Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3893
Etter hva jeg har fått med meg så prøver rettvesenet å få minst mulig "sårbar" straff til de som er under 18 år. Jeg vet at 15 år er kriminell lavalder, og ikke 18 år, men rettsvesenet til helst ikke ha folk under 18 år i fengsel og det er mulig å få "ungdoms straff" eller liknende.

Derfor lurer jeg på: Om man begår et lovbrudd når man er 17 år, men politiet ikke oppdager lovbruddet før du er 18 år og du ikke blir dømt før du er 18 år. Vil de fortsatt ta hensyn til at du er ungdom? Er det fortsatt mulig å få ungdoms straff?
Sist endret av NinjaGeir; 27. april 2016 kl. 16:35.
Såvidt meg bekjent er det ingenting som heter "ungdomsstraff".
Du kan derimot få redusert straff pga. din unge alder.

I ditt tilfelle vil jeg tenke at det ses på som litt formildende at du var under 18 når handlingen fant sted, men ettersom du er 18 nå, så vil det ikke ses på som like skadelig å putte deg inn. Alt i alt vil det nok bli noe formildende, men kanskje ikke like mye som om du fortsatt ikke hadde vært myndig.
Ung alder kan sikkert være formildende for selve dommen, men vet ikke om over eller under 18 er et veldig bastant skille der.

Når de prøver å unngå å sette mindreårige i fengsel er det alderen din når du skal sone som er av betydning. Når det er sagt har jeg sett 17-åringer i fengsel også, kommer an på hvor alvorlig lovbruddet er og hvilke alternative soningsplasser man har. De prøver uansett å skjerme dem litt ekstra i fengselet, blir gjerne ikke satt sammen på boenheter med de mest hardbarkede.
Sist endret av mollymus; 27. april 2016 kl. 17:00.
Noe som blir oversett i denne tråden er tanken på at en mindreårig hjerne er mer underutviklet og kan derfor være en medvirkende årsak til lovbruddet og derav bør straffen bli mindre. I dette tilfellet vil du få lavere straff nå. Om dette er noe rettsvesenet tar i betraktning vet jeg ikke.
Som sagt, i straffeutmålingen er det alder på gjerningstidspunktet som teller. I vurderingen om hvilken type anstalt du eventuelt skal sone på er det din nåværende alder.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Såvidt meg bekjent er det ingenting som heter "ungdomsstraff".
Vis hele sitatet...
Ungdomsstraff. Ny og alternativ straffart for unge mellom 15 og 18, der formålet er å forhindre gjentatt kriminalitet.

Regjeringen fremmer i dag forslag om lovendringer i flere lover for å bedre unge lovbryteres rettsstilling ved pågripelse, varetektsfengsling, fastsettelse av tilpasset straffereaksjon og under straffegjennomføringen. Regjeringen har arbeidet målrettet med tiltak overfor barn og unge som begår kriminalitet, blant annet knyttet til forebygging, økt bruk av konfliktråd og straffereaksjoner med rehabiliterende innhold. – Det sentrale er å få ungdom ut av kriminalitet, sier Knut Storberget.
Vis hele sitatet...
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
En jeg kjenner var 17 år gammel på gjerningstidspunktet, men over 18 år innen saken kom opp for retten og det ble avsagt dom. Han ble vurdert for ungdomsstraff, men endte tilslutt på samfunnstjeneste pga. ung alder. Det ble da sagt i dommen at hvis han hadde vært fylt 18 år på gjerningstidspunktet ville det vært aktuelt med en kortere ubetinget fengselsstraff - så ja, retten tar hensyn til alder i tilfeller der du var under 18 når det skjedde men over 18 når det kommer opp for retten.