Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1260
Har kjøpt en D-Link bredbåndsrouter for å dele min Telenor ADSL-tilkobling mellom mine to PC-er. Jeg tror jeg har satt opp alt sånn nogenlunde riktig, men likevel virker det ikke - jeg kommer ikke på internett. Det er ingen trafikk, og jeg klarer ikke å motta noe data fra internett. På noen av PC-ene.

Har noen noen idé om hvor problemet kan ligge? For jeg aner i hvert fall ikke. Er det noen spesielle innstillinger som kreves på Telenor ADSL (bortsett fra at den bruker PPPoE, så klart)?
blinker det adsl på modemet?
er linja di aktivert?
Spug's Avatar
Trådstarter
Ja og ja. Det er trafikk mellom Telenor og modemet, og mellom modemet og routeren (alle lys blinker eller lyser i hvert fall riktig).

Internettilkoblingen fungerer fint, bare ikke når jeg kjører gjennom routeren.
2 ting du kan gjøre:

1: gå på Online.no og skaff de nyeste DNS adressene!

2: har du @online.no etter brukernavnet ditt i PPPoE?
altså

Brukernavn:
Passord: *******
Spug's Avatar
Trådstarter
1. Jeg har satt på "Motta DNS-adresser automatisk", burde ikke det ta seg av saken? Jeg hater å navigere Telenors sider, de er så dårlig bygd opp at jeg nesten griner. Men jeg skal lete etter det.

2. Ja, det har jeg.
Disse bruker jeg:

Primær DNS: 148.122.208.99
Sekundær DNS: 148.122.161.3
Sist endret av Dweep; 12. april 2004 kl. 15:15.
Spug's Avatar
Trådstarter
Jeg puttet dem inn i konfigurasjonene til TCP/IP-protokollen, men det funka ikke. I konfigurasjonen til routeren er DNS-feltene inaktive.

EDIT: Er det riktige DNS-adresser? Trenger jeg å angi dem? Jeg refererer til http://www.online.no/guide/adslguide...nger.html#pk30 .

Når jeg kobler meg til modemet får jeg opp en internettgateway (XP), men hvis jeg ber maskinen om å laste ned en side er det ingen trafikk.
Sist endret av Spug; 12. april 2004 kl. 15:30.
Opprinnelig postet av Spug
Jeg puttet dem inn i konfigurasjonene til TCP/IP-protokollen, men det funka ikke. I konfigurasjonen til routeren er DNS-feltene inaktive.

EDIT: Er det riktige DNS-adresser? Trenger jeg å angi dem? Jeg refererer til http://www.online.no/guide/adslguide...nger.html#pk30 .

Når jeg kobler meg til modemet får jeg opp en internettgateway (XP), men hvis jeg ber maskinen om å laste ned en side er det ingen trafikk.
Vis hele sitatet...
jeg bruker ihvertfall de DNS adressene og internetten funker helt fett her!

ja, jeg bruker router, jeg også!
Spug's Avatar
Trådstarter
Hadde du giddet å sette den på 'Motta DNS-serveradresser automatisk' og se om internett fremdeles fungerer? Husk å sikkerhetskopiere DNS-ene så du har dem hvis det ikke virker.
1. Får du pinga IP addressen til routeren?
2. får du pinga ADSL-online IP addressen routeren har fått?
3. får du pinga en IP addresse på internett? (f.eks. IP'en til DNS-ene du bruker)
Har akkurat samme jeg.. funker fint det... ikke noe problem. Det jeg glemte når jeg satt den opp var dns adresser... Og hvis jeg ikke husker feil skal brukernavnet være [brukernavn]@online.no ikke bare brukernavnet men hele adressa..

Dette var det jeg hadde feil, prøv å dobbelt sjekke for sikkerhets skyld..
Spug's Avatar
Trådstarter
neurotor:

1. Ja. Routeren bruker et web-interface for å gjøre innstillinger, så jeg har kunnet koble meg til IP-adressen til routeren hele tiden.
2. Jeg finner ikke denne adressen noe sted. I kontrollpanelet til routeren står det 0.0.0.0 i det inaktive feltet der adressen skal stå, så mest sannsynlig har ikke routeren fått kontakt med Telenor i det hele tatt.
3. Nei. Ingen WAN-trafikk overhodet så vidt jeg kan se.

ghio:

DNS-adressene Dweep ga meg virket i hvert fall ikke. Og brukernavnet har jeg skrevet riktig og inkludert suffikset.
Jeg fikk med noen hefter eller et hefte i pakka fra Telenor.. Der stod DNS adressene mine.. Se i pakka du fikk med.. Tror det var en av de bakerste sidene
Hvilket modem er det du har (type/modell). Tror nok ikke dette er noe dns problem men heller at du ikke har kontakt mellom modemet / routeren på en eller annen måte. Bruker du krysset kabel? Kanskje teste med en annen kabel? Linklyset (WAN) kan lyse selv om kabelen er defekt.
Spug's Avatar
Trådstarter
Jeg syntes også det hørtes rart ut at det var et DNS-problem, men jeg må jo holde alle muligheter åpne.

Har et ZyXEL Prestige 600 series-modem. Modemet virker fortreffelig, jeg bruker det akkurat nå (stikker en TP-kabel rett fra modemet til ethernetkortet, så klart, uten routeren).

Bruker ikke krysset kabel, bruker helt vanlige straight-through TP-er (hvorav en av dem fulgte med routeren).
Sist endret av Spug; 12. april 2004 kl. 19:50.
D-Link routerer er NOTORISKE på å ikke fungere mot NOKIA sentralmodem. Dvs de som står i sentralen du kobler deg til. D-Link er også den ENESTE typen routere som har det problemet.

LØSNING: Kvitt deg med den SØPPELROUTEREN og kjøp deg en skikkelig en (feks Billion)
Spug's Avatar
Trådstarter
Hmm. Jaså. Får vel gjøre det hvis ingenting annet virker, håper bare jeg får byttet den inn (sist byttet jeg en switch inn mot routeren)...
som regel så får man modem av samme fabrikant som dslam'en (sentralmodemet) som står i sentralen. Der hvor jeg jobber setter vi kun opp Zyxel utstyr både for kunder og i sentralene. (Bravida IKT). Jeg har også hatt noe dårlige erfaringer med d-link men aldri slike problemer. Skal høre på jobben i morgen om noen av dem andre har vært borti noe slikt noe med D-link...
Opprinnelig postet av neurotor
som regel så får man modem av samme fabrikant som dslam'en (sentralmodemet) som står i sentralen. Der hvor jeg jobber setter vi kun opp Zyxel utstyr både for kunder og i sentralene. (Bravida IKT). Jeg har også hatt noe dårlige erfaringer med d-link men aldri slike problemer. Skal høre på jobben i morgen om noen av dem andre har vært borti noe slikt noe med D-link...
Vis hele sitatet...
bah, bravida vet ikke om slike ting ... det vet derimot Telenor Kundeservice, og det er derfra jeg har den kunnskapen. Zyxel modemet fungerer helt utmerket med Nokia modem, men D-link router gjør det ikke.
telenor kundeservice spiser meitemarker til frokost. Selvfølgelig vet Bravida ingenting om slikt noe nei. Det er jo derfor Telenor bruker oss til programmering og oppsett av adsl-utstyr dem leverer. Jeg vet at mange forskjellige modemfabrikanter fungerer med forskjellige dslam-fabrikanter men som regel så får man modem fra samme fabrikant som dslam'en man skal kobles til. Derfor er det lite sannsynlig at det er en nokia dslam han er koblet til. Men siden jeg ikke vet noe om dette så kan jeg jo bare kutte ut å være hjelpsom :-)
neurotor: bare du fortsett å være hjelpsom. og ring Telenor Nett og finn ut hvilken type dslam han sitter på.
Det ER DNS det står på. Hadde akkurat det samma problemet (har D-Link router selv). Dette må du gjøre:

Skift IP addresen til routeren til 192.168.1.2
Skift til de riktige DNS adressene. (i router konfigurasjonen. Dette skal gå, feltene mine er og gråe, men det står rett DNS for det om. Husker ikke hvordan jeg fikk det til dessverre... )
Pass på at DHCP står på i routerkonfigurasjonene.
Pass på at du har satt motta ip adresse automatisk på begge maskinene.

Dette funka hvert fall hos meg... :S

Edit: Du må kanskje restarte modemet/pcene/routeren for å få det til å virke.
Spug's Avatar
Trådstarter
IP-adressen til routeren har vel heller lite å si, har den ikke? Det er jo bare innad i LAN-et. Men jeg får prøve.

Primary og Secondary DNS Address er grå her også, akkurat som på screenshotet ditt, men det står 0.0.0.0 i begge to. Aner ikke hvordan jeg skal få fikset det.

Takk i alle fall, jeg skal rote litt rundt med innstillingene og prøve å få det til.

neurotor: Hadde du kunnet finne ut dette hadde det vært kjempefint. Selv om mesteparten av det du sier er gresk for meg.

EDIT:

OK... DNS-adressene fikk jeg endret ved å skifte til Static PPPoE (i stedet for Dynamic), men når jeg så skiftet til Dynamic igjen (og feltene ble grå) og trykket Apply, sto det "No change" og DNS-adressene ble satt tilbake til 0.0.0.0. Åpenbart skal DNS-adressene kun behøves når det er Static PPPoE.

DHCP Server-innstillingene mine var like som dine. Jeg skiftet IP-en til routeren fra 0.1 til 1.2 som du sa, men det hadde ingen virkning.
Sist endret av Spug; 13. april 2004 kl. 21:46.
Spug's Avatar
Trådstarter
Nederst på siden med DHCP-innstillinger står følgende... Aner ikke om det overhodet er relevant, ettersom jeg ikke vet hva DHCP egentlig er, men datoen som står der har jo i hvert fall vært.
Opprinnelig postet av Spug
IP-adressen til routeren har vel heller lite å si, har den ikke? Det er jo bare innad i LAN-et. Men jeg får prøve.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende, men det var det han telenor karen sa... Tror dessverre ikke jeg kan hjelpe deg noe mer, men viss du lurer på noe kan du sikkert sende en mail til D-Link;
http://support.dlink.com/contact/tic...l=DI%2D714P%2B
Spug's Avatar
Trådstarter
Ja, kanskje det. Takk. Eller så kan jeg eventuelt ringe Telenor og håpe på at supportmannen er snill (Jeg ringte tidligere i dag, første virkningsdag etter ferien, men mannen sa de ikke hjalp folk med slikt (noe jeg selvfølgelig forstår)... Men jeg har fått hjelp til mye rart før, og det er jo jeg som betaler tellerskrittene, så kanskje.).
Trodde 05000 var et gratisnummer jeg.. Mulig jeg tar feil.. Uansett så var det der jeg fikk informasjon i fra. Jeg ringte og til et super-telenor nummer, hvor de tok sånn ca 20-30 kr i minuttet (jeg slet litt først, men fant ut etter hvert at det var gamlingen som hadde skifta ut passord, slik at passordet jeg hadde tastet inn var feil... :S)
Spug's Avatar
Trådstarter
Gratisnummer? Jeg trodde absolutt ikke det, men kanskje.
Opprinnelig postet av meitemark
bah, bravida vet ikke om slike ting ... det vet derimot Telenor Kundeservice, og det er derfra jeg har den kunnskapen. Zyxel modemet fungerer helt utmerket med Nokia modem, men D-link router gjør det ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker D-link mot Telenor sine adsl tjenester funker bra hos meg.... ??
Jeg vet hva som trengs.... Bruker du trådløst eller kabel??
Er det trådløst må du gå inn i enhetsbehandling, nettverkskort, egenskaper(for dt du bruker), channel 6, ssid=WLAN og noe av dt viktigste: Du må ha open system, ellers klikker dt en gang i blant...
Bruker du kabel, har jeg ikke peiling....