Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5263
Hei,
kan starte med at jeg ikke har mye peiling på elektronikk bortsett fra at jeg lekte litt med det da jeg var mindre. Holder på med et prosjekt hvor jeg trenger en forsinkelse på en krets på 30min, vill drive denne kretsen med knappe baterier og målet er at en lampe skal lyse hvert 30min for så å kunne resettes manuelt for å starte prossesen på nytt.

Problemet er bare at jeg ikke finner en modul som er liten nokk, skulle helst holdt det sa flatt som mulig med maks mål på H*L*B 1cm*2cm*2cm helst mindre også. Knapper osv det finner jeg selv, men jeg trenger hjelp til å finne de riktige søkeordene/produktene på ebay for selve denne tids forsinkeren-er det noen som har en link eller søkeord for å finne det jeg leter etter?
Burde ikke en 555 eller 556-chip funke?
Finnes plenty med timer/delay-curcuits for disse som er ganske plug'n'play.
"Øko-Terrorist"
Som moret sier er nok en 555 timer med en transistor det mest optimale.
Takk, for svar. Søkte litt rundt nå, fant ingen som var på den riktige størelsen med 555 chippen som kunne lage et delay på 30min. Der finner jeg bare større justerbare kretser, men fant en som virker bra i 'lignende produkter' anbefalingen jeg tror kan passe. Håper bare den kan stilles inn relativt nøyaktig vertfall +-5min, noen som kunne tatt en titt på linken og si om det er det jeg er ute etter? Og om jeg har forstått det riktig at J i koblings skjemaet er det jeg vill drive, så i dette tilfellet dioden jeg vill skal lyse?
http://www.ebay.com/itm/2-6-10Pcs-DC...icxHhLo5MOM79g
"Øko-Terrorist"
Ja, ser at J går til et rele men den bør fint klare å drive en led. Husk resistor på dioden da
Med tanke på det store tids-spekteret med bare et potensiometer (1 sekund til 20 timer) tviler jeg på at du får stilt den så veldig nøyaktig.
Overskuddsmateriell
Fra største til minste tid så snakker man om 25 runder på den da. Men blir endel justering for å finne rett posisjon. det er det i allefall ikke noen tvil om
Hva med en tiny85?
Det blir nok litt overkill til oppgaven din, men du vil kunne drive en vanlig led uten transistor (du må selvsagt ha en resistor) og koble til en bryter.
De er små i størrelse, og koden for å telle 30 minutter er enkel å skrive.
Du kan også bruke en esp01 men de er litt mer tungvindte å programmere siden den ikke har usb.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Finn deg en digital armklokke, still inn på 30sek. Kople opp det du vli ha styring på på signalet som kommer til høytaler på klokken.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hva med en tiny85?
Det blir nok litt overkill til oppgaven din, men du vil kunne drive en vanlig led uten transistor (du må selvsagt ha en resistor) og koble til en bryter.
De er små i størrelse, og koden for å telle 30 minutter er enkel å skrive.
Du kan også bruke en esp01 men de er litt mer tungvindte å programmere siden den ikke har usb.
Vis hele sitatet...
"tiny85"
Kan være lettere for han å bruke en Arduino. På grunn av at han ikke skriver kode selv. (Ikke vanskelig å lære. Det er bare at det tar litt tid.)
Men å få noen til å hjelpe han med kode til Arduino skulle ikke være så vanskelig, siden Arduino er svært populært.
Arduino nano, foreksempel. Liten i fysisk størrelse. Knapp inn. Digital ut, og til en transistor.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
"tiny85"
Kan være lettere for han å bruke en Arduino. På grunn av at han ikke skriver kode selv. (Ikke vanskelig å lære. Det er bare at det tar litt tid.)
Men å få noen til å hjelpe han med kode til Arduino skulle ikke være så vanskelig, siden Arduino er svært populært.
Arduino nano, foreksempel. Liten i fysisk størrelse. Knapp inn. Digital ut, og til en transistor.
Vis hele sitatet...
Det er også mulig, men Tiny bruker arduino kode, pluss at størrelsen er ca 1/3 av en arduino nano.
Og man trenger ikke transistor om det er snakk om vanlige led dioder på 2-3v siden de fleste kun trekker rundt 20ma.
Trådstarter
19 4
Har bestilt den timeren jeg linket til lengre oppe i tråden og kommer til å forsøke med den først, om jeg får det til med den og den er størrelses messig riktig blir det å bruke den. Ellers blir det vell å prøve en slik Tiny siden den er så liten og ville tro jeg klarer skrive koden til den, eller finner en på nettet jeg kan bruke. Arduino har jeg akkurat kjøpt meg og kommer til å prøve å lage det med den først, men til det lille prosjektet mitt så er den alt for stor. Takk for tips!
▼ ... over en måned senere ... ▼
En tin85 er et greit valg her, men jeg leste at du skal drive dette fra et knappselle batteri, da er det en del strømsparingsteknikker for tiny'n du bør sette deg inn i, samt å lære deg hvordan bruke interrupts for å "vekke" den opp ..
Om du går for en slik løsning så er det hjelp å få hvis du først prøver selv først
Jeg har nå gått i gang med "byggingen" med den modulen jeg kjøpte og må si meg fornøyd, veldig liten størrelses messig, spesielt nå etter jeg har loddet ut pinnsene og loddet ledningene rett på. Det å stille in tiden tokk noe lengre, men fikk det til etter ca 8 forsøk eller noe. Nå er det eneste jeg er usikker på om jeg må ha en resistor til dioden min eller ikke. Har koblet en diode rett til batteriet og den har lyst i tre døgn nå og fungerer fortsatt helt fint, så vurderer å droppe det for å også spare plass.
Skal få lekt litt med arduino/Tiny når jeg får tid, virker virkelig interessant!
Sitat av Jakobet96 Vis innlegg
Jeg har nå gått i gang med "byggingen" med den modulen jeg kjøpte og må si meg fornøyd, veldig liten størrelses messig, spesielt nå etter jeg har loddet ut pinnsene og loddet ledningene rett på. Det å stille in tiden tokk noe lengre, men fikk det til etter ca 8 forsøk eller noe. Nå er det eneste jeg er usikker på om jeg må ha en resistor til dioden min eller ikke. Har koblet en diode rett til batteriet og den har lyst i tre døgn nå og fungerer fortsatt helt fint, så vurderer å droppe det for å også spare plass.
Skal få lekt litt med arduino/Tiny når jeg får tid, virker virkelig interessant!
Vis hele sitatet...
I teorien skal det gå fint å bruke en LED uten resistor om spenningen fra batteriet er lik spenningen som kreves av LED-en. Men om dette er lurt må nesten noen andre svare på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
I teorien skal det gå fint å bruke en LED uten resistor om spenningen fra batteriet er lik spenningen som kreves av LED-en. Men om dette er lurt må nesten noen andre svare på.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje det. LEDs er veldig ulineære. 0.1V endring i spenninga er nok til at LEDen går frå å lyse sterkt til å lukte svidd.

Spenninga er irrelevant på lysdioder; det viktige er å kontrollere straumen. Kontrollerer du den vert spenninga rett.