Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6280
Jeg var på jobb i går og var litt dårlig i magen min så jeg måtte gå på do.
Gikk til lunsj 11:45 og lunsjen var over 12.30 og da var jeg dårlig i magen, føles ikke bra. Så jeg måtte gå på do igjen, 20 minutter, og når jeg kommer ut, så sitter sjefen min der og spør hvorfor jeg satt på do i 20 minutter? Jeg sa, jeg er dårlig, føler meg ikke bra.

Da sa sjefen mi Ok, men ikke gjør om det for jeg har snakket med driftssjefen.

Nå har jeg en advarsel for dette. Jeg var på do i 20 minutter.

Hva skjer hvis jeg ikke signere min advarsel? Kan jeg bli sagt opp da?

Jag er fast ansatt siden 4 år.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Skriftlig advarsel er skriftlig advarsel, betyr ingenting med mindre du får flere.

"Verken arbeidsmiljøloven eller andre arbeidsrettslige lover har regler om advarsler."
Du må bare snakke hardt til sjefen din, enten du nå gjør det alene eller med hjelp fra forbundet. Ingen advarsler for å gå på do!
Hva med å finne deg en annen jobb? Høres virkelig ikke ut som en plass jeg ville holdt ut. En møkkasjef som driver å timer hvor lenge folk er på do har virkelig misforstått sin stillingsinstruks og er så sneversynt at jeg ville begynt å kikke rundt etter en bedre jobb i et annet firma.
Trådstarter
3 0
Hvis driftslederen ber meg om å signere advarslet. Kan jeg nekte å signere? Hvis jeg nekter, hva skjer da?

Jeg har lest litt på nett, og de fleste sier att du må signere uansett.
Si ifra til tillitsvalgt med en gang, og kontakt fagforening. Skriftlig advarsel for langt toalettbesøk er uhørt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av adrian87 Vis innlegg
Hvis driftslederen ber meg om å signere advarslet. Kan jeg nekte å signere? Hvis jeg nekter, hva skjer da?

Jeg har lest litt på nett, og de fleste sier att du må signere uansett.
Vis hele sitatet...
Om du meiner den er urimeleg så bør du ikkje signere, men ta kontakt med fagforening og tillitsvald. Det er lov å vere sjuk, og det skal ikkje resultere i ein advarsel.
Når du signerer en skriftlig advarsel, så signerer du kun for at du har mottatt den, ikke at du er enig i den. Kontakt tillitsvalgt.
Jeg har sett hva enkelte sjefer må finne seg i av dårlig arbeidsmoral, slurv, lange toalettbesøk, usaklige og hyppige sykemeldinger osv. uten å kunne gjøre noe som helst med det, fordi arbeiderne er så godt vernet om at det nesten er litt ekkelt.
Alle opplever en gang i blandt å føle seg dårlig på jobb og noen biter det i seg, noen sitter en halvtime på toalettet og noen flyr rett til legen. Dette bør alle ledere selvsagt tolerere og ha forståelse for.

Det høres ganske vilt ut å få skriftlig advarsel for en slik bagatell, men om sjefen "har nok dritt" på deg fra før, som h*n ikke har kunnet gjøre noe med, så gir en slik advarsel litt mer mening (selv om det ikke er riktig å samle opp mange ugjerninger under en paraply og kalle paraplyen "langt toalettbesøk".)
Om du er den perfekte ansatte eller ikke, er det kanskje bare du som vet.

Jeg ønsker hvertfall å aldri stille meg i en situasjon hvor jeg må tolerere alt mulig av de som jobber under meg, bare fordi ikke alt er eksplisitt nevnt i arbeidskontrakten de har godtatt og signert.
Sist endret av Pope; 27. august 2016 kl. 17:33.
Sitat av adrian87 Vis innlegg
Nå har jeg en advarsel for dette. Jeg var på do i 20 minutter.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at dette er tilfelle. Om du var på do i 20-30 min før lunsj, tok lunsj i 45 min og deretter måtte på do igjen i 20 min forstår jeg litt at det reageres litt på det. Hadde jeg sitti så lenge på do ville jeg kanskje kortet litt ned på lunsjen om mulig, mest pga at jeg hadde hatt litt dårlig samvittighet med tanke på at jeg "boltet" meg fast til toalettet. Viste du ikke tegn til å gi beskjed at du var dårlig i det hele tatt? I alle fall den andre gangen? Eller tuslet du bare rett forbi og han stoppet deg? Hva forventes da egentlig?

Er du borte i totalt 1 1/2 time i strekk er jo det merkbart. Det har vel ikke noe å gjøre at du ikke får gå på do, men at du ikke gir beskjed at du er dårlig.
Virker som en veldig overreaksjon. Sikker på at advarselen ikke gikk på unnasluntring generelt og at dette toalettgreiene bare var et eksempel? Ser liksom ikke for meg at noen sjef ville reagert på dette hvis du var et arbeidsjern sånn ellers. Hvis det er tilfelle ville jeg sett meg om etter en annen jobb.
Hvis det er en "samlesak" ville vel sjefen sagt dette og mest sannsynlig kalt deg inn på teppet. Så hvis du av en eller annen grunn skulle lyve om dette kan sjefen din ha en sak. På den annen side vil kontakt med tillitsvalgt og fagforening mest sannsynlig knekke sjefens vilje til å forfølge dette. Er det bare do episoden, det er vel ikke deg som satt fast i utedoen? Så kontakt tillitsvalgt og fagforening, og ikke skriv under
Trådstarter
3 0
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Sier ikke at dette er tilfelle. Om du var på do i 20-30 min før lunsj, tok lunsj i 45 min og deretter måtte på do igjen i 20 min forstår jeg litt at det reageres litt på det. Hadde jeg sitti så lenge på do ville jeg kanskje kortet litt ned på lunsjen om mulig, mest pga at jeg hadde hatt litt dårlig samvittighet med tanke på at jeg "boltet" meg fast til toalettet. Viste du ikke tegn til å gi beskjed at du var dårlig i det hele tatt? I alle fall den andre gangen? Eller tuslet du bare rett forbi og han stoppet deg? Hva forventes da egentlig?

Er du borte i totalt 1 1/2 time i strekk er jo det merkbart. Det har vel ikke noe å gjøre at du ikke får gå på do, men at du ikke gir beskjed at du er dårlig.
Vis hele sitatet...
Jeg var på do 08.00 og rundt 10.00 igjen i 5 min ca. Siden var vi alle på lunsj mellan 11.45 og 12.30. Da 12.30 var jeg på do i 20 min. Sån er det

Så kommer jeg ut av do så er min sjef der. Han satt der og ventet på meg. Rett foran mine kolleger på gulvet, skriker han på meg og ydmyke meg.

Jeg er en god medarbeider som mange ser opp til, og det er ingenting som jeg har gjort før som han kan klage på.
"Drit i" å signer den advarselen da! Du kan argumentere mot sjefen din at du ikke synes advarsel var rettferdig samtidig som du rett og slett står opp mot han. Ettersom han ventet og ydmyket deg foran alle dine ansatte så er han enten en drittsekk eller har noe i mot deg.
Mitt forslag er at du manner deg og opp å tar en privat prat for å løse "konfliktene" han har i mot deg.
Sist endret av TheProfessor; 28. august 2016 kl. 18:58.
Sitat av Pope Vis innlegg


Jeg ønsker hvertfall å aldri stille meg i en situasjon hvor jeg må tolerere alt mulig av de som jobber under meg, bare fordi ikke alt er eksplisitt nevnt i arbeidskontrakten de har godtatt og signert.
Vis hele sitatet...

Nå vet jeg ikke helt hva du mener her, men det virker som du mener at å følge med å hvor lang tid ansatte bruker på do er en viktig jobb for en leder? Og at du gjerne kunne gjort noe liknende selv, eller kanskje presset den ansatte til å slutte?

Om du er en psyko sjef som er så detaljeorientert så håper jeg virkelig de ansatte tar opp samtaler med deg slik at du selv kan bli luket vekk fra jobben din. Kontrakter ol. er til for å følges.
Neste gang du går på do for å drite tørker du deg i ræva med den skriftlige advarselen å gir den tilbake til sjefen så sier du opp..

Hehe, men serriøst du må ta tak i sjefen å si det som det er at du faktisk følte deg dårlig den dagen. Han er en voksen mann, burde skjønne at folk føler seg forskjellig hver dag, kan ikke bestemme om vi skal føle oss bra eller dårlig. Det er slik livet er, gi han en liten tale.
Sist endret av slappegodt; 29. august 2016 kl. 00:29.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nå vet jeg ikke helt hva du mener her, men det virker som du mener at å følge med å hvor lang tid ansatte bruker på do er en viktig jobb for en leder? Og at du gjerne kunne gjort noe liknende selv, eller kanskje presset den ansatte til å slutte?

Om du er en psyko sjef som er så detaljeorientert så håper jeg virkelig de ansatte tar opp samtaler med deg slik at du selv kan bli luket vekk fra jobben din. Kontrakter ol. er til for å følges.
Vis hele sitatet...
Du plukker ut det siste avsnittet i posten jeg skrev uten å ta hensyn til resten, og velger å kommentere dømmende på akkurat det. Les posten på nytt og legg merke til at jeg skriver at sjefer/ledere må ha forståelse for at alle vil oppleve dager på jobb hvor de ikke føler seg bra og at folk håndterer dette forskjellig.
Og selvsagt er det forkastelig å sitte klar med stoppeklokke når en ansatt går på do.

Jeg forstår hva du mener, men skal jeg svare like flåsete som du gjorde i din post, så kan jeg vel anta at du er en som gjerne bruker 1 av 7,5 timer på toalettet i løpet av en arbeidsdag og gjerne tar ut noen egenmeldinger fordi du er litt tett i nesa eller vil dra tidlig på hytta en fredag?.
Er du ikke sånn? Hvorfor ikke? Fordi du har bedre arbeidsmoral enn som så? Ok, men da er vi kanskje enige likevel?

Vet ikke om du har sett det samme som meg i arbeidslivet, men min erfaring tilsier at "alle" arbeidsplasser med flere ansatte har slasker som synes det er greit å legge ekstra arbeid på andre og tror at det ikke synes.
Som sagt er det synd at det er vanskelig å få gjort noe med dette.

I dette tilfellet er det kun TS som har hatt muligheten til å uttale seg om episoden. Hvis saken er helt svart/hvitt og TS sin versjon er den samme som sjefen hans ville ha levert, så burde sjefen finne på noe annet å gjøre enn å være sjef.
Jeg har litt vondt for å se at dette er tilfellet.
Ikke alltid lett å vite hvor lenge man blir på do om man er dårlig. I mange arbeidssituasjoner kan du faktisk ikke bare forsvinne i 20 minutter uten å si fra uten at det har konsekvenser. Det har ikke bare med dårlig arbeidsmoral å gjøre men det faktum at det er forventet at du er der, jeg regner med du selv har signert en arbeidskontrakt som er grunnalget for lønna di. Det kan være at det ligger minst like mye i det. Jeg har fått advarsel selv, som sjefen sa det var ikke noe han hadde lyst til å gjøre men det er faktisk hans jobb å se til de ansatte. Så denne diskusjonen er litt selvmotsigdene. Jeg tror og det meste løser seg med en fornuftig samtale, og hvis du ikke sa fra så sørg for å gjøre det neste gang, på forhånd!
Slik det høres det ut for meg så prøvde TS å se det an før han eventuelt sa ifra til sjef og dro hjem, han sa ikke i fra med en gang i tilfelle at det gikk over av seg selv, etter lunsj oppdaget han at det hadde blitt verre?
Jeg vet ikke med dere, men når jeg blir dårlig så går jeg på do først, håndtere problemet som er mest akutt først, deretter kan man eventuelt si ifra til sjefen.
Sist endret av Chaviz; 29. august 2016 kl. 11:08.