Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7716
Hei jeg er 01-kull og I natt (natt-17) drakk jeg meg helt dritings, datt og falt overalt siden jeg ikke klarte å gå. Jeg husker bare at påvei ifra "kameraten min" sitt hus så møtte jeg på en mann, (visste ikke at dette var politi før jeg ble vekt hjemme i 9 tiden.) betjenten spurte meg hvor jeg bodde, thats it. derfor må jeg spørre dere...
hva er prosedyren til politiet når de skal kjøre mindreårige hjem?
Hvilken spørsmål spør de? Kroppsvisiterer/ransaker de deg? tar de spytt/alkotest? etc.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Nei du blir kun kjørt hjem, hverken mer eller mindre. Er du utagerende havner du på glattcelle og må svare for det dagen etter.
oki, takk for svar (:
Da en kamerat av meg ble overstadig beruset som 16-åring ble det såvidt jeg kan huske en kjapp prat med barnevernet etter å ha blitt kjørt hjem av politiet. Ikke så fett, men det ordna seg.
har ikke blitt konfrontert av Barnevernet etter "samtalen" jeg hadde med politiet igår. de kommer nok ikke til å sende ett brev i posten til ett "avhør"?
Nei du blir ikke innkalt til et "avhør" selv om du drakk under den helserettslig myndig alderen (16år).
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Slapp av, kommer til å gå helt fint. Du er nok ikke den første 15/16 åringen de kjører hjem.
Du kan ikke bli straffet for å drikke selv om du er under 18. De kjører deg hjem og med mindre de har misstanke om at du har gjort noe ulovlig (eks tatt narkotika osv) sjekker de deg ikke. De er det for å hjelpe, og det gjør de som regel. Noen ganger kan de kontakte barneværnet, det skjedde med en kompis av meg. Der snakket de om det var problemer i familien, hvorfor du var ute å drakk. Vanligvis ikke noe skummelt.

Altså ingenting å bekymre seg over.
Det er ingen aldersgrense på å drikke alkohol, så du har heller ikke gjort noe ulovlig (hvis du bare drakk alkohol).
I Norge er det helt lov å være alkis. No worries. Bare ikke røyk noe cannabis, for da er du kriminell og kommer i fengsel og kan aldri bli politimann og reise til usa og skyte me guns. Men drikk hvor mye du vil
Unnskyld, jeg trodde det var 18 års grense for å drikke alkohol??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Unnskyld, jeg trodde det var 18 års grense for å drikke alkohol??
Vis hele sitatet...
Det er det ikkje. Det er ikkje lov å selje eller overlate alkohol til personar under 18, men personar under 18 har lov til å drikke alkohol.
Sist endret av vidarlo; 19. mai 2017 kl. 22:15.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Unnskyld, jeg trodde det var 18 års grense for å drikke alkohol??
Vis hele sitatet...
Har du en kilde til dette? Har ikke hørt noe om at det er ulovlig å drikke alkohol for folk under 18 år.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Har du en kilde til dette? Har ikke hørt noe om at det er ulovlig å drikke alkohol for folk under 18 år.
Vis hele sitatet...
Se svaret til Vidarlo over. Siden det var 18-års grense på butikken, regnet jeg med at det også var ulovlig å drikke. Så der tok jeg feil. Eller skal vi kalle det rettsvilfarelse? :-)
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er det ikkje. Det er ikkje lov å selje eller overlate alkohol til personar under 18, men personar under 18 har lov til å drikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne ha en kilde fra f.eks lovdata på dette så jeg kan vise foreldrene mine, siden ifølge foreldrene mine så har personer under 18 ikke lov å drikke alkohol. jeg har sett paragrafene på at mindreårige har lov til å drikke, men finner det ikke igjen :P var det ikke alkohol loven §1-5 det sto? (de sa jeg fortsatt var full når jeg konfronterte faren min med det. altså personangrep midt i en diskusjon fordi jeg kom med gyldig fakta og han ikke viste hva han skulle svare xD)

Jeg var nok også full da, men ikke så veldig hahah.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
I Norge er det helt lov å være alkis. No worries. Bare ikke røyk noe cannabis, for da er du kriminell og kommer i fengsel og kan aldri bli politimann og reise til usa og skyte me guns. Men drikk hvor mye du vil
Vis hele sitatet...
ja, vet at det er lov å være full hahah, men var bare urolig for at de ransakte meg ettersom jeg hadde kniver, esigg, sprit og litt røyk på meg. ville vært kipt å mista det/blitt lagt inn på glattcella å fått bot for å bære kniv på offentlig plass..

og å bli kjørt hjem av politiet dritings er en ting, ville ikke blitt noe bedre hvis de fant esiggen og røyken. ettersom jeg blånekter hver gang de spør meg om jeg røyker. (foreldrene mine er ganske nazi)

Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Nei du blir ikke innkalt til et "avhør" selv om du drakk under den helserettslig myndig alderen (16år).
Vis hele sitatet...
så hvis jeg forstår rett, så "kan" jeg ikke drikke alkohol under 16 fordi da har foreldrene mine ansvar for helsen min?
Sist endret av xx_Narkoman_xx; 22. mai 2017 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slik jeg har forstått det er det ingen lover som sier at mindreårige har LOV å drikke. Det er kun paragrafer som sier at man ikke kan selge, skjenke eller utlevere alkohol til mindreårige. Siden ingen paragrafer spesifiserer at det er ulovlig for mindreårige å drikke, kan du ikke straffes.
hmm, rart.. syntes jeg så en paragraf som sa at mindreårige har lov å konsumere alkohol, men ikke gjøre det tilgjengelig for andre mindreårige..
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
hmm, rart.. syntes jeg så en paragraf som sa at mindreårige har lov å konsumere alkohol, men ikke gjøre det tilgjengelig for andre mindreårige..
Vis hele sitatet...
Dette er det eneste som står om aldersgrenser i alkoholloven.

Sitat av Alkoholloven
Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Likyhane; 22. mai 2017 kl. 04:07.
Jeg var ikke klar over det er tillatt å nyte alkohol før fylte 18 år.
At det ikke er presisert i lovdata er vel fordi det ikke er nødvendig, når gjeldende lovverk er formulert som det er. Sannsynligvis ville en presisering kunne fungere som en oppfordring til å konsumere alkohol for pubertale 16-åringer, så det er kanskje like greit.
Sist endret av Pope; 22. mai 2017 kl. 10:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pope Vis innlegg
At det ikke er presisert i lovdata er vel fordi det ikke er nødvendig, når gjeldende lovverk er formulert som det er.
Vis hele sitatet...
Det er ei naturleg følgje av at det ikkje er forbode. Det er ikkje presisert i lovverket at det er lov å puste heller. Det følgjer av legalitetsprinsippet.