Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 24623
Sitat av blownmind Vis innlegg
... Tellesystemet er fullt, de resterende til høyre utgår.

Om det er noen som kan forklare det på en annen måte, så ikke nøl med å irettesette meg.
Vis hele sitatet...
Jeg vi foreslå følgende "enkle" forklaring uten tall:

1.) Snu midterste rad på hodet (slik at alt over streken blir under istedenfor).

2.) Legg 2. rute oppå den første (begge retninger), og ta hensyn til følgende regler:
Liten rute på liten rute blir til stor. Stor rute på liten gir også stor. Liten rute på ingenting blir selvsagt liten.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Litt gammelt emne, men på generell basis vil jeg tro Frontallobes er en "bedre" (for ikke å nevne enklere! Occam's Razor..) løsning enn å begynne å drasse inn matriser, absoluttverdier og andre 'matematiske' begreper. Hele poenget med en Figure Reasoning Test er at man skal kunne løse dem uavhengig av utdannelse, kultur og i det hele tatt "konkret" kunnskap - bare man er i stand til å se mønsteret i hver enkelt oppgave.
Sitat av Frontallobe Vis innlegg
Jeg vi foreslå følgende "enkle" forklaring uten tall:
1.) Snu midterste rad på hodet (slik at alt over streken blir under istedenfor).
2.) Legg 2. rute oppå den første (begge retninger), og ta hensyn til følgende regler:
Liten rute på liten rute blir til stor. Stor rute på liten gir også stor. Liten rute på ingenting blir selvsagt liten.
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig rett nå i 2016. Det er jo bare logisk at fordi oppgave 33 inneholdt speilvending så kan den neste også inneholde speilvending(de bygger gjerne opp testene med lignende oppgaver nær hverandre). Det enkleste er ofte det rette ja.

Når det er sagt, så har jeg litt ny informasjon siden jeg skrev posten i 2015 som nå egentlig er foreldet. Mensa har endret 4 av alternativene i oppgave 34, minst 2 ganger. Dette gjorde de visstnok for å unngå forvirring. De gamle alternativene var tvetydig og oppgaven ble vurdert fjernet, men endret i stedet.

Før endring svarte visstnok alle med IQ < 125 statistisk sett det alternativet som ikke er endret, altså det gale alternativet(iallefall galt i 2015-2016) øverst til høyre. Mens folk med IQ >= 125 svarte nederst i midten, altså det riktige alternativet.

I 2015 var det riktige alternativet midt nede "liten-liten-stor-stor", men nå er det endret til "stor-stor-liten-liten". Her har dere full oversikt over alternativene i 2015 i forhold til hvordan de er nå;
2015:
1.liten-stor-liten-stor (øverst til venstre)
2.liten-stor-stor-liten
3.liten-stor-liten-liten
4.liten-liten-liten-stor
5.liten-liten-stor-stor <-- var riktig før
6.stor-tom-liten-stor (nederst til høyre)

Nå:
1.liten-stor-stor-stor
2.tom-stor-liten-liten
3.liten-stor-liten-liten <-- uendret alternativ
4.liten-liten-tom-tom
5.stor-stor-liten-liten <-- er riktig nå
6.stor-tom-liten-stor <-- uendret alternativ

For å gjøre forvirringen total så var alternativene i oppgave 34 også annerledes i 2014(kilde: youtube) i forhold til 2015. Så det har vært mye diskusjon rundt, og endring av denne oppgaven.

2014:
1.liten-stor-liten-stor
2.liten-stor-stor-liten
3.liten-stor-liten-liten
4.liten-liten-liten-stor
5.stor-stor-stor-stor
6.stor-tom-liten-stor
(usikker på hva som ble ansett som riktig i 2014)
Sitat av blownmind Vis innlegg
..speilvending...(de bygger gjerne opp testene med lignende oppgaver nær hverandre)...(usikker på hva som ble ansett som riktig i 2014)
Vis hele sitatet...
Ja speilvending er nok helt klart (siste oppgave bekrefter jo også det), så det var nok tilfelle i alle de tidligere utgavene også.
NB! Finland bruker samme test av O.H. Dørum, men der har de fremdeles oppgaven slik den var i 2015 som du sier. Jeg ser da at løsningen er den samme bare at svaralternativet speilvendes om vertikal akse som gjør det enda vanskeligere å se (de har altså forenklet i Norge nå).
MEN det er jo også riktig at den oppe til høyre KAN være en løsning (slik det faktisk VAR før når alternativet i midten nede var annerledes regner jeg med) hvis man ser "matematisk" på det uten å gå inn på konkrete tall kan man umiddelbart se at første rad og første kolonne er like (samme "sum"), og andre og tredje rad og kolonne har samme "sum" med den gamle løsningen (nr. 3).
Altså i 2014 var svaret nr. 3 og ikke nr. 5! Men velger man den løsningen nå får man jo ikke poeng, selv om det jo fremdeles stemmer "matematisk".

...Eller man kan si det slik uten å erstatte med tall (hvis man tenker at svaret i 2014 skulle være riktig, noe det jo nå ikke er lenger):
Speilvend midten, så legger man de to siste rutene i hver rad/kolonne over hverandre, og svaret gis i 1. rute (like nuller hverandre ut, mens stor+liten blir til to små), men det gir jo feil løsning i dagens utgave.
Sist endret av Frontallobe; 12. oktober 2016 kl. 09:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.