Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 12710
Dette er en slags folie som skal vist fungere, den er synlig fra siden men ikke så ifront. Men så er spørsmålet mitt,

Går de gjennom bildene på vegvesenet og ser at bilen min gang på gang har usynlige skilter, så blir jeg stoppet av politiet og han drar fingeren over skiltnummeret og oppdager folien ? da blir det sinnsyk bot vil jeg tro.


http://www.radarbusters.com/Toll-Fre...lfreecover.htm
Sist endret av Dodecha; 29. september 2016 kl. 15:34. Grunn: Lær deg korrekt tegnsetting, flere spørsmålstegn etter hverandre gjør deg ikke kulere
de kan beslaglegge pc'n din hvis de tror du har bestilt det online. og finner historikken din. skal du gjøre noe sånt bør du ta det av med en gang du har passert bomringen. og bli kvitt plasten. anbefaler heller at du får deg en bombrikke som gjør kjøringen din billigere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skreppo Vis innlegg
de kan beslaglegge pc'n din hvis de tror du har bestilt det online. og finner historikken din. skal du gjøre noe sånt bør du ta det av med en gang du har passert bomringen. og bli kvitt plasten. anbefaler heller at du får deg en bombrikke som gjør kjøringen din billigere.
Vis hele sitatet...
Nei, kva faen. Det vil vere totalt uproporsjonalt. Dei tar ikkje PCen for å finne ut kor du har bestilt det. For det er i prinsippet ei heilt lovleg vare, som du står fritt til å kjøpe. Bruken kan vere straffbar. Antakeleg er det brot på kjøretøyforskriften sitt kapittel om kjennemerke:
Kjennemerke skal være godt synlig og ikke dekket av uvedkommende gjenstander. Dette gjelder likevel ikke for beltemotorsykkel som har kjennemerke plassert på venstre side når denne er belastet med fører/passasjer.
Vis hele sitatet...
Det er vel snakk om forelegg og framstilling på trafikkstasjon i etterkant.
Nå har ikke jeg peiling på hvordan det her fungerer, og har ingen planer om å forsøke det heller.. Men av ren nysgjerrighet, vet noen om dederre reflekssprayene man kjøper på Jernia osv. gjør slik at kameraene ikke får tatt bilde? Mener å ha lest at man kan få reflekssprayer som ikke setter farge når det ikke blir lyst på, men har ikke peil.

EDIT: Jeg tenkte kanskje mer på sånne fartsmålere x)
Sist endret av Snaphance; 29. september 2016 kl. 20:05.
Trådstarter
3 0
Sitat av Skreppo Vis innlegg
de kan beslaglegge pc'n din hvis de tror du har bestilt det online. og finner historikken din. skal du gjøre noe sånt bør du ta det av med en gang du har passert bomringen. og bli kvitt plasten. anbefaler heller at du får deg en bombrikke som gjør kjøringen din billigere.
Vis hele sitatet...

Plasten koster 500kroner elno...skal jeg kaste den hver gang...da blir det helvettes dyrt tror jeg....

Bomprikken gjør ikke noe forskjell, sparer noen hundrelapper...
forsatt svindyrt med bom hvis man jobber i oslo, og nå som prisen heves til 48kr bensinbiler og 42 for diesel tror jeg det stod....

jeg må ut med 20% av lønna for bomm liksom, er det rart folk prøver å lure seg unna....og forsatt er det plasser hvor støtdemperne mine og bærekulene ryker fordi veien er jo kjempe bra!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lars123 Vis innlegg
jeg må ut med 20% av lønna for bomm liksom, er det rart folk prøver å lure seg unna....
Vis hele sitatet...
Enten kan du ikkje regne, eller så har du tidenes dårlegaste lønn.

Maksimalpris om du køyrer gjennom bomring i både Oslo og Bærum er 2673,- i månaden (60 passeringer på kvar, 10% rabatt med brikke). Om det er 20% av lønna har du 13365,- i månaden. Realiteten er vel at det er langt mindre enn 20%?
Trådstarter
3 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Enten kan du ikkje regne, eller så har du tidenes dårlegaste lønn.

Maksimalpris om du køyrer gjennom bomring i både Oslo og Bærum er 2673,- i månaden (60 passeringer på kvar, 10% rabatt med brikke). Om det er 20% av lønna har du 13365,- i månaden. Realiteten er vel at det er langt mindre enn 20%?
Vis hele sitatet...

Vil du ha fakturaen 2mnd tilbake ??? 3300kr.....Vil du kanskje forklarer meg hvordan i svarte jeg fikk så mye???


Når man regner på det som du gjør det, kan det ikke overstige 2700kr.....men i praksis SAMLER det seg opp javlig fort!!!

Uansett hvordan man ser på det....latterlig dyrt!!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lars123 Vis innlegg
Vil du ha fakturaen 2mnd tilbake ??? 3300kr.....Vil du kanskje forklarer meg hvordan i svarte jeg fikk så mye???
Vis hele sitatet...
Enten har du førehandsbetalt, der beløpet er 3300,- eller så har dei fakturert meir enn ein månad. Om dei har fakturert 3300,- på ein måned bør du jo kontakte dei og gjere dei oppmerksomme på feilen. Det endrer uansett ikkje biletet vesentleg; om 3300 er 20% har du 16500,- i månaden...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Enten har du førehandsbetalt, der beløpet er 3300,- eller så har dei fakturert meir enn ein månad. Om dei har fakturert 3300,- på ein måned bør du jo kontakte dei og gjere dei oppmerksomme på feilen. Det endrer uansett ikkje biletet vesentleg; om 3300 er 20% har du 16500,- i månaden...
Vis hele sitatet...
Herregud så bokstavelig da. 20% bla bla bla. Hovedpoenget hans er vel at det er svindyrt, noe jeg er helt enig i.
Limited edition
Moff's Avatar
For å svare på spørsmålet: Nei, det er umulig å skjule nummerskilt på en sånn måte at du lurer et kamera, uten at man kan se det med det blotte øye. Dette er et spørsmål om fysikk. Et kamera og et øye er klin like, så hvis øyet ditt kan se det, så kan kameraet også se det.

Det er et par små triks man ofte hører om, men i praksis er det ingen som virker særlig bra. De to vanligste produktene er:

Plastdeksel som kun slipper gjennom lys rett forfra. Dette er samme type plastdeksel som du finner på skjermen til en minibank. Den fungerer slik at du ser tydelig tvers gjennom den når du står rett foran, men alt blir svart når du prøver å se på fra siden. Minibanker er veldig hissige på dette, for å unngå at folk rundt deg kan se kontoopplysninger. Plastdeksel for nummerskilt er laget slik at en politibil som kommer mot deg vil kunne se skiltet tydelig, mens et trafikkamera, som ofte er høyt plassert, ikke vil kunne se skiltet.

Spray som lyser opp når den treffes av IR. Hvis et kamera skal funke på natta så må det ha et lys for å kunne se noe. I trafikken kan det være farlig å bruke blits eller annen form for kameralys, fordi det skremmer vettet av sjåfører. Løsningen er å lyse opp med en lysfrekvens som mennesker ikke kan se; for eksempel infrarødt lys. Dette vil fungere som et slags nattsyn for kameraet. Sprayen har den hensikten at den reflekterer IR ekstremt bra, noe som fører til at nummerskiltet ditt blir overeksponert på bildet, og fremstår som en hvit firkant - helt uleselig. Denne sprayen vil være usynlig for mennesker uansett, men nummerskiltet ditt vil fortsatt være synlig på dagtid når det er lyst ute.

Det som er problemet med begge to, og grunnen til at ingen bruker disse, er at trafikkameraene vil flagge bilder av kjøretøy som de ikke klarer å identifisere. Om en bil passerer med uleselig nummerskilt, så blir dette bildet sendt til et menneske som sjekker manuelt. De vil fortsatt ikke se nummerskiltet, men de vil se bilmerke, modell og sannsynligvis farge. De vet hvor du har vært hen, og kan dermed gjøre et rimelig bra estimat på hvem det er som eier bilen. Hvis sjåføren i tillegg er synlig på bildet, hvilket de svært ofte er, så vil de finne deg til slutt. Og om de ikke gjør det, og du fortsetter med denne ugjerningen i et relativt fast mønster, så vil det før eller siden stå en politibil nær bomstasjonen og vente på deg.

Det eneste trikset som faktisk har en viss sjanse for å fungere - en liten stund - er om du klarer å identifisere en motorsykkel med nummerskilt som matcher ditt eget. La oss for eksempel si at din bil har regnummer "AA 12345". Du finner en motorsykkel med regnummer "AA 1234". Kjøp et produkt som kan dekke til 5-tallet på ditt skilt. Når et trafikkamera fotograferer deg, så vil den klare å se kjennetegn "AA 1234", og dermed anta at det som passerte var motorsykkelen. Bildet vil dermed ikke sendes til manuell sjekk. Så klart, dette trikset fungerer bare frem til eieren av motorsykkelen anmelder saken, og bildene som er lagret vil gjøre det svært enkelt for politiet å finne ut hvem som eier bilen (ettersom de kun manglet ett siffer).
Sitat av Moff Vis innlegg
Det eneste trikset som faktisk har en viss sjanse for å fungere - en liten stund - er om du klarer å identifisere en motorsykkel med nummerskilt som matcher ditt eget. La oss for eksempel si at din bil har regnummer "AA 12345". Du finner en motorsykkel med regnummer "AA 1234". Kjøp et produkt som kan dekke til 5-tallet på ditt skilt. Når et trafikkamera fotograferer deg, så vil den klare å se kjennetegn "AA 1234", og dermed anta at det som passerte var motorsykkelen. Bildet vil dermed ikke sendes til manuell sjekk. Så klart, dette trikset fungerer bare frem til eieren av motorsykkelen anmelder saken, og bildene som er lagret vil gjøre det svært enkelt for politiet å finne ut hvem som eier bilen (ettersom de kun manglet ett siffer).
Vis hele sitatet...
Men motorsykler betaler ikke bompenger, så dette vil ikke være et problem. Right? Hvis du kjører forbi en fotoboks og får bot så må vel noe stusse. Motorsykler får veil ikke bot av fotobokser siden de har skiltet på baksiden.
Limited edition
Moff's Avatar
Ofte så er motorsykler for små til at de blir tatt bilde av, men bilen med falske skilter vil alltid bli fotografert. Hvis sjåføren klarer å unngå alle tjenester som medfører at eieren av motorsykkelen får brev i posten, så kan man sannsynligvis holde på sånn en stund. Men før eller senere, så vil det gå skeis (Murphy's lov). Bomstasjonene tar forresten bilde i begge retninger (foran og bak); men det stemmer at motorsykler ikke skal betale.
Pensjonert Skaper
Har hørt at om du kjører halvveis over midtlinja gjennom kameraet så vil du bli registrert som motorsykkel (kameraet "ser" bare det ene hjulet, tror det er motorsykkel og forkaster det). Ikke sjekka det selv da, og ikke akkuratt praktisk metode i rush-trafikken.
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Har hørt at om du kjører halvveis over midtlinja gjennom kameraet så vil du bli registrert som motorsykkel (kameraet "ser" bare det ene hjulet, tror det er motorsykkel og forkaster det). Ikke sjekka det selv da, og ikke akkuratt praktisk metode i rush-trafikken.
Vis hele sitatet...
Jeg og en kamerat prøvde ut dette ved flere tilfeller. Noen ganger så mottok han ikke giro i posten, og andre ganger så fikk han regning. Egentlig ganske merkelig, men vil tro at det er ganske tilfeldig.
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Har hørt at om du kjører halvveis over midtlinja gjennom kameraet så vil du bli registrert som motorsykkel (kameraet "ser" bare det ene hjulet, tror det er motorsykkel og forkaster det). Ikke sjekka det selv da, og ikke akkuratt praktisk metode i rush-trafikken.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt, dette ville jo vært null problem å fikse på. Dersom
Det er sånn blir jeg mektig oppgitt.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Moff Vis innlegg
Det eneste trikset som faktisk har en viss sjanse for å fungere - en liten stund - er om du klarer å identifisere en motorsykkel med nummerskilt som matcher ditt eget. La oss for eksempel si at din bil har regnummer "AA 12345". Du finner en motorsykkel med regnummer "AA 1234". Kjøp et produkt som kan dekke til 5-tallet på ditt skilt. Når et trafikkamera fotograferer deg, så vil den klare å se kjennetegn "AA 1234", og dermed anta at det som passerte var motorsykkelen. Bildet vil dermed ikke sendes til manuell sjekk. Så klart, dette trikset fungerer bare frem til eieren av motorsykkelen anmelder saken, og bildene som er lagret vil gjøre det svært enkelt for politiet å finne ut hvem som eier bilen (ettersom de kun manglet ett siffer).
Vis hele sitatet...
Veldig mye bra info her som jeg kan bekrefte at stemmer, bortsett fra en detalj: Alle biler som passerer bommen uten bombrikke blir manuelt kontrollert av en person. Det er kun biler som passerer med bombrikke som gjøres automatisk.

Beste trikset for å unngå voldsomme bomutgifter, er å enten flytte, eller kjøpe elbil. Så slipper man anmeldelse også Jeg kjenner veldig godt problemstillingen til trådstarter, har selv brukt 45.000 kr/år i bompenger når jeg bodde og jobbet i Norge. Riktignok kjørte jeg mye på kryss og tvers av fylker, men dog...
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Btyven Vis innlegg
Veldig mye bra info her som jeg kan bekrefte at stemmer, bortsett fra en detalj: Alle biler som passerer bommen uten bombrikke blir manuelt kontrollert av en person. Det er kun biler som passerer med bombrikke som gjøres automatisk.
Vis hele sitatet...
Har du en kilde på dette? Jeg har hørt at det i alle fall er en viss grad av automatikk i systemet. Her er en uttalelse fra Fjellinjen:

Måten dette fungerer på er at dersom man ikke har brikke, så blir det automatisk tatt et bilde av passeringen. Bildene kan være av varierende kvalitet, for eksempel avhengig av om skiltet er skittent eller dekket av snø. Dersom bildet går igjennom den første kvalitetskontrollen, så skjer resten automatisk. Hvis ikke, blir kontrollen gjort manuelt. Etter kontroll av bildet (enten automatisk eller manuelt) sjekker vi registreringsnummeret opp mot motorvognregisteret og fakturerer bileieren, sier Foss Christensen.
Vis hele sitatet...
Kilde

Selv om den første kontrollen er manuell, så er det sannsynligvis mye rom for at de ikke ser at ett tall mangler fra skiltet, hvis resten av bildet er av god kvalitet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Moff Vis innlegg
Har du en kilde på dette?
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke en kilde jeg kan linke til på det nei. Var en del i kontakt med bomselskapene i Aust- og Vest-Agder for ca 2 år siden i forbindelse med jobben min, og ble da forklart at det fungerer sånn. Kan forsåvidt godt være det har kommet nye rutiner på ting, eller at praksisen er ulik fra selskap til selskap.
Sist endret av Btyven; 19. oktober 2016 kl. 13:24.
Eneste jeg vet om som er bom!sikkert er å ligge helt på støtfangeren til trailer eller vogntog gjennom bommen. Da ser ikke kameraet skiltnummer.
Men om du bruker dette trikset for ofte på samme strekning og til samme tid så er nok sjansen stor for at noen legger merke til deg og melder deg. Skal du først gjøre dette så heng deg fortrinnsvis på norske vogntog, da de gjerne har brikke og dermed vil det ikke være noe manuelt arbeid senere. Henger du på en polakk som ikke har tenkt å gjøre opp så kan du risikere at du blir tatt pga manuell behandling, slik at de feks venter på deg om de legger merke til at dette skjer jevnt og til forutsigbare tider. Men som ad hoc løsning som brukes av og til så vil det virke helt greit.

Ok ser ut som jeg ikke er oppdatert
All syklingen gjør at jeg sjeldent kjører bil. Om det er kamera begge veier så vil ikke det med å ligge på fangeren til semi virke. Var ikke kamera begge vier tidligere, men ifølge moff så er det slik nå.
Sist endret av frtoretang; 19. oktober 2016 kl. 13:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mye styr. Er vel andre svindler man riskerer mindre på og tjener mer på.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, kva faen.(...)
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Enten kan du ikkje regne, eller så har du tidenes dårlegaste lønn.

Maksimalpris om du køyrer gjennom bomring i både Oslo og Bærum er 2673,- i månaden (60 passeringer på kvar, 10% rabatt med brikke). Om det er 20% av lønna har du 13365,- i månaden. Realiteten er vel at det er langt mindre enn 20%?
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Enten har du førehandsbetalt, der beløpet er 3300,- eller så har dei fakturert meir enn ein månad. Om dei har fakturert 3300,- på ein måned bør du jo kontakte dei og gjere dei oppmerksomme på feilen. Det endrer uansett ikkje biletet vesentleg; om 3300 er 20% har du 16500,- i månaden...
Vis hele sitatet...
Går det ikke an å bidra til diskusjonen enn å påpeke "du må ha en jævla dårlig lønn".. altså, hva i helvete? Det er diskutert at crew er frekke i kjeften her, og det her er et prakteksempel.

Jeg ser gang på gang at noen faste er mer interessert i å peke ut hvordan ting er sagt eller andre uvesentlige ting i tråden. Ingen på forumet her bryr seg en dritt om du påpeker at 20% enten betyr at han har dårlig lønn eller ikke kan regne. Poenget er at det er dyrt, kan jo hende han jobber deltid? Jeg jobbet deltid der jeg kjørte igjennom bommer på veien til jobb, det kostet ca 80kr tur-retur. Og ja, jeg hadde bombrikke, og ja, jeg kan regne, og ja jeg kan telle. 1600kr er en betydelig stor prosentandel av det jeg fikk i lønn den gangen.

Uansett, nå er jeg ikke noe bedre selv, så til saken:

- Du kan ligge helt oppi ræva til en buss/lastebil eller lignende dersom de er av den typen uten kamera begge veier (de har visst det nå?)
- Det funker sikkert ikke på nye bommer eller E18 bommer, men kjenner til en bom på en vei med lav fartsgrense der man ikke blir registrert om man kjører i over 160km/t
- Kjøre på andre siden av veien(?) (litt risky, ser de har kamera på de stedene det er mulig å gjøre det). Har ikke testet selv.
- Har personlig kjørt gjennom en bom flere ganger hvor det går an å kjøre helt på siden av veien (er masse plass på utsiden av den hvite stripa) uten å få regning på det.

Mythbusters har testet masse sånne plater og sprayer og lignende for å lure fotobokser. Nå har jeg aldri blitt tatt i en selv, så vet ikke om det er myte eller fakta at de blitser når de tar bilde. Uansett, det gjør ikke bommen, så refleks osv. vil jo ikke fungere uansett.
Sist endret av seroto9n; 24. oktober 2016 kl. 14:34.