Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 875
Hei!

Januar møtte jeg opp hos namsmannen og vi ble enige om et månedlig trekk på 1000,- for å betale gjelden min på ~10 000. Trekket skulle begynne påfølgende februar. Grunnen til at trekket var så lavt var at jeg var på Nav på den tiden.
Jeg har aldri blitt trekt. Hadde sosialstønad da jeg var hos namsmannen, og dette var det han beregnet inntektsgrunnlaget mitt fra. Vi ble fremdeles enige om et månedlig trekk på ca 1000,-. Siden har jeg hatt jobb sommeren 2015, og tilbake på samme nav - ytelse fra høsten 2015 - d.d.

Nå har jeg ikke hørt med namsmannen da jeg begynner i samme jobb som jeg hadde om et par mnd, og om mulig vil jeg heller bare møte opp og si jeg kan betale fremfor at det går gjennom lønnsavdelingen på jobb (forutsatt at de i år som i fjor ikke merker jeg har jobb).

Men mener også å huske å ha lest noe om at dersom namsmannen glemmer å trekke, kan man kreve å få gjelden for den tidsperioden trekket skulle vært gjennomført, slettet.

Noen som har noen innspill på dette og eventuelt hvorfor jeg aldri ble trekt?
De har ikke lov til å trekke om man er på sosialstønad. Samme gjelder andre stønader fra nav, dersom inntekten pr mnd ligger under de offentlige satsene for livsopphold/husleie. Begynner man i jobb, så går det en 2-3 mnd før de finner ut at man har fått inntekt.