Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6030
Hei.
Enkelt og greit: Brenner man hvis man dykker i væske som brenner?
Altså, la oss si at vi har et basseng av bensin, og vil til den andre siden av bassenget. Vi har tent på bensinen slik at den brenner. Og da tenker jeg at den kun brenner på overflaten, men ikke under overflaten. Vil jeg da brenne opp ved å dukke og svømme til den andre siden?
Dette er selvfølgelig teoretisk, jeg antar man uansett brenner opp når man dukker opp dynket i bensin og treffer ilden.
Det er gassene til bensinen som brenner, ikke bensinen i seg selv. Så teoretisk vil du kunne svømme i flytende veske som brenner på toppen uten at du tar skade av det. Men du kan jo bli påført skader av å svømme i bensin, bensin på huden, kanskje litt bensin i øyne osv. Dette vil jo selvfølelig skade deg.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
For ikke å snakke om at det er bye bye johnny når du skal op på land igjen.
Hvis du dykker ned i bassenget på et punkt der det ikke er bensin, svømmer under brennende bensin, og opp igjen et sted der det bare er vann så vil du overleve.
Det vil ikke brenne under vann.

Men napalm (vietnam) tror jeg faktisk kan brenne under vann da det er selvoksiderende (inneholder oksygen som blir frigjort under vann).
Og dragonfire (game of thrones)
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hvis du dykker ned i bassenget på et punkt der det ikke er bensin, svømmer under brennende bensin, og opp igjen et sted der det bare er vann så vil du overleve.
Det vil ikke brenne under vann.

Men napalm (vietnam) tror jeg faktisk kan brenne under vann da det er selvoksiderende (inneholder oksygen som blir frigjort under vann).
Og dragonfire (game of thrones)
Vis hele sitatet...
Det kommer an på, hvordan napalmen er konstruert. Jeg leste noe om dette i en bok om napalm, der ble dette nevnt som en teoretisk mulighet. Men jeg har aldri sett eksempler på, at dette er gjort. Udetn dermed å påstå, at det ikke har blitt gjort.

Men det er noen problemer med å få til dette. Det viktigste er, at det er oksidasjonsmidler som da må brukes. De mest aktuelle er klorater eller nitrater. Disse stoffene er veldig polare, og vil dermed løse seg veldig dårlig i bensin/napalm. Disse saltene vil dermed være som uoppløst salt i napalmen, og antageligvis legge seg på bunnen av beholderen. Hvis det er saltkorn, som er svevende i væsken/gelen. Så vil det frese litt, og brenne litt ekstra rundt dette saltkornet i noen få sekunder. Ellers er klorater delvis støtfølsomme, altså miksen kan gå av i fleisen på en, når en rører ut dette. Ikke bra!

Jeg prøvde en gang og blande stearin med kaliumklorat, og laget et stearinlys av dette. Det frant som vanlig stearinlys, med litt intens fresing en gang i blant. Jeg ble mildt sagt litt skuffet.


Ellers tilbake til tråden. Hvis du dukker opp igjen der det er vann, men ikke himla langt unna den brennende bensinen. Så har du også et problem med kullos (karbonmonoksid CO), som kan kverke deg ganske fort.

Ellers dukker du i bensin, så vil det svi noe infernalsk på alle sårbare steder på kroppen. Jeg kjenner en, som klarte å få litt bensin på tissefanten en gang. Det sved vist så jævlig, at han fikk ikke gjort noe annet, en å stå og skjære grimaser. Det samme gjelder antageligvis rompa, øyne, nese og kanskje ører.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det vil ikke brenne under vann.

Men napalm (vietnam) tror jeg faktisk kan brenne under vann da det er selvoksiderende (inneholder oksygen som blir frigjort under vann).
Og dragonfire (game of thrones)
Vis hele sitatet...
Men her er jo ikke vann relevant, hele bassenget er jo bensin!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KultNick Vis innlegg
Men her er jo ikke vann relevant, hele bassenget er jo bensin!
Vis hele sitatet...
Så lenge det er ei væske utan eige oksidasjonsmiddel vil ikkje anna enn overflata brenne - på grunn av mangel på oksygen.

Og dei væskene som har eige oksidasjonsmiddel brenn stortsett ikkje. Dei seier pang.