Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3023
Vi tenker kjøpe vårt første apple-tv. Hvilken hdmi kabel bør man kjøpe for best mulig kvalitet? Eller, er hdmi hdmi uansett lissm?

Tv'n vår er en eldre 50" plasma tv i full hd. Den har to hdmi innganger, håper denne tv'n fungerer mot apple tv, for vi er i grunnen fornøyd med selve apparatet.

Grunnen til at vi vil kjøpe apple-tv, er at vi vil si opp abonnement på Viasat. Vi har ungdommer i hus, som kun bruker streaming av viaplay, sumo osv på mac'er og ipad'er. Slik vi ser det, betaler vi for "tv i i 4 rom"og med full filmpakke, rett ut vinduet.

Vi "gamle" i huset bruker bare nrk og tv2, dette har vi jo tilgang til via app. Tenker vi riktig mon tro?
Kjøp hvilken som helst HDMI-kabel du.
Apple TV støtter ikke 4k eller HDR, så hvilken som helst kabel egner seg.
Kjøp en billig kabel med siste hdmi standard, ikke la selgeren lure deg til å kjøpe med gullkoblinger og tjo og hei, jeg har enda ikke sett ett bevis på at dyrest er best.

Når det kommer til den boksen er jo ikke kapasiteten så stor, fylles fort opp, ønsket du plutselig en 4k tv så vil ikke det fungere her. Tenk at dette egentlig er en pc eller mobil uten sim kort.

Men den er nok enkel i bruk, bare husk på limitene.
Sist endret av SinHazzard; 18. januar 2017 kl. 11:46. Grunn: ninjaed
Trådstarter
Tusen takk for tilbakemeldinger Ser det er mye billige kabler på ebay, men de tilsvarer sikkert samme kabel fra Andersson som selges på Siba til kr. 79,- Ble så usikker når man får hdmi kabler til over kr. 1000,-

Jeg forstår ikke helt dette med 4k. Men det har vel noe med kvalitet på bilde/lyd/overføringer å gjøre kanskje? Men, jeg kan bruke en apple tv 4 til vårt eldre plasma hd tv?

Når du nevner limitene SinHazzard, mener du da limit på tv'n vår eller på apple-boksen?
Ettersom jeg ikke vet hvilken tv du har så er det nok på boksen, største aberet er mangel på 4k støtte, er sannsynlig at din neste tv vil ha 4k. Jeg kaller også itunes tvang en limit, men det er nok mer av prinsipp kontra hassle.

Bare sørg for at kabelen har hdmi1.4, er ikke noe poeng i å spare noen kroner på eldre kabler.
Sist endret av SinHazzard; 18. januar 2017 kl. 14:10.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Når det kommer til den boksen er jo ikke kapasiteten så stor, fylles fort opp, ønsket du plutselig en 4k tv så vil ikke det fungere her. Tenk at dette egentlig er en pc eller mobil uten sim kort.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du er på tynn is, mister. Den største Apple TV'en er på 64 GB og ingen apper lagrer mediafiler på boksen. Hva mener du den fylles opp av?
Hvis du ser etter alnernativ til Apple TV, så kan jeg varmt anbefale nvidia Android TV, kjører Android så den støtter ufattelig mye. I tillegg følger det med Hdmi kabel.

Hdmi kabel er Hdmi kabel, hvert fall til en gammel plasma TV, hvis man skal kjøre 4K og hdr så burde man ha en Hdmi kabel med ganske høy overføringshastighet, de fleste i dag støtter det. Noen kabler klarer 15gbs andre klarer 21gbs data. Alt er mer enn nok til en plasma TV.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Her tror jeg du er på tynn is, mister. Den største Apple TV'en er på 64 GB og ingen apper lagrer mediafiler på boksen. Hva mener du den fylles opp av?
Vis hele sitatet...
Tja... Må jo stole litt på det de selv sier da.

Velg mellom 32 GB og 64 GB lagringsplass.
Hvis du hovedsakelig har tenkt å bruke Apple TV til å strømme filmer, TV-programmer og musikk, eller til noen få apper og spill, vil du antakelig klare deg med 32 GB lagringsplass. Hvis du har tenkt å laste ned og bruke flere apper og spill, bør du velge modellen med 64 GB lagringsplass.1 Før du bestemmer deg må du huske på at noen apper trenger ekstra lagringsplass når de er i bruk.

Sitat av tennbrikket Vis innlegg
hvis man skal kjøre 4K og hdr så burde man ha en Hdmi kabel med ganske høy overføringshastighet, de fleste i dag støtter det. Noen kabler klarer 15gbs andre klarer 21gbs data. Alt er mer enn nok til en plasma TV.
Vis hele sitatet...
Du må være mer spesifikk. 2.0 er anbefalt for uhd på mer enn 30 frames pr sekund, superviktig i spill og fotball. Der ting skjer fort.

Skal vi dra den lenger støtter 2.1 opptil 48 Gb i sekundet.
Sist endret av SinHazzard; 18. januar 2017 kl. 14:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Tja... Må jo stole litt på det de selv sier da.

Velg mellom 32 GB og 64 GB lagringsplass.
Hvis du hovedsakelig har tenkt å bruke Apple TV til å strømme filmer, TV-programmer og musikk, eller til noen få apper og spill, vil du antakelig klare deg med 32 GB lagringsplass. Hvis du har tenkt å laste ned og bruke flere apper og spill, bør du velge modellen med 64 GB lagringsplass.1 Før du bestemmer deg må du huske på at noen apper trenger ekstra lagringsplass når de er i bruk.



Du må være mer spesifikk. 2.0 er anbefalt for uhd på mer enn 30 frames pr sekund, superviktig i spill og fotball. Der ting skjer fort.

Skal vi dra den lenger støtter 2.1 opptil 48 Gb i sekundet.
Vis hele sitatet...
Alle kabler støtter 2.0 er kun Hdmi controlleren på hovedkortet som må være 2.0. Det er Dog viktig å ha en kabel som har høy overføringshastighet hvis du skal kjøre 4K med hdr da denne er ganske store mengder data. En gammel kabel har fult mulighet for å kjøre dette. Bruker selv gamle Hdmi kabler kjøpt fra Biltema som det stod Hdmi cable 1.4. Disse klarer fint 4K med hdr 60 FPS.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Alle kabler støtter 2.0 er kun Hdmi controlleren på hovedkortet som må være 2.0. Det er Dog viktig å ha en kabel som har høy overføringshastighet hvis du skal kjøre 4K med hdr da denne er ganske store mengder data. En gammel kabel har fult mulighet for å kjøre dette. Bruker selv gamle Hdmi kabler kjøpt fra Biltema som det stod Hdmi cable 1.4. Disse klarer fint 4K med hdr 60 FPS.
Vis hele sitatet...
Så den definerte standarden har feil da og du har rett? Om din kabel fra biltema klarer det, flott. Jeg ville aldri anbefalt en 1.4 kabel til uhd.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Så den definerte standarden har feil da og du har rett? Om din kabel fra biltema klarer det, flott. Jeg ville aldri anbefalt en 1.4 kabel til uhd.
Vis hele sitatet...
Standarden sitter i hdmi kontakten og ikke kabelen, men for å få fult utnytte av 4k HDR signal så burde man skaffe seg en kabel med hastighet på 18gbs ish, noe de fleste eldre kabler enn 2014 ikke har. De ligger nok på rundt 10gbs ish.

https://www.cnet.com/news/hdmi-2-0-w...-need-to-know/

Will I need a new cable?
NO! Well, probably not. Here is the exact quote from HDMI.org: "Version 2.0 of the HDMI Specification does not define new cables or new connectors. Current High Speed cables (category 2 cables) are capable of carrying the increased bandwidth." Emphasis mine. Here's another direct quote: "HDMI 2.0, which is backwards-compatible with earlier versions of the HDMI specifications..."

Version 2.0 (like 1.4 before it) is entirely a hardware change. It is not a cable change. You can expect cable manufacturers to proclaim that you need expensive new "Version 2.0 cables" but this is untrue. Your current High Speed cables should work just fine.

I hedge with "should" as if the cable isn't fully up to the High Speed spec, it might not work. In this case, you might get dropouts or sparkles (as discussed in this article). If you do, a different but not more expensive HDMI cable should work just fine.
Takk for lenken, interessant lesning, som med mye i den bransjen der.
I jobbsammenheng ville jeg fortsatt sagt 2.0 ettersom det garanterer at den leverer det den skal om det ikke er hw feil involvert.