Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1355
Hei der

Reformaterte pcen for en stund siden, og den terroriserer meg med melding om å aktivere windows. Det er litt irriterende da den kaster meg ut av spill eller andre programmer, men det verste er at jeg ikke kan oppgradere til w10 før jeg har aktivert windows. Er blitt vant til w10, så nå er w8 ganske ubrukelig for meg :P

Det fulgte en kode med pcen da jeg kjøpte den for noen år siden, men den er rotet bort, så hvilken måte er billigst å få aktivert windows på da? Må jeg kjøpe windows på nytt? Ev. har noen en kode jeg kan kjøpe via vipps eller bankoverføring?
Maskiner som kommer med windows 8 har som regel en produktkey på et klistremerke på utsiden av maskinen.
Dersom dette er en laptop kan klistremerket være under maskinen eller under batteriet (du må skru av maskinen og ta ut batteriet).
Dersom dette er en stasjonær, kan klistremerket være en plass utenpå maskinen eller i noen tilfeller på strømforsyningen inni maskinen (sett dette bare et par ganger tho).

Hvilken butikk kjøpte du maskinen fra?
Dersom dette var en maskin med OEM windows 8 key skal den ha blitt aktivert i windows 10 automatisk.
Snakk med butikken din og eventuelt ring microsoft norge på 23 500 500 og spør om hva som kan ha gått galt i aktiveringen.
Har ringt de før før aktivering av windows 10 etter oppgradering av hardware. :P
Takker for raskt svar Det var et avlangt klistremerke med kode på toppen av kabinettet, men den har falt av. Tatt godt vare på den lenge, men nå har jeg lagt den på et lurt sted, og det var ikke særlig lurt

Pcen er kjøpt hos Komplett i 2013

Problemet er at jeg mangler kode for aktivering...
Sitat av droidex Vis innlegg
Takker for raskt svar Det var et avlangt klistremerke med kode på toppen av kabinettet, men den har falt av. Tatt godt vare på den lenge, men nå har jeg lagt den på et lurt sted, og det var ikke særlig lurt

Pcen er kjøpt hos Komplett i 2013

Problemet er at jeg mangler kode for aktivering...
Vis hele sitatet...
Har du forsøkt å ringe komplett og høre om de har lagret noen lisens på kjøpet ditt?
Sitat av Huztle Vis innlegg
Har du forsøkt å ringe komplett og høre om de har lagret noen lisens på kjøpet ditt?
Vis hele sitatet...
Nesten, bruker ''Chat med oss'' funksjonen på hjemmesiden. Plass 43 i køen, så venter i spenning
Forresten, oppgraderte du fra windows 8 til windows 10, eller tok du en "clean" installering av windows 10?
Dersom du oppgraderete skulle du fått aktivert windows 10 automatisk.

Anyways, det kan hende maskinen din hadde windows 8 keyen lagret i BIOS/UEFI.
Da kan du prøve denne metoden for å finne windows 8 keyen din:

Windows 10 tip: Find your PC's original product key

Kan hende at keyen din fra windows 8 ikke ble aktivert fordi du hadde windows 8 home men du installerte windows 10 pro f.eks.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Forresten, oppgraderte du fra windows 8 til windows 10, eller tok du en "clean" installering av windows 10?
Dersom du oppgraderete skulle du fått aktivert windows 10 automatisk.

Anyways, det kan hende maskinen din hadde windows 8 keyen lagret i BIOS/UEFI.
Da kan du prøve denne metoden for å finne windows 8 keyen din:

Windows 10 tip: Find your PC's original product key

Kan hende at keyen din fra windows 8 ikke ble aktivert fordi du hadde windows 8 home men du installerte windows 10 pro f.eks.
Vis hele sitatet...


Tok vel gjerne ''clean'' installering, oppgraderte uten at det påvirket noen av filene på pcen.

Takk for link, jeg skal prøve (y)