Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 6582
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg sitter i en litt kjip situasjon og lurer på om det er noen som har noen erfaring med lignende. Jeg slet veldig mye med sosial angst tidligere, spesielt mye i løpet av friåret mitt. Etter forslag fra et par kompiser, ble jeg anbefalt å forsøke rivotril for å dempe angsten. Det endte med at jeg bestilte litt over internett og prøvde det ut. Det fungerte helt fint, men det var ikke noe jeg ønsket å bruke fast pga. risikoen for å bli avhengig og fordi det var noen veldig ubehagelige bivirkninger.

Etter 4-5 måneder bestilte jeg meg for å være klar til skolestart igjen, men denne gang ble pakken oppdaget og jeg endte opp med politiet på døra. Dum som jeg var la jeg alle kortene på bordet (ser nå at jeg kunne nektet for alt og fått saken henlagt). Jeg fikk en påtaleunnlatelse med regelmessige urinprøver i 2 år.

For et par måneder siden fikk jeg et besøk og måtte avgi urinprøve, den ble positiv, men senere henlagt fordi det var en falsk-positiv. Etter dette så har vandelen min vært ikke godkjent og jeg kan derfor ikke ta oppkjøring. Jeg trodde at alt skulle være greit etter henleggelsen, men jeg kontakter Statens Vegvesen og de sa at de skulle starte en ny vandelsjekk og at det kun tar et par dager å sjekke med politiet. Det var for 2 uker siden.

Tror dere at grunnen til at vandelen min ikke er godkjent på grunn av påtaleunnlatelsen? Det virker jo logisk, men jeg hadde godkjent vandel helt frem til forrige urinprøve. Isåfall, vil den fortsette å være ikke godkjent frem til urinprøvene stopper? Det vil jo ha ekstremt store konsekvenser for jobbsøking og jeg føler at livet blir satt på vent. Er det noen som har opplevd lignende som kan fortelle meg hvordan dette fungerer? Setter veldig stor pris på svar!
Du burde ringe ditt politidistrikt å høre med dem hva de sier. Til syvende og sist ble det henlagt og du skal dermed ha vandelen din i orden til å føre motorvogn. Viser det seg att de er vanskelig kan du gå via en advokat, vil nok koste en tusenlapp eller to.
Hei!
Da jeg søkte om godkjennelse av vandel fikk jeg informasjon om at dette ville ta to til fire uker. Etter tolv fikk jeg svar.

Sitat: Gjeldende bestemmelser
Den som skal få førerkort for motorvogn må være edruelig, og det må ikke være noe å si på søkerens vandel ellers, jf. vegtrafikkloven § 24 fjerde ledd.

Det følger av Politidirektoratets rundskriv 2017/3 at ved vurderingen av en førerkortsøkers edruelighet vil det vanligvis være tilstrekkelig å ta utgangspunkt i politiets egne registre (bøte- og strafferegisteret), herunder opplysninger om innbringelser i drukkenskapsarrest, samt opplysningene søker har gitt om sitt forhold til rusmidler. Videre vil ett tilfelle for bruk/befatning med narkotika i løpet av det siste året sperre for samtykke til erverv av førerett, enten vedkommende er straffet for dette eller ikke.

Videre står det: Fremtidig erverv av førerett
Dersom du i fremtiden skal kunne påregne innvigelse av førerkortsønad vil det kreves tilfredsstillende helseattest for førerkort samt dokumentasjon på at du har vært rusfri over tid (minimum de siste 6-12 måneder). Det må heller ikke foreligge andre lovovertredelser av betydning for adgangen til å erverve førerkort.
Var det en betinget eller ubetinget påtaleunnlatelse? Bare lurer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Picard Vis innlegg
Var det en betinget eller ubetinget påtaleunnlatelse? Bare lurer.
Vis hele sitatet...
Betinget.

Tusen takk for alle svar. Jeg har ventet til nå i tilfelle det bare var vegvesenet som var treige, men siden det har gått såpass lenge så skal jeg prøve å ringe mitt lokale politidistrikt i dag.