Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3450
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er blitt innkalt til avhør i en voldsak der det er jeg som er tiltalt. Jeg skal (angivelig) ha slått en person på legevakten (i gangen utenfor behandlingsrommene, ganske langt fra resepsjonen).

Jeg har per telefon innrømmet å ha blitt brakt til legevakten med ambulanse, og å ha blitt forvist fra legevakten av vektere. Dette er i og for seg også det jeg husker fra hendelsen. Min psykolog har fått (etter å ha bedt om det) en epikrise fra legevakten, der dette var bekreftet i tillegg til å nevne at jeg har vært voldelig mot en medpasient. Sånn jeg har forstått det skal det dreie seg om ett enkelt slag. Den fornærmede skal ha hatt en venn tilstede, ellers skal det ikke ha vært andre i nærheten.

Jeg skal nå inn til avhør og har en bunsj med spørsmål.
  • Har jeg rett til å få innsyn i saken før jeg uttaler meg?
  • Dersom det er kamerabevis tilstede, har jeg rett til å vite dette?
  • Er det kamera overalt på legevakten?
  • Hvilke rettigheter har jeg som jeg burde vite om i en slik sak?
  • Som førstegangssak, hva er normalt sett strafferammen?

Alt av innsyn er til stor hjelp.
-Du har ikke rett til innsyn i saken, men riksadvokaten kan utvise skjønn hvis han ser det som nødvendig for deg.

-Du (og advokaten din) har rett til å se hvilke bevis som ligger mot deg i saken din, MEN disse får du kun se i FORKANT av en eventuell rettsak.

-Jeg har ikke oppdaget kameraovervåking på noen av de legevaktene hvor jeg har vært, men dette skal opplyses om på skilt ved den legevakten det gjelder.

-Du har krav på en advokat, og du avgjør selv om du ønsker å avgi noen forklaring i avhøret.

-Hvis det kun er snakk om ett slag, samt at slaget ikke gjorde betydelige skader på offeret så vil nok dette ende med en STOR BOT eller FENGSEL INNTIL 6 MÅNEDER. (Samfunnstraff kan også innvilges.)

NB!
Ett slag kan også være alvorlig hvis man slår hardt og treffer "riktig":

-Vanlig legemsfornærmelse uten skade: Bøter eller fengsel inntil 6 måneder.
-Skade på voldsofferet: Fengsel inntil 3 år.
-Betydelig skade på voldsofferet, eller senere skader som følge av hendelsen: Fengsel inntil 5 år.
-Dødelig skade, eller alvorlige senskader: Fengsel inntil 15 år (21 år).

Det blir enklere å gi deg råd hvis du forteller oss hvordan det endte med offeret.

(Mitt personlige råd: Snakk ut om hendelsen i avhøret. Ikke lek tøffing og sitt og hold kjeft.)
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Det blir enklere å gi deg råd hvis du forteller oss hvordan det endte med offeret.
Vis hele sitatet...
Jeg lå og hørte på en samtale vedkommende hadde der jeg på en eller annen måte la vondskapen i verden på hans skuldre. Jeg husker ikke at jeg bevegde meg mot han, eller at jeg slo, men jeg husker at det ble utrykt noe sånt som "hva faen" mens jeg sto foran han taus en stund, for så å gå og legge meg igjen. Da hørte jeg han og hans kamerat prate spørrende om hva som hadde skjedd, at de snakket med noen (en sykepleier tror jeg), og at det ble stille igjen. Neste jeg har "bilde" av er at jeg prøver å snakke med vekterene mens de forviser meg (helt rolig), og at jeg ikke skjønner hvor jeg er når jeg står utenfor legevakten.

Jeg tror og håper inderlig at personen ikke har fått skader. Jeg vet ikke.

Tusen takk for utfyldende svar.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg havnet på legevakten fordi jeg besvimte og noen fant meg gurgle i mitt eget spy. Jeg har mentale bilder av hendelsen, men har vansker for å redgjøre hva som har hendt.
Vis hele sitatet...
Vel, av svaret ditt under ser det ut til at du husker det viktigste, annet enn at du slo. Da vil politiet (og undertegnede) tenke at du bare har selektiv hukommelse for å slippe billigere unna. Politimannen som kommer til å avhøre deg har garantert hørt hundrevis eller tusenvis av slike historier før, der årsaken til at de sitter i avhør på mystisk vis er vekk i blackout. Synes du ikke det er litt snodig at det er akkurat den biten som er borte fra hukommelsen din, når du husker såpass mye både før og etter?

Det er selvsagt teoretisk mulig at du snakker sant, akkurat som det er teoretisk mulig at jeg vant masse penger i Lotto i helga, men her vil politijuristen garantert mene at det er klar sannsynlighetsovervekt for at du lyver, så lykke til!
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er bra jeg får høre en kritisk vinkling. At det kan virke som selektiv hukommelse kan jeg skjønne. Hvor vidt jeg husker det eller ikke har ingenting å si. Jeg tror ikke personen lyver.

Jeg er i skrivende stund, mot min forstand, en voldsforbryter. Dette går langt mer inn på meg en frykten for straff. Dette går så langt mot alt jeg står for at det er vanskelig å forklare, av personlige erfaringer med både blind vold og hat vold.

Jeg har vært i flere avhør tidligere som både offer og vitne, og i hver av de har saken blitt henlagt. Dette unskylder på ingen måte min oppførsel, men jeg har vanskelig for å se at det skal gange noen dersom jeg sitter i fengsel i 8 uker for noe som aldri har skjedd før og som aldri vil skje igjen.