Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4289
Hei!
Jeg trenger litt råd som tittelen sier. Litt info: Student i 20-årene fra Bergen, studerer på universitetet og har gått her i halvannet år nå. Kort sagt ligger jeg bak i studiene, og mangler 10 poeng for å få stipend. De ti poengene får jeg om jeg består en eksamen jeg ennå ikke har fått resultatene fra (konte). Jeg håper selvfølgelig å bestå, men hvis ikke sliter jeg muligens litt. Deltidsjobben min betaler ut ca 8-10k per mnd. Husleien min er på 5800kr, med alle regninger blir det ca 7500kr per mnd. Jeg har slitt i studiene mine nå, men vet at jeg kan jobbe mye hardere, og at dette kanskje har vært en vekker for meg. Som jeg trengte.

Hvordan bør jeg håndtere situasjonen? Slik jeg ser det kan jeg:
a) Få meg ekstra vakter på jobben og kanskje få meg en jobb til. Dette går jo selvfølgelig utover studiene, så det er en ulempe.
b) Bytte linje, over på noe jeg er sikker på å gjøre det bedre i. Vil derimot ikke gi meg noe stipend umiddelbart, men kanskje lurt på lang sikt?
c) Jobbe i et semester og prøve å bestå noen eksamener, hvis ikke så evt leve på oppstart lønn i neste semester, hente meg inn igjen og få stipend i neste deretter.

Setter pris på alle råd!
Mvh!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du finner ingen billigere plasser å bo? Kan bli ganske billig i bofellesskap, eller en mindre hybel.
Har en kjæreste (dessverre, hehe). Prøver nå å selge høyttaleranlegg og litt diverse småting på finn.no. Blir tvunget til å selge kjapt og billig grunnet presset og.. så det er ikke så kjekt hvis jeg blir nødt til det.
Er det studielån du mener når du sier stipend? Skal vel mer enn 10 poeng til før du ikke får studielån, og om 40% av studielånet ikke blir omgjort til stipend så er tjener du de summene fort inn igjen når du er ferdig med studiene.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Er det studielån du mener når du sier stipend? Skal vel mer enn 10 poeng til før du ikke får studielån, og om 40% av studielånet ikke blir omgjort til stipend så er tjener du de summene fort inn igjen når du er ferdig med studiene.
Vis hele sitatet...
Tror han mener at han ligger 10 poeng over grensa (som er på 60 poeng).

Jeg vil foreslå at du tar et 10 poengs kurs dette semesteret, jobber deltid ved siden av og sørger for at du består dette kurset (uten å motta lån/stipend). Da vil du ta igjen den grensa som er blitt satt, og du vil kunne motta lån/stipend igjen neste semester. Jeg har en venn som gjorde dette forrige semester og det fungerte helt fint. Si til kjæresten at du sliter litt økonomisk for øyeblikket og spør om hun kanskje kunne betale litt ekstra på husleien frem til du henter deg inn og evt. kan betale litt ekstra selv når du får muligheten
Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Jeg håper å klare det kurset jeg hadde for et par uker siden. Det gir meg 10 studiepoeng. Og så har jeg 4 eksamener til våren, jeg har stor tro på at jeg består 2 av de, muligens 3. Men vil du råde meg til å si fra meg stipendet, og heller jobbe ekstra? Beste hadde selvfølgelig vært å få stipend nå, og så klare 30 studiepoeng til våren.

Hvordan gikk det med vennen din? Hentet han seg inn igjen? ��
Sitat av KeiserJens Vis innlegg
Hvordan gikk det med vennen din? Hentet han seg inn igjen?
Vis hele sitatet...
Han klarte seg fint Det ene semesteret tok han sine 10 studiepoeng med deltidsjobben ved siden av og fikk lån/stipend semesteret etter.
Bra du ser på det som en vekker. Da er det på tide å gjøre noe med det. Hvorfor klarer du ikke å bestå mer enn 50% av dine eksamener i år, det er vel lenge til eksamen? Hva studerer du? Å øve til eksamen for å bestå er noe annet enn å øve til eksamen for å få A. Finn ut hva som går igjen, hva som er «kjernen» av pensum, og sørg for at du kan dette akkurat nok til at du består.

Jeg går selv på et vanskelig studium, og vet det er lett å stryke. Det har jeg gjort selv mange ganger. Pleier dog å fikse det på konten. For min del er det fordi jeg ikke gidder/klarer/motivasjon/osv første gangen. Hvorfor stryker du? Dersom studiet er for vanskelig, bør du vurdere noe annet. Dersom du mangler motivasjon kan det være greit med en pause. Har selv kommet inn i en ond kontespiral som har tæret på. I ettertid ser jeg at jeg heller burde gjort noe annet en stund. I det minste latt en stryk/E være det den er og gå videre.

Hvis du virkelig vil fikse opp i dette har jeg noen råd: Kutt ut/ned sosiale medier, netflix og nettaviser. Print ut oppgavene, sett deg med boka og oppgavene og jobb et par timer om dagen. Fjern altså alle distraksjoner og tving deg selv til å jobbe. Dersom det funker dårlig en dag, kan du jo bare sitte der og se i veggen i et par timer, og prøve igjen dagen etter. Har du noen gruppeøvinger du kan gå på? Selv om du ikke kan en dritt, kan det hjelpe å bare møte opp og få en liten følelse av faget. Kjenn litt på ubehaget og gjør noe med det. Å sitte hjemme og chille med dama i den digge leiligheten din er oppskrift på fiasko.
Tusen takk for lang og meget fornuftig tilbakemelding, virkelig! Godt å høre at andre har vært i samme skolesituasjon som meg, og at det har gått fint til slutt! Studerer nå aktuarfag (mye matematikk og statistikk kort sagt), og har tatt 2-3 økonomifag på siden i tillegg. Økonomien går veldig bra, der er jeg interessert og motivert i fagene. Matematikk og statistikk derimot, der er jeg rett og slett lite motivert. Det er en lur utdanning å ta, men også vanskelig. Men har alltid vært for å styrke sine egne svakheter, og har dermed veldig lyst til å klare det. Har fått en skikkelig vekker av hele situasjonen nå, og skal følge rådene dine om å studere noen timer hver dag fast. Har nok som du sier falt inn i dårlige vaner og rutiner. Har fått mye lønn kombinert med stipend/lån hver mnd det siste året, og har helt sikkert klart å bruke mye penger på dritt som damen har vært mest interessert i. Har vurdert å begynne på "puggedop" og alle slags ting i det siste for å få motivasjon til å jobbe. Men den beste motivasjonen er jo penger, hehe, og nå innser jeg at eventyret er over. Får sannsynligvis samlet inn litt penger fra finn nå, selger høyttaleranlegg, militærhjelmen fra forsvaret og et par FPV briller til droner. Totalt ca 5000,- som i hvert fall er nok til å holde mat på bordet og regningene i sjakk, til jeg forhåpentligvis får plukket opp noen ekstra vakter på jobb. Til tider har vi kunnet bruke sikkert 900kr på en middag hjemme liksom, sier noe om hvor bortskjemt man blir med stipend og deltidsjobb...
Bra å finne ut at jeg ikke er den eneste som har dette "problemet".
Mange gode tips her! Det jeg lurer litt mer på er disse kursene. Er dette noe annet enn emne for et semester? Er det kortere varighet eller noe slikt? Kunne tenke meg et enkelt men interessant kurs. Kan man ta kurs i språk? F. eks Portugisisk/Fransk/Spansk?

Jeg mener å mangle 7 poeng for å få støtten tilbake.