mine jaktmarker så ser jeg at det har vert en jævel der å tråkket ned alt av vegetasjon og plukket alt som er å finne, det er like før han tar med seg mycelet og setter fyr på jordet, hadde så mange fine små sopper jeg sjekket med dagers mellomrom, ventet bare på at de skulle bli rett størrelse, men neida, han er som en jævla støvsuger og tar alt som er og fått høre hvor store mengder han plukker og det er langt over hva personlig bruk angår.

Har satt opp skilt til idioten med beskjed om han må roe seg, det er andre som plukker der og, kom tilbake og ennå en gang hadde han vert der, skiltet var sett for det var gjemt i gresset og var nå synlig, det var ikke slik jeg levnet det, levnet det slik at kun en på jakt etter flein ville se det. Han gir totalt faen og er ikke fra kommunen en gang (plassen er såppas liten at man høre hva folk gjør i nabokommunen) lokale har delt plassene våre i alle år å det har alltid vert nok til alle, men ikke nå i år og jeg begynner å bli rådløs.

Finner ikke nye gode plasser, vokser bare litt her og litt der, nesten så det ikke er verdt å ta seg turen og plukke de 30 soppene man vet er der, er veldig mye beiter her, både med og uten sauer men det vokser ikke på de, kun på eldgamle jorder hvor det ikke går dyr og traktorveiene som går til de jordene, men er ganske lite av slike optimale forholdene her i området. what do?
Og jeg leter og jeg leter og leter. Er det slik at om jeg ikke finner noe flein på en lokasjon nå, midt i september, så er det ikke vits å komme tilbake og sjekke på nytt om noen uker?
Sitat av the_menace Vis innlegg
Og jeg leter og jeg leter og leter. Er det slik at om jeg ikke finner noe flein på en lokasjon nå, midt i september, så er det ikke vits å komme tilbake og sjekke på nytt om noen uker?
Vis hele sitatet...
Kommer an på temperaturen, hvis det ennå er varmt og tørt ute så kan du nok sjekke om en ukes tid, men om temperaturen og fuktigheten er riktig i området ditt, typ 14 grader på dager, svin kaldt på natta, fuktig luft med innskudd av regn så burde de vokse og du burde finne en annen plass å leite, men skader jo aldri å sjekke.
Om man ikke har en fast plass kan det fort bli veldig mange bomturer før man treffer bingo.
Nå har det bøtta ned over Sør-Norge i flere uker i strekk, og fleinen tyter opp av bakken mine plasser har vært meget bra siste tida. Kom dere ut før sola kommer for alvor nå og tørker opp alle! Er det ikke flein på er jorde nå, tror jeg ikke den plassen er noe å satse på..
Sitat av Trollanon Vis innlegg
Nå river jeg snart hatten min i fillebiten og spiser den..

I år har jeg truffet på et skikkelig gnagsår, hver gang jeg kommer til mine jaktmarker så ser jeg at det har vert en jævel der å tråkket ned alt av vegetasjon og plukket alt som er å finne, det er like før han tar med seg mycelet og setter fyr på jordet, hadde så mange fine små sopper jeg sjekket med dagers mellomrom, ventet bare på at de skulle bli rett størrelse, men neida, han er som en jævla støvsuger og tar alt som er og fått høre hvor store mengder han plukker og det er langt over hva personlig bruk angår.

Har satt opp skilt til idioten med beskjed om han må roe seg, det er andre som plukker der og, kom tilbake og ennå en gang hadde han vert der, skiltet var sett for det var gjemt i gresset og var nå synlig, det var ikke slik jeg levnet det, levnet det slik at kun en på jakt etter flein ville se det. Han gir totalt faen og er ikke fra kommunen en gang (plassen er såppas liten at man høre hva folk gjør i nabokommunen) lokale har delt plassene våre i alle år å det har alltid vert nok til alle, men ikke nå i år og jeg begynner å bli rådløs.

Finner ikke nye gode plasser, vokser bare litt her og litt der, nesten så det ikke er verdt å ta seg turen og plukke de 30 soppene man vet er der, er veldig mye beiter her, både med og uten sauer men det vokser ikke på de, kun på eldgamle jorder hvor det ikke går dyr og traktorveiene som går til de jordene, men er ganske lite av slike optimale forholdene her i området. what do?
Vis hele sitatet...
Skjønner frustrasjonen, men du kan jo ikke forvente å få "holde av" noe som vokser vilt i naturen. Personlig bruk eller ikke, hvis du etterlater deg sopp når du plukker så må du regne med at de kan bli plukket av noen andre. Det er ikke så mye du kan gjøre med det, annet enn å komme deg ut oftere.
Fyr som er lei av å gå rundt alene her. Er det noen i Gjøvik/Lillehammer området som er gira på å teame opp?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skjønner frustrasjonen, men du kan jo ikke forvente å få "holde av" noe som vokser vilt i naturen. Personlig bruk eller ikke, hvis du etterlater deg sopp når du plukker så må du regne med at de kan bli plukket av noen andre. Det er ikke så mye du kan gjøre med det, annet enn å komme deg ut oftere.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, frustrasjonen kommer vell av at man har fått styre som man ville der i alle år, merker jeg har fått litt eierskap over plassen, har sanket der med to venner de syv siste årene og det har blitt våres plass. Begynner vell å bli gammel grinebiter..
Greia er at soppen vokser veldig tregt i området så jeg prøver å ikke ta alt i håp om at plassen skal ta seg opp igjen til slik det var der for noen år siden og det hjelper ikke saken min at noen jobber meg imot.

En annen ting, når er bøndene ferdig med slotta? slår de gresset flere ganger? henter de rundballene eller står de å tørker? Lurer fordi jeg mente på at de begynte med slotta for flere uker siden skulle vert ferdig nå? jeg må titt og stadig løpe til skogs fordi deg kommer en traktor min vei..
Hei..

Lurte på ett par ting:
Er det for tidlig å plukke flein i sør-Norge nå, med det varme været å masse regn, eller er det optimale forhold?

Hvor bør man plukke, har ikke tilgang på ku åkere, men er mye sau... Og korn åkere som er slått har vært på noen av de å "leita" med metalldetektoren, men finner liksom ingen anntydninger :/

Takker for svar
Nei det er ikke for tidlig. Du kan lete alle steder hvor det vokser gress, men beitemark er best. Det er ikke noe vits å lete i en kornåker.
Sist endret av mentalmelt; 15. september 2017 kl. 14:18.
Hei. Jeg registrerer store funn i ulike deler av Noregs land. Felles for funn er relativt store mengder nedbør og generelt 5-10 grader kaldere enn det er i den delen av landet jeg bor. I fjor begynte jeg å kartlegge nærområder og har vel samlet opp 10-12 spots som jeg besøkte jevnlig mellom august -16 og januar -17. De aller største funnene ble faktisk gjort rett etter første frostnatt og dagene etter dette.

Selv om dette er en myte tilsier min korte erfaring at jo nærmere minusgradene man kommer, jo større er funnene.

Nuvel, jeg har forstått at reglene i forumet forbyr diskusjoner rundt konkrete områder og tidspunkt, derfor lurer jeg nå på. Hva er deres erfaringer rundt dette med temperatur / nedbørmengde i tiden før og under store funn?

Takk for alle tilbakemeldinger.
Hei. Jeg registrerer store funn i ulike deler av Noregs land. Felles for funn er relativt store mengder nedbør og generelt 5-10 grader kaldere enn det er i den delen av landet jeg bor. I fjor begynte jeg å kartlegge nærområder og har vel samlet opp 10-12 spots som jeg besøkte jevnlig mellom august -16 og januar -17. De aller største funnene ble faktisk gjort rett etter første frostnatt og dagene etter dette.

Selv om dette er en myte tilsier min korte erfaring at jo nærmere minusgradene man kommer, jo større er funnene.

Nuvel, jeg har forstått at reglene i forumet forbyr diskusjoner rundt konkrete områder og tidspunkt, derfor lurer jeg nå på. Hva er deres erfaringer rundt dette med temperatur / nedbørmengde i tiden før og under store funn?

Takk for alle tilbakemeldinger.
Var på 2 kirkegårder og 1 kubeite, kuene var ikke spesielt fornøyde, kunne ikke finne tegn til flein engang, tok med endel ekseplarer som kunne ligne, er vel bare å fortsette å leite