Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3625
Heisann,

Kjører denne kort og presist.

Et familiemedlem (heretter kalt P) er beskyldt for å ha stjelt en vare fra butikken hun jobber i. Butikken har leid inn vektere for å avhøre alle 4 ansatte som var på jobb tyveridagen.

Tyveridagen: 4 personer på jobb og varen forsvinner fra butikken. Ingen andre enn tyven vet om det på dette tidspunktet.

Dagen etter tyveridagen: P og en kollega blir obs på at varen er borte fra butikk og lagersystem (på pc). På mystisk vis blir varen senere på dagen lagt inn igjen på lagersystemet. // Dette er sannsynligvis fordi den ansatte som gjorde det ikke er klar over at systemet loggfører endringer med tidspunkt. Hadde varen vært på lagersystemet hele tiden ville det blitt ansett som et kundetyveri. Derfor er det naturlig å tro at tyven trodde den var smart ved å først ta den ut og dermed ville ingen merke varen var borte, men når det først ble oppdaget, prøvde å dekke for seg ved å slå den tilbake.

P er mistenkt fordi:
- De 3 andre påstår å ikke ha kjennskap til lagersystemet
- De 3 andre påstår at de ikke kan huske å ha sagt hade til P på tyveridagen

P har nå vært over 7 timer i avhør med disse vekterne og er hovedmistenkt for et tyveri hun ikke har begått (dette vet jeg med sikkerhet på bagrunn av en haug med andre detaljer som ikke trenger å postes her). P er veldig utslitt mentalt og fysisk av beskyldninger fra arbeidsplassen med å ha dette over seg.

Derfor lurer jeg på om noen har tips eller råd ang en slik sak? Jeg mener at hun bare burde la butikken politianmelde det heller enn at noen vektere med et par timer avhørskursing skal leke politi. Dette bør jo være helt trygt med tanke på at hun faktisk ikke har stjelt den? Det er også da alle 4 som blir anmeldt og ikke hun alene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kontakt fagforeininga, og nekt å snakke meir med vekterane. Be om at det vert meldt til politiet.
Vanskelig situasjon dette her. Vil vel tro at uansett hva som skjer så kan P begynne jakten etter en ny jobb.
Selv om de ikke kan bevise at det er denne personen som har gjort det eller ikke så vil tilliten aldri være den samme.


Hadde det vært meg så ville jeg kontaktet advokat ASAP så vil P ha en person på sin side som vil sloss for han/hun for jeg er stygt redd for at selv om de egentlig ikke kan bevise noe så kommer de til å kjøre på til de har "funnet" den skyldige.
IKKE la P snakke med arbeidsgiver, vekter, politi uten å ha med noen som er på deres side. F.eks. advokat, fagforeningsrep, tillitsvalgt eller en person som er myndig av seg og ikke lar seg bli overkjørt. For må ikke se vekk ifra at tilbud om lønn i oppsigelsesperioden hvis P slutter selv eventuelt oppsigelse vil komme fra arbeidsgiver.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Be om at det vert meldt til politiet.
Vis hele sitatet...
Dette er det første man bør gjøre i ethvert tilfelle der man
anklages for å ha gjort noe straffbart man med sikkerhet
vet at man ikke har gjort. Sjansen for at en skyldig
person ville be om innblanding fra politiet ville jeg ansett
som svært liten.

Har selv vært "pågrepet" av en butikkansatt med beskjed
om at jeg var mistenkt for gjentatte tyverier i butikken.
Jeg ba ham ringe politiet umiddelbart. Han beklaget seg
og innrømte at han hadde tatt feil mann.
7 timer med avhør utført av vektere?
Det hadde jeg aldri blitt med på, jeg hadde avgitt en forklaring og gitt beskjed om at de måtte politianmelde det om de ville noe mer.
Har virkelig vektere hjemmel for å holde folk i 7 timer, de må jo utnytte usikkerheten til den ansatte. Møkkaplass å jobbe på, kontakt advokat og sjekk om det kan kjøres sak andre veien.
Vektere har en tendens til å la seg rive med av sin egen innbilte autoritet. Var sjefen klar over at hun satt sju timer i avhør med disse tullingene? Det ville jeg definitivt tatt opp med verneombud og tillitsvalgt, for det virker som en uholdbar måte å håndere en personalsak på. Ville heller ikke møtt opp til så mye som en uformell prat engang uten minst en av disse til stede.

Og som nevnt, krev politisak.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette er vel ikke første gang at vektere innbiller seg at de har politimyndighet og vel så det! Jeg kan ikke si annet enn "take care" P! Dette er en svært kjedelig situasjon du er havnet i!
Har INGEN av de tre ansatte som var der på tyveri-dagen, fått noe som helst opplæring angående Data-systemet eller noe?

0g hvorfor gikk vektere egentlig rundt for å avhøre de ansatte? Dersom noe hadde forsvunnet / blitt stjålet, så burde vel butikken / kjøpesenter eller noe heller ha anmeldt denne situasjonen til politiet - slik at politiet kunne ta det derfra?
Jeg synes hele hendelsen virker patetisk og til de grader uproft håndtert av vektere og butikkpersonalet.