Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 36234
Hei.

Tittelen sier det meste. Jeg lurer på om det er noen måte å finne ut av om det er kontroll på grensa? Mener å huske at det var et tlf nummer man kunne sende melding til for å få beskjed om det, men husker ikke hva nummeret var. Er det noen som husker det eller finnes det andre metoder?
Sist endret av halfagram; 4. juni 2015 kl. 10:54.
Kjør 2 biler, der den 100% lovlige kjører et stykke foran. Avstanden må du bare beregne, da for kort avstand kan gjøre at begge blir stoppet samtidig, mens for lang avstand gjør at de kan rekke å rigge opp før bil nr 2 har passert.

De har selvfølgelig masse kontroller utenom grensekontrollen, så du blir aldri 100% sikker, men to biler er rimelig safe
Hat
Trådstarter
Sitat av plohg Vis innlegg
Kjør 2 biler, der den 100% lovlige kjører et stykke foran. Avstanden må du bare beregne, da for kort avstand kan gjøre at begge blir stoppet samtidig, mens for lang avstand gjør at de kan rekke å rigge opp før bil nr 2 har passert.

De har selvfølgelig masse kontroller utenom grensekontrollen, så du blir aldri 100% sikker, men to biler er rimelig safe
Vis hele sitatet...
Å få med 2 biler hvor den ene skal være 100% blir litt vanskelig. Er mer på leting etter en metode for å finne det ut før man drar. Men takk for svaret ditt
Det er ytterst sjeldent kontroller over gamleveien ved Svinesund. Jeg kjørte der vel 13-15 ganger bare i fjor, og så kontroll èn gang, men det var ikke på tollstasjonen, det var over dumpa, rett ved der man kan svinge til venstre for den nye tollstasjonen/motorveien.

Er det noe spesielt ulovlig du skal frakte inn? Jeg har tatt med mye prestasjonsfremmende for trening, kjøpt under disk i Sverige. B.la. Efedrin, oxyelite pro (original), steroider (som jeg ikke turte å bruke), og diverse PWO med innhold av 1,3-d som er ulovlig å innføre til Norge... Aldri vært nervøs over grensa og aldri blitt stoppa heller. Stort sett har jeg med et par kasser pils som jeg selger her hjemme og..

Så med mindre du skal smugle inn 50 flasker vodka eller narkotika, så ville jeg bare kjørt over uten å bekymre meg. Prøver du å kjøre skogsveier og blir observert, er det usannsynlig at de ikke stopper deg
Sist endret av Life Goes On; 4. juni 2015 kl. 12:16.
Jeg går ut ifra at vi snakker om Svinesund?

Denne grensen er svært enkel å forholde seg til, den gamle broen har sjeldent kontroll. Men ofte følger de med på svenske siden. (har stadig sett Octavia´er i nærheten av rundkjøringene i forbindelse med E6 og den gamle veteranen(handelsområde).

Så vidt jeg vet finnes det ingen gode nummer man kan holde seg oppdatert på, det står reklame for dette ved noen skilt på den Svenske siden.

Å bruke følgebil / eller ha en person som har oversikt over tollområdet gir en langt lavere risiko for å bli tatt.
Bruk litt tid å bli kjent med området rundt veiene, og stasjonene så finner man mange fine måter å få over det aller meste relativt risikofritt =)
Hat
Trådstarter
Er ikke snakk om noen ulovlige stoffer eller noe slik. Er bare snakk om å kanskje ta meg seg litt mer enn det som er lov. Hva er eventuelt risikoen for å ta med seg mer en det som er lov? Si f.eks dobbelt så mye øl? Takk for svarene!
Det går nok bra....ikke tenk på det, stress ned. De er utdanna i å lese mennesker, så oppfør deg normalt når du kjører forbi, eventuelt oppfør deg høflig og skikkelig om de stopper deg. Ellers kan jeg si at "de stopper deg ikke". Stort sett ved de hvem de skal stoppe på forhånd
Sitat av halfagram Vis innlegg
Er ikke snakk om noen ulovlige stoffer eller noe slik. Er bare snakk om å kanskje ta meg seg litt mer enn det som er lov. Hva er eventuelt risikoen for å ta med seg mer en det som er lov? Si f.eks dobbelt så mye øl? Takk for svarene!
Vis hele sitatet...
Jeg ble stoppet en gang for to år siden med 8 brett øl i bilen, fikk beholde 1 brett og 2500 i bot.
Sitat av plohg Vis innlegg
Kjør 2 biler, der den 100% lovlige kjører et stykke foran. Avstanden må du bare beregne, da for kort avstand kan gjøre at begge blir stoppet samtidig, mens for lang avstand gjør at de kan rekke å rigge opp før bil nr 2 har passert.

De har selvfølgelig masse kontroller utenom grensekontrollen, så du blir aldri 100% sikker, men to biler er rimelig safe
Vis hele sitatet...

Det er i smuglernes ABC. Og tollerne kjenner de triksa. Plutselig så hopper det ut tollere fra skogkanten når bil 1 har kjørt forbi og bil 2 tror kysten er klar.

Kamera og spaning avslører ofte følgebiler.

Sitat av halfagram Vis innlegg
Er ikke snakk om noen ulovlige stoffer eller noe slik. Er bare snakk om å kanskje ta meg seg litt mer enn det som er lov. Hva er eventuelt risikoen for å ta med seg mer en det som er lov? Si f.eks dobbelt så mye øl? Takk for svarene!
Vis hele sitatet...

Hehe om du bare skal ha med noe ekstra øl så er det null stress. Husker ikke akkurat hvor mye øl du kan ha med men noen kasser er det og inntil 5 flasker sprit og om du blir tatt så blir det bare forelegg.
Sist endret av frtoretang; 4. juni 2015 kl. 16:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hehe du kan ikke ha med "noen kasser" øl….Sist jeg sjekka var grensa 5 liter øl, altså ca 15 bokser øl…. mulig man kan ha med 6,5 om man ikke benytter seg av tobakkskvota….

og tar du med "fem flasker" (du snakker vel om 1L x5?) får du nok en grei bot………….
Sist endret av Life Goes On; 4. juni 2015 kl. 18:02.
Hat
Trådstarter
Mener det at jeg har hørt at til og med en kasse øl er mer en grensa for hva som er lov. Så det virker som at det Life Goes On sier er riktig.
Sitat av plohg Vis innlegg
Kjør 2 biler, der den 100% lovlige kjører et stykke foran. Avstanden må du bare beregne, da for kort avstand kan gjøre at begge blir stoppet samtidig, mens for lang avstand gjør at de kan rekke å rigge opp før bil nr 2 har passert.

De har selvfølgelig masse kontroller utenom grensekontrollen, så du blir aldri 100% sikker, men to biler er rimelig safe
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke. Husker ikke hvor jeg så det, men tollvesenet uttalte seg om at de visste veldig godt til 2-bils-teknikken, og så de har sånt i bakhodet, hvordan de skulle koble hvem som kjører med hvem, aner jeg ikke. Men de handler nok deretter, hehe.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
hehe du kan ikke ha med "noen kasser" øl….Sist jeg sjekka var grensa 5 liter øl, altså ca 15 bokser øl…. mulig man kan ha med 6,5 om man ikke benytter seg av tobakkskvota….

og tar du med "fem flasker" (du snakker vel om 1L x5?) får du nok en grei bot………….
Vis hele sitatet...


Nei vi snakker om hvor grensa går fra forenklet forelegg til anmeldelse. Inntil 5 flasker sprit er jeg helt sikker på.

Det betyr at på feks 4 flasker vodka så får du inndragning og forenklet forelegg. Har du med 10 flasker vodka så får du bot - og det kommer på rullebladet.

Skal se senere i kveld om jeg finner den oversikten så kan jeg legge inn link.

Fant denne, men har sett en ennå mer detaljert oversikt som viser hva en kan driste seg til å ha med uten å få det på rullebladet.

http://www.klikk.no/motor/bil/dekkog...icle676293.ece

http://www.dinside.no/779456/smaasmuglingens-pris

Sålenge samlet forelegg ikke overstiger 6.000 kr så blir ikke anmeldelse og politisak. Kun forenklet forelegg.
Sist endret av frtoretang; 4. juni 2015 kl. 19:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av plohg Vis innlegg
Kjør 2 biler, der den 100% lovlige kjører et stykke foran. Avstanden må du bare beregne, da for kort avstand kan gjøre at begge blir stoppet samtidig, mens for lang avstand gjør at de kan rekke å rigge opp før bil nr 2 har passert.

De har selvfølgelig masse kontroller utenom grensekontrollen, så du blir aldri 100% sikker, men to biler er rimelig safe
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke. Husker ikke hvor jeg så det, men tollvesenet uttalte seg om at de visste veldig godt til 2-bils-teknikken, og så de har sånt i bakhodet, hvordan de skulle koble hvem som kjører med hvem, aner jeg ikke. Men de handler nok deretter, hehe.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Faktisk ikke. Husker ikke hvor jeg så det, men tollvesenet uttalte seg om at de visste veldig godt til 2-bils-teknikken, og så de har sånt i bakhodet, hvordan de skulle koble hvem som kjører med hvem, aner jeg ikke. Men de handler nok deretter, hehe.
Vis hele sitatet...
De ville jo vært idioter om de ikke visste til 2-bils-teknikken.

Spørsmålet er derimot om dette faller seg inn i utalelser for avergende effekt, eller om de faktisk har noen måte å gjøre denne metoden mindre effektiv.

Det kan jeg ikke svare på (da jeg aldri har dratt på harry-tur og om jeg gjorde det og var under grensen for anmeldelse så hadde jeg brydd meg pent lite og heller tatt boten med godt humør om jeg fikk den), men jeg ville ikke tatt det for god fisk at de kan det heller.
Hva med og opprette en FB-side der folk melder om tollkontroller ved gitt sted? Forutsetter at du har stort nettverk og greier og få med folk på dette, som igjen får med folk. Du skjønner sikkert greia.
Kjører i gjennomsnitt 2/3 ganger gjennom grensa i mnd, mest i hverdager og noen få ganger i helger. mitt eneste gode tips til deg er å kjøre i hverdagen og unngå å kjøre i helga. har aldri sett kontroll der i hverdagen og i helgene så er det nesten alltid kontroll(gjelder begge broene), dog blir aldri stoppa når det er kontroll. pleier som regel å ta med meg mer enn kvota når jeg handler, og det har alltid gått greit
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei vi snakker om hvor grensa går fra forenklet forelegg til anmeldelse. Inntil 5 flasker sprit er jeg helt sikker på.

Det betyr at på feks 4 flasker vodka så får du inndragning og forenklet forelegg. Har du med 10 flasker vodka så får du bot - og det kommer på rullebladet.

Skal se senere i kveld om jeg finner den oversikten så kan jeg legge inn link.

Fant denne, men har sett en ennå mer detaljert oversikt som viser hva en kan driste seg til å ha med uten å få det på rullebladet.

http://www.klikk.no/motor/bil/dekkog...icle676293.ece

http://www.dinside.no/779456/smaasmuglingens-pris

Sålenge samlet forelegg ikke overstiger 6.000 kr så blir ikke anmeldelse og politisak. Kun forenklet forelegg.
Vis hele sitatet...
Forenklet forelegg er faktisk bare et tilbudt fra Tollvesenet og ikke et krav. De kan altså politianmelde deg, selv om forholdet kan avgjøres med FF. I tillegg er satsen 8000 ;-) (Been there, done that!!)
Sist endret av 7774me; 10. oktober 2015 kl. 00:41.
Som TS er ute etter finnes det faktisk et nummer man kan sende SMS til for å finne ut om det er kontroll, reklameres med det på en svær plakat når du kjører fra nordby mot grensen, husker ikke nr eller tekst... Aldri testet den ut selv, og skjønner heller ikke hvordan det kan være lov å reklamere for slikt, men det tryggest er som nevnt følgebil

Sitat av Picard Vis innlegg
De ville jo vært idioter om de ikke visste til 2-bils-teknikken.
Vis hele sitatet...
En måte de kan finne ut av dette kan være med nr-skilt identifisering.
Hvis de har 2 biler som har kjørt over grense til Sverige relativt likt, for så å returnere relativt likt(dvs. den ene litt før den andre) kan de få opp melding om det.
Sist endret av trikker95; 10. oktober 2015 kl. 01:34.
Biler stoppes gjerne basert på meldinger fra andre mennesker også. Handler du pils og sprit for en månedslønn ved grensa og viser du er norsk er det godt mulig de vil ringe tollstasjonen. Bare sier det.
I en gammel novelle skrevet av Mikkjel Fønhus nevnes det en smugler som lever av å gå i skytteltrafikk mellom Norge og Sverige. Med stor ryggsekk og gode ski, og bosatt langt ute på bøgda, gikk da denne skikkelsen med hjemmebrent den ene veien og snustobakk den andre. Det jeg alltid har lurt på er: Hvorfor har jeg aldri hørt om noen som har blitt hekta for dette? Jeg påstår følgende:
  1. Mediene rapporterer om folk som blir tatt for smugling, særlig hvis metoden ikke er så vanlig eller det er store summer involvert,
  2. en smuglermetode som fungerer blir benytta, og
  3. folk blir av og til tatt, selv om metoden er aldri så genial - etterretning og etterforskning medfører ofte at politiet nøster opp nettverket i bakkant og forutsier når og hvordan neste forsendelse skal komme.
Korollaret av disse punktene er at det å smugle med seg stæsjet i sekken og gå over grensa med det er en metode som er så håpløst evneveik at ingen engang gidder å vurdere den. Selv ikke idiotene som bare overlesser en polskregistrert kassebil så bakakslinga knekker og håper på det beste. Men hvorfor funker denne metoden dårligere enn absolutt alle andre metoder jeg har hørt om? Ifølge wikipedia er svenskegrensa 1630km lang. Mesteparten av grensa består av skau og fjell, så det å finne en passe strekning med ødemark burde vel egentlig være mindre utfordrende enn å finne en kjørbar vei. Å gå i skauen med sekk på ryggen kan ei heller betraktes som spesielt unormalt her i skandinavia. Denne formen for smugling ble også benyttet i stor stil under krigen, og da med adskillig større risiko - nazistene nøyde seg ikke akkurat med å skrive ut forenkla forelegg... Jeg skjønner jo at det kanskje blir en litt for ineffektiv måte å smugle alkohol og slikt på, men det finnes jo nok av andre svartebørsvarer som har en adskillig høyere verdi pr. vektenhet.

Mitt spørsmål er altså hvorfor blir ikke det eldste - og tilsynelatende sikreste - trikset i boka benytta av noen? Ever? Er det slik at man automatisk blir allergisk mot fuglesang når man blir kriminell eller noe? Noen som vet? Jeg har aldri fått et tilfredsstillende svar på dette.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. oktober 2015 kl. 13:42.
Skjønner ikke at folk gidder å kjøre til Svinesund / Nordby, når de vet de skal smugle.
Det er jo den grensen som er mest kontroll på.


Charlottenberg har nær aldri kontroll og de fleste kontrollene er før 16.00.
I tillegg så har man systembolaget på senteret i Charlottenberg, slik at man slipper å kjøre noe ekstra.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Mitt spørsmål er altså hvorfor blir ikke det eldste - og tilsynelatende sikreste - trikset i boka benytta av noen? Ever? Er det slik at man automatisk blir allergisk mot fuglesang når man blir kriminell eller noe? Noen som vet? Jeg har aldri fått et tilfredsstillende svar på dette.
Vis hele sitatet...

Du er klar over at det finnes utallige antall veier igjennom skogen man kan gjøre bil og ATV på også?
Enkelte av de er overvåket med kamera, men de fleste er det ikke.
Sist endret av Blackkoz; 10. oktober 2015 kl. 13:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
etter min erfaring så er det som regel kontroll på nye brua på svinesund alltid, men fint lite på den gamle, nå er jo ikke jeg noen storsmugler, jeg tar evt med meg litt for mye øl, men er aldri noe problem for min del da jeg som regel reiser med mine foreldre men er du ung å kanskje kjører en litt shabby bil er nok sjansene større for å bli stoppet
Sjekk på Google maps om det er kø